dr Mateusz Szurek

Wydział Filologiczny

dziedzina: nauki humanistyczne > dyscyplina: językoznawstwo/logopedia

 

Tytuł pracy:
"Kompetencje słowotwórcze dzieci w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim"

Celem przygotowanej dysertacji była analiza kompetencji słowotwórczych dzieci pięcio- i sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym rozumienia (dekodowania) i tworzenia (kodowania) konstrukcji słowotwórczych. Uzyskane wyniki zostały odniesione do materiału zebranego wśród dzieci o typowym rozwoju, w  tym samym bądź zbliżonym wieku umysłowym oraz w tym samym wieku metrykalnym. Podjęte kroki badawcze służyły obiektywnemu zdiagnozowaniu i deskrypcji powiązanych ze sobą właściwości mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. 
Problematyka dysertacji pozostaje w kręgu zainteresowania nie tylko językoznawstwa, ale także pedagogiki specjalnej, psycholingwistyki, jak i logopedii. Praca jest próbą ukazania rozwoju umiejętności słowotwórczych w sytuacji wystąpienia u dziecka ograniczeń poznawczych w postaci lekkiej niepełnosprawności intelektualnej na etapie kształtowania się całego systemu językowego, tj. w okresie, w którym dziecko zna już podstawy języka, ale nie opanowało jeszcze do końca wszystkich jego podsystemów. Analiza dostępnego materiału teoretycznego oraz badania własne pozwoliły na weryfikację sformułowanych hipotez badawczych i wyciągnięcie wniosków dotyczących aspektów językowych nieporuszanych dotąd w literaturze naukowej.  

Odwiedź repozytorium UŁ i przeczytaj tę pracę.

open access

zdjęcie