PROFIL PRACOWNIKA: Joanna Jabłkowska

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Kierowanie Wydziałem Filologicznym oraz reprezentowanie go na zewnątrz, podejmowanie decyzji kadrowych, dydaktycznych oraz organizacyjnych dotyczących funkcjonowania Wydziału, kierowanie gospodarką finansową, prowadzenie posiedzeń Rady Wydziału.

Prowadzenie posiedzeń Komisji ds stopni naukowych w dyscyplinie literaturoznawstwo, odpowiedzialność za właściwe procedowania w sprawach związanych ze stopniami naukowymi w dyscyplinie literaturoznawstwo, koordynacja prac związanych z ewaluacją dyscypliny literaturoznawstwo, członkostwo w Kolegium d.s. Nauki Uniwersytetu Łódzkiego.

Zakres obowiązków jako profesor, pracownik naukowo dydaktyczny:

  • Prowadzenie badań w zakresie dyscypliny literaturoznawstwo, w szczególności historia literatury niemieckojęzycznej, teoria literatury, zagadnienia kulturoznawcze, dotyczące niemieckiego obszaru językowego i komparatystyki;
  • Udział w konferencjach i innych spotkaniach naukowych;
  • Udział w pracach gremiów naukowych (Towarzystwa, Stowarzyszenia etc.);
  • Prace związany z popularyzacją nauki (organizacja spotkań z pisarzami, odczytów, tłumaczenia tekstów literackich, współudział w redakcjach tekstów popularnonaukowych etc.);
  • Prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu historii literatury niemieckojęzycznej, teorii literatury, historii kultury niemieckiego obszaru językowego, współczesnych problemów kultury (wykłady, seminaria dyplomowe, proseminaria, ćwiczenia etc.);
  • Opieka nad dyplomantami;
  • Czynny udział w kształceniu kadry naukowej (opieka nad doktorantami, nadzorowanie prac habilitacyjnych, sporządzanie recenzji, organizacja spotkań naukowych);
  • Prace związane z organizacją nauki (organizacja konferencji, czynna pomoc w kształtowaniu prawa o szkolnictwie wyższym etc.);

BIOGRAM

  • 1972-1977: studia: Germanistyka w Uniwersytecie Łódzkim; rok akademicki 1974/1975 studia w Greifswaldzie;
  • 1977: praca magisterska p.t. Max Frisch. Die Tagebücher napisana pod kierunkiem prof. Marii Kofty. Dyplom z wyróżnieniem;
  • Od października 1977 roku praca w Instytucie Filologii Germańskiej UŁ;
  • Maj 1984 roku obrona pracy doktorskiej p.t. Idee der Toleranz in den Werken von Max Frisch w Uniwersytecie Wrocławskim. Praca napisana pod kierunkiem prof. Norberta Honszy;
  • W semestrze zimowym 1984 r. oraz w roku akademickim 1985/1986 r. staże naukowe w JLU Gießen;
  • Marzec 1993: kolokwium habilitacyjne w Uniwersytecie Łódzkim na podstawie książki Literatur ohne Hoffnung. Die Krise der Utopie in der deutschen Gegenwartsliteratur. Wiesbaden 1993;
  • Semestr zimowy 1993 r.: staż naukowy w Passau/RFN;
  • 1995-1998: koordynatorka programu TEMPUS (Łódź, Gießen Sheffield);
  • 1998-2001: koordynatorka programu SOKRATES
  • Od 1997: stanowisko profesora UŁ;
  • 1998: staż naukowy w Berlinie;
  • Od 1999: członkini komisji akredytacyjnej UKA;
  • Od 2000: kierownik Zakładu Literatury Austrii i Szwajcarii;
  • Od 2001: kierownik Katedry Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii;
  • 2002-2005: prodziekan Wydziału Filologicznego UŁ;
  • 2002: nominacja profesorska na podstawie książki Zwischen Heimat und Nation. Das deutsche Paradigma. Zu Martin Walser. Tübingen 2001;
  • 2004-2007: członkini PKA;
  • Od 2007: profesor zwyczajny;
  • Semestr letni 2006, semestr zimowy 2006/2007: profesura gościnna w Otto von Guericke Universität w Magdeburgu;
  • 2008-2012: prorektor d.s programów i jakości kształcenia;
  • Od 2010 r.: członkini rady naukowej Polsko-Niemieckiej Fundacji na Rzecz Nauki;
  • 20 sierpnia 2013: nadanie orderu „Das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse“;
  • Od września 2016: dziekan Wydziału Filologicznego UŁ;
  • 5 marzec 2018: nadanie orderu „Das Verdienstkreuz 1. Klasse des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland“;
  • Od października 2020: przewodnicząca Komisji d.s. Stopni Naukowych w dyscyplinie literaturoznawstwo.
  • 2023: Odznaka „Za zasługi dla Miasta Łodzi“


