Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 3/5,
90-255 Łódź


Zaj─Öcia dla uczni├│w, lista temat├│w:

1
Inwestowanie jest łatwe.

  1. Wprowadzenie do inwestowania, podstawowe poj─Öcia,
  2. Prezentacja funkcjonowania mi─Ödzynarodowych rynk├│w finansowych za pomoc─ů aplikacji Thomson Reuters EIKON,
  3. Analiza bie┼╝─ůcej sytuacji na rynkach gie┼édowych, wy┼Ťwietlanie kurs├│w, indeks├│w, informacji ekonomicznych przy u┼╝yciu aplikacji w czasie rzeczywistym,
  4. Podsumowanie i wnioski dla ÔÇ×m┼éodychÔÇŁ inwestor├│w.

Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

2
Rodzinnie przedsi─Öbiorczy ÔÇô przedsi─Öbiorczo rodzinny.

Przedsi─Öbiorstwa rodzinne stanowi─ů istotn─ů grup─Ö w┼Ťr├│d og├│┼éu przedsi─Öbiorstw sektora M┼ÜP w wi─Ökszo┼Ťci gospodarek na ┼Ťwiecie. R├│wnie┼╝ w Polsce, pomimo do┼Ť─ç kr├│tkiej historii gospodarki rynkowej, widoczne s─ů sukcesy jakie odnosz─ů polskie firmy rodzinne, zar├│wno w kraju, jak i zagranic─ů. Warto by┼éoby wiedzie─ç, kt├│re z powszechnie znanych nam krajowych jak i zagranicznych marek s─ů wytworem przedsi─Öbiorczo┼Ťci rodzinnej.

Celem wyk┼éadu jest zapoznanie uczestnik├│w z podstawowymi zagadnieniami zwi─ůzanymi z funkcjonowaniem przedsi─Öbiorczo┼Ťci rodzinnej na rynku. Dodatkowo uczestnicy b─Öd─ů mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç zaznajomienia si─Ö z fazami cyklu ┼╝ycia przedsi─Öbiorstwa rodzinnego i poznania dylemat├│w jakie towarzysz─ů sukcesji mi─Ödzypokoleniowej. Wyk┼éad b─Ödzie zawiera┼é r├│wnie┼╝ elementy quiz├│w, gier i test├│w.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 35 os├│b

3
Mowa nienawi┼Ťci i hejting: sk─ůd si─Ö bior─ů i jak na nie reagowa─ç.

Mowa nienawi┼Ťci oraz internetowy hejting sta┼éy si─Ö znakiem naszych czas├│w: s─ů coraz cz─Ö┼Ťciej obecne w polityce, mediach i komunikacji codziennej. Wed┼éug bada┼ä spo┼éecznych 40 proc. nastolatk├│w w Polsce przynajmniej raz w ┼╝yciu by┼é obiektem hejtingu.

Uczestnicy warsztatu naucz─ů si─Ö rozr├│┼╝nia─ç odmiany hejtingu i mowy nienawi┼Ťci oraz poznaj─ů spo┼éeczne i psychologiczne przyczyny tych zjawisk.

Druga cz─Ö┼Ť─ç zaj─Ö─ç po┼Ťwi─Öcona jest ─çwiczeniom konstruktywnego reagowania na mow─Ö nienawi┼Ťci i hejting oraz om├│wieniu obywatelskich i prawnych ┼Ťrodk├│w przeciwdzia┼éania tym problemom spo┼éecznym.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 20 os├│b

4
┼Üwiat na mapach, czyli gdzie wyjecha─ç aby si─Ö po┼Ťmia─ç, d┼éu┼╝ej ┼╝y─ç i si─Ö zakocha─ç.

