Kolegium Refleksji Humanistycznej im. Tadeusza Kotarbińskiego

Na Uniwersytecie ┼ü├│dzkim humanistyka rozumiana jest jako pewien typ wra┼╝liwo┼Ťci, a nie tylko obszar nauki. Dbamy o to, by ┼é─ůczy─ç dzia┼éania przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych, nada─ç dynamik─Ö nauce, wydoby─ç potencja┼é badawczy i wyzwoli─ç now─ů energi─Ö. Naszym dzia┼éaniom niezmiennie patronuje posta─ç pierwszego rektora Uczelni, prof. Tadeusza Kotarbi┼äskiego ÔÇô wybitnego etyka, filozofa, cz┼éowieka g┼é─Öbokiej refleksji i szerokiego spojrzenia na histori─Ö my┼Ťli ludzkiej oraz jej wp┼éyw na losy spo┼éecze┼ästw. Kontynuujemy jego dzia┼éalno┼Ť─ç, spos├│b postrzegania, a tak┼╝e metod─Ö analizy rzeczywisto┼Ťci. Stale rozwijamy humanistyczn─ů refleksj─Ö, kt├│rej wsp├│┼éczesny ┼Ťwiat bardzo potrzebuje.


Kolegium Refleksji Humanistycznej im. prof. Tadeusza Kotarbi┼äskiego powsta┼éo w ramach integracji ┼Ťrodowiska najwybitniejszych polskich naukowc├│w. Punktem wyj┼Ťcia by┼é konkurs, kt├│rego patronem jest r├│wnie┼╝ pierwszy rektor Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego. Cztery edycje tego wydarzenia pozwoli┼éy skupi─ç wok├│┼é idei konkursu grono os├│b, kt├│re chc─ů rozmawia─ç o kondycji kszta┼écenia wy┼╝szego i bada┼ä, zadawa─ç najwa┼╝niejsze pytania, by wsp├│lnie pracowa─ç nad popraw─ů sytuacji polskiej nauki.


Kolegium tworz─ů cz┼éonkowie Kapitu┼éy Nagrody im. Pierwszego Rektora Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego Profesora Tadeusza Kotarbi┼äskiego i osoby, kt├│rych prace by┼éy nominowane we wszystkich edycjach konkursu. S─ů to cykliczne spotkania po┼Ťwi─Öcone wa┼╝nym zagadnieniom polskiej humanistyki, ┼╝ycia akademickiego i publicznego, skoncentrowane wok├│┼é my┼Ťli Patrona. Spotkanie inauguracyjne odby┼éo si─Ö 13 kwietnia 2018 r. Kolegium Refleksji Humanistycznej im. prof. Tadeusza Kotarbi┼äskiego zbiera si─Ö dwa razy w roku.


ÔÇ×Polska my┼Ťl humanistyczna ma si─Ö dobrze, niezale┼╝nie od tego, czy traktowana jest z nale┼╝yt─ů powag─ů i szacunkiem, i czy brana jest pod uwag─Ö w publicznym dyskursie. Chcemy prowadzi─ç debat─Ö wok├│┼é istotnych problem├│w, kt├│re nurtuj─ů humanist├│w, a tak┼╝e stworzy─ç kolegium g┼é─Öbokiej refleksji humanistycznej nad tym, co jest wa┼╝ne dla rozwoju bada┼ä naukowych, dla rozwoju uniwersytetu, spo┼éecze┼ästwa, co jest wa┼╝ne dla nas, dla naszego osobistego rozwojuÔÇŁ ÔÇô t┼éumaczy┼é otwieraj─ůc spotkanie prof. Antoni R├│┼╝alski, rektor Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego.



Wsp├│lnota akademicka?

Podczas pierwszego spotkania dyskutowano o tym, czym w istocie jest wsp├│lnota akademicka, czym cechuj─ů si─Ö osoby stanowi─ůce jej wycinek i jakie powinno┼Ťci przed nimi stoj─ů, jak zmieni┼é si─Ö etos naukowy w dobie nauki postakademickiej, kt├│r─ů charakteryzuje p┼éynno┼Ť─ç wsp├│lnot akademickich, jak r├│wnie┼╝ o roli inspiracji i relacji mistrzÔÇôucze┼ä w procesie kszta┼écenia, a tak┼╝e o relacjach pomi─Ödzy wsp├│lnot─ů akademick─ů a reform─ů nauki. Wyst─ůpienia przedstawili: prof. Anna Lewicka-Strza┼éecka, prof. Tadeusz S┼éawek, prof. Tomasz Kawski, prof. Kaja Gadowska i prof. Micha┼é Mencfel.





W debacie podkre┼Ťlona zosta┼éa waga kszta┼étowania wra┼╝liwo┼Ťci cz┼éonk├│w wsp├│lnoty akademickiej jako czynnika decyduj─ůcego o wsp├│lnocie i jej jako┼Ťci. Dostrze┼╝ono r├│wnie┼╝ niebezpiecze┼ästwo dla rozwoju kultury, a w dalszej perspektywie i dla rozwoju gospodarczego, kt├│re niesie ze sob─ů marginalizacja humanistyki. Cz┼éonkowie Kolegium zastanawiali si─Ö tak┼╝e nad wyzwaniami stoj─ůcymi przed humanistami w procesie komercjalizacji bada┼ä naukowych i konsekwencjami ÔÇô nie zawsze po┼╝─ůdanymi ÔÇô tego procesu, w tym dla swobodnego promieniowania idei, wsp├│lnotowo┼Ťci i integracji ┼Ťrodowiska. O wsp├│lnocie akademickiej Kolegium dyskutowa┼éo tak┼╝e w kontek┼Ťcie wp┼éywu architektury akademickiej na relacje pomi─Ödzy uczonymi, uczonymi a studentami oraz uczelni─ů a jej otoczeniem.






W pierwszym spotkaniu Kolegium Refleksji Humanistycznej im. Tadeusza Kotarbi┼äskiego, pt. ÔÇ×Wsp├│lnota akademicka?ÔÇŁ udzia┼é wzi─Öli cz┼éonkowie kapitu┼éy: prof. Anna Lege┼╝y┼äska, prof. Anna Lewicka-Strza┼éecka, ks. prof. Andrzej Szostek, prof. Grzegorz Gazda, prof. Ryszard Kleszcz, prof. Antoni R├│┼╝alski oraz laureaci i nominowani z poprzednich edycji konkursu: prof. Ma┼égorzata Domagalska, prof. Kaja Gadowska, prof. Ewa Ko┼éodziejczyk, prof. Katarzyna Mikulska, prof. Joanna Nalewajko-Kulikov, dr Ewa Drzazgowska, prof. Tomasz Kawski, prof. Wojciech Klimczyk i prof. Micha┼é Mencfel.




Co uniwersytet może dać społeczeństwu?


Drugie spotkanie po┼Ťwi─Öcone by┼éo refleksji dotycz─ůcej roli jak─ů spe┼énia, lub jak─ů spe┼énia─ç powinien, uniwersytet. Rozpocz─Ö┼éo si─Ö ono prezentacj─ů sondy ulicznej, kt├│rej uczestnicy pr├│bowali odpowiedzie─ç na pytanie jaka jest rola uniwersytetu w obecnych czasach. Kolegium analizowa┼éo na wielu p┼éaszczyznach jakie powinno┼Ťci ma uniwersytet wzgl─Ödem spo┼éecze┼ästwa oraz jaki niewykorzystany potencja┼é drzemie w tych relacjach. Dyskutowano o konsekwencjach, jakie niesie ze sob─ů konieczno┼Ť─ç odnalezienia si─Ö w czasach "grantozy" i punktozy" oraz jakie zadania powinny sobie stawia─ç uczelnie w kontek┼Ťcie wychowywania nast─Öpnych pokole┼ä.