Wydział Filozoficzno-Historyczny

ul. Kamińskiego 27,
90-219 Łódź


Zaj─Öcia dla uczni├│w, lista temat├│w:

1
Po co dzieciom pami─Ö─ç rodzic├│w? Postpami─Ö─ç a to┼╝samo┼Ť─ç.

Wyk┼éad porusza problem pami─Öci jako fundamentu to┼╝samo┼Ťci i koncentruje si─Ö na kwestii wa┼╝no┼Ťci mi─Ödzypokoleniowego przekazu do┼Ťwiadczenia; znaczeniu postpami─Öci w kszta┼étowaniu si─Ö pami─Öci zbiorowej i indywidualnej oraz zale┼╝no┼Ťci pomi─Ödzy obiema tymi obszarami pami─Öci a to┼╝samo┼Ťci─ů zbiorow─ů i indywidualn─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

2
Miecze grunwaldzkie i d┼éugopis Wa┼é─Ösy. Zwyk┼ée rzeczy ÔÇô niezwyk┼ée wydarzenia.

Wyk┼éad po┼Ťwi─Öcony jest zwyk┼éym rzeczom, kt├│re znalaz┼éy si─Ö w centrum wa┼╝nych wydarze┼ä historycznych. To z kolei sprawi┼éo, ┼╝e obiekty te otoczono wyj─ůtkow─ů opiek─ů, zosta┼éy umuzealnione, by┼éy lub s─ů prezentowane publicznie. Zajmuj─ů one wa┼╝ne miejsce w procesie kszta┼étowaniu zbiorowych to┼╝samo┼Ťci, posiadaj─ů moc wywo┼éywania licznych skojarze┼ä natury kulturowo-historycznej. Obiekty te sta┼éy si─Ö symbolami wydarze┼ä, epok, proces├│w, posiadaj─ů tak┼╝e zwi─ůzek z konkretnymi postaciami historycznymi. Innymi s┼éowy s─ů to rzeczy, kt├│re nie s─ů nam oboj─Ötne. W ramach wyk┼éadu prze┼Ťledzone zostan─ů "dzieje" kilku z nich w duchu antropologii rzeczy.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

3
Szlakiem europejskich muze├│w na wolnym powietrzu.

Wyk┼éad po┼Ťwi─Öcony jest historii i wsp├│┼éczesno┼Ťci muzealnictwa na wolnym powietrzu. Rozwini─Öta zostanie kwestia pochodzenia i zasadno┼Ťci u┼╝ycia terminu "skansen" w odniesieniu do tego rodzaju plac├│wek. Wyk┼éad zawiera─ç b─Ödzie refleksje na temat konserwatorskich i pozakonserwatorskich aspekt├│w muze├│w na wolnym powietrzu, prze┼Ťledzona zostanie droga rozwoju teoretycznego idei skansenowskiej, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem typologii tego rodzaju muze├│w, ich znaczenia i funkcji na tle innych plac├│wek muzealnych oraz problemu "o┼╝ywiania" przestrzeni skansenowskiej. Wyk┼éad urozmaicony jest prezentacj─ů multimedialn─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

4
Zespo┼éy ludowe. Co ┼Ťpiewaj─ů, dla kogo i po co?

Wyk┼éad po┼Ťwi─Öcony jest aktywno┼Ťci spo┼éeczno-kulturalnej ┼Ťrodowisk wiejskich. Szczeg├│ln─ů rol─Ö odgrywaj─ů w nich Ko┼éa Gospody┼ä Wiejskich prowadz─ůce dzia┼éalno┼Ť─ç w wielu obszarach. Ambitnym kierunkiem aktywno┼Ťci KGW jest dzia┼éalno┼Ť─ç artystyczna. Ko┼éa inicjuj─ů i prowadz─ů zespo┼éy ┼Ťpiewacze, taneczne i obrz─Ödowe, zajmuj─ů si─Ö r─Ökodzie┼éem. Doskonalone umiej─Ötno┼Ťci s─ů wykorzystywane w dzia┼éalno┼Ťci edukacyjnej i promocyjnej na rzecz region├│w i lokalnych spo┼éeczno┼Ťci, wpisane zostaj─ů w nurt wsp├│┼éczesnych przemian. Przede wszystkim jednak aktywno┼Ť─ç ta daje mo┼╝liwo┼Ť─ç ekspresji tw├│rczej, staje si─Ö tak┼╝e manifestacj─ů indywidualnej i zbiorowej to┼╝samo┼Ťci.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

5
Mit, symbol, historia, tradycja. Gombrowicza gry z kultur─ů.

Wyk┼éad dotyczy postaci Witolda Gombrowicza i tworzonej przez niego literatury, rozpatrywanych przez pryzmat antropologii kultury. Omawia najwa┼╝niejsze dzie┼éa pisarza oraz jego biografi─Ö, szukaj─ůc trop├│w wi─ů┼╝─ůcych literatur─Ö z nauk─ů o kulturze. S─ů nimi gry prowadzone przez Gombrowicza z kultur─ů europejsk─ů i polsk─ů, ich tradycjami, mitami oraz symbolik─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

6
Zderzenie cywilizacji. Wojna i terroryzm. Przesz┼éo┼Ť─ç i tera┼║niejszo┼Ť─ç.

Wyk┼éad dotyczy antropologii wojny, w tym terroryzmu jako zjawiska towarzysz─ůcego ludzko┼Ťci od wiek├│w. Uwzgl─Ödnia teorie dotycz─ůce "zderzenia cywilizacji" (Feliks Koneczny, Samuel Huntington, Oriana Falacci) jako mo┼╝liwej przyczyny konflikt├│w ┼Ťwiatowych. Omawia zagro┼╝enia terroryzmem, w tym jego jego histori─Ö, przyczyny oraz sposoby obrony przed nim.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

7
Propaganda, marketing polityczny i kampanie wizerunkowe. Sztuka i teoria reklamy.

Wyk┼éad przedstawia zjawisko reklamy w kontek┼Ťcie kultury europejskiej i ameryka┼äskiej. Wskazuje na relacje pomi─Ödzy wsp├│┼éczesn─ů kultur─ů popularn─ů i jej publiczno┼Ťci─ů a reklam─ů. Omawia tak┼╝e histori─Ö propagandy oraz r├│┼╝nice pomi─Ödzy ni─ů, marketingiem politycznym a reklam─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

8
ÔÇ×Poka┼╝ mi, co masz na talerzu, a powiem Ci, kim jeste┼ŤÔÇŁ. Kulturowa refleksja nad praktykami kulinarnymi.

Wyk┼éad po┼Ťwi─Öcony jest praktykom kulinarnym, kt├│rych kulturowa analiza i interpretacja wskazuj─ů na to, i┼╝ po┼╝ywienie zdradza systemy warto┼Ťci, akcentuje spo┼éeczne stratyfikacje, ma symboliczny, religijny i rytualny charakter oraz ujawnia obszary tabu.

W trakcie zaj─Ö─ç, na przyk┼éadach potraw wywodz─ůcych si─Ö z r├│┼╝nych kultur, ukazywane s─ů znaczenia oraz symbolika posi┼ék├│w: jedzenie codzienne i ┼Ťwi─ůteczne, smaki tradycyjne i zapo┼╝yczone, mody i filozofie ┼╝ywieniowe.

Uczestnicy dowiaduj─ů si─Ö o zwyczajach, zakazach i nakazach zwi─ůzanych z przyrz─ůdzaniem oraz spo┼╝ywaniem posi┼ék├│w, kt├│re okre┼Ťlaj─ů dan─ů tradycj─Ö kulinarn─ů. Przekonuj─ů si─Ö, ┼╝e w tym, jak, co, z kim i kiedy jemy, znajduj─ů sw├│j wyraz nasze przekonania i warto┼Ťci; ┼╝e jedzenie jest swoistym systemem komunikacyjnym, dzi─Öki kt├│remu manifestujemy swoj─ů kulturow─ů odr─Öbno┼Ť─ç.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

9
Ba┼éuty. Antropologiczna opowie┼Ť─ç o ┼é├│dzkiej dzielnicy.

Wyk┼éad przedstawia histori─Ö i wsp├│┼éczesno┼Ť─ç Ba┼éut przede wszystkim na podstawie opowie┼Ťci mieszka┼äc├│w dzielnicy. Ich wspomnienia, zebrane podczas etnograficznych bada┼ä, staj─ů si─Ö przewodnikiem po miejskiej przestrzeni i ┼é├│dzkiej dzielnicy, kt├│rej losy zapisane s─ů w lokalnej pami─Öci o miejscach, ludziach i zdarzeniach.

Zaj─Öcia wpisuj─ů si─Ö w zainteresowania antropolog├│w miasta, kt├│rzy w swoich badaniach podejmuj─ů tematy zwi─ůzane m.in. to┼╝samo┼Ťci─ů miasta i jego mieszka┼äc├│w oraz kulturowym i spo┼éecznym warto┼Ťciowaniem przestrzeni.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

10
Mie─ç dach nad g┼éow─ůÔÇŁ a ÔÇ×by─ç wykorzenionymÔÇŁ. Kulturowo-j─Özykowe formy ÔÇ×domno┼ŤciÔÇŁ i bezdomno┼Ťci.

Dom w kulturze: od przedmiotu do sytuacji egzystencjalnej bycia u siebie, poczucia swojsko┼Ťci a wyrzucenia na margines, oraz szukanie dla siebie miejsca w strukturach spo┼éecznych.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

11
Kobiety, m─Ö┼╝czy┼║ni i inni. Co nami rz─ůdzi: gender czy sex?

To┼╝samo┼Ť─ç p┼éciowo-rodzajowa jako rezultat przenikania si─Ö kultury i natury oraz konstrukt spo┼éeczny, dzi─Öki kt├│remu zyskujemy identyfikacj─Ö.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

12
Etnodesign i rękodzieło w kulturze współczesnej.

Wyk┼éad prezentuje zjawisko etnodesignu i r─Ökodzie┼éa w kulturze wsp├│┼éczesnej, b─Öd─ůce nawi─ůzaniem do dawnych tradycji r─Ökodzielniczych i rzemie┼Ťlniczych, a obecnie prze┼╝ywaj─ůce sw├│j renesans i pe┼éni─ůce nowe, wa┼╝ne funkcje spo┼éeczne, szczeg├│lnie w kulturze miasta.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

13
Badania etnograficzne w biznesie. Przykład antropologii projektowania.

Celem wyk┼éadu jest prezentacja specyfiki bada┼ä etnograficznych i ukazanie ich u┼╝yteczno┼Ťci na gruncie biznesowym, w oparciu o przyk┼éady z zakresu antropologii projektowania (Design Anthropology), kt├│rej zadaniem jest rozpoznanie szczeg├│┼éowych potrzeb i oczekiwa┼ä spo┼éecznych w celu tworzenia nowych przedmiot├│w codziennego u┼╝ytku (mi─Ödzy innymi mebli, samochod├│w, telefon├│w, stron internetowych).



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

14
Ciało w kulturze europejskiej.

Figuracje i konteksty cia┼éa s─ů zawsze determinowane wewn─Ötrzn─ů dynamik─ů kultury oraz za┼éo┼╝eniami spo┼éeczno-kulturowymi. G─Östa sie─ç powi─ůza┼ä, wzajemnych wp┼éyw├│w cia┼éa, spo┼éecze┼ästwa, kultury, historii oraz filozofii pokazuje, ┼╝e cielesno┼Ť─ç r├│┼╝nicuje si─Ö oraz kreuje w poszczeg├│lnych etapach istnienia ludzkiego ┼Ťwiata.

W trakcie wyk┼éadu zostan─ů om├│wione w─ůtki dotycz─ůce antropologii cia┼éa, wzorc├│w i kanon├│w pi─Ökna- od kreowania kszta┼ét├│w materialnych po mod─Ö i ubi├│r, po histori─Ö cielesno┼Ťci w kontek┼Ťcie sztuki, religii i nauki.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

15
Tolerancja - zrozumienie.

Wyk┼éad po┼Ťwi─Öcony poj─Öciu tolerancji - definicja - zrozumienie. Przybli┼╝enie zagadnie┼ä wsp├│┼é┼╝ycia mi─Ödzy kulturami, religiami, grupami spo┼éecznymi. Problem nietolerancji i jego przyczyny. Konieczno┼Ť─ç dyskusji i akceptacji inno┼Ťci. Przyk┼éady z "ma┼éej ojczyzny" - ┼Ťwiata globalnego.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

16
Afryka w sztuce ÔÇô sztuka Afryki.

Wizualizacje Afryki i jej mieszkańców w sztuce dawnej i współczesnej, wpływ afrykańskich artefaktów na kubizm i futuryzm, przydały dzieł tradycyjnej i nowoczesnej sztuki z kontynentu afrykańskiego.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

17
"Sztuk─ů jest wszystko co wypluje artystaÔÇŁ czyli meandry wsp├│┼éczesnej tw├│rczo┼Ťci.

Problemy oceny walor├│w artystycznych wsp├│┼éczesnej sztuki, szokuj─ůce eksperymenty tw├│rc├│w, kr├│tka prezentacja kierunk├│w i ruch├│w artystycznych na przestrzeni ostatniego stulecia.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

18
Łódzkie rody fabrykanckie i ich rezydencje.

Olbrzymia cz─Ö┼Ť─ç zabudowy ┼üodzi w okresie najbardziej dynamicznego rozwoju miasta, do wybuchu pierwszej wojny ┼Ťwiatowej, wzniesiona zosta┼éa dzi─Öki inwestorom reprezentuj─ůcym stosunkowo w─ůsk─ů i zawodowo jednorodn─ů grup─Ö ludzi ÔÇô ┼é├│dzkich fabrykant├│w. Ich rezydencje, dzi─Öki niezwyk┼éemu bogactwu i r├│┼╝norodno┼Ťci form architektonicznych oraz warto┼Ťciowemu wystrojowi wn─Ötrz, niezwykle cenny, unikatowy w skali europejskiej zesp├│┼é zabytkowy.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

19
Awangarda i inni. ┼ü├│dzcy arty┼Ťci w dwudziestoleciu mi─Ödzywojennym

Wyk┼éad ma przedstawi─ç r├│┼╝norodno┼Ť─ç ┼é├│dzkiego ┼Ťrodowiska artystycznego, w kt├│rym aktywny udzia┼é brali przedstawiciele skrajnie odmiennych opcji stylistycznych: od tw├│rc├│w awangardowych zrzeszonych wok├│┼é W┼éadys┼éawa Strzemi┼äskiego oraz zwi─ůzanych z nurtem ekspresjonizmu malarzy i grafik├│w z grupy ÔÇ×Jung JidyszÔÇŁ po reprezentuj─ůcych tendencje bardzo konserwatywne cz┼éonk├│w stowarzyszenia ÔÇ×RyngrafÔÇŁ.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

20
Barokowa lekcja minimalizmu, czyli o filozofii dobrego ┼╝ycia na podstawie holenderskich martwych natur XVII wieku.

Za┼éo┼╝eniem wyk┼éadu jest pr├│ba uchwycenia poprzez dzie┼éa malarskie pewnego fenomenu kultury XVII-wiecznej Holandii, kt├│ry mia┼é wiele cech wsp├│lnych ze wsp├│┼éczesnymi za┼éo┼╝eniami slow life. Na wybranych przyk┼éadach zostanie zaprezentowane w jaki spos├│b barokowi arty┼Ťci w kompozycjach z gatunku martwych natur zawierali krytyk─Ö materializmu, pochwa┼é─Ö umiarkowania i harmonii, idee doceniania urok├│w prostego ┼╝ycia oraz zach─Öt─Ö do rozwijania duchowo┼Ťci.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

21
Przysz┼éo┼Ť─ç kt├│ra nie nadesz┼éa. Niezrealizowane projekty architektoniczne dla ┼üodzi.

W latach 1918-1939 ┼ü├│d┼║ ust─Öpowa┼éa tylko Warszawie w ilo┼Ťci zorganizowanych konkurs├│w architektonicznych. Ich liczba wzros┼éa po 1945 r. Jak dosz┼éo do tego, ┼╝e zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç efektownych i ┼Ťmia┼éych koncepcji nie zosta┼éa zrealizowana? Jak wygl─ůda┼éaby dzisiaj ┼ü├│d┼║, gdyby architektom dane by┼éo wcieli─ç w ┼╝ycie nierzadko nietuzinkowe wizje?



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

22
Historia siedzenia. O nowoczesnym wzornictwie słów kilka.

Krzes┼éo stanowi pozornie banalny element naszej codzienno┼Ťci. Tymczasem jego historia na przestrzeni ostatnich 200 lat odzwierciedla przemiany jakim podlega┼éo spojrzenie na estetyk─Ö, ergonomi─Ö, wykorzystanie konkretnych materia┼é├│w, a nawet ÔÇô ochron─Ö ┼Ťrodowiska.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

23
Zbudowa─ç miasto ÔÇô nowoczesne i ponowoczesne koncepcje urbanistyczne.

Najwa┼╝niejsze idee w zakresie planowania miast w XIX, XX i XXI wieku. Od miasta przemys┼éowego i miasta-ogrodu jako antidotum na przeludnione metropolie, poprzez modernistyczne blokowiska oraz utopijne wizje miast na wodzie (lub pod wod─ů!), a┼╝ po powr├│t do tradycyjnych element├│w struktury miejskiej oraz miast przyjaznych ┼Ťrodowisku.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

24
Nowe i stare. O restauracji i konserwacji architektury słów kilka.

Pr├│by wprowadzania nowoczesnej architektury do zabytkowego otoczenia nierzadko przynosz─ů w─ůtpliwe rezultaty. Przegl─ůd wybranych realizacji z Polski oraz innych pa┼ästw Europy udowadnia ponad wszelk─ů miar─Ö, ┼╝e obok historycznych budowli mog─ů istnie─ç rozwi─ůzania wsp├│┼éczesne (niekiedy w obr─Öbie jednego budynku), a finalny efekt takiej koegzystencji jest ciekawy i inspiruj─ůcy.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

25
Mi─Ödzy teori─ů a praktyk─ů. Dzieje nowo┼╝ytnej przebudowy bazyliki ┼Üw. Piotra na Watykanie.

Historia budowy rzymskiej bazyliki Św. Piotra na Watykanie oraz przekształceń jakim podlegała jej koncepcja w dobie renesansu i baroku.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

26
Arcydzieła polskiego renesansu.

Prezentacja głównych nurtów i przykładów renesansowej sztuki polskiej. Najważniejsze cechy renesansowego przełomu w sztuce polskiej I poł. XVI w.

Prezentacja przemian w architekturze sakralnej i rezydencjonalnej XVI w.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

27
Renesansowe i barokowe pałace Europy.

Prezentacja g┼é├│wnych zjawisk i przyk┼éad├│w architektury pa┼éac├│w Europy epoki nowo┼╝ytnej od XV do po┼é. XVIII w. ÔÇô specyfika rezydencji w r├│┼╝nych kr─Ögach kulturowych.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

28
Arcydzieła europejskiej rzeźby renesansowej i barokowej.

Wybrane arcydzie┼éa rze┼║by europejskiej doby renesansu i baroku od XV do po┼é. XVIII w. ÔÇô prezentacja zr├│┼╝nicowanych form i tre┼Ťci.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

29
Oblicza z przesz┼éo┼Ťci. Tajemnice portret├│w staropolskich.

Portret staropolski jako dzie┼éo kultury Rzeczypospolitej w okresie nowo┼╝ytno┼Ťci.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń