Wydział Filologiczny

ul. Pomorska 171/173,
91-404 Łódź


Zaj─Öcia dla uczni├│w, lista temat├│w:

0
Literacki obraz Łodzi. (Filologia polska)

Zaj─Öcia b─Öd─ů po┼Ťwi─Öcone przybli┼╝eniu literackiego sposobu przedstawiania miasta; s┼éuchacze dowiedz─ů si─Ö o r├│┼╝nych literackich strategiach i narracjach opisuj─ůcych ┼ü├│d┼║; b─Ödziemy m├│wi─ç o klasycznych utworach (ÔÇ×Ziemia obiecanaÔÇŁ, ÔÇ×Kwiaty polskieÔÇŁ), ale tak┼╝e o piosenkach rockowych i hip-hopowych; spr├│bujemy odpowiedzie─ç na pytanie o trafno┼Ť─ç metafor opisuj─ůcych miasto.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 60 - 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: 30 os├│b

0
Im Rhythmus Deutsch! Warsztat fonetyczny. (Filologia germańska)

Warsztat ma na celu przybli┼╝enie d┼║wi─Öku i rytmu j─Özyka niemieckiego, a tym samym doskonalenie poprawno┼Ťci fonetycznej. Zaj─Öcia maj─ů charakter komunikatywny, odrobina dawka teorii nie powinna popsu─ç zabawy.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Nie o to mi chodziło! (Filologia słowiańska)

Fałszywi przyjaciele tłumacza w językach: polskim, serbskim, bułgarskim, słoweńskim i czeskim. Zajęcia w formie prezentacji.



Forma zaj─Ö─ç: Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Tw├│rcze pisanie jako trening uwa┼╝no┼Ťci. (Tw├│rcze pisanie)

Sporo si─Ö dzisiaj pisze o r├│┼╝nych technikach tzw. ÔÇ×mindfulnessÔÇŁ, kt├│re mo┼╝na t┼éumaczy─ç jako uwa┼╝no┼Ť─ç albo pe┼éni─Ö bycia. Prowadz─ůcy przedstawi zalety ÔÇ×tw├│rczego pisaniaÔÇŁ jako techniki osi─ůgania takiej pe┼éni bycia.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Co Bu┼égaria, Serbia, S┼éowenia i Republika Czeska da┼éy ┼Ťwiatu? (Filologia s┼éowia┼äska)

Zaj─Öcia w formie prezentacji po┼Ťwi─Öconej wynalazkom i wynalazcom.



Forma zaj─Ö─ç: Prezentacja
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Dziennik podr├│┼╝y. Od "Szkic├│w pi├│rkiem" po blogi podr├│┼╝nik├│w. (Tw├│rcze pisanie)

Warsztaty po┼Ťwi─Öcone relacjonowaniu podr├│┼╝y. Prowadz─ůcy przedstawi─ů dobre literackie wzorce oraz opowiedz─ů o sztuce pisania blog├│w.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Zrealizuj swoje marzenia. Organizacja event├│w. (Produkcja teatralna i organizacja widowisk)

Masz pomys┼é na wydarzenie, ale nie wiesz, jak je zrealizowa─ç? Na zaj─Öciach dowiesz si─Ö jak planowa─ç wydarzenie, sk─ůd pozyska─ç ┼Ťrodki na realizacj─Ö twoich pomys┼é├│w, jak wype┼éni─ç wniosek, w jaki spos├│b promowa─ç event, ┼╝eby zainteresowa┼é innych i przyci─ůgn─ů┼é odbiorc├│w.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: .

0
Rola mimiki w komunikacji międzyludzkiej. (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna)

Na spotkaniu zostan─ů poruszone nast─Öpuj─ůce problemy dotycz─ůce komunikacji niewerbalnej: rola mimiki w ca┼éokszta┼écie procesu komunikowania, spojrzenia i kontakt wzrokowy, twarz jako g┼é├│wny ┼Ťrodek ekspresji emocjonalnej, stereotypy mimiczne zwi─ůzane z p┼éci─ů.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Podstawy sztuki scenariopisarskiej. (Filmoznawstwo)

Zaj─Öcia, podczas kt├│rych uczestnicy w formie warsztat├│w poznaj─ů zasady tworzenia g┼é├│wnego bohatera, oraz typy konstrukcji film├│w fabularnych.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Cze┼Ť─ç, profesorze, czyli o grzeczno┼Ťci w Hiszpanii. (Filologia hiszpa┼äska)

