Projekt doktoranta EkSocu z finansowaniem w ramach VIII edycji programu „Doktorat wdrożeniowy 2024”

Projekt pt. „Wprowadzenie modelu Evaluation – Development – Implementation (EDI) jako istotnego narzędzia integrującego procesy zarządzania zmianą w szkole” mgr. Mikołaja Janica, doktoranta w SDNS, uzyskał finansowanie w ramach prestiżowego programu „Doktorat wdrożeniowy 2024”. Promotorem naukowym projektu jest dr hab. Ewa Kusideł, prof. UŁ. Projekt zespołu jest jednym z czterech projektów Uniwersytetu Łódzkiego, które otrzymały dofinansowanie programu „Doktorat wdrożeniowy 2024”, którego celem jest wsparcie projektów łączących badania naukowe z praktyką wdrożeniową.

Nowy model dla szkół – innowacyjne podejście do zarządzania zmianą

Projekt, który otrzymał dofinansowanie, ma na celu opracowanie modelu EDI (Evaluation – Development – Implementation), służącego skutecznemu zarządzaniu zmianami w placówkach oświatowych. Model ten integruje procesy ewaluacji, doskonalenia oraz wdrożenia, co pozwoli dyrektorom szkół i innym podmiotom odpowiedzialnym za edukację planować długofalowe zmiany w funkcjonowaniu szkół.

Projekt jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę reformy polskiego systemu edukacyjnego, który musi lepiej reagować na dynamiczne zmiany technologiczne i społeczne. Dotychczasowe podejścia do doskonalenia zawodowego nauczycieli i zarządzania w szkołach są często nieskoordynowane i nieprzynoszą trwałych efektów. Model EDI ma zintegrować kluczowe elementy, takie jak ewaluacja ex-ante, doskonalenie oraz wdrożenie zmian, co pozwoli na bardziej efektywne monitorowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w szkołach. Dzięki temu projektowi placówki oświatowe będą mogły działać bardziej elastycznie, optymalizując koszty i skutecznie dostosowując się do wyzwań współczesnej edukacji.

Realizacja projektu będzie możliwa dzięki współpracy z Centrum Rozwoju i Edukacji (CRiE) z Łodzi, które od wielu lat działa na rzecz rozwoju edukacji i doskonalenia nauczycieli. Model EDI pozwoli na dokładną diagnozę potrzeb szkoleniowych i skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań, co ma na celu poprawę jakości kształcenia oraz efektywności zarządzania szkołami.

Wdrożenie 

Wdrożenie projektu zostanie zrealizowane przez Centrum Rozwoju i Edukacji (CRiE) we współpracy z wybranymi liceami województwa łódzkiego, które będą pełniły rolę szkół pilotażowych. Model EDI, jako interaktywne narzędzie, zbierze i przeanalizuje dane od uczniów, dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych, diagnozując potrzeby szkoleniowe i przewidując efekty wdrożenia. Narzędzie wskaże również czas potrzebny na pilotaż nowych umiejętności i wiedzy. Co istotne, model EDI może zostać wykorzystany nie tylko przez poszczególne placówki, ale również przez organy prowadzące szkoły, a także jako systemowe rozwiązanie na poziomie ministerialnym. Innowacyjność projektu opiera się na integracji najlepszych praktyk ewaluacyjnych z teorią rozwoju organizacyjnego, ukierunkowaną na rzeczywiste zmiany w funkcjonowaniu placówek edukacyjnych oraz poprawę dobrostanu uczniów.

Model EDI może zrewolucjonizować obecny sposób świadczenia usług szkoleniowych, stawiając szkoły w roli aktywnych inicjatorów zmian, zamiast biernych odbiorców gotowych szkoleń. Zgłaszanie potrzeb doskonaleniowych bezpośrednio przez szkoły pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów i realną zmianę w ich funkcjonowaniu. Uniwersalność modelu EDI podkreśla jego potencjał w całym sektorze edukacyjnym, co może mieć znaczący wpływ na rozwój gospodarczy kraju. Dla CRiE wdrożenie tego modelu oznacza nowy paradygmat współpracy – jako partnera odpowiedzialnego nie tylko za proces szkoleniowy, ale także za jego efekty, co zwiększy zaangażowanie pracowników szkół i pozwoli na optymalizację kosztów. EDI odchodzi od „masowych” szkoleń, koncentrując się na działaniach, które przynoszą realną zmianę w pracy szkoły.