Profil pracownika: Joanna Jabłkowska

O mojej pracy

Profesor - Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austiackiej, Wydział Filologiczny

Zakres obowiązków jako profesor, pracownik naukowo dydaktyczny:

- Prowadzenie badań w zakresie dyscypliny literaturoznawstwo, w szczególności historia literatury niemieckojęzycznej, teoria literatury, zagadnienia kulturoznawcze, dotyczące niemieckiego obszaru językowego i komparatystyki;

- Udział w konferencjach i innych spotkaniach naukowych;

- Udział w pracach gremiów naukowych (Towarzystwa, Stowarzyszenia etc.);

- Prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu historii literatury niemieckojęzycznej, teorii literatury, historii kultury niemieckiego obszaru językowego, współczesnych problemów kultury (wykłady, seminaria dyplomowe, proseminaria, ćwiczenia etc.);

- Opieka nad dyplomantami;

- Czynny udział w kształceniu kadry naukowej (opieka nad doktorantami, nadzorowanie prac habilitacyjnych, sporządzanie recenzji, organizacja spotkań naukowych);

- Prace związane z organizacją nauki (organizacja konferencji, czynna pomoc w kształowaniu prawa o szkolinctwie wyższym etc.);

- Prace związany z popularyzacją nauki (organizacja spotkań z pisarzami, odczytów, tłumaczenia tekstów literackich, współudział w redakcjach tekstów popularnonaukowych etc.);

Zakres obowiązków jako dziekan Wydziału Filologicznego:

- Zarządzanie sprawami kadrowymi Wydziału;

- Zarządzanie sprawami finansowymi Wydziału;

- Nadzór nad pracą prodziekanów d.s. dydaktycznych;

- Udział w gremiach uniwersyteckich (senat, komisje, rektorskie);

- Przewodniczenie Radzie Wydziału;

- Przewodniczenie Komisji d.s. Stopni Naukowych w dyscyplinie literaturoznawstwo;

- Nadzorowanie innych działań związanych z funkcjonowaniem Wydziału.

Dyżury:

wtorek: 10.00-12.00
czwartek: 10.00-12.00; 13.00-15.00

Biografia

-1972-1977: studia: Germanistyka w Uniwersytecie Łódzkim; Rok akademicki 1974/1975 studia w Greifswaldzie;

-1977: Praca magisterska p.t. Max Frisch. Die Tagebücher napisana pod kierunkiem prof. Marii Kofty. Dyplom z wyróżnieniem;

-Od października 1977 roku praca w Instytucie Filologii Germańskiej UŁ;

-Maj 1984 roku obrona pracy doktorskiej p.t. Idee der Toleranz in den Werken von Max Frisch w Uniwersytecie Wrocławskim. Praca napisana pod kierunkiem prof. Norberta Honszy;

-W semestrze zimowym 1984 r. oraz w roku akademickim 1985/1986 r. staże naukowe w JLU Gießen;

-Marzec 1993 kolokwium habilitacyjne w Uniwersytecie Łódzkim na podstawie książkiLiteratur ohne Hoffnung. Die Krise der Utopie in der deutschen Gegenwartsliteratur. Wiesbaden 1993;

-Semestr zimowy 1993 r. staż naukowy w Passau/RFN;

-1995-1998: koordynator programu TEMPUS (Łódź, Gießen Sheffield);

-1998-2001: koordynator programu SOKRATES

-Od 1997: stanowisko profesora UŁ;

-1998: staż naukowy w Berlinie;

-Od 1999: Członek komisji akredytacyjnej UKA;

-Od 2000: kierownik Zakładu Literatury Austrii i Szwajcarii;

-Od 2001: kierownik Katedry Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii;

-2002-2005: prodziekan Wydziału Filologicznego UŁ;

-2002: nominacja profesorska na podstawie książki Zwischen Heimat und Nation. Das deutsche Paradigma. Zu Martin Walser. Tübingen 2001;

-2004-2007: członek PKA;

-Od 2007: profesor zwyczajny;

-Semestr letni 2006, semestr zimowy 2006/2007: profesura gościnna w Otto von Guericke Universität w Magdeburgu;

-2008-2012: prorektor d.s programów i jakości kształcenia;

-Od 2010 r.: członek rady naukowej Polsko-Niemieckiej Fundacji na Rzecz Nauki;

-Od września 2016: Dziekan wydziału Filologicznego UŁ.

Osiągnięcia

Najważniejsze publikacje z ostatnich 5 lat


-Peter Handkes Serbien-Texte. Zum Engagement eines Apolitischen. In: Südslawen und die deutschsprachige Kultur. Hg. v. Anetta Buras-Marciniak und Marcin Golaszewski. Frankfurt a.M. 2015, S. 187-200

-Kollision oder Umkodierung? Zur ‚treuen‘ Literaturverfilmung am Beispiel von Werner Herzogs Woyzeck. In: Medienkollisionen und Medienprothesen. Literatur – Comic – Film – Kunst – Fotografie – Musik – Theater – Internet. Hg. Gudrun Heidemann, Susanne Kaul. Frankfurt a.M. 2015, S. 117–133

-Gedächtnis und Gemütlichkeit. Zur kritischen ‚Aufarbeitung‘ der Vergangenheit in der österreichischen Literatur, „TEXT + KRITIK“. Zeitschrift für Literatur. Sonderband. Österreichische Gegenwartsliteratur. IX (2015), S. 7–19

-Niedoceniony Georg Büchner, „Dialog. Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej“ (2015) Nr 10/707, S.183–193

-Distanziertes Engagement. Das Konzept der Tragödie in Heiner Müllers Schaffen. Am Beispiel von Der Horatier. In: Vom kritischen Intellektuellen zum Medienprominenz? Zur Rolle von Intellektuellen in Literatur und Gesellschaft vor und nach 1989. Hg. v. Carsten Gansel, Werner Nell. Bielefeld 2016, S.215–230

-(Mit Artur Pełka, Karolina Sidowska): Polen. Panorama der Literatur- und Übersetzungslandschaft. In: Übersetzungslandschaften. Themen und Akteure der Literaturübersetzung in Ost- und Mitteleuropa. Hg. v. Schamma Schahadat, Stepan Zbytovsky. Bielefeld 2016, s. 161–180

-Sprachsatire, Pazifismus und Ohnmacht. Karl Kraus und der Erste Weltkrieg. In: Kriegstaumel und Pazifismus. Jüdische Intellektuelle im Ersten Weltkrieg. Hg. v. Hans Richard Brittnacher, Irmela von der Lühe. Frankfurt a.M. 2016, S. 51–66.

-„Diese Unruhe ist es, die in den geglückten Reisebüchern tickt.“ Alfred Anderschs Italienbild. In: Alfred Andersch. Engagierte Autorschaft im Literatursystem der Bundesrepublik. Hg. v. Norman Ächtler. Stuttgart 2016, S. 148–162

-Politisches Theater oder Übersetzung? Zu Heiner Müllers Ödipus, Tyrann nach Hölderlin. In: Odyssene des Humanen. Antike, Judentum und Christentum in der deutschsprachigen Literatur. Festschrift fur Prof. Maria Kłańska zum 65. Geburtstag. Hg. v. Katarzyna Jaśtal, Paweł Zarychta, Anna Dąbrowska. Frankfurt a.M. 2016, S. 123–134

-Verkannte Subversion? Zu Heiner Müller in Polen. In: Beata Grzeszczakowska-Pawlikowska, Agnieszka Stawikowska-Marcinkowskska (Hrsg.): Germanistische Forschung. Bestand, Prognosen, Perspektiven. Łódź 2016, S. 87–101

-Institutionelle Rolle der Medien in intellektuellen Kontroversen. Eine Reflexion zur Walser-Bubis-Debatte. In: Literatur, Sprache, Institution. Hg. v. Joanna Jablkowska, Kalina Kupczynska, Stephan Müller. Wien 2016, S. 41–58

-Pisarz jako publicysta. Wybrane aspekty historii dziennikarstwa w niemieckim obszarze językowym. In: Apetyt na rzeczywistość. Między literaturą a dziennikarstwem – relacje, interakcje, perspektywy. Hg. v. Agnieszka Kłosińska-Nachin, Ewa Kobyłecka-Piwońska. Łódź 2016, S. 47–70

-Autobiographisches Schreiben in Alfred Anderschs Prosa der 50er Jahre, „Studia Germanica Posnaniensia“ XXXVI (2016), S. 121–13

-Między tragedią antyczną i mieszczańską – postdramatyczna estetyka Heinera Müllera, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 5 (2016), S. 283–297

-Möglichkeiten und Aporien des Engagements. Eine Reflexion über die deutschsprachige Literatur der Nachkriegszeit . In: Vom Eigenwert der Literatur. Reflexion zu Funktion und Relevanz literarischer Texte. Hg. v. Andrea Bartl, Marta Famula. Würzburg 2017, S. 59–76

-Volkstheater oder politisches Drama: Jura Soyfers Stücke. In: Gegen den Kanon. Literatur der Zwischenkiregszeit in Łsterreich. Hg. v. Aneta Jachimowicz . Frankfurt a.M. 2017, S. 265–279

https://www.peterlang.com/view/product/25095?tab=subjects&format=EPDF-„Za dużo światła, to niedobrze, ale takie przytłumione, to w sam raz”: motyw zdrady małżeńskiej w niemieckim realizmie poetyckim na podstawie Effi Briest Theodora Fontanego. „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica”. Vol. 49/3 (2018), S. 197–218

-„Dir bleibt aber nur die Liebe. Die zu dir selbst“. In: Autobiografie intermedial. Fallstudien zur Literatur und zum Comic. Hg. v. Kalina Kupczynska, Jadwiga Kita-Huber. Bielefeld 2019, S. 471–484

La Roma di Durs Grünbein. In: Versi per dopodomani. Percorsi di lettura nell’opera di Durs Grünbein. Hg. v. Daniele Vecchiato. Milano, Udine 2019, S. 175–191

Nowy naturalizm czy teatr zaangażowany? Dramaty Lukasa Bärfussa. In: Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XXI w. Hg. v. Karolina Sidowska, Monika Wąsik. Łódź 2019 S. 63–75. Ten sam artykul po niemiecku: Neuer Naturalismus oder engagiertes Theater? Lukas Bärfuss’ Dramen. In: Vom Gipfel der Alpen… Schweizer Drama und Theater im 20. und 21. Jahrhundert. Hg. v. Karolina Sidowska, Monika Wąsik. Frankfurt a.M. u.a. 2019

-„Angekommen, aber wo“ – Über die Vergangenheit, die nicht vergeht. Zu Ursula Krechels Landgericht. In: Neues historisches Erzählen. Hg. v. Monika Wolting.Göttingen 2019, S. 97–114

-Enge der Heimat ist nichts für mich“: eine neue Generation der österreichischen Literatur oder der Einzelfall Kathrin Röggla? In:# Engagement. Literarische Potentiale nach den Wenden. Band 1. Hg. v. Joanna Jabłkowska, Gudrun Heidemann, Elżbieta Tomasi-Kapral. Frankfurt a.M. 2019, S. 45–63

-„Chiffre für Verlust und Verschwinden“: Dresden in Durs Grünbeins Werk., „Gegenwartsliteratur. Ein germanistisches Jahrbuch“. Bd. 18 (2019): Schwerpunkt: Lyrik, S. 85–112

- Unheimliches Mauthausen. Zu Lydia Haiders Romanen, „Studia Germanica Posaniensia“ Nr 40 (2019), S. 37–51

-Entwicklungshilfe als getarnter Kolonialismus. Hundert Tage von Lukas Bärfuss. In: Tabuzonen und Tabubrüche. in der Deutschschweizer Literatur. Hg. v. Dorota Sosnicka. Göttingen 2020, S. 171–183

-Die engagierte Unheimlichkeit. Kathrin Rögglas Poetik des literarischen Krisenmanagements. In: Geschlecht und Gedächtnis Österreichische Autorinnen prüfen Geschichtsmythen. Hg. v. Andrea Rudolph, Gabriela Jelitto-Piechulik, Monika Wójcik-Bednarz. Wien 2020, S. 179–196

-Umdeutung der Rom-Chiffre nach dem Faschismus: Wolfgang Koeppen, Werner Bergengruen, Marie Luise Kaschnitz, Ingeborg Bachmann. In: Et in Arcadia Ego. Rom als deutscher Erinnerungsort. Hg. v. Joanna Jabłkowska, Karolina Sidowska. Frankfurt a.M. u.a. 2020 , S. 111–125

-Die Möglichkeit des Unmöglichen. Zu Clemens Setz ‚Essaystik‘. In: Clemens Setz. Hg. v. Iris Hermann. Würzburg, S. 193–203

-Varianten der Kresy-Literatur? Johannes Bobrowskis Levins Mühle(1964) und Olga Tokarczuks Ksiegi Jakubowe(2014). In: Vom Grenzland im Osten über Johannes Bobrowskis Utopie zur Ästhetik des Grenzraums. Hg. v. : Sabine Egger, Stefan Hajduk, Britta C. Jung. Göttingen 2021, S. 145–160

-Fiktionalisierung des Holocaust. Prozess gegen Mordechaj Chaim Rumkowski. In: Lagerliteratur. Schreibweisen – Zeugnisse – Didaktik. Hg. v. Saskia Fischer, Mareike Gronich, Joanna Bednarska-Kociołek Frankfurt a.M. 2021, S. 123–140


Zainteresowania

Zainteresowania badawcze, m.in.: literatura niemieckojęzyczna XX i XXI w., literatura i polityka, literatura i pamięć, polsko-niemieckie miejsca pamięci, utopia i apokalipsa w literaturze, zagadnienia komparatystyki literackiej, historia literatury austriackiej, powieść historyczna i pokoleniowa. Publikacje m.in. na temat twórczości: Theodora Fontanego, Martina Walsera, Güntera Grassa, Dursa Grünbeina, Kathrin Röggla, Lukasa Bärfussa, Heiner Müllera, Wolfganga Hilbiga, Christy Wolf, Ulriki Draesner i in.

Zainteresowania prywatne:

literatura (nie tylko niemieckojęzyczna), podróże ...


Informacja o cookies!

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje

Przejdź do strony polityka prywatności