Zaj─Öcia w formie wyk┼éadu. Ich celem b─Ödzie om├│wienie podstawowych zagadnie┼ä z obszaru grzeczno┼Ťci j─Özykowej i pozaj─Özykowej dotycz─ůcych, mi─Ödzy innymi, sposobu pozdrawiania si─Ö, u┼╝ycia systemu adresatywnego, kwestii wyra┼╝ania wdzi─Öczno┼Ťci, przepraszania etc. Wyst─ůpienie b─Ödzie mia┼éo charakter popularnonaukowy i pojawi─ů si─Ö w nim nawi─ůzania do polskiej grzeczno┼Ťci, kt├│re maj─ů na celu pom├│c
w zrozumieniu tematu, a tak┼╝e w zarysowaniu r├│┼╝nic kulturowych mi─Ödzy Hiszpanami a Polakami.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: 45 min.
Dopuszczalna liczba uczestników: Bez ograniczeń

0
Język jako zwierciadło życia narodu (na przykładzie historycznego i współczesnego nazewnictwa miejskiego Łodzi). (Filologia polska).

Celem zaj─Ö─ç b─Ödzie om├│wienie i charakterystyka wybranych teatr├│w szkolnych, obecnych w Polsce ju┼╝ od XVI w. Wskazane zostan─ů g┼é├│wne zadania, jakie stawiano przed scenami kolegialnymi, rys dydaktyczno-wychowawczy, miejsce i zadania aktor├│w-student├│w. Zaprezentowane zostan─ů przyk┼éady dawnych tekst├│w (drukowanych i r─Ökopi┼Ťmiennych) i program├│w teatralnych. Na ich przyk┼éadzie podj─Öta zostanie pr├│ba "odtworzenia" teatralnego kszta┼étu dawnych widowisk.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Historia Łodzi w nazwach ukryta. (Filologia polska)

Problematyka tego wyk┼éadu jest w pewnym stopniu podobna do proponowanej w wyk┼éadzie na temat J─Özyk jako zwierciad┼éo ┼╝ycia narodu (na przyk┼éadzie historycznego i wsp├│┼éczesnego nazewnictwa miejskiego ┼üodzi). Obejmuje jednak wybrane nazwy ┼üodzi od czas├│w najdawniejszych po wsp├│┼éczesne, wyk┼éad za┼Ť koncentruje si─Ö na historii miasta ukazywanej poprzez odwo┼éania do historycznego

i współczesnego nazewnictwa miejskiego.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Sztuka wyst─ůpie┼ä publicznych. (Filologia polska)

Podczas zaj─Ö─ç s┼éuchacze zapoznaj─ů si─Ö z technikami opanowania tremy oraz najwa┼╝niejszymi elementami sztuki wyg┼éaszania tekst├│w: ustawieniem g┼éosu, artykulacj─ů, tempem, akcentowaniem. Proponowane ─çwiczenia maj─ů na celu zwr├│ci─ç uwag─Ö na kwesti─Ö komunikacji niewerbalnej oraz dobrego kontaktu

z odbiorc─ů.

Zaj─Öcia ┼é─ůcz─ůce elementy wyk┼éadu i warsztatu.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Perswazja a manipulacja. (Filologia polska)

W trakcie zaj─Ö─ç uczniowie zapoznaj─ů si─Ö z technikami argumentacyjnymi (rodzajami argument├│w, funkcjami emocji w perswazji), ale tak┼╝e ucz─ů si─Ö odr├│┼╝niania argumentacji rzeczowej od manipulacji. Wiedza i umiej─Ötno┼Ťci praktyczne wyniesione z warsztat├│w maj─ů pom├│c w kszta┼étowaniu istotnych kompetencji spo┼éecznych: umiej─Ötno┼Ťci krytycznego my┼Ťlenia, przekonywania, dyskutowania i negocjowania.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Fran├žais non standard - la langue famili├Ęre. (Filologia roma┼äska)

Zachęcenie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do kontynuacji nauki języka francuskiego oraz podjęcia studiów na Wydziale Filologicznym UŁ; przedstawienie współczesnych wariantów języka francuskiego przez pryzmat języka non-standard na przykładzie piosenek/filmów francuskich.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Fran├žais non standard - la bande dessin├ęe. (Filologia roma┼äska)

Zachęcenie uczniów szkół ponadgimnazjalnych do kontynuacji nauki języka francuskiego oraz podjęcia studiów na Wydziale Filologicznym UŁ; przedstawienie współczesnych wariantów języka francuskiego przez pryzmat języka non-standard na przykładzie komiksów.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
ÔÇ×Nederlands voor beginnersÔÇŁ ÔÇô pierwszy small-talk. J─Özyk niderlandzki dla pocz─ůtkuj─ůcych. (Filologia germa┼äska)

Warsztat ma na celu zapoznanie uczestnik├│w z j─Özykiem niderlandzkim ÔÇô jego brzmieniem, podstawowymi formami oraz zwrotami. Zaj─Öcia maj─ů charakter interaktywny, prowadzone s─ů w formie klasycznej lekcji pokazowej.



Forma zaj─Ö─ç: Lekcja pokazowa
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Poezja barokowa ÔÇô kicz czy artyzm? (Filologia polska)

Analizuj─ůc teksty wybranych autor├│w polskiego baroku, spr├│bujemy wsp├│lnie odpowiedzie─ç na tytu┼éowe pytanie. Utwory osadzimy na szerszym tle historyczno-kulturowym epoki. Przyjrzymy si─Ö przyk┼éadom poezji mi┼éosnej, metafizycznej i ziemia┼äskiej.

Zajęcia w formie wykładu z elementami warsztatowymi, przeznaczone dla wszystkich poziomów nauczania.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Literatura dla dzieci ÔÇô specyfika, odr─Öbno┼Ť─ç, funkcje. (Filologia polska)

Celem zaj─Ö─ç b─Ödzie om├│wienie specyfiki literatury dla czytelnika niedoros┼éego. Na przyk┼éadach pokazana zostanie r├│┼╝norodno┼Ť─ç tematyczna i gatunkowa literatury dla dzieci oraz jej funkcje i zadania. Om├│wione zostan─ů wsp├│┼éczesne przyk┼éady przekszta┼éce┼ä tradycyjnych w─ůtk├│w ba┼Ťniowych, a tak┼╝e inne formy istnienia literatury dzieci─Öcej (audiobooki, s┼éuchowiska itd.).

Zajęcia w formie wykładu z elementami warsztatowymi, przeznaczone dla wszystkich poziomów nauczania.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Teatr szkolny w dawnej Polsce. (Filologia polska)

Celem zaj─Ö─ç b─Ödzie om├│wienie i charakterystyka wybranych teatr├│w szkolnych, obecnych w Polsce ju┼╝ od XVI w. Wskazane zostan─ů g┼é├│wne zadania, jakie stawiano przed scenami kolegialnymi, rys dydaktyczno-wychowawczy, miejsce i zadania aktor├│w-student├│w. Zaprezentowane zostan─ů przyk┼éady dawnych tekst├│w (drukowanych i r─Ökopi┼Ťmiennych) i program├│w teatralnych. Na ich przyk┼éadzie podj─Öta zostanie pr├│ba "odtworzenia" teatralnego kszta┼étu dawnych widowisk.

Zajęcia w formie wykładu z elementami warsztatowymi, przeznaczone dla wszystkich poziomów nauczania.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Symbole Rosji. (Filologia Rosyjska)

Prezentacja multimedialna wraz z opowie┼Ťci─ů na temat symboli rosyjskiej pa┼ästwowo┼Ťci, regali├│w Prezydenta FR oraz przedmiot├│w, miejsc i poj─Ö─ç stereotypowo i nierozerwalnie wi─ů┼╝─ůcych si─Ö z Rosj─ů i Rosjanami.

Zaj─Öcia prowadzone w j─Özyku rosyjskim (z elementami j─Özyka polskiego).



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Jak ra┼╝eni piorunem ÔÇô czyli mi┼éo┼Ť─ç do W┼éoch od pierwszego wejrzenia. (Filologia w┼éoska)

Podczas warsztat├│w sprawdzimy, jakie w┼éoskie s┼éowa znane s─ů Polakom oraz spr├│bujemy zrozumie─çu┼╝ywane w tym j─Özyku frazeologizmy. Wsp├│lnie rozwi─ů┼╝emy j─Özykowe zagadki i quizy zwi─ůzane z kultur─ů w┼éosk─ů.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Co wiedz─ů o Tobie Facebook i Google? Analizy cyfrowych ┼Ťlad├│w u┼╝ytkownik├│w urz─ůdze┼ä cyfrowych. (Informacja w ┼Ťrodowisku cyfrowym)

Wsp├│┼écze┼Ťnie wi─Ökszo┼Ť─ç z nas korzysta z urz─ůdze┼ä cyfrowych, niestety ma┼éo kto zdaje sobie spraw─Ö

z konsekwencji, kt├│re wynikaj─ů z faktu zbierania i analizowania danych o naszym post─Öpowaniu
w cyberprzestrzeni. Uczestnicy zaj─Ö─ç dowiedz─ů si─Ö jakie informacje o nich kr─ů┼╝─ů w cyberprzestrzeni, dowiedz─ů si─Ö r├│wnie┼╝ jak dba─ç o bezpiecze┼ästwo danych w sieci.

