Wydział Filologiczny

ul. Pomorska 171/173,
91-404 Łódź


Zaj─Öcia dla uczni├│w, lista temat├│w:

1
Demotywator rosyjski. Obraz współczesnej Rosji oczami młodego pokolenia. (Filologia rosyjska)

Odbiorcy: uczniowie LO z podstawow─ů znajomo┼Ťci─ů j─Özyka rosyjskiego (min. A2).

Tematem wyk┼éadu otwartego jest nowy gatunek internetowy zwany demotywatorem, kt├│ry zar├│wno w Polsce, jak i w Rosji cieszy si─Ö du┼╝ym zainteresowaniem w┼Ťr├│d m┼éodego pokolenia, staj─ůc si─Ö zjawiskiem kszta┼étuj─ůcym jego ┼Ťwiatopogl─ůd oraz interaktywn─ů form─ů uczestnictwa w kulturze. Przygotowana prezentacja multimedialna poka┼╝e, w jaki spos├│b m┼éodzi Rosjanie postrzegaj─ů i interpretuj─ů otaczaj─ůc─ů ich rzeczywisto┼Ť─ç za pomoc─ů demotywator├│w, jak szerok─ů tematyk─Ö polityczno-spo┼éeczn─ů i obyczajow─ů w nich podejmuj─ů. Prezentowany w demotywatorach emocjonalny komentarz do rzeczywisto┼Ťci odzwierciedla wra┼╝liwo┼Ť─ç m┼éodych autor├│w, zmusza nas do refleksji, porusza sumienia, a nierzadko i bawi. Teksty demotywator├│w maj─ů walory poznawcze i glottodydaktyczne, gdy┼╝ zawieraj─ů bardzo du┼╝o informacji o wsp├│┼éczesnej Rosji oraz stanowi─ů interesuj─ůcy i nowoczesny materia┼é do uczenia si─Ö i poznawania kultury i j─Özyka rosyjskiego.



Forma zajęć: Wykład otwarty
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

2
Święta rosyjskie Maslenica i Noc Kupały

Historia ┼Ťwi─ůt, symbole, potrawy, gry i zabawy. Multimedialna prezentacja w j─Özyku polskim z elementami j─Özyka rosyjskiego. Dla ka┼╝dego poziomu znajomo┼Ťci j─Özyka.



Forma zaj─Ö─ç: Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

3
Nauka j─Özyk├│w obcych. Metody wspomagaj─ůce uczenie si─Ö j─Özyk├│w obcych (trening pami─Öci, zdobywanie p┼éynno┼Ťci j─Özykowej, pokonywanie bariery j─Özykowej)

Zaj─Öcia teoretyczno-praktyczne w j─Özyku polskim - ka┼╝dy poziom znajomo┼Ťci dowolnego j─Özyka obcego.



Forma zaj─Ö─ç: Zaj─Öcia teoretyczno-praktyczne
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

4
đśđ▓đ░đŻ đśđ▓đ░đŻđżđ▓đŞĐç đśđ▓đ░đŻđżđ▓, czyli o imionach i nazwiskach rosyjskich. (Filologia rosyjska)

Znajomo┼Ť─ç j─Özyka rosyjskiego na poziomie A1/A2.

Ka┼╝dy kraj to obyczaj. Elementy kultury i obyczaj├│w mog─ů objawia─ç si─Ö w r├│┼╝ny spos├│b.

Jednym z elementów kultury jest język. Jego poznanie rozpoczyna się od prostych słów

i konstrukcji. Przy rozpocz─Öciu nauki j─Özyka rosyjskiego nie mo┼╝na pomin─ů─ç tematu,

zwi─ůzanego z etykiet─ů j─Özykow─ů, do kt├│rej nale┼╝─ů sposoby zwracania si─Ö do innych os├│b.

Jednymi z nich s─ů zwracania si─Ö za pomoc─ů tylko samego imienia (pe┼énego lub zdrobnia┼éego),

imienia i imienia odojcowskiego lub nazwiska. Podczas warsztat├│w s┼éuchacze zapoznaj─ů si─Ö

z bardzo popularnymi i mniej popularnymi, wr─Öcz dziwnymi imionami rosyjskimi i ich

etymologi─ů, naucz─ů si─Ö tworzy─ç imiona odojcowskie, dowiedz─ů si─Ö o nazwiskach znanych

os├│b i postaci, a tak┼╝e, co one mog─ů oznacza─ç.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 20 os├│b

5
đęđŞ đŞ đ║đ░Đłđ░ ÔÇô đ┐đŞĐëđ░ đŻđ░Đłđ░ (o kuchni rosyjskiej)

Znajomo┼Ť─ç j─Özyka rosyjskiego na poziomie A1/A2

Rozmowy o jedzeniu w wi─Ökszym czy mniejszym stopniu dotycz─ů ka┼╝dego cz┼éowieka.

W ostatnich czasach dyskurs kulinarny stał się bardzo popularny dzięki między innymi

programom telewizyjnym. Z nich tak┼╝e mo┼╝emy si─Ö dowiedzie─ç o kuchni

rosyjskiej. Niestety, wi─Ökszo┼Ť─ç opowie┼Ťci sprowadza si─Ö do blin├│w, barszczu i piero┼╝k├│w. Kuchnia rosyjska jest du┼╝o bogatsza i nie ogranicza si─Ö dwoma - trzema potrawami. Celem warsztat├│w zapozna─ç s┼éuchaczy z histori─ů kuchni rosyjskiej, pokaza─ç pe┼ény wachlarz tradycyjnych da┼ä tej kuchni i sposoby ich przyrz─ůdzania. Uczniowie dowiedz─ů si─Ö r├│wnie┼╝ o s┼éynnych historycznych restauracjach rosyjskich i ich w┼éa┼Ťcicielach.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 20 os├│b

6
Sankt Petersburg ÔÇô osobliwo┼Ťci miasta/đíđ░đŻđ║Đé-đčđÁĐéđÁĐÇđ▒ĐâĐÇđ│ - đ┤đżĐüĐéđżđ┐ĐÇđŞđ╝đÁĐçđ░ĐéđÁđ╗ĐîđŻđżĐüĐéđŞ đ│đżĐÇđżđ┤đ░

Uczniowie LO z podstawow─ů znajomo┼Ťci─ů j─Özyka rosyjskiego (min. A2).