Celem warsztat├│w jest zapoznanie licealist├│w z podstawowymi narz─Ödziami Geograficznych System├│w Informacyjnych (GIS), kt├│re daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç wizualizacji zjawisk spo┼éecznych, kulturowych, ekonomicznych i demograficznych na mapach. Prezentacja materia┼éu statystycznego w postaci mapy czy wykresu daje przejrzysty i klarowny obraz kszta┼étowania si─Ö zjawiska w przestrzeni. Ponadto, umo┼╝liwia szybk─ů interpretacj─Ö i analiz─Ö regionalnego zr├│┼╝nicowania wybranych zmiennych ekonomicznych i spo┼éecznych.

Uczestnicy warsztat├│w naucz─ů si─Ö nie tylko wykonywa─ç mapy dla Polski, Europy i ┼Ťwiata, ale r├│wnie┼╝ interpretowa─ç je. Dokonaj─ů samodzielnej wizualizacji wybranych zmiennych i zaprezentuj─ů innym uczestnikom warsztat├│w swoje wyniki. Dzi─Öki czemu poznaj─ů podstawowe funkcje oprogramowania ArcMap oraz GeoDa.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 20 os├│b

5
EK-SOC Twoj─ů baz─ů przysz┼éo┼Ťci. Master training ÔÇô YOUR way!

Warsztat maj─ůcy na celu przygotowanie do dokonania przez uczni├│w ┼Ťwiadomego wyboru ┼Ťcie┼╝ki kariery oraz dalszego kierunku kszta┼écenia z prezentacj─ů oferty Wydzia┼éu Ekonomiczno-Socjologicznego U┼ü. Podczas zaj─Ö─ç uczniowie maja mo┼╝liwo┼Ť─ç:

  1. porozmawia─ç o swoich planach, warto┼Ťciach i nadziejach dotycz─ůcych ┼╝ycia zawodowego, w tym naukowego, oraz
  2. pozna─ç mo┼╝liwo┼Ťci ich realizacji dzi─Öki Ek-Soc U┼ü.

Forma zaj─Ö─ç: warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

6
Co o miastach m├│wi─ů dane z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych?

Badacze z r├│┼╝nych dyscyplin nauki pr├│buj─ů zrozumie─ç, jak funkcjonuj─ů miasta. Zadanie to nie nale┼╝y do ┼éatwych, poniewa┼╝ na og├│┼é trudno uzyska─ç dane, kt├│re odzwierciedla┼éyby najr├│┼╝niejsze aspekty miejskiego ┼╝ycia. Jednak za spraw─ů popularno┼Ťci telefon├│w i medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, badacze miast uzyskuj─ů dost─Öp do zupe┼énie nowych zbior├│w danych. Niemal za ka┼╝dym razem, gdy publikujemy wiadomo┼Ť─ç na Facebooku, umieszczamy zdj─Öcie na Instagramie lub oznaczamy si─Ö na Foursquare, pozostawiamy po sobie wirtualny ┼Ťlad, kt├│ry mo┼╝na powi─ůza─ç z przestrzeni─ů realnego miasta. Zatem, co o miastach m├│wi─ů dane z medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych?


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

7
Transport zr├│wnowa┼╝ony w polskich miastach - mo┼╝liwo┼Ť─ç czy fikcja?

Celem wyk┼éadu jest wskazanie roli i znaczenia transportu dla gospodarki i spo┼éecze┼ästwa wsp├│┼éczesnych miast z prezentacj─ů kluczowych problem├│w transportowych jakie s─ů generowane przez transport drogowy. Wyk┼éad ma na celu zaprezentowa─ç mo┼╝liwe do zaimplementowania narz─Ödzia w miastach, kt├│re przyczyni─ů si─Ö do kszta┼étowania transportu zr├│wnowa┼╝onego oraz redukcji uci─ů┼╝liwo┼Ťci problem├│w transportowych na przyk┼éadzie miast europejskich. Ko┼äcowa cz─Ö┼Ť─ç wyk┼éadu skoncentruje si─Ö na zestawieniu szans i zagro┼╝e┼ä jakie stoj─ů przed kszta┼étowaniem transportu zr├│wnowa┼╝onego w polskich miastach z pr├│b─ů odpowiedzi na zagadnienie, czy kszta┼étowanie transportu zr├│wnowa┼╝onego jest mo┼╝liwe czy wy┼é─ůcznie oparte na fikcji?


