PROFIL PRACOWNIKA: Joanna Sosnowska

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

  • Dr hab. prof. Uniwersytetu Łódzkiego
  • Miejsce pracy: Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii
  • W ramach stanowiska pracy prowadzę działalność badawczą i dydaktyczną.

Do podstawowych moich obowiązków należy:

  • wykonywanie zadań statutowych Uniwersytetu Łódzkiego
  • w szczególności - prowadzenie badań naukowych oraz ogłaszanie i upowszechnianie ich wyników
  • udział w realizacji podjętych przez UŁ zadań w zakresie kształcenia
  • prowadzenie zajęć ze studentami (wykłady, ćwiczenia, seminaria, konwersatoria)

BIOGRAM

Stopnie naukowe

  • Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie dyscypliny pedagogika (2018, UŁ)
  • Doktor nauk humanistycznych (2009, UŁ)

Miejsca pracy i stanowiska (zatrudnienie w UŁ)

  • profesor uczelni, Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii (od 01.10.2019)
  • dr hab. w Katedrze Historii Wychowania i Pedeutologii (od 21.06.2018)
  • adiunkt w Katedrze Historii Wychowania i Pedeutologii (od 01.10.2016)
  • dyrektor Przedszkola Uniwersytetu Łódzkiego (01.09.2012 - 31.08.2016)
  • adiunkt w Katedrze Pedagogiki Wieku Dziecięcego (01.10.2009 - 30.09.2016)

Członkostwo

  • Sekcja Historii Pedagogiki KNP PAN (2020-2023)
  • Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Wydział II Nauk Historycznych i Społecznych (od 2020)
  • Zespół ŁTN „Stałe konwersatorium szkół i zespołów naukowych Łodzi akademickiej” (2019 - 2022)
  • Komisja UŁ ds. stopni naukowych w dyscyplinach pedagogika i psychologia (od 2018/2019)
  • Komisja Rekrutacyjna Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UŁ (2019/2020, 2020/2021)
  • Komisja UŁ ds. oceny wniosków w ramach programu "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza" (2021-2024)

ZAINTERESOWANIA

Moje zainteresowania badawcze skupiają się wokół historii społecznej Łodzi, przede wszystkim dziejów dobroczynności oraz problematyki opieki, wychowania, edukacji i zdrowia dziecka w kilku okresach historycznych: na przełomie XIX i XX wieku, w latach I wojny światowej i w Drugiej Rzeczypospolitej.

Jestem autorką kilku monografii historyczno-pedagogicznych oraz kilkudziesięciu artykułów przybliżających wspomnianą problematykę, opublikowanych w czasopismach i pracach zbiorowych.

OSIĄGNIECIA

Monografie:

  • Dzieciństwo w rodzinie robotniczej międzywojennej Łodzi. Perspektywa etnograficzno-pedagogiczna, Łódź 2022, ss. 306 [współautorstwo: Anna Deredas].
  • Opieka nad dzieckiem w Polsce międzywojennej. Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci - Oddział Łódzki (1923-1939), Łódź 2020, ss. 400.
  • Z dziejów opieki społecznej w Polsce międzywojennej. Półkolonie letnie w Łodzi, Łódź 2018, ss. 282.
  • Opieka nad dziećmi w Łodzi w latach I wojny światowej, Łódź 2017, ss. 498.
  • Dziecięce lata. Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego 2012–2017, Łódź 2017, ss. 208.
  • Działalność socjalna i opiekuńczo-wychowawcza Łódzkiego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności (1885–1940), Łódź 2011, ss. 546.

Wybrane artykuły:

