KIERUNEK: PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Opis studiów

PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA to kierunek studiów 5-letnich jednolitych przygotowujących nauczycieli do pracy w przedszkolu, w klasach I -III szkoły podstawowej oraz w żłobkach i klubach dziecięcych zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14.09.2023 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Program studiów obejmuje moduły zgodne ze standardem kształcenia nauczycieli przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w ramach modułów: przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I -III szkoły podstawowej, wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, warsztatu pracy nauczyciela wczesnej edukacji, podstaw teoretycznych i metodycznych przygotowujących do nauczania języka obcego w przedszkolu i szkole, podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli, modułu zawodowych praktyk pedagogicznych obejmujących 260 godzin doświadczeń praktycznych w przedszkolach i klasach I -III w szkołach podstawowych oraz modułu metodologii badań naukowych i pracy dyplomowej.

Cele kształcenia:

  • Wyposażenie absolwentów w przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie do pracy w przedszkolu, w klasach I -III szkoły podstawowej oraz w żłobkach i klubach dziecięcych oraz nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I -III (zgodnie z podstawą prawną wyróżnioną wyżej).
  • Wyposażenie osoby studenckiej w wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, które są podstawą refleksyjnej praktyki, wiedzy eksperckiej oraz gotowości do autentycznej troski o zrównoważony rozwój podopiecznych.
  • Rozwinięcie umiejętności organizacyjnych, umożliwiających efektywną organizację pracy w środowisku szkoły/ przedszkola i poza nimi.
  • Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych i współdziałania stanowiących podstawę pozytywnych relacji w środowisku szkoły/przedszkola i poza nimi.
  • Zbudowanie gotowości na inicjowanie i wdrażanie potrzebnych zmian edukacyjnych.

Główne przedmioty

  • Pedagogika ogólna
  • Historia oświaty i wychowania 
  • Psychologia ogólna
  • Dydaktyka ogólna
  • Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • Pedagogika zabawy
  • Emisja głosu
  • Psychologia rozwojowa okresu dzieciństwa
  • Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
  • Pedagogika przedszkolna
  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Psychologiczne uwarunkowania procesu uczenia się we wczesnej edukacji
  • Teoria wychowania
  • Prawo oświatowe
  • Pedagogika specjalna
  • Dydaktyka nauczania zintegrowanego
  • Diagnostyka pedagogiczna
  • Metody badań pedagogicznych
  • Dydaktyka twórczości we wczesnej edukacji
  • Społeczne uwarunkowania procesu wychowania
  • Ocenianie i ewaluacja we wczesnej edukacji
  • Psychologiczne uwarunkowania procesów wychowawczych i grupowych
  • Polityka oświatowa

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie do pracy w przedszkolu, w klasach I – III szkoły podstawowej oraz w żłobkach i klubach dziecięcych. Absolwent ten posiada wiedzę pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, biologiczną i psychologiczną, stanowiącą teoretyczne podstawy działalności praktycznej w obszarze kształcenia, wychowania oraz organizacji instytucjonalnych warunków do harmonijnego rozwoju i edukacji dziecka/ucznia, także w zakresie diagnozy i organizacji pracy korekcyjno-kompensacyjnej na terenie żłobka, przedszkola i w szkole w klasach I-III. Jest przygotowany metodycznie do prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w oparciu o podstawę programową oraz najnowsze tendencje w organizacji pracy z dzieckiem/uczniem na poziomie wczesnej edukacji.

W toku praktyki pedagogicznej absolwent nabywa przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli (zrealizował odpowiedni program praktyk w przedszkolu i szkole), umiejętności i wiedzę niezbędne do refleksyjnej obserwacji i analizy aktywności dziecka, projektowania pracy z dzieckiem/uczniem w różnych formach (indywidualnej, zespołowej i grupowej z uwzględnieniem różnicowania oddziaływań pod kątem możliwości, potrzeb i zdolności dziecka) oraz wykorzystania metod i technik poruszających różne typy aktywności dziecka/ucznia.

Zasady przyjęć

Rekrutacja na kierunek składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap stanowi egzamin wstępny, podczas którego ocenie są poddawane predyspozycje kandydata niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (w klasach I-III szkoły podstawowej). W toku egzaminu wstępnego sprawdzana jest: motoryka narządów artykulacyjnych, precyzja ruchów artykulacyjnych, wydolność głosowa, tempo i płynność mówienia, słuch fizyczny (badanie orientacyjne) oraz fonematyczny. Do oceny motoryki narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy), słuchu fizycznego i fonematycznego służą próby wskazane przez członków komisji egzaminacyjnej, ocena swobodnej wypowiedzi kandydata, a także przeczytanie fragmentu tekstu. 
Negatywny wynik egzaminu wstępnego uniemożliwia przyjęcie na studia. W tym przypadku nie będą przeliczane na punkty wyniki ze świadectwa maturalnego.
W drugim etapie rekrutacji kandydaci będę kwalifikowani na podstawie złożenia wymaganych dokumentów. W przypadku zbyt dużej liczby chętnych zasady przyjęć takie, jak na studia stacjonarne.

Co dalej?

Kontakt dla kandydata

E-mail: rekrutacja.wnow@uni.lodz.pl

Telefon: (42) 665 57 20

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Nauk o Wychowaniu

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 90-225 Łódź

Pomorska 46/48 91-408 Łódź