Wydzia艂 Ekonomiczno-Socjologiczny

ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 3/5,
90-255 艁贸d藕


Zaj臋cia dla uczni贸w, lista temat贸w:

1
Inwestowanie jest 艂atwe.

  1. Wprowadzenie do inwestowania, podstawowe poj臋cia,
  2. Prezentacja funkcjonowania mi臋dzynarodowych rynk贸w finansowych za pomoc膮 aplikacji Thomson Reuters EIKON,
  3. Analiza bie偶膮cej sytuacji na rynkach gie艂dowych, wy艣wietlanie kurs贸w, indeks贸w, informacji ekonomicznych przy u偶yciu aplikacji w czasie rzeczywistym,
  4. Podsumowanie i wnioski dla 鈥瀖艂odych鈥 inwestor贸w.

Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

2
Rodzinnie przedsi臋biorczy 鈥 przedsi臋biorczo rodzinny.

Przedsi臋biorstwa rodzinne stanowi膮 istotn膮 grup臋 w艣r贸d og贸艂u przedsi臋biorstw sektora M艢P w wi臋kszo艣ci gospodarek na 艣wiecie. R贸wnie偶 w Polsce, pomimo do艣膰 kr贸tkiej historii gospodarki rynkowej, widoczne s膮 sukcesy jakie odnosz膮 polskie firmy rodzinne, zar贸wno w kraju, jak i zagranic膮. Warto by艂oby wiedzie膰, kt贸re z powszechnie znanych nam krajowych jak i zagranicznych marek s膮 wytworem przedsi臋biorczo艣ci rodzinnej.

Celem wyk艂adu jest zapoznanie uczestnik贸w z podstawowymi zagadnieniami zwi膮zanymi z funkcjonowaniem przedsi臋biorczo艣ci rodzinnej na rynku. Dodatkowo uczestnicy b臋d膮 mieli mo偶liwo艣膰 zaznajomienia si臋 z fazami cyklu 偶ycia przedsi臋biorstwa rodzinnego i poznania dylemat贸w jakie towarzysz膮 sukcesji mi臋dzypokoleniowej. Wyk艂ad b臋dzie zawiera艂 r贸wnie偶 elementy quiz贸w, gier i test贸w.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 35 os贸b

3
Mowa nienawi艣ci i hejting: sk膮d si臋 bior膮 i jak na nie reagowa膰.

Mowa nienawi艣ci oraz internetowy hejting sta艂y si臋 znakiem naszych czas贸w: s膮 coraz cz臋艣ciej obecne w polityce, mediach i komunikacji codziennej. Wed艂ug bada艅 spo艂ecznych 40 proc. nastolatk贸w w Polsce przynajmniej raz w 偶yciu by艂 obiektem hejtingu.

Uczestnicy warsztatu naucz膮 si臋 rozr贸偶nia膰 odmiany hejtingu i mowy nienawi艣ci oraz poznaj膮 spo艂eczne i psychologiczne przyczyny tych zjawisk.

Druga cz臋艣膰 zaj臋膰 po艣wi臋cona jest 膰wiczeniom konstruktywnego reagowania na mow臋 nienawi艣ci i hejting oraz om贸wieniu obywatelskich i prawnych 艣rodk贸w przeciwdzia艂ania tym problemom spo艂ecznym.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 20 os贸b

4
艢wiat na mapach, czyli gdzie wyjecha膰 aby si臋 po艣mia膰, d艂u偶ej 偶y膰 i si臋 zakocha膰.

Celem warsztat贸w jest zapoznanie licealist贸w z podstawowymi narz臋dziami Geograficznych System贸w Informacyjnych (GIS), kt贸re daj膮 mo偶liwo艣膰 wizualizacji zjawisk spo艂ecznych, kulturowych, ekonomicznych i demograficznych na mapach. Prezentacja materia艂u statystycznego w postaci mapy czy wykresu daje przejrzysty i klarowny obraz kszta艂towania si臋 zjawiska w przestrzeni. Ponadto, umo偶liwia szybk膮 interpretacj臋 i analiz臋 regionalnego zr贸偶nicowania wybranych zmiennych ekonomicznych i spo艂ecznych.

Uczestnicy warsztat贸w naucz膮 si臋 nie tylko wykonywa膰 mapy dla Polski, Europy i 艣wiata, ale r贸wnie偶 interpretowa膰 je. Dokonaj膮 samodzielnej wizualizacji wybranych zmiennych i zaprezentuj膮 innym uczestnikom warsztat贸w swoje wyniki. Dzi臋ki czemu poznaj膮 podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap oraz GeoDa.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 20 os贸b

5
EK-SOC Twoj膮 baz膮 przysz艂o艣ci. Master training 鈥 YOUR way!

Warsztat maj膮cy na celu przygotowanie do dokonania przez uczni贸w 艣wiadomego wyboru 艣cie偶ki kariery oraz dalszego kierunku kszta艂cenia z prezentacj膮 oferty Wydzia艂u Ekonomiczno-Socjologicznego U艁. Podczas zaj臋膰 uczniowie maja mo偶liwo艣膰:

  1. porozmawia膰 o swoich planach, warto艣ciach i nadziejach dotycz膮cych 偶ycia zawodowego, w tym naukowego, oraz
  2. pozna膰 mo偶liwo艣ci ich realizacji dzi臋ki Ek-Soc U艁.

Forma zaj臋膰: warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 30 os贸b

6
Co o miastach m贸wi膮 dane z medi贸w spo艂eczno艣ciowych?

Badacze z r贸偶nych dyscyplin nauki pr贸buj膮 zrozumie膰, jak funkcjonuj膮 miasta. Zadanie to nie nale偶y do 艂atwych, poniewa偶 na og贸艂 trudno uzyska膰 dane, kt贸re odzwierciedla艂yby najr贸偶niejsze aspekty miejskiego 偶ycia. Jednak za spraw膮 popularno艣ci telefon贸w i medi贸w spo艂eczno艣ciowych, badacze miast uzyskuj膮 dost臋p do zupe艂nie nowych zbior贸w danych. Niemal za ka偶dym razem, gdy publikujemy wiadomo艣膰 na Facebooku, umieszczamy zdj臋cie na Instagramie lub oznaczamy si臋 na Foursquare, pozostawiamy po sobie wirtualny 艣lad, kt贸ry mo偶na powi膮za膰 z przestrzeni膮 realnego miasta. Zatem, co o miastach m贸wi膮 dane z medi贸w spo艂eczno艣ciowych?


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

7
Transport zr贸wnowa偶ony w polskich miastach - mo偶liwo艣膰 czy fikcja?

Celem wyk艂adu jest wskazanie roli i znaczenia transportu dla gospodarki i spo艂ecze艅stwa wsp贸艂czesnych miast z prezentacj膮 kluczowych problem贸w transportowych jakie s膮 generowane przez transport drogowy. Wyk艂ad ma na celu zaprezentowa膰 mo偶liwe do zaimplementowania narz臋dzia w miastach, kt贸re przyczyni膮 si臋 do kszta艂towania transportu zr贸wnowa偶onego oraz redukcji uci膮偶liwo艣ci problem贸w transportowych na przyk艂adzie miast europejskich. Ko艅cowa cz臋艣膰 wyk艂adu skoncentruje si臋 na zestawieniu szans i zagro偶e艅 jakie stoj膮 przed kszta艂towaniem transportu zr贸wnowa偶onego w polskich miastach z pr贸b膮 odpowiedzi na zagadnienie, czy kszta艂towanie transportu zr贸wnowa偶onego jest mo偶liwe czy wy艂膮cznie oparte na fikcji?


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

8
Kszta艂towanie bezpiecznych miejskich przestrzeni publicznych.

Celem wyk艂adu jest ukazanie znaczenia bezpiecze艅stwa i poczucia bezpiecze艅stwa dla mieszka艅c贸w miast. Wyk艂ad podejmie pr贸b臋 zestawienia jakimi cechami powinna charakteryzowa膰 si臋 przestrze艅 publiczna tak aby charakteryzowa艂a si臋 wysok膮 jako艣ci膮 i atrakcyjno艣ci膮 a w rezultacie przyczynia艂a si臋 do budowy bezpiecze艅stwa i poczucia bezpiecze艅stwa jej u偶ytkownik贸w. Zaprezentowane zostan膮 przyk艂ady przekszta艂cenia wybranych przestrzeni publicznych miast z tych o charakterze niebezpiecznych i nieatrakcyjnych na charakteryzuj膮ce si臋 wy偶szym poziomem bezpiecze艅stwa.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

9
Rola i znaczenie 艣rodowiska przyrodniczego w 偶yciu miasta.

1. Tereny otwarte wok贸艂 miast 2. Tereny zielone w miastach (parki, cmentarze, drzewa w ulicy) 3. Wody (doliny rzeczne, stawy, ochrona przeciwpowodziowa) 4. Klimat miasta


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

10
Gospodarka, spo艂ecze艅stwo, przestrze艅 - istota rozwoju zr贸wnowa偶onego.

Zaj臋cia dla licealist贸w promuj膮ce poj臋cie i rol臋 gospodarki przestrzennej w urzeczywistnianiu koncepcji rozwoju zr贸wnowa偶onego. Om贸wienie podstawowych poj臋膰 i budowanie 艣wiadomo艣ci znaczenia omawianych problem贸w.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

11
Fundusze strukturalne UE 鈥 szansa dla rozwoju Polski.

Cele i instrumenty polityki sp贸jno艣ci UE

  • Fundusze strukturalne dla Polski
  • Krajowe dokumenty programowania 2014-2020
  • Do艣wiadczenia Polski w realizacji polityki regionalnej UE.

Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

12
Obywatel miasta zr贸wnowa偶onego.

Zaj臋cia s膮 dyskusj膮 na temat tego jak by膰 艣wiadomym obywatelem w otaczaj膮cej nas rzeczywisto艣ci. Prezentuj膮 w jaki spos贸b ka偶dy z cz艂onk贸w spo艂ecze艅stwa mo偶e kszta艂towa膰 postawy obywatelskie wobec r贸偶nych proces贸w zachodz膮cych w mie艣cie. Uczestnicy dowiaduj膮 si臋 na czym powinna polega膰 odpowiedzialno艣膰 spo艂eczna w gospodarowaniu zasobami miasta i w jaki praktyczny spos贸b mog膮 partycypowa膰 w zarz膮dzaniu nim.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/dyskusja
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

13
Miasto bez kork贸w - planowanie transportu zr贸wnowa偶onego w mie艣cie.

Czy mog膮 istnie膰 du偶e miasta bez kork贸w drogowych? W jaki spos贸b planowa膰 transport miejski by zaspakaja艂 on potrzeby r贸偶nych odbiorc贸w? Odpowiedzi na powy偶sze pytania odnajd膮 uczestnicy spotkania po艣wi臋conego prezentacji wybranych narz臋dzi s艂u偶膮cych do planowania zr贸wnowa偶onego transportu w mie艣cie takich jak plany mobilno艣ci miejskiej.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

14
Nowoczesne miasto - kszta艂towanie przestrzeni publicznych.

  1. Gospodarka do艣wiadcze艅 - nowe trendy w rozwoju miast (24-hour city, sharing city i co-city, smart city, eko-city) [prezentacja multimedialna: s艂owo+obraz+d藕wi臋k]
  2. Funkcje i rodzaje przestrzeni publicznych - studia przypadk贸w wzorowych [metoda: analiza zdj臋膰, map i rysunk贸w]
  3. Miejskie salony, pokoje i kuchnie - dobre praktyki tworzenia przestrzeni publicznych
  4. Ekonomia d贸br wsp贸lnych - kierunki kreowania przestrzeni miejskich

Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

15
Nowe regulacje prawne w zakresie um贸w cywilno-prawnych. Bariera dla przedsi臋biorc贸w czy szansa dla M艂odych?

P艂ace s膮 z艂o偶ona kategori膮 spo艂eczno-ekonomiczn膮. Od 1 stycznia 2017r w 偶ycie wchodz膮 nowe przepisy dla os贸b wykonuj膮cych prace w oparciu o umowy cywilno-prawne. Czy ta forma "zatrudnienia" jest szans膮 dla potencjalnych wykonawc贸w pracy, czy by膰 mo偶e stanowi barier臋 kosztow膮 dla przedsi臋biorc贸w. warsztaty maj膮 na celu przybli偶y膰 problematyk臋 polityki wynagrodze艅 w warunkach polskiego prawodawstwa. czy nowy poziom p艂acy minimalnej jest wa偶nym elementem decyduj膮cym o sytuacji na rynku pracy, a by膰 mo偶e jest jedynie efektem zbyt silnej roli zwi膮zk贸w zawodowych stanowi膮c tym samym mocna kart臋 rozgrywek politycznych.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/warsztat
Czas trwania zaj臋膰: wyk艂ad 90 min. + warsztaty 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 30 os贸b

16
P艂aca brutto a p艂aca netto. Jak obliczy膰?

Poziom wynagrodze艅 w gospodarce polskiej zale偶y od wielu czynnik贸w, o zr贸偶nicowanym charakterze zar贸wno mikro- mezo- jak i makroekonomicznym. dlaczego istnieje tak du偶a r贸偶nica pomi臋dzy p艂aca brutto a p艂aca netto. czy luk臋 te wype艂niaj膮 jedynie podatki czy te偶 inne obci膮偶enia "parapodatkowe". jak wykorzysta膰 istniej膮ce przepisy dla zoptymalizowania p艂acy i tym samym zmniejszenia dystansu pomi臋dzy wynagrodzeniem brutto a netto.

ZAJ臉CIA TYLKO DLA UCZNI脫W LICEUM OG脫LNOKSZTA艁C膭CEGO!


Forma zaj臋膰: warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 180 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 30 os贸b

17
Sk膮d si臋 bierze wzrost gospodarczy?

Zmiany w gospodarce mog膮 mie膰 dwojaki charakter - ilo艣ciowy i jako艣ciowy. Kt贸re z nich stanowi膮 o rozwoju a kt贸re o wzro艣cie gospodarczym. jak tworzymy "bogactwo" narodowe, kto wp艂ywa na jego pot臋gowanie a kto je zani偶a ? czy praca maj膮ca charakter nieprodukcyjny tworzy PKB ? Czy podawane do publicznej wiadomo艣ci informacje o tempie zmian PKB jest odzwierciedleniem rzeczywisto艣ci ? na te i inne pytania zostanie udzielona odpowied藕 podczas wyk艂adu.


Forma zaj臋膰: wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