ZAINTERESOWANIA

Zainteresowania badawcze, m.in.: literatura niemieckojęzyczna XX i XXI w., literatura i polityka, literatura i pamięć, polsko-niemieckie miejsca pamięci, utopia i apokalipsa w literaturze, zagadnienia komparatystyki literackiej, historia literatury austriackiej, powieść historyczna i pokoleniowa. Publikacje m.in. na temat twórczości: Theodora Fontanego, Martina Walsera, Güntera Grassa, Dursa Grünbeina, Kathrin Röggla, Lukasa Bärfussa, Heiner Müllera, Wolfganga Hilbiga, Christy Wolf, Ulriki Draesner i in.

Zainteresowania prywatne:

literatura (nie tylko niemieckojęzyczna), podróże ...


OSIĄGNIECIA

Najważniejsze publikacje z ostatnich 10 lat

Kollision oder Umkodierung? Zur ‚treuen‘ Literaturverfilmung am Beispiel von Werner Herzogs Woyzeck. In: Medienkollisionen und Medienprothesen. Literatur – Comic – Film – Kunst – Fotografie – Musik – Theater – Internet. Hg. Gudrun Heidemann, Susanne Kaul. Frankfurt a.M. 2015, S. 117–133.

Gedächtnis und Gemütlichkeit. Zur kritischen ‚Aufarbeitung‘ der Vergangenheit in der österreichischen Literatur, „TEXT + KRITIK“. Zeitschrift für Literatur. Sonderband. Österreichische Gegenwartsliteratur. IX (2015), S. 7–19.

Niedoceniony Georg Büchner, „Dialog. Miesięcznik poświęcony dramaturgii współczesnej“ (2015) Nr 10/707, S.183–193

Distanziertes Engagement. Das Konzept der Tragödie in Heiner Müllers Schaffen. Am Beispiel von Der Horatier. In: Vom kritischen Intellektuellen zum Medienprominenz? Zur Rolle von Intellektuellen in Literatur und Gesellschaft vor und nach 1989. Hg. v. Carsten Gansel, Werner Nell. Bielefeld 2016, S. 215–230.

Sprachsatire, Pazifismus und Ohnmacht. Karl Kraus und der Erste Weltkrieg. In: Kriegstaumel und Pazifismus. Jüdische Intellektuelle im Ersten Weltkrieg. Hg. v. Hans Richard Brittnacher, Irmela von der Lühe. Frankfurt a.M. 2016, S. 51–66.

Diese Unruhe ist es, die in den geglückten Reisebüchern tickt.“ Alfred Anderschs Italienbild. In: Alfred Andersch. Engagierte Autorschaft im Literatursystem der Bundesrepublik. Hg. v. Norman Ächtler. Stuttgart 2016, S. 148–162.

Institutionelle Rolle der Medien in intellektuellen Kontroversen. Eine Reflexion zur Walser-Bubis-Debatte. In: Literatur, Sprache, Institution. Hg. v. Joanna Jablkowska, Kalina Kupczynska, Stephan Müller. Wien 2016, S. 41–58.

Autobiographisches Schreiben in Alfred Anderschs Prosa der 50er Jahre, „Studia Germanica Posnaniensia“ XXXVI (2016), S. 121–13.

Möglichkeiten und Aporien des Engagements. Eine Reflexion über die deutschsprachige Literatur der Nachkriegszeit . In: Vom Eigenwert der Literatur. Reflexion zu Funktion und Relevanz literarischer Texte. Hg. v. Andrea Bartl, Marta Famula. Würzburg 2017, S. 59–76.

„Za dużo światła, to niedobrze, ale takie przytłumione, to w sam raz”: motyw zdrady małżeńskiej w niemieckim realizmie poetyckim na podstawie Effi Briest Theodora Fontanego. „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica”. Vol. 49/3 (2018), S. 197–218.

Dir bleibt aber nur die Liebe. Die zu dir selbst“. In: Autobiografie intermedial. Fallstudien zur Literatur und zum Comic. Hg. v. Kalina Kupczynska, Jadwiga Kita-Huber. Bielefeld 2019, S. 471–484.

La Roma di Durs Grünbein. In: Versi per dopodomani. Percorsi di lettura nell’opera di Durs Grünbein. Hg. v. Daniele Vecchiato. Milano, Udine 2019, S. 175–191

„Angekommen, aber wo“ – Über die Vergangenheit, die nicht vergeht. Zu Ursula Krechels Landgericht. In: Neues historisches Erzählen. Hg. v. Monika Wolting. Göttingen 2019, S. 97–114.

