Wydział Nauk o Wychowaniu

ul. Pomorska 46/48,
91-408 Łódź


Zaj─Öcia dla uczni├│w, lista temat├│w:

1
Pozycja w┼Ťr├│d rodze┼ästwa a Twoje ┼╝yciowe wybory.

Cechy zwi─ůzane z pozycj─ů w rodze┼ästwie rozwijaj─ů si─Ö na podstawie pi─Öciu okoliczno┼Ťci narodzin: kolejno┼Ťci narodzin , p┼éci dziecka, r├│┼╝nicy wieku pomi─Ödzy rodze┼ästwem, p┼éci rodze┼ästwa, oraz pozycji w rodze┼ästwie jaka charakteryzuje rodzic├│w . Od wielu lat naukowcy badaj─ů zale┼╝no┼Ť─ç pomi─Ödzy osobowo┼Ťci─ů cz┼éowieka a kolejno┼Ťci─ů narodzin dzieci przypisuj─ůc jej decyduj─ůca rol─Ö w wi─Ökszo┼Ťci ┼╝yciowych wybor├│w, umiej─Ötno┼Ťci budowania zwi─ůzk├│w z innymi a nawet w kszta┼étowaniu najwa┼╝niejszych cech charakteru.

Celem zaj─Ö─ç b─Ödzie:

1. scharakteryzowanie poszczeg├│lnych pozycji w rodze┼ästwie (najstarsi, najm┼éodsi, ┼Ťredni, jedynacy, bli┼║ni─Öta)

2. wskazanie w jaki sposób pozycja w rodzeństwie może:

a. determinowa─ç funkcjonowanie w grupie

b. kszta┼étowa─ç niekt├│re z cech osobowo┼Ťci

c. wpływać na podejmowanie życiowych decyzji

3. obalanie mit├│w np. mitu , ┼╝e jedynacy s─ů egoistami



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 150 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 15 ÔÇô 30 os├│b

2
Idea┼é kobiecego pi─ÖknaÔÇŽpu┼éapki d─ů┼╝enia do doskona┼éo┼Ťci.

Wsp├│lnie z uczestnikami zaj─Ö─ç spr├│bujemy zastanowi─ç si─Ö nad idea┼éem kobiecego pi─Ökna. Prze┼Ťledzimy kanony pi─Ökna, kt├│re kr├│lowa┼éy w kolejnych epokach, zobaczymy jak z pomoc─ů matematyki zbudowa─ç model twarzy idealnej w odniesieniu do klasycznych proporcji, a tak┼╝e sprawdzimy miary idealnego cia┼éa.

Na koniec zastanowimy si─Ö nad zagro┼╝eniami, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö na drodze do doskona┼éo┼Ťci.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

3
Doros┼éo┼Ť─ç - wa┼╝ny etap ┼╝ycia.

─ćwiczenia dotycz─ůce etapowo┼Ťci ┼╝ycia, poj─Öcia doros┼éo┼Ť─ç, zada┼ä rozwojowych, uczestnicy b─Öd─ů mogli dowiedzie─ç si─Ö czym jest doros┼éo┼Ť─ç, jaka jest jej charakterystyka, co to znaczy by─ç doros┼éym oraz czy i jak mo┼╝na si─Ö do tego etapu ┼╝ycia przygotowa─ç.

Zakres tematyczny dzia┼éania: Relacje interpersonalne, wzmacnianie proces├│w poznawczych, my┼Ťlenie kreatywne, rozwijanie refleksyjno┼Ťci nad w┼éasnym ┼╝yciem.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 150 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Do 20 os├│b

4
Tw├│rcze rozwi─ůzywanie problem├│w w praktyce ┼╝ycia codziennego.

Poj─Öcie ÔÇ×m─ůdro┼Ť─çÔÇŁ, jako kategoria kompetencji niezb─Ödnych jednostce w ┼╝yciu, zacz─Ö┼éa w ostatnich latach pojawia─ç si─Ö w dyskusji nie tylko nad funkcjonowaniem jednostki w spo┼éecze┼ästwie ale tak┼╝e nad istot─ů zmian w edukacji. Takie wychowanie postulowane ju┼╝ by┼éo przez Arystotelesa i Sokratesa. Jednak wsp├│┼éczesna szko┼éa nadal kszta┼éci przede wszystkim pami─Ö─ç i zdolno┼Ťci analityczne.