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

8
Kształtowanie bezpiecznych miejskich przestrzeni publicznych.

Celem wyk┼éadu jest ukazanie znaczenia bezpiecze┼ästwa i poczucia bezpiecze┼ästwa dla mieszka┼äc├│w miast. Wyk┼éad podejmie pr├│b─Ö zestawienia jakimi cechami powinna charakteryzowa─ç si─Ö przestrze┼ä publiczna tak aby charakteryzowa┼éa si─Ö wysok─ů jako┼Ťci─ů i atrakcyjno┼Ťci─ů a w rezultacie przyczynia┼éa si─Ö do budowy bezpiecze┼ästwa i poczucia bezpiecze┼ästwa jej u┼╝ytkownik├│w. Zaprezentowane zostan─ů przyk┼éady przekszta┼écenia wybranych przestrzeni publicznych miast z tych o charakterze niebezpiecznych i nieatrakcyjnych na charakteryzuj─ůce si─Ö wy┼╝szym poziomem bezpiecze┼ästwa.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

9
Rola i znaczenie ┼Ťrodowiska przyrodniczego w ┼╝yciu miasta.

1. Tereny otwarte wokół miast 2. Tereny zielone w miastach (parki, cmentarze, drzewa w ulicy) 3. Wody (doliny rzeczne, stawy, ochrona przeciwpowodziowa) 4. Klimat miasta


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

10
Gospodarka, społeczeństwo, przestrzeń - istota rozwoju zrównoważonego.

Zaj─Öcia dla licealist├│w promuj─ůce poj─Öcie i rol─Ö gospodarki przestrzennej w urzeczywistnianiu koncepcji rozwoju zr├│wnowa┼╝onego. Om├│wienie podstawowych poj─Ö─ç i budowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci znaczenia omawianych problem├│w.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

11
Fundusze strukturalne UE ÔÇô szansa dla rozwoju Polski.

Cele i instrumenty polityki sp├│jno┼Ťci UE

  • Fundusze strukturalne dla Polski
  • Krajowe dokumenty programowania 2014-2020
  • Do┼Ťwiadczenia Polski w realizacji polityki regionalnej UE.

Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

12
Obywatel miasta zr├│wnowa┼╝onego.

Zaj─Öcia s─ů dyskusj─ů na temat tego jak by─ç ┼Ťwiadomym obywatelem w otaczaj─ůcej nas rzeczywisto┼Ťci. Prezentuj─ů w jaki spos├│b ka┼╝dy z cz┼éonk├│w spo┼éecze┼ästwa mo┼╝e kszta┼étowa─ç postawy obywatelskie wobec r├│┼╝nych proces├│w zachodz─ůcych w mie┼Ťcie. Uczestnicy dowiaduj─ů si─Ö na czym powinna polega─ç odpowiedzialno┼Ť─ç spo┼éeczna w gospodarowaniu zasobami miasta i w jaki praktyczny spos├│b mog─ů partycypowa─ç w zarz─ůdzaniu nim.


Forma zajęć: Wykład/dyskusja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

13
Miasto bez kork├│w - planowanie transportu zr├│wnowa┼╝onego w mie┼Ťcie.

Czy mog─ů istnie─ç du┼╝e miasta bez kork├│w drogowych? W jaki spos├│b planowa─ç transport miejski by zaspakaja┼é on potrzeby r├│┼╝nych odbiorc├│w? Odpowiedzi na powy┼╝sze pytania odnajd─ů uczestnicy spotkania po┼Ťwi─Öconego prezentacji wybranych narz─Ödzi s┼éu┼╝─ůcych do planowania zr├│wnowa┼╝onego transportu w mie┼Ťcie takich jak plany mobilno┼Ťci miejskiej.


Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

14
Nowoczesne miasto - kształtowanie przestrzeni publicznych.

  1. Gospodarka do┼Ťwiadcze┼ä - nowe trendy w rozwoju miast (24-hour city, sharing city i co-city, smart city, eko-city) [prezentacja multimedialna: s┼éowo+obraz+d┼║wi─Ök]
  2. Funkcje i rodzaje przestrzeni publicznych - studia przypadk├│w wzorowych [metoda: analiza zdj─Ö─ç, map i rysunk├│w]
  3. Miejskie salony, pokoje i kuchnie - dobre praktyki tworzenia przestrzeni publicznych
  4. Ekonomia d├│br wsp├│lnych - kierunki kreowania przestrzeni miejskich

Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń

15
Nowe regulacje prawne w zakresie umów cywilno-prawnych. Bariera dla przedsiębiorców czy szansa dla Młodych?

P┼éace s─ů z┼éo┼╝ona kategori─ů spo┼éeczno-ekonomiczn─ů. Od 1 stycznia 2017r w ┼╝ycie wchodz─ů nowe przepisy dla os├│b wykonuj─ůcych prace w oparciu o umowy cywilno-prawne. Czy ta forma "zatrudnienia" jest szans─ů dla potencjalnych wykonawc├│w pracy, czy by─ç mo┼╝e stanowi barier─Ö kosztow─ů dla przedsi─Öbiorc├│w. warsztaty maj─ů na celu przybli┼╝y─ç problematyk─Ö polityki wynagrodze┼ä w warunkach polskiego prawodawstwa. czy nowy poziom p┼éacy minimalnej jest wa┼╝nym elementem decyduj─ůcym o sytuacji na rynku pracy, a by─ç mo┼╝e jest jedynie efektem zbyt silnej roli zwi─ůzk├│w zawodowych stanowi─ůc tym samym mocna kart─Ö rozgrywek politycznych.


Forma zajęć: Wykład/warsztat
Czas trwania zajęć: wykład 90 min. + warsztaty 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

16
Płaca brutto a płaca netto. Jak obliczyć?

Poziom wynagrodze┼ä w gospodarce polskiej zale┼╝y od wielu czynnik├│w, o zr├│┼╝nicowanym charakterze zar├│wno mikro- mezo- jak i makroekonomicznym. dlaczego istnieje tak du┼╝a r├│┼╝nica pomi─Ödzy p┼éaca brutto a p┼éaca netto. czy luk─Ö te wype┼éniaj─ů jedynie podatki czy te┼╝ inne obci─ů┼╝enia "parapodatkowe". jak wykorzysta─ç istniej─ůce przepisy dla zoptymalizowania p┼éacy i tym samym zmniejszenia dystansu pomi─Ödzy wynagrodzeniem brutto a netto.

ZAJ─śCIA TYLKO DLA UCZNI├ôW LICEUM OG├ôLNOKSZTA┼üC─äCEGO!


Forma zaj─Ö─ç: warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 180 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

17
Sk─ůd si─Ö bierze wzrost gospodarczy?

Zmiany w gospodarce mog─ů mie─ç dwojaki charakter - ilo┼Ťciowy i jako┼Ťciowy. Kt├│re z nich stanowi─ů o rozwoju a kt├│re o wzro┼Ťcie gospodarczym. jak tworzymy "bogactwo" narodowe, kto wp┼éywa na jego pot─Ögowanie a kto je zani┼╝a ? czy praca maj─ůca charakter nieprodukcyjny tworzy PKB ? Czy podawane do publicznej wiadomo┼Ťci informacje o tempie zmian PKB jest odzwierciedleniem rzeczywisto┼Ťci ? na te i inne pytania zostanie udzielona odpowied┼║ podczas wyk┼éadu.


Forma zajęć: wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: bez ograniczeń