Artystka z ASP opowie o sztuce papieru

Miejsce wydarzenia: Jana Matejki 32/38, 90-237 Łódź
Czas: 21 marca 2023 (wtorek) 17:00 - 19:00

We wtorek (21 marca) o godz. 17.00 zapraszamy do Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego na wykład „Papier wiosną sztuki”. O sztuce papieru – jej początkach i rozwoju – opowie artystka prof. Ewa Latkowska-Żychska (Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi).

Sztuka papieru jest stosunkowo nową dziedziną sztuki współczesnej, mimo iż papier towarzyszy twórcom od wieków, przede wszystkim jako nośnik treści plastycznych, dzieł literackich czy muzycznych.

Rozwój sztuki papieru

Jednak dopiero na początku XX wieku papier jako tworzywo artystyczne przenika do prac kubistów i sztuki abstrakcyjnej między innymi Pabla Picassa i Georges’a Braka pod postacią kolaży. Zapoczątkowuje to okres eksperymentów z tą materią, które finalnie doprowadziły do wyodrębnienia w latach 60. XX w. nowej dziedziny nazwanej sztuką papieru. Papier stał się wówczas medium i zarazem autonomicznym obiektem sztuki oraz nośnikiem wartości artystycznych.

Sztuka papieru a galanteria

Profesor Latkowska-Żychska podczas wykładu zaprezentuje dzieła własne oraz polskich twórców sztuki papieru. Artystka opowie również o poszukiwaniu indywidualnych technik wypowiedzi. Wskaże, jak odróżnić sztukę papieru od galanterii, co jest istotne w kunszcie artystycznym i przesłaniach zawartych w jej dziełach.  

Wydarzenie organizowane jest w ramach projektu MATERIA. MEDIUM. WYMIANA i towarzyszy wystawie papierów czerpanych Zofii Bisiak „Całe stado dmuchawców oczekuje wiatru”. Więcej informacji na temat wystawy można znaleźć na jej stronie. 

Inspiracja ze Stanów Zjednoczonych

Pracowania Papieru prowadzona przez prof. Ewę Latkowską-Żychską powstała pod koniec lat 90. XX wieku w efekcie spotkania z amerykańską artystką Kahren Stahlecker, która przybyła do Polski w ramach jednego z najbardziej prestiżowych programów wymiany naukowej i kulturowej między USA a innymi krajami – programu Fulbrighta.  

Misją Karen Stahlecker było nauczanie różnych technik wytwarzania papier u w celach artystycznych. To wówczas rozpoczęła się przygoda Ewy Latkowskiej z papierem, co miało wpływ na dotychczasową drogę twórczą artystki. Przez pierwsze dwadzieścia lat pracy artystycznej Ewa Latkowska była związana z tkaniną unikatową i odnosiła na tym polu wiele sukcesów. Była również adiunktem w Pracowni Tkaniny Unikatowej. Doświadczenia zdobyte podczas pracy z tym włóknistym medium zostały przeniesione na inny rodzaj włókien, z których powstaje papier. Połączenie tych dwóch dyscyplin poskutkowało powstaniem zaskakujących dzieł, które wywołują wiele emocji i budzą podziw. O twórczości prof. Latkowskiej-Żychskiej można śmiało powiedzieć, że jest malarstwem papierem. 

Ewa Latkowska-Żychska – artystka tkaniny i papieru 

Przez pierwsze 20 lat twórczości poszukiwała w swoich realizacjach nowych struktur tkackich, które były interpretacją jej fotografii. 

Od 2000 artystka zmieniła swój warsztat i formę wypowiedzi poszukując indywidualnych technik czerpania papieru oraz specjalizując się w papierze japońskim. Tworzy techniką własną duże kompozycje malarskie. W tych wielkoformatowych działaniach inspiracją są głównie refleksje nad pejzażem i jego rytmiczną konstrukcją. 

Kolekcja mniejszych formatowo prac to papiery czerpane techniką japońską washi, generujące bardziej osobiste refleksje. To format bliższy naszemu ciału spięty często formą książek bliski portretom i uczuciom. Technika japońska jest tutaj użyta w sposób autorski i papier washi powstaje równocześnie z obrazem. 

Dzieła pierwszego nurtu były prezentowane na prestiżowych wystawach, między innymi: 

  • 8 Międzynarodowe Biennale Tkaniny w Lozannie 1977 
  • Contemporary Polish Fiber Art. Mishkan Le’Omanut Museum Istral 1991 
  • Convergens MCDA Gallery w Minneapolis (USA) 1994 
  • 3, 5,7,8 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi 
  • 1987 Warszawa 2013 
  • Cheongju International Crafts Biennale Korea 2013 
  • Contemporary International Tapestry Hunterdon Art. Museum USA 2014 

Twórczość tego okresu prezentowana była w prestiżowych wydawnictwach między innymi we „Współczesna Tkanina Polska” Irena Huml, Arkady 1989, Contemporary International Tapestry, Carol K. Russell 2015. 

Dzieła drugiego nurtu prezentowane były między innymi na wystawach: 

  • „no paper paper” Stadtische Galerie Villa Zanders, Bergisch Gladbach, Niemcy 2009 
  • 11, 13, 15 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi Centralne Muzeum Włókiennictwa 2004, 2010, 2016 
  • „From Lausanne to Beijing – Invited Artists – 10th International FIber Art. Biennale” Museum of Art. Pekin, Chiny 2018 
  • „The Spendind Languages of Papier” Zhejiang Art. Museum Hangzhou, Chiny 2019 
  • „Global 5” Internationale Papierkunst Triennale Museen der Stadt Deggendorf, Niemcy 2021 
  • „International Biennial Paper Fiber Art” National Taiwan Craft Research and Development Institute 2021/2022, Tajwan 
  • „.puls.y/.puls.es” Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju 2022/023 
  • „X International Biennial of Contemporary Textile Art. 25 Years WTA” Miami USA 2022 

 

Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Komunikacji i PR UŁ)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.

Szczegóły wydarzenia

Miejsce wydarzenia: Jana Matejki 32/38, 90-237 Łódź

Data i godziny wydarzenia: 21 marca 2023 (wtorek) 17:00 - 19:00

  • PN
  • WT
  • ŚR
  • CZ
  • PT
  • SB
  • ND