Zajęcia w formie wykładu.



Forma zajęć: Wykład
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Od dziennikarstwa do krymina┼éu ÔÇô i z powrotem. (Tw├│rcze pisanie)

Czy ka┼╝de morderstwo nadaje si─Ö do prasy lub ÔÇô jako kanwa krymina┼éu?

Wyk┼éad z elementami konwersatorium - ┼é─ůczy odwo┼éania do kultury popularnej (gatunek krymina┼éu
w realizacjach literackich i filmowych, gatunki dziennikarskie) z akademickim literaturoznawstwem.



Forma zajęć: Wykład / konwersatorium
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Zapraszamy do Writers room. Jak powstaj─ů wsp├│┼éczesne seriale premium? (Filmoznawstwo)

Uczestnicy poznaj─ů kulisy pracy przy wsp├│┼éczesnych serialach premium. W cz─Ö┼Ťci warsztatowej zaj─Ö─ç podejmuj─ů pr├│b─Ö stworzenia koncepcji ÔÇ×starteraÔÇŁ w┼éasnego serialu.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Przestrzeń miasta jako komunikat. (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna)

Zaj─Öcia maj─ů charakter warsztatu w kt├│rym uczestnicy ucz─ů si─Ö dostrzega─ç komunikaty przekazywane za po┼Ťrednictwem architektury, reklamy czy szeroko rozumianego otoczenia. Warsztaty rozpoczynaj─ů si─Ö w przestrzeni miasta a jego uczestnicy maj─ů za zadanie zidentyfikowa─ç widoczne w niej komunikaty oraz oceni─ç ich skuteczno┼Ť─ç i estetyk─Ö.



Forma zaj─Ö─ç: Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Public relations w kulturze czyli jak rozmawia─ç z publiczno┼Ťci─ů. (Produkcja teatralna i organizacja widowisk)

Pomy┼Ťl o wszystkich pomys┼éach, kt├│re przychodz─ů do g┼éowy artystom i animatorom kultury! Zadaniem specjalisty od public relations jest sprawienie, by te pomys┼éy spotka┼éy si─Ö ze spo┼éecznym zrozumieniem i akceptacj─ů. PR-owiec to edukator, kt├│ry ma za zadanie t┼éumaczy─ç niewyt┼éumaczalne, budowa─ç spo┼éeczno┼Ť─ç w┼Ťr├│d publiczno┼Ťci. Z zaj─Ö─ç dowiecie si─Ö o dobrych praktykach w sektorze kultury i przekonacie si─Ö, ┼╝e praca w kulturze rozwija kreatywno┼Ť─ç.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: 90 min.
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: .

0
ÔÇ×Metafory w naszym ┼╝yciuÔÇŁ, czyli kilka s┼é├│w o figurach retorycznych. (Filologia angielska)

Zaj─Öcia maj─ů na celu przybli┼╝enie uczestnikom wybranych zagadnie┼ä z zakresu j─Özykoznawstwa kognitywnego (np. metafory, metonimii, personifikacji): w jaki spos├│b postrzeganie ┼Ťwiata jest odzwierciedlane w formie j─Özykowej.



Forma zajęć: Wykład / Warsztat
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych

0
Podstawy wiedzy o retoryce. (Filologia polska)

Zaj─Öcia maj─ů na celu ukazanie, czym jest retoryka i jakie po┼╝ytki p┼éyn─ů z jej znajomo┼Ťci w ┼╝yciu codziennym, jak r├│wnie┼╝ zw┼éaszcza stosowania w procesie przygotowywania prac pisemnych i wyst─ůpie┼ä ustnych. W trakcie spotkania prowadz─ůcy okre┼Ťli, czym jest retoryka, przybli┼╝y g┼é├│wne rodzaje wymowy, etapy przygotowania wypowiedzi pisemnej i ustnej, om├│wi budow─Ö mowy, wybrane figury s┼é├│w i my┼Ťli, scharakteryzuje retoryczn─ů amplifikacj─Ö, przybli┼╝y zesp├│┼é argument├│w odnosz─ůcych si─Ö do osoby oraz przeprowadzi ─çwiczenia praktyczne, czerpi─ůc z zasobu zada┼ä szkolnych, jakie praktykowano w XVII i pierwszej po┼éowie XVIII wieku, jak te┼╝ stosuj─ůc przedstawione schematy do omawianych lektur.



Forma zaj─Ö─ç: Brak danych
Czas trwania zaj─Ö─ç: Brak danych
Dopuszczalna liczba uczestnik├│w: Brak danych