Enge der Heimat ist nichts für mich“: eine neue Generation der österreichischen Literatur oder der Einzelfall Kathrin Röggla? In: # Engagement. Literarische Potentiale nach den Wenden. Band 1. Hg. v. Joanna Jabłkowska, Gudrun Heidemann, Elżbieta Tomasi-Kapral. Frankfurt a.M. 2019, S. 45–63.

„Chiffre für Verlust und Verschwinden“: Dresden in Durs Grünbeins Werk., „Gegenwartsliteratur. Ein germanistisches Jahrbuch“. Bd. 18 (2019): Schwerpunkt: Lyrik, S. 85–112.

Unheimliches Mauthausen. Zu Lydia Haiders Romanen, „Studia Germanica Posaniensia“ Nr 40 (2019), S. 37–51.

Entwicklungshilfe als getarnter Kolonialismus. Hundert Tage von Lukas Bärfuss. In: Tabuzonen und Tabubrüche. in der Deutschschweizer Literatur. Hg. v. Dorota Sosnicka. Göttingen 2020, S. 171–183.

Die engagierte Unheimlichkeit. Kathrin Rögglas Poetik des literarischen Krisenmanagements. In: Geschlecht und Gedächtnis Österreichische Autorinnen prüfen Geschichtsmythen. Hg. v. Andrea Rudolph, Gabriela Jelitto-Piechulik, Monika Wójcik-Bednarz. Wien 2020, S. 179–196.

Umdeutung der Rom-Chiffre nach dem Faschismus: Wolfgang Koeppen, Werner Bergengruen, Marie Luise Kaschnitz, Ingeborg Bachmann. In: Et in Arcadia Ego. Rom als deutscher Erinnerungsort. Hg. v. Joanna Jabłkowska, Karolina Sidowska. Frankfurt a.M. u.a. 2020 , S. 111–125.

Die Möglichkeit des Unmöglichen. Zu Clemens Setz’ ‚Essaystik‘. In: Clemens Setz. Hg. v. Iris Hermann. Würzburg, S. 193–203.

Varianten der Kresy-Literatur? Johannes Bobrowskis Levins Mühle (1964) und Olga Tokarczuks Ksiegi Jakubowe (2014). In: Vom Grenzland im Osten über Johannes Bobrowskis Utopie zur Ästhetik des Grenzraums. Hg. v. Sabine Egger, Stefan Hajduk, Britta C. Jung. Göttingen 2021, S. 145–160.

Archäologie des Vergessens: zu Durs Grünbein. In: Lethe-Effekte. Forensik des Vergessens in Literatur, Comic, Theater und Film. Hg. v. Gudrun Heidemann. Brill/Fink: 2021, S. 147–160.

Flucht und Vertreibung: Ulrike Draesners Sieben Sprünge vom Rand der Welt (2014), Reinhard Jirgls Die Unvollendeten (2003). In: Der Generationenroman. Hg. v. Helmut Grugger, Johann Holzner. Bd. 2.. De Gruyter: Berlin u.a. 2021, S. 925–942.

Die Gewalt hält sich in Grenzen. Die schöne neue Welt der Bundesrepublik in Juli Zehs Leere Herzen. In: Erosion der sozialen Ordnung. Zeitdiagnostik in neuesten dystopischen Entwürfen. Hg. v. Torsten Erdbrügger u.a. Frankfurt a.M. 2022.

Das ‚Ehemalsdeutsche‘ à rebours. Die gescheiterte oder nie gewesene Multikulturalität in Joanna Bators Prosa. In: Wer hat Angst vor Multikulturalität. Hg. v. Izabela Surynt, Hans Jürgen Bömelburg. Wiesbaden 2022, S. 409–423.

Neue Wege des literarischen Engagements im 21. Jahrhundert. Am Beispiel der Werke von Kathrin Röggla und Luksa Bärfuss. In: Jahrbuch für Internationale Germanistik. Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive. Hg. v. Laura Auteri Laura u.a. Frankfurt a.M. u.a. 2022, S.35–53.

KONTAKT I DYŻURY

tel: 42-635-68-73

e-mail: sekretariat.dziekana@uni.lodz.pl

Pomorska 171/173 pokój: 3.19 90-236 Łódź

Dyżury

wtorek: 12:00-14:00
czwartek: 10:00-12:00

Narutowicza 68 90-136 Łódź

tel: 42-635-68-73

Pomorska 171/173 pokój: 4.102 90-236 Łódź