Wyk┼éad po┼é─ůczony z prezentacj─ů multimedialn─ů w j─Özyku rosyjskim o historii i osobliwo┼Ťciach p├│┼énocnej stolicy Rosji Sankt Petersburgu.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

7
Historia pieni─Ödzy rosyjskich/đśĐüĐéđżĐÇđŞĐĆ ĐÇĐâĐüĐüđ║đŞĐů đ┤đÁđŻđÁđ│. (Filologia rosyjska)

Uczniowie LO z podstawow─ů znajomo┼Ťci─ů j─Özyka rosyjskiego (min. A2).

Wyk┼éad po┼é─ůczony z prezentacj─ů multimedialn─ů w j─Özyku rosyjskim o historii pieni─Ödzy w Rosji na przestrzeni wiek├│w.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

8
Dobre i z┼ée duchy w rosyjskich wierzeniach ludowych/đöđżđ▒ĐÇĐőđÁ đŞ đĚđ╗ĐőđÁ đ┤ĐâĐůđŞ đ▓ ĐÇĐâĐüĐüđ║đŞĐů đŻđ░ĐÇđżđ┤đŻĐőĐů đ▓đÁĐÇđżđ▓đ░đŻđŞĐĆĐů. (Filologia rosyjska)

Uczniowie LO z podstawow─ů znajomo┼Ťci─ů j─Özyka rosyjskiego (min. A2).

Wyk┼éad po┼é─ůczony z prezentacj─ů multimedialn─ů w j─Özyku rosyjskim o wierzeniach S┼éowian; o duchach dobrych, powstrzymuj─ůcych z┼éo, szerz─ůcych dobro, raduj─ůcych si─Ö szcz─Ö┼Ťciem ludzi oraz duchach trapi─ůcych zwyk┼éego cz┼éowieka; o mitach i bajkach.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

9
Polski akcent Sankt Petersburga. (Filologia rosyjska)

Zaj─Öcia to rodzaj wirtualnej wycieczki po Sankt Petersburgu ┼Ťladami Polak├│w. Lekcja ma na celu zapozna─ç s┼éuchaczy z miejscami i obiektami historycznymi Sankt Petersburga, zwi─ůzanymi z Polsk─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

10
ÔÇ×┼Ümiechu warciÔÇŁ. Bohaterzy rosyjskich kawa┼é├│w. (Filologia rosyjska)

Na zaj─Öciach uczniowie zapoznaj─ů si─Ö z tym, z kogo lub czego ┼Ťmiej─ů si─Ö Rosjanie.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

11
Zabobony Rosjan. (Filologia rosyjska)

W co wierz─ů Rosjanie, czy s─ů przes─ůdni? I sk─ůd wzi─Ö┼éy si─Ö dziwne stworki w bajkach rosyjskich? Na te pytania mo┼╝na znale┼║─ç odpowied┼║ podczas warsztat├│w



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

12
Jak pisa─ç i jak czyta─ç ÔÇô praca nad serwisem radiowym. (Dziennikarstwo i komunikacja spo┼éeczna)

Zaj─Öcia maj─ů przybli┼╝y─ç uczestnikom prac─Ö serwisanta radiowego. Uczestnicy ucz─ů si─Ö pisa─ç serwis dla radia, a potem czytaj─ů go w studiu radiowym.




Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 10 - 12 os├│b

13
Zawód reporter radiowy. (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna)

Zaj─Öcia maj─ů przybli┼╝y─ç uczestnikom prac─Ö reportera radiowego. Sk┼éadaj─ů si─Ö z dw├│ch cz─Ö┼Ťci: najpierw uczestnicy nagrywaj─ů materia┼é reporterski przy pomocy sprz─Ötu reporterskiego, potem za┼Ť go montuj─ů w programie do edycji.




Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 10 - 12 os├│b

14
Co ÔÇ×m├│wiÔÇŁ reklama, czyli jak czyta─ç przekaz reklamowy (obraz, d┼║wi─Ök, s┼éowo). Warsztaty analizy j─Özyka reklamy na przyk┼éadzie wybranych spot├│w reklamowych. (Dziennikarstwo i komunikacja spo┼éeczna)

Dlaczego kr├│wka w ┼éatki mo┼╝e by─ç lepsza od celebryty? Co decyduje o tym, kto jest bohaterem reklamy? Jak dobierane s─ů d┼║wi─Öki i obrazy do poszczeg├│lnych reklam? Dlaczego reklama korzysta ze s┼é├│w, obraz├│w i d┼║wi─Ök├│w, by przekaza─ç wiadomo┼Ť─ç konsumentom? Analiza j─Özyka reklamy pozwoli znale┼║─ç odpowied┼║ na te i inne pytania. W trakcie warsztatu analizie i om├│wieniu poddane zostan─ů aktualnie emitowane spoty reklamowe.




Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

15
Przekonaj ich! M├│w tak, by inni ci uwierzyli. Jak podnie┼Ť─ç wiarygodno┼Ť─ç wypowiedzi? Jak rozpozna─ç k┼éamstwo? (Dziennikarstwo i komunikacja spo┼éeczna)

No wi─Öc ÔÇ×jakÔÇŁ? To proste! Nie trzeba zna─ç skomplikowanych psychologicznych teorii o dzia┼éaniu ludzkiego umys┼éu. Wystarczy doda─ç do swojej wypowiedzi kilka prostych zwrot├│w, by inni uwierzyli, ┼╝e to, co m├│wisz, to jednak prawda. T─Ö bro┼ä wykorzystasz te┼╝ w drug─ů stron─Ö: nie pozwolisz oszukiwa─ç si─Ö i nabiera─ç na k┼éamstwa, jakimi cz─Östuj─ů ci─Ö inni. Warto to wiedzie─ç. Warsztaty z poczuciem humoru.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

16
Czy w reklamie można wszystko? O tym, jak reklama łamie nasze prawa i co każdy z nas może z tym zrobić. (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna)

W trakcie warsztatu wy┼Ťwietlone zostan─ů reklamy ┼éami─ůce prawo, a nast─Öpnie wsp├│lnie dokonamy ich analizy. To wa┼╝ne, aby przyj─ů─ç krytyczn─ů postaw─Ö wobec otaczaj─ůcych komunikat├│w reklamowych i reagowa─ç, kiedy nadawca ┼éamie zasady etyki.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

17
Podstawowe techniki wywierania wpływu na ludzi. Ulegasz im na co dzień i nawet o tym nie wiesz! (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna)

Po zaj─Öciach sam b─Ödziesz umia┼é je zastosowa─ç, aby osi─ůgn─ů─ç swoje cele. Regu┼éa spo┼éecznego dowodu s┼éuszno┼Ťci, regu┼éa zaanga┼╝owania i konsekwencji, regu┼éa niedost─Öpno┼Ťci i wiele innych technik to mechanizmy cz─Östo przez nas u┼╝ywane w komunikacji z innymi. Warsztat z zakresu umiej─Ötno┼Ťci interpersonalnych.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

18
Uczciwa k┼é├│tnia. Warsztat z zakresu umiej─Ötno┼Ťci interpersonalnych. (Dziennikarstwo i komunikacja spo┼éeczna)

Konflikt jest naturalnym elementem relacji interpersonalnej. Bywa, że jest nieunikniony, a czasem nawet potrzebny. Jak należy kłócić się, aby relacja nie ucierpiała? Co można, a czego nie należy robić, żeby uczciwie się pokłócić? To warto przećwiczyć!



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

19
Wędrówki słów, czyli o zapożyczeniach w języku angielskim. (Filologia angielska)

Zaj─Öcia maj─ů na celu przybli┼╝y─ç zjawisko zapo┼╝yczania w j─Özyku. Om├│wiony zostanie mechanizm zapo┼╝yczania oraz typy zapo┼╝ycze┼ä. Zwr├│cimy uwag─Ö na fakt, ┼╝e na s┼éownictwo angielskie w przewa┼╝aj─ůcej mierze sk┼éadaj─ů si─Ö zapo┼╝yczenia z innych j─Özyk├│w. Cz─Ö┼Ť─ç ÔÇ×warsztatow─ůÔÇŁ zaj─Ö─ç stanowi zadanie dla uczestnik├│w polegaj─ůce na dopasowaniu wybranych s┼é├│w angielskich do j─Özyk├│w, z kt├│rych angielszczyzna je zapo┼╝yczy┼éa. Forma zaj─Ö─ç: wyk┼éad z elementami warsztat├│w (prowadzone w j─Özyku angielskim lub polskim)



Forma zajęć: Wykład/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 - 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

20
Jak skutecznie uczyć języka obcego? Perspektywy zatrudnienia absolwentów Wydziału Filologicznego. (Filologia germańska)

Om├│wienie i por├│wnanie najnowszych metod nauczania j─Özyk├│w obcych. Analiza doboru i przydatno┼Ťci materia┼é├│w autentycznych na lekcjach j─Özyka obcego. Przedstawienie perspektyw i mo┼╝liwo┼Ťci zatrudnienia absolwent├│w Wydzia┼éu Filologicznego.



Forma zaj─Ö─ç: Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 120 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

21
Lesend lernen - "Deutsch lernen durch Buch - Film ÔÇô Sandwich" ÔÇô warsztaty dla licealist├│w. (Filologia germa┼äska)

Warsztaty j─Özykowe - prezentacja r├│┼╝nych metod pracy nad/z tekstem literackim na przyk┼éadzie powie┼Ťci i filmu pt. ÔÇ×Emil und die DetektiveÔÇŁ



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 120 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

22
Cze┼Ť─ç, profesorze, czyli o grzeczno┼Ťci w Hiszpanii. (Filologia hiszpa┼äska)

Zaj─Öcia w formie wyk┼éadu. Ich celem b─Ödzie om├│wienie podstawowych zagadnie┼ä z obszaru grzeczno┼Ťci j─Özykowej i pozaj─Özykowej dotycz─ůcych, mi─Ödzy innymi, sposobu pozdrawiania si─Ö, u┼╝ycia systemu adresatywnego, kwestii wyra┼╝ania wdzi─Öczno┼Ťci, przepraszania etc. Wyst─ůpienie b─Ödzie mia┼éo charakter popularnonaukowy i pojawi─ů si─Ö w nim nawi─ůzania do polskiej grzeczno┼Ťci, kt├│re maj─ů na celu pom├│c w zrozumieniu tematu, a tak┼╝e w zarysowaniu r├│┼╝nic kulturowych mi─Ödzy Hiszpanami a Polakami.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

23
Analiza dyskursu miłosnego we współczesnej literaturze latynoskiej. (Filologia hiszpańska)

Celem proponowanych zaj─Ö─ç jest analiza konstrukcji dyskursu mi┼éosnego i erotycznego we wsp├│┼éczesnej powie┼Ťci i poezji latynoameryka┼äskiej ostatnich stu lat. Bazuj─ůc na ÔÇ×Fragmentach dyskursu mi┼éosnegoÔÇŁ Rolanda Barthesa, przyjrzymy si─Ö strategiom narracyjnym i chwytom poetyckim zastosowanym w tw├│rczo┼Ťci najwa┼╝niejszych pisarzy Ameryki ┼üaci┼äskiej (m.in. w ÔÇ×Stu latach samotno┼ŤciÔÇŁ Gabriela Garc├şi M├írqueza, ÔÇ×Mie┼Ťcie i psachÔÇŁ Maria Vargasa Llosy, ÔÇ×Grze w klasyÔÇŁ Julia Cort├ízara, ÔÇ×Dwudziestu poematach o mi┼éo┼Ťci i jednej pie┼Ťni rozpaczyÔÇŁ Pabla Nerudy). W warsztatowej cz─Ö┼Ťci zaj─Ö─ç uczniowie otrzymaj─ů kr├│tkie fragmenty poetyckie lub narracyjne z lukami, a ich zadaniem b─Ödzie tw├│rczo je uzupe┼éni─ç.



Forma zajęć: Wykład/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

24
Recepcja muz w kulturze współczesnej. (Filologia klasyczna)

Zaj─Öcia b─Öd─ů mia┼éy charakter wyk┼éadu z dyskusj─ů. Po┼Ťwi─Öcone b─Öd─ů ukazaniu postaci muz w kulturze antycznej oraz ich recepcji w kulturze wsp├│┼éczesnej. W trakcie zaj─Ö─ç uczniowie poznaj─ů terminologi─Ö zwi─ůzan─ů z mitologi─ů staro┼╝ytn─ů oraz zyskaj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e kultura antyczna nadal obecna jest w ┼Ťwiecie, mimo i┼╝ cz─Östo nie zdaj─ů sobie z tego sprawy. Om├│wiona zostanie dziedzina bada┼ä zwana recepcj─ů antyku. Wsp├│lnie z uczniami poszukamy innych przyk┼éad├│w obecno┼Ťci element├│w antycznych we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie.



Forma zajęć: Wykład/Dyskusja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

25
Śladami starożytnych Greków i Rzymian po Sycylii. (Filologia klasyczna)

Zaj─Öcia b─Öd─ů mia┼éy charakter wyk┼éadu z prezentacj─ů. W ich trakcie uczniowie poznaj─ů pewne elementy historii, kultury materialnej oraz duchowej staro┼╝ytnego Rzymu. Wszystkie te elementy zostan─ů ukazane na wybranych przyk┼éadach zabytk├│w z okresu Imperium Romanum, kt├│re do dzisiaj mo┼╝emy podziwia─ç na Sycylii. W┼Ťr├│d nich znajd─ů si─Ö zabytki architektury, malarstwa, mozaiki oraz techniki staro┼╝ytnej. Dzi─Öki tym zaj─Öciom ucze┼ä pozna realia staro┼╝ytnego ┼Ťwiata i zyska wiedz─Ö z szeroko poj─Ötej kultury



Forma zajęć: Wykład/Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

26
Tussipect, guttalax, rhinoton - ┼éacina i greka w ┼Ťwiecie wsp├│┼éczesnej farmacji. (Filologia klasyczna)

Zaj─Öcia b─Öd─ů mia┼éy charakter wyk┼éadu z warsztatami. Podczas zaj─Ö─ç uczniowie poznaj─ů podstawow─ů terminologi─Ö ┼éaci┼äsk─ů i greck─ů z zakresu medycyny, kt├│ra do dzisiaj stanowi podstaw─Ö do tworzenia nowych s┼é├│w, w tym chocia┼╝by nazw tak szeroko w Polsce stosowanych parafarmaceutyk├│w. Cz─Ö┼Ť─ç warsztatowa b─Ödzie obejmowa┼éa praktyczne wykorzystanie poznanej terminologii, czyli odgadywanie zastosowania poszczeg├│lnych substancji ze wzgl─Ödu na ich nazw─Ö oraz pr├│b─Ö stworzenia w┼éasnych nazw lek├│w na popularne przypad┼éo┼Ťci fizyczne.



Forma zajęć: Wykład/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

27
Autoepitafium antyczne jako gatunek literacki. (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad dotyczy autoepitafium, czyli fikcyjnego napisu nagrobnego napisanego dla siebie samego przez poet─Ö. Omawia si─Ö dawne wzory greckie (Homer, Ajschylos, Kallimach, Meleager z Gadary) i ┼éaci┼äskie (Plaut, Pakuwiusz, Wergiliusz, Owidiusz), jak i na┼Ťladownictwa p├│┼║niejsze, w tym tak┼╝e autor├│w polskich (Janicjusz, Szymborska). Prezentacja pokazuje typowe cechy genologiczne autoepitafium i epigramu nagrobnego (epitafium). Rozwija zainteresowania literatur─ů antyczn─ů, europejsk─ů i polsk─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

28
Dwie muzy Juliana Tuwima. (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad, opatrzony prezentacj─ů, ukazuje wczesne utwory poetyczne (juwenilia) Juliana Tuwima, skierowane do Haliny Kon i Stefanii Marchew, dw├│ch m┼éodych tomaszowianek, z kt├│rymi by┼é zwi─ůzany uczuciowo. Pierwsza mi┼éo┼Ť─ç by┼éa platoniczna, druga nami─Ötna. Romans zako┼äczy┼é si─Ö ma┼é┼╝e┼ästwem, a Stefania Tuwimowa zosta┼éa ┼╝on─ů i dozgonn─ů partnerk─ů wielkiego poety. Utwory maj─ů zazwyczaj charakter mi┼éosny, niekiedy refleksyjny. Geograficznie wi─ů┼╝─ů si─Ö z ┼üodzi─ů, Tomaszowem Mazowieckim i Inow┼éodzem.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

29
J─Özyki obce a pokrewne. (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad, ilustrowany prezentacj─ů, ukazuje bliskie pokrewie┼ästwo j─Özyk├│w europejskich. Pokazuje, ┼╝e j─Özyki tzw. ÔÇ×obceÔÇŁ, takie jak angielski, francuski, hiszpa┼äski, niemiecki, rosyjski, w┼éoski, s─ů w mniejszym lub wi─Ökszym stopniu pokrewne z j─Özykiem polskim i wykazuj─ů ogromn─ů ilo┼Ť─ç wyraz├│w podobnych, odziedziczonych po praj─Özyku indoeuropejskim. Pokrewie┼ästwo jest ukazane poprzez odpowiednio dobrane przyk┼éady, a tak┼╝e poprzez ÔÇ×indoeuropejsk─ůÔÇŁ bajk─Ö o owcy i koniach (bajka Augusta Schleichera).



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

30
Sport i igrzyska olimpijskie w antycznej i współczesnej Grecji. (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad jest ilustrowan─ů prezentacj─ů sportu antycznego jako wzorca wychowania fizycznego, ukazuje dyscypliny sportowe uprawiane w staro┼╝ytno┼Ťci, jak i miejsca zawod├│w sportowych (stadiony). Tradycje sportu antycznego zostaj─ů zestawione ze wsp├│┼éczesno┼Ťci─ů poprzez pryzmat letnich igrzysk olimpijskich w Atenach w 2004 roku.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

31
List Rufinosa do Elpidy. (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad omawia tw├│rczo┼Ť─ç poetyck─ů epigramatyka greckiego Rufinosa z Samos. Mi┼éosny charakter tej tw├│rczo┼Ťci sprawia, ┼╝e poezja Rufinosa ma charakter nieprzemijaj─ůcy i og├│lnoludzki. Wyk┼éad koncentruje si─Ö g┼é├│wnie na epigramacie napisanym w formie listu mi┼éosnego przez Rufinosa, przebywaj─ůcego na studiach w Efezie, do Elpidy, ukochanej poety. Wyk┼éad jest ilustrowany zachowanymi ruinami staro┼╝ytnego Efezu, tamtejsz─ů ┼Ťwi─ůtyni─ů Artemidy (zaliczan─ů w staro┼╝ytno┼Ťci do siedmiu cud├│w ┼Ťwiata) oraz fotografiami Samos, rodzinnej wyspy poety



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

32
Aulus Gelliusz i jego pochwała wczesnej poezji rzymskiej. (Filologia klasyczna)

W epoce cycero┼äskiej i augustowskiej w┼Ťr├│d Rzymian rodzi si─Ö i utrwala przekonanie, ┼╝e poeci rzymscy mog─ů przewy┼╝szy─ç ich greckich koleg├│w po pi├│rze. Przyk┼éadem s─ů wspania┼ée utwory Katullusa, Horacego, Wergiliusza i Owidiusza. Aulus Gelliusz, pisarz z II wieku n.e., wskazuje jednak na kilka utwor├│w powsta┼éych ju┼╝ w epoce archaicznej, kt├│re swym pi─Öknem i kunsztem dor├│wnuj─ů poezji Safony, Archilocha, Alkajosa, Anakreonta, Asklepiadesa i Kallimacha z Cyreny. W trakcie wyk┼éadu s┼éuchacz poznaje w przek┼éadzie polskim zar├│wno utwory greckie, jak i ┼éaci┼äskie, mo┼╝e je tak┼╝e por├│wna─ç z p├│┼║niejszymi na┼Ťladownictwami polskimi (g┼é├│wnie z fraszkami Jana Kochanowskiego).



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

33
Uwolnij swoj─ů kreatywno┼Ť─ç. (Filologia polska)

W przestrzeni publicznej pojawia si─Ö coraz wi─Öcej kreatywnych zabieg├│w j─Özykowych, kt├│re podejmuj─ůc gr─Ö s┼éown─ů mi─Ödzy nadawc─ů a odbiorc─ů, s┼éu┼╝─ů uatrakcyjnianiu przekazu. Celem warsztat├│w jest zapoznanie uczestnik├│w z r├│┼╝nymi sposobami wyra┼╝ania kreatywno┼Ťci j─Özykowej. Uczniowie, bior─ůc udzia┼é w ─çwiczeniach indywidualnych i grupowych, b─Öd─ů mieli okazj─Ö do odkrycia tkwi─ůcych w nich mo┼╝liwo┼Ťci tw├│rczych. Zaj─Öcia w du┼╝ej mierze b─Öd─ů mia┼éy charakter praktyczny, uczestnicy b─Öd─ů tworzyli zr├│┼╝nicowane formalnie i tematycznie komunikaty (np. nag┼é├│wki, lidy, slogany reklamowe, teksty copywriterskie) z wykorzystaniem omawianych ┼Ťrodk├│w.



