Wydzia艂 Nauk o Wychowaniu

ul. Pomorska 46/48,
91-408 艁贸d藕


Zaj臋cia dla uczni贸w, lista temat贸w:

1
Pozycja w艣r贸d rodze艅stwa a Twoje 偶yciowe wybory.

Cechy zwi膮zane z pozycj膮 w rodze艅stwie rozwijaj膮 si臋 na podstawie pi臋ciu okoliczno艣ci narodzin: kolejno艣ci narodzin , p艂ci dziecka, r贸偶nicy wieku pomi臋dzy rodze艅stwem, p艂ci rodze艅stwa, oraz pozycji w rodze艅stwie jaka charakteryzuje rodzic贸w . Od wielu lat naukowcy badaj膮 zale偶no艣膰 pomi臋dzy osobowo艣ci膮 cz艂owieka a kolejno艣ci膮 narodzin dzieci przypisuj膮c jej decyduj膮ca rol臋 w wi臋kszo艣ci 偶yciowych wybor贸w, umiej臋tno艣ci budowania zwi膮zk贸w z innymi a nawet w kszta艂towaniu najwa偶niejszych cech charakteru.

Celem zaj臋膰 b臋dzie:

1. scharakteryzowanie poszczeg贸lnych pozycji w rodze艅stwie (najstarsi, najm艂odsi, 艣redni, jedynacy, bli藕ni臋ta)
2. wskazanie w jaki spos贸b pozycja w rodze艅stwie mo偶e:
a. determinowa膰 funkcjonowanie w grupie
b. kszta艂towa膰 niekt贸re z cech osobowo艣ci
c. wp艂ywa膰 na podejmowanie 偶yciowych decyzji
3. obalanie mit贸w np. mitu , 偶e jedynacy s膮 egoistami


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 15 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 15 鈥 30 os贸b

2
Idea艂 kobiecego pi臋kna鈥u艂apki d膮偶enia do doskona艂o艣ci.

Wsp贸lnie z uczestnikami zaj臋膰 spr贸bujemy zastanowi膰 si臋 nad idea艂em kobiecego pi臋kna. Prze艣ledzimy kanony pi臋kna, kt贸re kr贸lowa艂y w kolejnych epokach, zobaczymy jak z pomoc膮 matematyki zbudowa膰 model twarzy idealnej w odniesieniu do klasycznych proporcji, a tak偶e sprawdzimy miary idealnego cia艂a.
Na koniec zastanowimy si臋 nad zagro偶eniami, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na drodze do doskona艂o艣ci.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

3
Doros艂o艣膰 - wa偶ny etap 偶ycia.

膯wiczenia dotycz膮ce etapowo艣ci 偶ycia, poj臋cia doros艂o艣膰, zada艅 rozwojowych, uczestnicy b臋d膮 mogli dowiedzie膰 si臋 czym jest doros艂o艣膰, jaka jest jej charakterystyka, co to znaczy by膰 doros艂ym oraz czy i jak mo偶na si臋 do tego etapu 偶ycia przygotowa膰.

Zakres tematyczny dzia艂ania: Relacje interpersonalne, wzmacnianie proces贸w poznawczych, my艣lenie kreatywne, rozwijanie refleksyjno艣ci nad w艂asnym 偶yciem.


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 150 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: do 20 os贸b

4
Tw贸rcze rozwi膮zywanie problem贸w w praktyce 偶ycia codziennego.

Poj臋cie 鈥瀖膮dro艣膰鈥, jako kategoria kompetencji niezb臋dnych jednostce w 偶yciu, zacz臋艂a w ostatnich latach pojawia膰 si臋 w dyskusji nie tylko nad funkcjonowaniem jednostki w spo艂ecze艅stwie ale tak偶e nad istot膮 zmian w edukacji. Takie wychowanie postulowane ju偶 by艂o przez Arystotelesa i Sokratesa. Jednak wsp贸艂czesna szko艂a nadal kszta艂ci przede wszystkim pami臋膰 i zdolno艣ci analityczne.

Celem warsztat贸w jest zatem ukazanie mo偶liwo艣ci wykorzystania technik tw贸rczego my艣lenia do analizy i rozwi膮zywania problem贸w, z jakimi m艂odzie偶 mo偶e si臋 spotka膰 w szkole lub poza ni膮, tak偶e przy wyborze kierunku studi贸w, zawodu czy kolejnej szko艂y. Podczas realizacji konkretnych zada艅 鈥 tak偶e we wsp贸艂pracy z innymi - s艂uchacze do艣wiadcz膮 procesu generowania pomys艂贸w dla rozwi膮zania jakiego艣 problemu, analizy ich przydatno艣ci, przewidywania pozytywnych i negatywnych skutk贸w hipotetycznie podj臋tych decyzji czy projektowania etap贸w prowadz膮cych do osi膮gni臋cia celu.

W warsztatach zostan膮 wykorzystane tak偶e materia艂y wizualne: do prezentacji technik rozwi膮zywania problem贸w oraz zada艅 warsztatowych.


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 120 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 15 - 30 os贸b

5
Ja w zwierciadle sztuki. Wyk艂ad i warsztaty z arteterapii.

Arteterapia to spos贸b oddzia艂ywania na drugiego cz艂owieka i kontaktu z nim za po艣rednictwem sztuki. Spos贸b ten zdobywa coraz wi臋cej zwolennik贸w, gdy偶 okazuje si臋, 偶e ta nieinwazyjna, niefarmakologiczna metoda jest skuteczna w dzia艂aniu, a w dodatku przyjemna. Potrafi rozbudzi膰 wra偶liwo艣膰, a nawet odkry膰 nieznane talenty.

  • Na czym polega ten fenomen?
  • Czy wystarczy w艂膮czy膰 p艂yt臋 CD albo roz艂o偶y膰 kolorowank臋, by rozpocz膮膰 proces arteterapeutyczny?
  • Komu mo偶e pom贸c sztuka?
  • Czy ta metoda ma d艂ug膮 histori臋, czy zosta艂a odkryta niedawno?
  • Jakie dziedziny sztuki dzia艂aj膮 terapeutycznie?
Na te i inne odpowiedzi dadz膮 odpowied藕 zaj臋cia 鈥濲a w zwierciadle sztuki鈥. Zaj臋cia b臋d膮 sk艂ada膰 si臋 z cz臋艣ci wyk艂adowej, podczas kt贸rej s艂uchacze poznaj膮 podstawowe za艂o偶enia arteterapii, oraz cz臋艣ci warsztatowej, kt贸ra pozwoli im wzi膮膰 udzia艂 w przyk艂adowym procesie arteterapeutycznym w pozycji uczestnika.

Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 15 - 20 os贸b

6
Emocje przyjaciel czy wr贸g?

W XXI wieku mamy du偶e zapotrzebowanie na prze偶ywanie przyjemno艣ci a jak ognia unikamy przykro艣ci. Ale czy tak powinno by膰? Czy intensyfikacja pozytywnych emocji rzeczywi艣cie ubogaca 偶ycie? Jak osi膮gn膮膰 stan przyjemno艣ci bez sztucznych 艣rodk贸w ( substancji psychoaktywnych)? Na te i inne pytania dotycz膮ce emocji zostan膮 udzielone/wypracowane odpowiedzi podczas warsztatu.

Celem warsztat贸w jest ukazanie specyfiki natury ludzkich emocji. Zapoznanie uczestnik贸w z emocjami podstawowymi i pochodnymi, jak r贸wnie偶 z naturalnymi sposobami poprawy swojego samopoczucia.
W warsztatach zostan膮 wykorzystane metody interaktywne.


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 12 - 18 os贸b

7
鈥濿iedzia艂em, 偶e tak b臋dzie鈥 - rzecz o pu艂apkach naszego umys艂u.

Wyk艂ad przybli偶a zagadnienie skutecznego osi膮gania cel贸w i realizacji zamierze艅. Prowadzony w lekkiej formule wyja艣nia psychologiczne oraz neuropsychologiczne uwarunkowania trudno艣ci we wprowadzeniu zmian w swoim 偶yciu, a tak偶e daje szereg praktycznych wskaz贸wek prowadz膮c s艂uchaczy przez kolejne etapy realizacji w艂asnych marze艅.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 50 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

8
鈥濧ch, 偶eby mi si臋 chcia艂o, tak jak mi si臋 nie chce ! Czyli jak odnie艣膰 sukces i zrealizowa膰 swoje marzenia.鈥

Wyk艂ad przybli偶a zagadnienie skutecznego osi膮gania cel贸w i realizacji zamierze艅. Prowadzony w lekkiej formule wyja艣nia psychologiczne oraz neuropsychologiczne uwarunkowania trudno艣ci we wprowadzeniu zmian w swoim 偶yciu, a tak偶e daje szereg praktycznych wskaz贸wek prowadz膮c s艂uchaczy przez kolejne etapy realizacji w艂asnych marze艅.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 50 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

9
O k艂amstwie i manipulacji.

Mimo powszechnego u偶ycia s艂owa 鈥瀔艂amstwo鈥 oraz intuicyjno艣ci jego znaczenia wci膮偶 nie jest ono zdefiniowane jednoznacznie, ani na gruncie psychologii, ani teorii komunikacji, czy te偶 j臋zykoznawstwa. Pos艂uguj膮c si臋 licznymi przyk艂adami, przedstawi臋 mo偶liwe sposoby rozumienia czym jest k艂amstwo oraz wynikaj膮ce z tego konsekwencje. B臋dzie wi臋c mowa m.in. o standardowej formie k艂amania, o 艣wiadomym i celowym sugerowaniu fa艂szu, o k艂amaniu przez m贸wienie prawdy, o k艂amaniu bez s艂贸w. Poniewa偶 k艂amstwo jest poj臋ciem podstawowym dla zdefiniowania manipulacji, w wyk艂adzie zostanie te偶 przedstawione rozumienie i tego zjawiska.

Po wys艂uchaniu wyk艂adu uczestnicy powinni umie膰 nie tylko szerzej a wi臋c trafniej rozumie膰 czym jest k艂amstwo, ale tak偶e powinni rozumie膰 proces manipulowania innym cz艂owiekiem. Celem wyk艂adu jest bowiem u艂atwienie skutecznej obrony zw艂aszcza przed manipulacj膮.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

10
Radzenie sobie ze stresem.

Celem warsztatu jest przybli偶enie wiedzy o stresie i jego konsekwencjach oraz wzmocnienie strategii radzenia sobie ze stresem u uczni贸w. Podczas zaj臋膰 ucze艅 dokona diagnozy aktualnego poziomu stresu oraz oceny jego 藕r贸de艂 i skutk贸w w sferze psychicznej i fizycznej. Zaprezentowane zostan膮 propozycje sposob贸w radzenia sobie ze stresem 鈥 zwi膮zanych ze zmian膮 sposobu my艣lenia, relaksacj膮, zmian膮 zachowa艅.


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 15 鈥 20 os贸b

11
Zosta艅 pogromc膮 mit贸w psychologicznych.

O r贸偶nych odkryciach psychologii mo偶na przeczyta膰 praktycznie w ka偶dej ukazuj膮cej si臋 gazecie. Dzieci kobiet, kt贸re s艂uchaj膮 w ci膮偶y muzyki Mozarta s膮 m膮drzejsze. Cz艂owiek wykorzystuje tylko 10% swojego m贸zgu. Mo偶na mie膰 doskonale podzieln膮 uwag臋. Podczas warsztatu uczestnicy poprzez granie w wielk膮 interaktywn膮 gr臋 prze艣ledz膮 najcz臋艣ciej pojawiaj膮ce si臋 w mediach mity dotycz膮ce psychologii popularnej, b臋d膮 mieli mo偶liwo艣膰 ich zweryfikowania oraz poznania sk膮d si臋 wzi臋艂y.


Forma zaj臋膰: Warsztat
Czas trwania zaj臋膰: 180 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: 15 鈥 30 os贸b

12
Idea艂 kobiecego pi臋kna鈥u艂apki d膮偶enia do doskona艂o艣ci.

Wsp贸lnie z uczestnikami zaj臋膰 spr贸bujemy zastanowi膰 si臋 nad idea艂em kobiecego pi臋kna. Prze艣ledzimy kanony pi臋kna, kt贸re kr贸lowa艂y w kolejnych epokach, zobaczymy jak z pomoc膮 matematyki zbudowa膰 model twarzy idealnej w odniesieniu do klasycznych proporcji, a tak偶e sprawdzimy miary idealnego cia艂a. Na koniec zastanowimy si臋 nad zagro偶eniami, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na drodze do doskona艂o艣ci.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/dyskusja
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

13
Handel lud藕mi 鈥 zarys problematyki.

Handel lud藕mi jest wsp贸艂czesn膮 form膮 niewolnictwa, zbrodni膮, kt贸ra godzi w podstawowe prawa cz艂owieka. Celem zaj臋膰 jest przybli偶enie uczestnikom podstawowych informacji na temat tego zjawiska. Znajomo艣膰 aspekt贸w prawnych, form wykorzystania ofiar handlu lud藕mi czy metod dzia艂ania sprawc贸w ma walor profilaktyczny 鈥 zwi臋ksza 艣wiadomo艣膰 oraz zakres wiedzy, a tak偶e uwra偶liwia na zagro偶enia zwi膮zane z omawian膮 kwesti膮.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/dyskusja
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅

14
Rodzina, kt贸ra krzywdzi. Zarys problematyki przemocy domowej.

Celem zaj臋膰 jest przybli偶enie uczestnikom podstawowych informacji dotycz膮cych zjawiska przemocy domowej. Wsp贸lnie podejmiemy pr贸b臋 zdefiniowania istoty tego spo艂ecznego problemu, skupimy si臋 na przyczynach i uwarunkowaniach przemocy w rodzinie, okre艣limy jej formy, prze艣ledzimy przebieg zdarze艅 oraz konsekwencje do艣wiadczania cierpienia ze strony najbli偶szych os贸b.


Forma zaj臋膰: Wyk艂ad/dyskusja
Czas trwania zaj臋膰: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik贸w: bez ogranicze艅