Celem warsztat├│w jest zatem ukazanie mo┼╝liwo┼Ťci wykorzystania technik tw├│rczego my┼Ťlenia do analizy i rozwi─ůzywania problem├│w, z jakimi m┼éodzie┼╝ mo┼╝e si─Ö spotka─ç w szkole lub poza ni─ů, tak┼╝e przy wyborze kierunku studi├│w, zawodu czy kolejnej szko┼éy. Podczas realizacji konkretnych zada┼ä ÔÇô tak┼╝e we wsp├│┼épracy z innymi - s┼éuchacze do┼Ťwiadcz─ů procesu generowania pomys┼é├│w dla rozwi─ůzania jakiego┼Ť problemu, analizy ich przydatno┼Ťci, przewidywania pozytywnych i negatywnych skutk├│w hipotetycznie podj─Ötych decyzji czy projektowania etap├│w prowadz─ůcych do osi─ůgni─Öcia celu.

W warsztatach zostan─ů wykorzystane tak┼╝e materia┼éy wizualne: do prezentacji technik rozwi─ůzywania problem├│w oraz zada┼ä warsztatowych.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 120 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 15 - 30 os├│b

5
Ja w zwierciadle sztuki. Wykład i warsztaty z arteterapii.

Arteterapia to spos├│b oddzia┼éywania na drugiego cz┼éowieka i kontaktu z nim za po┼Ťrednictwem sztuki. Spos├│b ten zdobywa coraz wi─Öcej zwolennik├│w, gdy┼╝ okazuje si─Ö, ┼╝e ta nieinwazyjna, niefarmakologiczna metoda jest skuteczna w dzia┼éaniu, a w dodatku przyjemna. Potrafi rozbudzi─ç wra┼╝liwo┼Ť─ç, a nawet odkry─ç nieznane talenty.

Na czym polega ten fenomen?

Czy wystarczy w┼é─ůczy─ç p┼éyt─Ö CD albo roz┼éo┼╝y─ç kolorowank─Ö, by rozpocz─ů─ç proces arteterapeutyczny?

Komu mo┼╝e pom├│c sztuka?

Czy ta metoda ma d┼éug─ů histori─Ö, czy zosta┼éa odkryta niedawno?

Jakie dziedziny sztuki dzia┼éaj─ů terapeutycznie?

Na te i inne odpowiedzi dadz─ů odpowied┼║ zaj─Öcia ÔÇ×Ja w zwierciadle sztukiÔÇŁ. Zaj─Öcia b─Öd─ů sk┼éada─ç si─Ö z cz─Ö┼Ťci wyk┼éadowej, podczas kt├│rej s┼éuchacze poznaj─ů podstawowe za┼éo┼╝enia arteterapii, oraz cz─Ö┼Ťci warsztatowej, kt├│ra pozwoli im wzi─ů─ç udzia┼é w przyk┼éadowym procesie arteterapeutycznym w pozycji uczestnika.



Forma zajęć: Wykład/Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 15 - 20 os├│b

6
Emocje przyjaciel czy wr├│g?

W XXI wieku mamy du┼╝e zapotrzebowanie na prze┼╝ywanie przyjemno┼Ťci a jak ognia unikamy przykro┼Ťci. Ale czy tak powinno by─ç? Czy intensyfikacja pozytywnych emocji rzeczywi┼Ťcie ubogaca ┼╝ycie? Jak osi─ůgn─ů─ç stan przyjemno┼Ťci bez sztucznych ┼Ťrodk├│w ( substancji psychoaktywnych)? Na te i inne pytania dotycz─ůce emocji zostan─ů udzielone/wypracowane odpowiedzi podczas warsztatu.

Celem warsztat├│w jest ukazanie specyfiki natury ludzkich emocji. Zapoznanie uczestnik├│w z emocjami podstawowymi i pochodnymi, jak r├│wnie┼╝ z naturalnymi sposobami poprawy swojego samopoczucia.