Forma zaj─Ö─ç:
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 25 os├│b

34
Smacznego, mi┼éego ┼╝ycia, S┼éo┼ä Torbalski i Gwiezdne Chojny ÔÇô o grach intertekstualnych w przestrzeni publicznej. (Filologia polska)

Intertektualno┼Ť─ç jako zabieg kreatywny zyskuje coraz wi─Öksz─ů popularno┼Ť─ç. Nawi─ůzania intertekstualne s─ů obecne nie tylko w tekstach literackich, coraz cz─Ö┼Ťciej odwo┼éania do tytu┼é├│w i fragment├│w film├│w, piosenek czy ksi─ů┼╝ek pojawiaj─ů si─Ö w nazwach firmowych, sloganach reklamowych i nag┼é├│wkach prasowych. Uczestnicy zaj─Ö─ç b─Öd─ů mogli sprawdzi─ç, na ile wyst─Öpuj─ůce w przestrzeni publicznej odwo┼éania do szeroko rozumianych test├│w kultury s─ů przez nich rozpoznawalne, a tak┼╝e tworzy─ç samodzielnie teksty wykorzystuj─ůce ten zabieg.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 25 os├│b

35
Literacki obraz Łodzi. (Filologia polska)

Zaj─Öcia b─Öd─ů po┼Ťwi─Öcone przybli┼╝eniu literackiego sposobu przedstawiania miasta; s┼éuchacze dowiedz─ů si─Ö o r├│┼╝nych literackich strategiach i narracjach opisuj─ůcych ┼ü├│d┼║; b─Ödziemy m├│wi─ç o klasycznych utworach (ÔÇ×Ziemia obiecanaÔÇŁ, ÔÇ×Kwiaty polskieÔÇŁ), ale tak┼╝e o piosenkach rockowych i hip-hopowych; spr├│bujemy odpowiedzie─ç na pytanie o trafno┼Ť─ç metafor opisuj─ůcych miasto.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 - 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

36
┼╗ycie codzienne osiemnastowiecznej arystokracji. (Filologia polska)

Celem zaj─Ö─ç jest przybli┼╝enie uczestnikom stylu ┼╝ycia osiemnastowiecznych elit. W planie: - rozk┼éad zaj─Ö─ç modnej damy, - tajniki mody i makija┼╝u (m.in. mowa wachlarza, sztuka nak┼éadania muszek), - popularne rozrywki arystokracji (bale redutowe, ┼╝ywe obrazy, teatr de societe), - przyjemno┼Ťci sto┼éu (obyczaje zwi─ůzane z ucztowaniem oraz osiemnastowieczne menu), - tajemnice alkowy, czyli o osiemnastowiecznym ma┼é┼╝e┼ästwie. Forma zaj─Ö─ç: - prelekcja z pokazem slajd├│w; - zaj─Öcia warsztatowe (obejmuj─ůce m.in. nauk─Ö ÔÇ×konwersacjiÔÇŁ za pomoc─ů wachlarza i ÔÇ×muszekÔÇŁ oraz poznawanie krok├│w menueta).



Forma zaj─Ö─ç: Prelekcja z pokazem slajd├│w/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

37
Za stołem, w salonie, w buduarze. Życie prywatne i kultura umysłowa Europejczyków w XVIII w. (Filologia polska)

Wyk┼éad ma przybli┼╝y─ç s┼éuchaczom kultur─Ö umys┼éow─ů oraz obyczajowo┼Ť─ç XVIII w. Uczestnicy b─Öd─ů mieli okazj─Ö pozna─ç ┼╝ycie codzienne oraz pogl─ůdy o┼Ťwieconych Europejczyk├│w na edukacj─Ö, religi─Ö, stosunki rodzinne i polityk─Ö; zapoznaj─ů si─Ö z osi─ůgni─Öciami naukowymi oraz artystycznymi wieku rozumu. Szczeg├│┼éowa tematyka mo┼╝e zosta─ç wcze┼Ťniej uzgodniona z nauczycielami. W czasie zaj─Ö─ç mog─ů zosta─ç rozwini─Öte nast─Öpuj─ůce kwestie: 1. Najwybitniejsi my┼Ťliciele XVIII stulecia i ich pogl─ůdy. 2. Wiek utopii - marzyciele i reformatorzy XVIII w. 3. Nauka i wynalazki w czasach o┼Ťwiecenia. 4. Pogl─ůdy na edukacj─Ö i wychowanie dzieci w czasach o┼Ťwiecenia. 5. Sytuacja i spo┼éeczne aspiracje kobiet w wieku rozumu. 6. Jane Austen i jej czasy. Obyczajowo┼Ť─ç i stosunki spo┼éeczne w Anglii na pocz─ůtku XIX stulecia. 7. Ko┼Ťci├│┼é i ┼╝ycie religijne w XVIII w. 8. Libertyni i obyczajowo┼Ť─ç o┼Ťwiecenia. 9. Jan Jakub Rousseau i Laurence Sterne - style mi┼éo┼Ťci sentymentalnej. 10. Gotycyzm i ÔÇ×renesansÔÇŁ ┼Ťredniowiecza w XVIII w. 11. Architektura i malarstwo. 12. Moda osiemnastowiecznych elit. 13. Medycyna w XVIII w. 14. Sztuka kulinarna.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

38
Jak czytać malarstwo? Analiza i interpretacja arcydzieł sztuki europejskiej. (Filologia polska)

Zaj─Öcia przyjm─ů form─Ö wyk┼éadu konwersacyjnego i b─Öd─ů po┼Ťwi─Öcone ikonograficznej analizie obraz├│w wybitnych malarzy dzia┼éaj─ůcych od renesansu po wiek XVIII (Giotto di Bondone, Jan van Eyck, Masaccio, Rogier van der Weyden, Piero della Francesca, Andrea Mantegna, Hans Memling, Hugo van der Goes, Sandro Bitticelli, Hieronymus Bosch, Leonardo da Vinci, Giovanni Bellini, Mathias Grunewald, Rafael, Micha┼é Anio┼é, Giorgione, Tycjan, Albrecht Durer, Hans Holbein, Parmigianino, Pieter Brueghel, Giuseppe Arcimboldo, Tintoretto, Veronese, El Greco, Caravaggio, Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Jacob Jordanes, Nicolas Poussin, Johannes Vermeer, Rembrandt van Rijn, Diego Velazquez i inni).

Obrazy do analizy mog─ů zaproponowa─ç uczestnicy zaj─Ö─ç



Forma zajęć: Wykład konwersacyjny
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 40 os├│b

39
Fran├žais non standard - la bande dessin├ęe. (Filologia roma┼äska)

Zachęcenie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do kontynuacji nauki języka francuskiego oraz podjęcia studiów na Wydziale Filologicznym UŁ; przedstawienie współczesnych wariantów języka francuskiego przez pryzmat języka non-standard na przykładzie komiksów.

Znajomo┼Ť─ç j─Özyka francuskiego na poziomie A2



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

40
Sapere/Sapore, obecno┼Ť─ç kuchni w kulturze w┼éoskiej. (Filologia w┼éoska)

Wst─Öp do kulinarnej kultury w┼éoskiej, zaczynaj─ůc od bardzo prostych przyk┼éad├│w j─Özykowych z j─Özyka w┼éoskiego (oraz polskiego), pokazuj─ůcych ┼Ťcis┼é─ů relacj─Ö mi─Ödzy kuchni─ů, smakiem, jedzeniem oraz wiedz─ů i nauk─ů. Lekcja koncentruje si─Ö na specyfice kuchni w┼éoskiej i na daniach dla niej typowych: makaronach, pizzy, przyprawach i wielu innych typowych w┼éoskich produktach. Podkre┼Ťlone b─Öd─ů zdrowe aspekty diety ┼Ťr├│dziemnomorskiej w zestawieniu do dominacji "┼Ťmieciowego" jedzenia, obecnego w krajach posiadaj─ůcych ubo┼╝sz─ů tradycj─Ö zwi─ůzan─ů z kuchni─ů (mi─Ödzy innymi Polska). Poza tym b─Öd─ů przedstawiane przepisy na typowe w┼éoskie dania (przet┼éumaczone na polski). Pod koniec lekcji studenci b─Öd─ů poddani kr├│tkiemu testowi zar├│wno j─Özykowemu (poziom mo┼╝e si─Ö r├│┼╝ni─ç w zale┼╝no┼Ťci od znajomo┼Ťci w┼éoskiego przez student├│w: od 0 do A2), jak i dotycz─ůcemu wiedzy przedstawionej na wyk┼éadzie. Lekcja przewiduje prezentacj─Ö PPT z filmami video i zdj─Öciami oraz wyst─ůpieniem w┼éoskiego nauczyciela zawieraj─ůcym anegdoty, jak i odniesienia do istniej─ůcych kulinarnych kontrast├│w w realiach w┼éoskich i polskich.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 60 os├│b

41
Canto dÔÇÖamore, najbardziej znane w┼éoskie piosenki o mi┼éo┼Ťci. (Filologia w┼éoska)

Zaj─Öcia w formie wyk┼éadu po┼é─ůczonego ze ┼Ťpiewem na ┼╝ywo. Wprowadzenie do ┼Ťwiata w┼éoskiej piosenki mi┼éosnej: zarys historii W┼éoch przedstawiony chronologicznie w tekstach wybranych piosenek o mi┼éo┼Ťci. Utwory muzyczne zostan─ů zaprezentowane w formie prezentacji audio-wideo, b─Öd─ů te┼╝ ┼Ťpiewane przez zesp├│┼é ÔÇ×CantItaliaÔÇŁ. Ta amatorska grupa muzyczna, w sk┼éad kt├│rej wchodz─ů studentki i wyk┼éadowcy Zak┼éadu Italianistyki Wydzia┼éu Filologicznego Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego, rozpocz─Ö┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç trzy lata temu. ┼Üpiewaj─ůcych ┼é─ůczy fascynacja w┼éosk─ů piosenk─ů i jej najwi─Ökszymi przebojami.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 60 os├│b

42
CantAutore, poezja ┼Ťpiewana z lat 60.-70. we W┼éoszech. (Filologia w┼éoska)

Zaj─Öcia w formie wyk┼éadu po┼é─ůczonego ze ┼Ťpiewem na ┼╝ywo. Wprowadzenie do ┼Ťwiata w┼éoskiej poezji ┼Ťpiewanej z lat 60.-70. Zarys historii W┼éoch przedstawiony chronologicznie w tekstach wybranych piosenek z lat 60.-70. Utwory muzyczne zostan─ů zaprezentowane w formie prezentacji audio-wideo, b─Öd─ů te┼╝ ┼Ťpiewane przez zesp├│┼é ÔÇ×CantItaliaÔÇŁ.



Forma zaj─Ö─ç: Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 60 os├│b

43
Włoska gestykulacja. (Filologia włoska)

Wst─Öp do gestykulacji W┼éoch├│w. Gesty, kt├│re s─ů integraln─ů cz─Ö┼Ťci w┼éoskiego j─Özyka, to dziedzictwo staro┼╝ytnych Rzymian i Grek├│w. Wyk┼éad przedstawia spos├│b u┼╝ywania gest├│w z punktu widzenia teoretycznego, lingwistycznego i spo┼éeczno-kulturowego.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 60 os├│b

44
Co to jest mafia? (Filologia włoska)

Mafia jest s┼éowem kt├│rego u┼╝ywa si─Ö te┼╝ w Polsce, ale nie zawsze rozumie si─Ö istot─Ö znaczenia, kt├│re ma we W┼éoszech. Wyk┼éad przedstawia histori─Ö, form─Ö i dzia┼éania w┼éoskiej mafii, ale r├│wnie┼╝ specyficzn─ů kultur─Ö prowadz─ůc─ů do zachowa┼ä mafijnych, kt├│ra jest obecna we W┼éoszech nie tylko w regionach po┼éudniowych.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 60 os├│b

45
Fran├žais non standard - la langue famili├Ęre. (Filologia roma┼äska)

Zachęcenie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do kontynuacji nauki języka francuskiego oraz podjęcia studiów na Wydziale Filologicznym UŁ; przedstawienie współczesnych wariantów języka francuskiego przez pryzmat języka non-standard na przykładzie piosenek/filmów francuskich.

Znajomo┼Ť─ç j─Özyka francuskiego na poziomie A2



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

46
Tajemnice Harry'ego Pottera. Biblia oraz mity greckorzymskie, celtyckie i germa┼äskie jako inspiracja dla cyklu powie┼Ťciowego J.K. Rowling. (Filologia polska)

Zaj─Öcia przyjm─ů form─Ö wyk┼éadu konwersatoryjnego po┼é─ůczonego z warsztatami i b─Öd─ů po┼Ťwi─Öcone kulturowym kontekstom powie┼Ťci, w szczeg├│lno┼Ťci nawi─ůzaniom do Biblii, mit├│w greckich, rzymskich, celtyckich oraz germa┼äskich w powie┼Ťci



Forma zajęć: Wykład konwersacyjny/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 40 os├│b

47
S┼éucha─ç te┼╝ trzeba umie─ç. Warsztat z zakresu umiej─Ötno┼Ťci interpersonalnych. (Dziennikarstwo i komunikacja spo┼éeczna)

Obok m├│wienia, s┼éuchanie jest r├│wnie wa┼╝n─ů umiej─Ötno┼Ťci─ů, aby osi─ůgn─ů─ç satysfakcjonuj─ůc─ů relacj─Ö z drug─ů osob─ů. O r├│┼╝nicach mi─Ödzy s┼éuchaniem a s┼éyszeniem, o przeszkodach w aktywnym s┼éuchaniu, a tak┼╝e o r├│┼╝nych rodzajach s┼éuchania i osobniczych preferencjach opowie prowadz─ůca zaj─Öcia, a przy okazji ch─Ötnie pos┼éucha wypowiedzi uczestnik├│w warsztat├│w



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

48
Problemy młodzieży we współczesnych serialach dramatycznych. (Filmoznawstwo)

Krótka historia serialu młodzieżowego. Problemy poruszane we współczesnych serialach. Typy seriali i chwyty dramaturgiczne stosowane przez twórców serialowych.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Uczestnicy w wieku 16 - 19 lat

49
Monstra, bestie i upiory, czyli czym staro┼╝ytni Grecy i Rzymianie straszyli swoje dzieci. (Filologia klasyczna)

Celem wyk┼éadu jest ukazanie bogatej tradycji staro┼╝ytnej Grecji i Rzymu na przyk┼éadzie mniej i bardziej znanych mitologicznych opowie┼Ťci o r├│┼╝nego typu potworach. W czasie zaj─Ö─ç s┼éuchacze poznaj─ů podstawowe terminy z zakresu bada┼ä nad wierzeniami religijnymi staro┼╝ytnych Grek├│w i Rzymian, dowiedz─ů si─Ö, jakie by┼éo znaczenie tych opowie┼Ťci w czasach staro┼╝ytnych, naucz─ů si─Ö rozpoznawa─ç i charakteryzowa─ç wybrane typy potwor├│w na podstawie ┼║r├│de┼é literackich, ikonograficznych i filmowych. Na koniec wsp├│lnie zastanowimy si─Ö, czy w naszej kulturze r├│wnie┼╝ spotykamy podobne stworzenia i czy faktycznie powinni┼Ťmy si─Ö ich ba─ç.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

50
Edukacja żydowska w okresie zaborów i w dwudziestoleciu międzywojennym (na podstawie wspomnień tomaszowskich Żydów). (Filologia klasyczna)

Wyk┼éad jest ilustrowan─ů prezentacj─ů szkolnictwa ┼╝ydowskiego zar├│wno religijnego, jak i ┼Ťwieckiego przed I wojn─ů ┼Ťwiatow─ů i w okresie mi─Ödzywojennym. Informacje s─ů wzbogacone wspomnieniami ┼╗yd├│w tomaszowskich. Wspomnienia dotycz─ů cheder├│w (szk├│┼é religijnych dla ┼╝ydowskich ch┼éopc├│w), jak i edukacji w zakresie szko┼éy powszechnej (podstawowej), gimnazjum (zw┼éaszcza gimnazj├│w ┼╝ydowskich) i liceum. Wyk┼éad porusza m.in. problem getta ┼éawkowego, r├│┼╝nic spo┼éecznych i wsp├│┼éistniej─ůcych w dawnej Polsce trzech kultur. M┼éodzie┼╝ gimnazjalna i licealna mo┼╝e por├│wna─ç edukacj─Ö ┼╝ydowsk─ů w zaborze rosyjskim i w Polsce Odrodzonej i zestawi─ç j─ů z w┼éasnymi do┼Ťwiadczeniami szkolnymi.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

51
Wyskoczy─ç jak filip z konopi i da─ç komu┼Ť kosza, czyli o bogactwie frazeologicznym wsp├│┼éczesnej polszczyzny. (Filologia polska)

Podczas warsztat├│w przyjrzymy si─Ö zwi─ůzkom frazeologicznym funkcjonuj─ůcym we wsp├│┼éczesnej polszczy┼║nie. Uczestnicy dowiedz─ů si─Ö, jakie s─ů ┼║r├│d┼éa frazeologizm├│w, poznaj─ů r├│┼╝ne klasyfikacje zwi─ůzk├│w frazeologicznych, a tak┼╝e spr├│buj─ů rozszyfrowa─ç pochodzenie np. takich zwrot├│w, jak: wyj┼Ť─ç jak Zab┼éocki na mydle, goni─ç w pi─Ötk─Ö czy czyta─ç co┼Ť od deski do deski. Cz─Ö┼Ť─ç po┼Ťwi─Öcona modyfikacjom frazeologicznym zostanie zobrazowana przyk┼éadami pochodz─ůcymi z komunikat├│w reklamowych, przekaz├│w medialnych czy przestrzeni miejskiej.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 25 os├│b