Dociekania filozoficzne dla nauczycieli – praktyczne wskazówki i scenariusze zajęć

Wszystkim osobom edukującym, które chciałyby wykorzystać metodę warsztatów z dociekań filozoficznych w trakcie prowadzenia zajęć, polecamy publikację Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego „Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Scenariusze zajęć” autorstwa prof. Aldony Pobojewskiej.

Warsztaty z dociekań filozoficznych służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych.

Zajęcia prowadzone tą metodą są uniwersalne – można je stosować na każdym poziomie nauczania (od przedszkola do uniwersytetu III wieku), w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych.
Dodatkowo znajdą zastosowanie w nauczaniu wszystkich przedmiotów – szczególnie dobrze sprawdzają się również w nauczaniu etyki. 

Aldona Pobojewska jest ekspertką z obszaru pracy metodą dociekań filozoficznych, posiadającą długoletnie doświadczenie w pracy tą metodą z osobami w różnym wieku.

Publikacja stanowi praktyczny suplement opracowania teoretycznego: „Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka”,

W serii Edukacja dla Mądrości ukazały się:

  • E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
  • E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
  • E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
  • E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
  • R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
  • A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
  • I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
  • K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
  • M. Lipman, Myślenie w edukacji