W warsztatach zostan─ů wykorzystane metody interaktywne.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 12 - 18 os├│b

7
O kłamstwie i manipulacji.

Mimo powszechnego u┼╝ycia s┼éowa ÔÇ×k┼éamstwoÔÇŁ oraz intuicyjno┼Ťci jego znaczenia wci─ů┼╝ nie jest ono zdefiniowane jednoznacznie, ani na gruncie psychologii, ani teorii komunikacji, czy te┼╝ j─Özykoznawstwa. Pos┼éuguj─ůc si─Ö licznymi przyk┼éadami, przedstawi─Ö mo┼╝liwe sposoby rozumienia czym jest k┼éamstwo oraz wynikaj─ůce z tego konsekwencje. B─Ödzie wi─Öc mowa m.in. o standardowej formie k┼éamania, o ┼Ťwiadomym i celowym sugerowaniu fa┼észu, o k┼éamaniu przez m├│wienie prawdy, o k┼éamaniu bez s┼é├│w. Poniewa┼╝ k┼éamstwo jest poj─Öciem podstawowym dla zdefiniowania manipulacji, w wyk┼éadzie zostanie te┼╝ przedstawione rozumienie i tego zjawiska.

Po wys┼éuchaniu wyk┼éadu uczestnicy powinni umie─ç nie tylko szerzej a wi─Öc trafniej rozumie─ç czym jest k┼éamstwo, ale tak┼╝e powinni rozumie─ç proces manipulowania innym cz┼éowiekiem. Celem wyk┼éadu jest bowiem u┼éatwienie skutecznej obrony zw┼éaszcza przed manipulacj─ů.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

8
Radzenie sobie ze stresem.

Celem warsztatu jest przybli┼╝enie wiedzy o stresie i jego konsekwencjach oraz wzmocnienie strategii radzenia sobie ze stresem u uczni├│w. Podczas zaj─Ö─ç ucze┼ä dokona diagnozy aktualnego poziomu stresu oraz oceny jego ┼║r├│de┼é i skutk├│w w sferze psychicznej i fizycznej. Zaprezentowane zostan─ů propozycje sposob├│w radzenia sobie ze stresem ÔÇô zwi─ůzanych ze zmian─ů sposobu my┼Ťlenia, relaksacj─ů, zmian─ů zachowa┼ä.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 15 - 20 os├│b

9
Zosta┼ä pogromc─ů mit├│w psychologicznych.

O r├│┼╝nych odkryciach psychologii mo┼╝na przeczyta─ç praktycznie w ka┼╝dej ukazuj─ůcej si─Ö gazecie. Dzieci kobiet, kt├│re s┼éuchaj─ů w ci─ů┼╝y muzyki Mozarta s─ů m─ůdrzejsze. Cz┼éowiek wykorzystuje tylko 10% swojego m├│zgu. Mo┼╝na mie─ç doskonale podzieln─ů uwag─Ö. Podczas warsztatu uczestnicy poprzez granie w wielk─ů interaktywn─ů gr─Ö prze┼Ťledz─ů najcz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ůce si─Ö w mediach mity dotycz─ůce psychologii popularnej, b─Öd─ů mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç ich zweryfikowania oraz poznania sk─ůd si─Ö wzi─Ö┼éy.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 180 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 15 - 30 os├│b

10
Handel lud┼║mi ÔÇô zarys problematyki.

Handel lud┼║mi jest wsp├│┼éczesn─ů form─ů niewolnictwa, zbrodni─ů, kt├│ra godzi w podstawowe prawa cz┼éowieka. Celem zaj─Ö─ç jest przybli┼╝enie uczestnikom podstawowych informacji na temat tego zjawiska. Znajomo┼Ť─ç aspekt├│w prawnych, form wykorzystania ofiar handlu lud┼║mi czy metod dzia┼éania sprawc├│w ma walor profilaktyczny ÔÇô zwi─Öksza ┼Ťwiadomo┼Ť─ç oraz zakres wiedzy, a tak┼╝e uwra┼╝liwia na zagro┼╝enia zwi─ůzane z omawian─ů kwesti─ů.



Forma zajęć: Wykład/Dyskusja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

11
Rodzina, kt├│ra krzywdzi. Zarys problematyki przemocy domowej.

Celem zaj─Ö─ç jest przybli┼╝enie uczestnikom podstawowych informacji dotycz─ůcych zjawiska przemocy domowej. Wsp├│lnie podejmiemy pr├│b─Ö zdefiniowania istoty tego spo┼éecznego problemu, skupimy si─Ö na przyczynach i uwarunkowaniach przemocy w rodzinie, okre┼Ťlimy jej formy, prze┼Ťledzimy przebieg zdarze┼ä oraz konsekwencje do┼Ťwiadczania cierpienia ze strony najbli┼╝szych os├│b.



Forma zajęć: Wykład/Dyskusja
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń