IF KOLEKCJA

Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityka prywatności

Godło narodowe
IF KOLEKCJA

Dlaczego Plakat?

IF Kolekcja. Polski Plakat – to galeria Instytutu Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego.

Gromadzimy, eksponujemy, piszemy, opowiadamy – słowem opiekujemy się sztuką tak, by zyskała jak najwięcej. Nie możemy się uwolnić od pytań, dlaczego taka galeria jest u filozofów. Oto najważniejsze odpowiedzi:

  • bo mamy taką kolekcję
  • bo filozofia tak często argumentuje na rzecz doświadczenia sztuki i płynących zeń korzyści, że nie warto się tym argumentom opierać
  • bo istniała Polska Szkoła Plakatu i nadal istnieje jej tradycja, która jest estetycznie, teoretycznie i historycznie fascynującym zjawiskiem
  • bo plakat jest w życiu cały czas potrzebny
  • bo za plakatami chodzą inne sztuki, a za nimi kolejne; poznać jeden plakat – to często  doświadczyć niemal wszystkiego
  • bo „zły” plakat może być „bardzo dobry” i przez to dużo daje do myślenia wszystkim, którzy sądzą, że wiedzą, czym jest „dobra sztuka”

MAMY CEL

Sztuka w przestrzeni publicznej jest wyzwaniem, na które powinniśmy zwracać uwagę i o którym trzeba dyskutować. Byłoby korzystnie dla wszystkich, aby była kształtowana przez sferę publiczną. Tę rozumiemy jako sytuację mowy (wygłoszonej, spisanej lub zarejestrowanej w inny sposób), która jest artykułowana publicznie i nieanonimowo. Chcemy propagować własne zdanie o wartościach sztuki w przestrzeni publicznej i poddawać je intersubiektywnej refleksji. Zmierzamy do tego, by upowszechnić i przybliżyć sztukę polskiego dizajnu. Chcemy komunikować się o niej zrozumiale, przystępnie dla każdego, ale ściśle merytorycznie. Uwzględniamy różne interpretacje i punkty widzenia. Same zdjęcia – to, naszym zdaniem, za mało. Sfera wizualna nie mówi wystarczająco jasno sama przez się. Trudniejszy przekaz przestaje być dziś konkurencyjny. Dlatego chcemy wystawiać, pisać i opowiadać jednocześnie.

NIE MAMY STRATEGII!

Nie lubimy retoryki walczącej i futurologicznej. Kontakt z oryginalnym dziełem uznajemy za niezastąpioną auratyczną wartość, jego przeżycie za niewątpliwy przywilej, a wiedzę za wsparcie w tej przyjemności.

Wioletta Kazimierska-Jerzyk

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

Co powinieneś wiedzieć?

IF Kolekcja. Polski Plakat składa się z następujących dzieł (układ chronologiczny), aktywny link oznacza, że zamieściliśmy już opis dzieła (sprawdź stronę archiwalną):

  • 1952, Cybulski Andrzej, Dzielny gród
  • 1953, Sowicki Tadeusz, Smok w Niesworowie
  • 1955, Sowicki Tadeusz, Jaś i Małgosia
  • 1956, a.m. (?), Sambo a lev
  • 1957, Cieślewicz Roman, Złamana Strzała
  • 1958, Młodzianowski Adam, Ile festival international de musique contemporaine
  • 1959, Fijałkowski Stanisław, Młynek do kawy
  • 1960, Cieślewicz Roman, Rozstanie
  • 1960, Gutkowska Zofia(?), Kuglarz w koronie
  • 1961, Jaworowski Jerzy, Koniec drogi
  • 1963, Kreütz-Majewski Andrzej, Orfeusz
  • 1965, Świerzy Waldemar, Król Roger
  • 1966, Kilian Adam, Lilla Weneda
  • 1967, Afanasjew Alina (?), Kłopoty czarodzieja
  • 1967, Gutkowska Zofia, Gwiazdeczka Zaspaneczka
  • 1967, Jodłowski Tadeusz, Ogólnopolski festiwal sztuk radzieckich i rosyjskich w teatrach lalek
  • 1967, Sowicki Tadeusz, Legenda Warszawy
  • 1967, Sturlis Edward (?), Żołnierska przygoda
  • 1967, Świerzy Waldemar, Warszawska Jesień
  • 1968,  Rumiński Tomasz, Przemysł
  • 1968, Bąkowski Stanisław, Spartakus
  • 1968, Kilian Adam, Wesoła maskarada
  • 1968, Rapnicki Janusz, Zjazd rodzinny
  • 1968, Sowicki Tadeusz, Przygody warszawskiego misia
  • 1968, Szancer Jan Marcin, Sprzedana narzeczona
  • 1968, Urbaniec Maciej, Festiwal Folklorystyczny Ziem Nadwiślańskich
  • 1968, Żbikowski Maciej, Hrabina Cosel
  • 1969, Hanna Bodnar, Skąd przychodzisz
  • 1969, HibnerMaciej, Ruchome piaski
  • 1969, Kilian Adam (?), Dziwożona
  • 1969, Świerzy Waldemar, Warszawska Jesień
  • 1969, Żbikowski Maciej, Kapryśne lato
  • 1970 ok., Janowski Witold (?), Ciech
  • 1970 ok., Śliwka Karol, Ciech
  • 1970 ok., Śliwka Karol, Pollena
  • 1970, Jan Zieliński (?), Wujek Bum
  • 1970, Kondek Wacław (?), Niepoprawny misio
  • 1970, Kunka Lech, Gospoda pod upiorkiem
  • 1970, Lenica Jan, Polske Surrealister
  • 1970, Treutler Jerzy, Mój pies Wulkan
  • 1970, Zelek Bronisław, Julia i Romeo
  • 1970 ok., autor nieznany, Ciech
  • 1970 ok., autor nieznany, Ciech
  • 1971, Andrzejewski Waldemar, Tajemniczy mnich
  • 1971, Dobiecki Iwo, Balety Polskie
  • 1971, Jerzy Treutler, Tropiciel śladów
  • 1971, Kunka Lech, Fregata Oronga z wyspy olbrzymów AHU
  • 1971, Młodożeniec Jan, Il Maestro di Cappella
  • 1971, Urbaniec Maciej, Wieczór baletowy: Berlioz, Debussy,  Ravel
  • 1971, Zieliński Jan (?), Calineczka
  • 1971, Zitzman Jerzy, Zajęcza szkółka
  • 1972, Celiński Zbigniew, Straszny dwór
  • 1972, Cieślewicz Roman, Cudowny mandaryn
  • 1972, Dobiecki Iwo, Córka źle strzeżona
  • 1972, Hilscher Hubert, Warszawska Jesień
  • 1972, Kunka Lech, Dżamil i róże
  • 1972, Świerzy Waldemar, Odprawa posłów greckich
  • 1972, Urbaniec Maciej, Borys Godunow
  • 1972, Zieliński Jan (?), Diabelskie pułapki
  • 1972, Zieliński Jan, Shoemaker Kopytko and the Duck Kwak
  • 1973, Dobiecki Iwo, Etiudy baletowe
  • 1973, Dobiecki Iwo, Pożądanie
  • 1973, Dobiecki Iwo, Traviata
  • 1973, Dzikowska-Najder Janina, Opowieści Hoffmanna
  • 1973, Kreütz-Majewski Andrzej, Pietruszka
  • 1973, Kunka Lech, Tangali i córka nieba
  • 1973, Pankiewicz Krzysztof, Wesołe kumoszki
  • 1973, Zieliński Jan, Magiczny pierścień
  • 1973, Zieliński Jan, Złota rybka
  • 1974, Justyna Witold, Łódzkie Spotkania Baletowe
  • 1974, Kondek Wacław, Mitologizacje Henryka Sienkiewicza
  • 1974, Kondek Wacław, Ptasie mleko
  • 1974, Kunka Lech, Czarodziejski kwiat
  • 1974, Lenica Jan, Wesele
  • 1974, Młodożeniec Jan, Chłopi
  • 1974, Rumiński Tomasz, Dzień Chemika
  • 1974, Sawka Henryk, Świat na księżycu
  • 1974, Staniewicz Edmund, Epitafium dla Juana
  • 1974, Urbaniec Maciej, Coppelia
  • 1974, Zieliński Jan (?), Ludowa szopka polska
  • 1975, Erol Jakub, Wąż
  • 1975, Zieliński Jan, Konik Garbusek
  • 1976, Zieliński Jan, Nowe szaty króla
  • 1976, Zieliński Jan, Pieśń o lisie
  • 1976, Zieliński Jan, Przygody wiercipięty
  • 1977, Butenko Bohdan, W Dolinie Muminków
  • 1977, Neugebauer Jacek, Mareczku, podaj mi pióro
  • 1978, Zieliński Jan, 30 lat teatru
  • 1978, Zieliński Jan, Krzesiwo
  • 1978, Zieliński Jan, Piotruś i wilk
  • 1978, Zieliński Jan, Tygrys Pietrek
  • 1978, Zieliński Jan, Tymoteusz wśród ptaków
  • 1979, Zieliński Jan, Zaklęty rumak
  • 1980, Zieliński Jan, Cud krasawica
  • 1980, Zieliński Jan, Historia Parysa królewica trojańskiego
  • 1980, Zieliński Jan, Królowa śniegu
  • 1981, Zieliński Jan, Czerwony kapturek, Kopciuszek
  • 1981, Zieliński Jan, Koguty
  • 1982, Zieliński Jan, Cesarski słowik
  • 1983, Zieliński Jan, Lodoiska
  • 1984, Czerwiński J. (?), Jubileusz 35 lat
  • 1984, Zieliński Jan, Hefajstos
  • 1985, Iwański Sławomir (?), Krzysztof Haładaj (?), Zakochany obłok
  • 1985, Strzelecki Rajmund, Car Maksymilian
  • 1986, Waszczeniuk Zbigniew, Pan Fajnacki
  • 1987, Łosińska Ewa, Tygrysek
  • 2003, autor nieznany, Kobro
  • 2003, Shenk Tom, Kamień filozoficzny albo zaczarowana wyspa
  • 2003, Zieliński Chwalisław, Wesoła wdówka
  • 2005, Horowitz Ryszard, Poszaleli
  • 2005, Świerzy Waldemar, Filozofia po góralsku
  • 2005, Tarczyński Marian, Makbet
  • 2006, Nowosławski Paweł, Rozmowy z diabłem. Wielkie kazanie księdza Bernarda
  • 2007, Łabęcki Stanisław, Kolekcja sztuki XX i XXI wieku. Siła formalizmu
  • 2011, autor nieznany, Małe formy grafiki
  • 2011, Wojciechowska Marika, Kot w butach
  • 2018, Kapica Rafał, Wolność
  • 2019, Kokoszka Jakub, Rozwieszam za trzech i nie narzekam
  • 2019, Wojciechowska Marika, Rutka
  • 2020, Chojna Elżbieta, Od komedii do westernu. Polski plakat filmowy z lat 1950–1970
  • 2020, Puchalska Areta, Jak zostałam wiedźmą
  • 2020, Starzyńska Aleksandra, Wędrówka Nabu