  • Dzieciporzucone w Miejskim Domu Wychowawczym dla Niemowląt w Łodzi w latachmiędzywojennych, „Studia Historica Gedanensia” 2024, tom 15, s. 198-223.
  • Proces przemian w wychowaniu przedszkolnym w Łodzi po 1918 roku w świetle źródeł archiwalnych, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2019; vol. 14, nr 3, s. 27-46.
  • Specyfika i kierunki modernizacji w wychowaniu przedszkolnym w Łodzi w latach 1924–1939, "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" 2023, vol. 18, nr 1, s. 125-144.
  • Instytucje wychowania przedszkolnego w wielokulturowej Łodzi w latach1924–1939. Organizacja, zadania, formy działania, "Wychowanie w Rodzinie" 2014, nr 11, s. 281-306.
  • The Reception of Maria Montessori’sPedagogical Theory in Pre-School Education in Interwar Poland, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2020, tom 2, nr 11,s. 106-124.
  • Włoskie koncepcje wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym.Metoda Marii Montessori i podejście Reggio Emilia, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, vol. 13, nr 1, s. 121-144 [współautorstwo: Aleksandra Maj].
  • Problemy oświaty, wychowania i opieki nad dzieckiem na łamach „DziennikaZarządu miasta Łodzi” (1919–1939), [w:] Addendado dziejów oświaty. Z badań nad prasą Drugiej Rzeczypospolitej, WydawnictwoUniwersytetu Łódzkiego, red. I. Michalska, G. Michalski, Łódź 2013, s. 225–246.
  • Wydział Oświaty i Kultury Zarządu miasta Łodzi w upowszechnianiuedukacji dziecka w Dwudziestoleciu międzywojennym, „Kultura i Wychowanie” 2013, nr 5, s. 66–79.
  • Miejska Szkoła Pracy jako przykład nowatorstwa pedagogicznego wszkolnictwie powszechnym międzywojennej Łodzi, [w:] Poznać – Zrozumieć –Doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J.Bonar, A. Buła, Kraków 2013, s.187–208.
  • Prekursorskie inicjatywy Łodzi doby międzywojennej w edukacji, wychowaniu i opiece nad dzieckiem, „Pedagogika. Studia i Rozprawy” 2019, tom XXVIII, s. 303-322.
  • „Łódź pierwsza i zdaje się jedyna prowadzitego rodzaju akcję poświęconą wyłącznie maleńkim dzieciom”. Wsparcie ubogichrodzin robotniczych jako zadanie Towarzystwa Kolonii Letnich dla Dzieci w WiekuPrzedszkolnym (1933–1939), „Wychowanie w Rodzinie” 2018, nr 19 (3/2018), s. 93-115.
  • Komitet Obywatelski NiesieniaPomocy Biednym w Łodzi organizacja,struktura, zadania w początkowym okresie I wojny światowej (19141915),„Studia z HistoriiSpołeczno-Gospodarczej” 2018, tom XX, s. 69-88.
  • Działania Towarzystwa „Kropla Mleka” na rzecz opieki nad dzieckiem imatką w Łodzi w latach I wojny światowej, „Studiaz Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku” 2013, tom XI, s. 67–81.
  • Towarzystwo Opieki nad Dziećmi „Gniazdo Łódzkie” w latach I wojnyświatowej, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX iXX Wieku” 2014, tom XIII, s.97–113.
  • Łódzkie Żydowskie Towarzystwo Opieki nad Sierotami i jego działalność narzecz dzieci i młodzieży w latach I wojny światowej, "Wychowanie w Rodzinie" 2014, tom X, s. 77–94.
  • Helena Radlińska w (o) międzywojennej Łodzi. Ludzie i miejsca, "Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne" 2022, vol. 15, nr 2, s. 156-185.
  • Janina Pawłowska (1895–1972) i jej koncepcja wychowania oraz opieki nad dziećmi w międzywojennej Łodzi, [w:] Obywatelki na obcasach. Kobiety w życiu publicznym (XIX-XXI w.) T. I, red. U. Kozłowska, T. Sikorski, A. Wątor, Wydawnictwo von borowiecky, Radzymin-Warszawa 2016, s. 281-297.
  • Działalność duszpasterska i społeczna pastora Rudolfa Gustawa Gundlacha(1850–1922). Przyczynek do historii dobroczynności w Łodzi, „Studia zHistorii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku” 2012, tom X, s. 87-103.
  • German education inŁódź before 1914 – the organization, structure, and the directions of development, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2018, nr 3-4, s. 59-82.
  • Działalność firmy księgarsko wydawniczej Ludwika Fiszera na rzeczoświaty i szkolnictwa w Łodzi w latach 1882-1932, [w:] Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą Drugiej Rzeczypospolitej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, red. I. Michalska, G. Michalski, Łódź 2014, s. 109–124.


Nagrody Rektora UŁ:

  • Nagrodaza działalność naukową (2023 - II stopnia, 2021 - II stopnia, 2019 - I stopnia, 2012 - II stopnia)
  • Nagrodaza działalność organizacyjną (2016, 2015, 2014, 2013)

Wyróżnienia:

  • Wyróżnienie w konkursie nagrody naukowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego im. Profesor Ireny Lepalczyk za prace badawcze z zakresu pedagogiki społecznej (2021) za książkę: Opieka naddzieckiem w Polsce międzywojennej. Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci –Oddział Łódzki (1923–1939), Łódź 2020.
  • Wyróżnienie Kapituły Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi - Certyfikat "Homo Creator" (2018).
  • Srebrny Medal UŁ za długoletnią służbę (2014).

KONTAKT I DYŻURY