Rozwijaj się. ZBIGNIEW WASZCZENIUK. Plakaty filozoficzne (2021)

Plakat to nie bajka (2020)

Nie będzie kolorowo (2020)

Rozwieszam za trzech i nie narzekam (2019)

Pierwotnie kolekcja liczyła 60 dzieł – zamierzaliśmy stworzyć opis do każdego z nich. Wyobraziliśmy sobie, że będą one razem stanowić kompletny przewodnik. Nasz zbiór się powiększa o dzieła nowe, jak również kolekcjonerskie. Zapraszamy do współpracy!

Zastrzegamy sobie prawo do korekty i aktualizacji tekstów. Korygujemy i uzupełniamy przede wszystkim informacje dotyczące faktów historycznych i źródeł bibliograficznych.

Zależy nam na tym, by teksty ulepszać i uzupełniać. Informujemy o tym, kiedy zostały wprowadzone zmiany.

Do opublikowanych komentarzy chcemy dodawać alternatywne wersje opisów. To, że dzieło ma już swój opis, nie znaczy, że nie może mieć innej interpretacji.

Aby zwiedzić kolekcję z przewodnikiem, prosimy o wcześniejszy kontakt i ustalenie terminu (sale wykładowe nie zawsze są dostępne). 

Chętnie przyjmiemy w ramach wolontariatu wszystkich – w szczególności uczniów szkół podstawowych, średnich – zainteresowanych tym, co robimy. Potrzebujemy wsparcia w następujących pracach:

  • archiwizowaniu i katalogowaniu naszych tekstów (praca zdalna)
  • zestawianiu danych do indeksów i bibliografii (praca zdalna)
  • tłumaczeniu tekstów na język angielski (praca zdalna)
  • montażu i demontażu wystaw (najbliższe zadanie czeka nas 1 marca)
  • wykonywaniu kwerend (mamy sporo zagadek do rozwiązania :-), które mogą zakończyć się napisaniem własnego tekstu
  • projektowaniu folderów i plakatów naszych wystaw

Oferujemy:

  • obejrzenie kolekcji na żywo z przewodnikiem
  • obejrzenie naszego archiwum
  • kurs pracy w charakterze przewodnika po kolekcji
  • wskazówki do współpracy w charakterze autora wpisów

Redakcja:

Wioletta Kazimierska-Jerzyk

  • estetyczka, historyczka sztuki
  • uważa, że znaczek pocztowy to mały plakat, a mural to duży plakat
  • martwi się, że w świecie sztuki jest za dużo uprzedzeń
  • woli pojedyncze talerze z Tułowic albo z Włocławka od kompletów z…
  • twierdzi, że nie należy odbudowywać zamków kazimierskich, ale ratować trzeba, co się da
  • plakatów dogląda, odkąd pracuje w Instytucie Filozofii (1998)
  • niedzielna hafciarka, malarka, krawcowa


Jędrzej Janicki

  • miłośnik ciężkich odmian rocka i jazzu, który zazwyczaj słucha smętnych bluesów
  • podcaster i niedoszły gitarzysta
  • za szczytowe osiągnięcie ludzkości uznaje Braci Karamazow
  • w wolnych chwilach na rowerze albo przy snookerowym stole
  • ekspert w podejmowaniu złych decyzji
  • chciałby być jak Jeremy Clarkson, a przynajmniej jeździć jego samochodami
  • bardzo ceni przedmiot swoich obecnych studiów, natomiast średnio tych poprzednich
  • wychował się na plakatach piłkarzy, które namiętnie rozwieszał w pokoju – teraz chętnie zamieniłby je na prace Cassandre’a


Anna Ostrowska

  • absolwentka filozofii
  • trochę muzyk, trochę pianistka, trochę nauczycielka
  • (prawie) codziennie bywa w teatrze, bo tam pracuje
  • interesuje ją literatura współczesna, kuchnia wegetariańska, a pasjonuje… praca nad tekstem
  • miłośniczka kotów, wschodów i zachodów słońca, górskich wędrówek i campingów
  • kocha wszystkie zwierzęta, dlatego ich nie zjada
  • dużo słucha i ogląda, ceni różnorodność
  • minimalistka


Jowita Mróz

  • absolwentka filozofii
  • poszukuje unikatów i osobliwości w regionie
  • zaniedbuje swój kręgosłup pracując przy biurku
  • plakaty odwracały jej uwagę nawet w trakcie najciekawszych zajęć
  • woli Berga od Weberna
  • docenia kiczowate przedmioty codziennego użytku
  • ma słabość do czarno-białych filmów i skandynawskich reżyserów
  • bardziej niż śródziemnomorską architekturę kocha tylko śródziemnomorską kuchnię

 

Współpracują z nami:

  • DAGA & OLAF
  • Dawid Góras
  • Zofia Hałęza
  • Kacper Kaczmarek
  • Jakub Kokoszka
  • Janusz Maciaszek
  • Jakub Michalski
  • Piotr Piasek
  • Katarzyna Rozalska
  • Aleksandra Smaczyńska
  • Fryderyk Szymczak
  • Daria Wielgus
  • Aleksander Zakosztowicz

Historia Kolekcji

Nasze plakaty gromadził w Instytucie Filozofii prof. dr hab. Tadeusz Pawłowski [1924–1996], logik, estetyk, badacz i miłośnik sztuki współczesnej, autor ciekawej koncepcji estetycznej – panestetyzmu (zob. więcej tutaj). Jednak kiedy profesor u nas pracował, plakatów nie eksponowano. Zwinięte w rulony i schowane w szafie dostały swoją szansę, gdy Instytut Filozofii przeprowadzał się ze sławnego barako-blaszaka na Matejki do nowej siedziby przy ul. Kopcińskiego 15/17.

Nowe miejsce świeciło pustkami. O tym, że sztuka powinna ją wypełnić, pomyślała ówczesna Dyrektorka Instytutu prof. dr hab. Aldona Pobojewska. Dzięki jej hojności grupa studentów działających w Sekcji Estetyki Koła Naukowego Filozofów pod kierunkiem dr hab. prof. UŁ Wioletty Kazimierskiej-Jerzyk przygotowała stałą ekspozycję w auli i na korytarzach Instytutu. Zaprezentowano ją w dwóch częściach: Polska Szkoła Plakatu I i Polska Szkoła Plakatu II. Wystawy te zapoczątkowały zresztą inne ciekawe inicjatywy związane ze sztuką uprawianą przez studentów, pracowników (sic!) i naszych przyjaciół: wystawy, działania projektowe, Salon Estetyczny. Niektórzy przynosili też nowe plakaty, powiększając nasz zbiór.

Obecny dom Instytutu Filozofii to dawny gmach dyrekcji Wydziału Kanalizacji i Wodociągów (do niedawna także m.in. siedziba Rektoratu UŁ) przy zbiegu ulic Narutowicza i Lindleya, zaprojektowany w swej oryginalnej części przez Wiesława Lisowskiego. Chyba mamy szczęście do sztuki. Przenieśliśmy się tutaj w 2017 roku. Puste ściany znów czekały na zagospodarowanie. Sprawę kolekcji przemyśleliśmy jednak na nowo. Dzieła najcenniejsze zdecydowaliśmy się umieścić w nowej auli Wydziału Filozoficzno-Historycznego im. prof. Iji Lazari-Pawłowskiej. Mamy ją na naszym filozoficznym piętrze. Pozostałe znalazły się w salach i na korytarzach instytutowej przestrzeni.

Aktualną stałą wystawę Rozwieszam za trzech i nie narzekam zrealizowaliśmy w ramach zajęć projektowych Etyczne i estetyczne wyzwania dla sfery publicznej na kierunku filozofia w roku akademickim 2018/2019. Oto etapy naszych działań:

  • staraliśmy się zainteresować kolekcją władze Wydziału Filozoficzno-Historycznego i władze centralne uczelni, tymi drogami zdobyliśmy wsparcie finansowe i konserwatorskie,
  • we współpracy z Dyrekcją BUŁ dokonaliśmy częściowej wymiany plakatów (mając na uwadze integralność zbiorów UŁ, przekazaliśmy egzemplarze, których BUŁ nie posiadała, a my pozyskaliśmy plakaty filmowe, których prof. Tadeusz Pawłowski nie zbierał),
  • w pracowni BUŁ poddano naprawie i konserwacji nasz zbiór,
  • zapoznaliśmy się ze sposobem przechowywania i katalogowania tego typu dzieł w Archiwum Dokumentów Życia Codziennego BUŁ,
  • zaczęliśmy gromadzić bibliografię, uczyć się rozpoznawać cechy Polskiej Szkoły Plakatu, układać scenariusz wystawy, pisać i opowiadać,
  • niektórych to nadal ciekawi…, może nawet coraz bardziej.

Paradoksem jest, że plakaty, aby przetrwały jak najdłużej, zamiast nawoływać i cieszyć nasze oczy, powinny leżeć w ciemnej szufladzie. Zdajemy sobie sobie z tego sprawę. Dlatego uzupełniliśmy kolekcję uniwersytecką, a do naszej ekspozycji wykorzystaliśmy zacienione miejsca. Co ma leżeć, niech jednak wisi i służy tym, którzy potrzebują sztuki w codziennym doświadczeniu.

Patron Kolekcji

Tadeusz Pawłowski uśmiecha się

Tadeusz Pawłowski [1924–1996]

Profesor Tadeusz Pawłowski urodził się w Warszawie, ale kształcił się w Łodzi i tu podjął pracę naukową m.in. pod kierunkiem Janiny i Tadeusza Kotarbińskich. Początkowo zatrudniony był w Katedrze Logiki, a w 1977 roku utworzył Zakład Estetyki. Najpierw interesował się metodologią nauk przyrodniczych, potem problematyką tworzenia i definiowania pojęć w humanistyce. Z początkiem lat 70. zaczął pisać o sztuce, a z czasem budować własną koncepcję estetyczną panestetyzmu. Stale odwoływał się do osobistych doświadczeń, co sprawia, że precyzyjny aparat naukowy staje się w jego ujęciu od razu zrozumiały, jakby „organiczny” (co nie jest dla estetycznych rozważań typowe, bo często bywają zbyt wyspekulowane lub egzaltowane).

 

Chcę dowiedzieć się więcej
Tadeusz Pawłowski uśmiecha się

Kontakt

Instytut Filozofii, Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Lindleya 3/5, 90-131 Łódź

tel./fax: (48) (42) 635-61-35/(29)

Jędrzej Janicki: jedrekjanicki1994@gmail.com

Wioletta Kazimierska-Jerzyk: wioletta.kazimierska@uni.lodz.pl