Nauka inspiruje – dr hab. Łukasz Półtorak

Dr hab. Łukasz Półtorak, prof. UŁ urodził się w Białymstoku. W wieku 33 lat obronił tytuł doktora habilitowanego. Od roku 2022 pracuje na Wydziale Chemii UŁ jako profesor uczelni. Był lub jest kierownikiem lub koordynatorem wielu grantów finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodową Agencje Wymiany Akademickiej oraz Komisję Europejską. Jest laureatem nagród naukowych przyznanych przez Polskie Towarzystwo Chemiczne oraz Polską Akademię Nauk. Na Uniwersytecie Łódzkim, między innymi, kieruje pracownią druku 3D i opracowuje nowatorskie czujniki do wykrywania narkotyków. Sprawdź co zainspirowało prof. Półtoraka do zostania naukowcem.

Zdjęcie portretowe dr hab. Łukasza Półtoraka

Dr hab. Łukasz Półtorak, prof. UŁ, pochodzi z Białegostoku, studiował w rodzinnym mieście, Niemczech i we Francji. W Holandii zdobywał kolejne doświadczenia naukowe. Od 2019 r. związany z Wydziałem Chemii UŁ. Jest liderem zespołu Electrochemistry@Soft Interfaces (E@SI) oraz kierownikiem pracowni druku 3D. Jego zainteresowania naukowe to elektrochemia układów bazujących na granicy fazowej typu ciecz-ciecz, miniaturyzacja, układy biomimetyczne, procesy membranowe, sensory elektrochemiczne oraz druk 3D. Prywatnie mąż, tata, majsterkowicz i wiecznie nienasycony wędkarz.

Co zainspirowało Pana do zostania naukowcem?

Od zawsze fascynował mnie świat. Moja ciekawość rosła wraz z edukacją. Zbudowało mnie pierwsze międzynarodowe doświadczenie badawcze w Niemczech. Atmosfera Uniwersytetu w Bielefeld mnie urzekła i wpłynęła na wybór drogi zawodowej. Doktorat na Uniwersytecie Lotaryńskim był okresem naukowego dojrzewania. Staż w Holandii to pierwsze doświadczenia jako lider małych projektów. Na każdym etapie miałem przyjemność pracować ze wspaniałymi naukowcami, których do dziś uważam za swoich mentorów. Decyzja o zostaniu naukowcem to nie tylko inspiracja, a efekt pracy w stymulującym środowisku naukowym.

Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość wywiera Pana praca?

Moja praca to praca mojego zespołu. Kręgosłupem naszych badań jest elektrochemia, czyli nauka, która bada zależność między molekułami a elektrycznością. Opracowujemy czujniki elektrochemiczne do wykrywania narkotyków i kontrolowania jakości żywności. Mam nadzieję, że nasze narzędzia mogą być powszechnie wykorzystane w przyszłości, umożliwiając kontrolę chemiczną otaczającego nas świata. Jesteśmy częścią międzynarodowej społeczności naukowej, która bada i tworzy narzędzia do monitorowania stanu naszego zdrowia, jakości używanych przez nas produktów oraz zanieczyszczenia środowiska.

Jak Pana rozumie pojęcie zawód naukowca?

Naukowiec to osoba, którą napędza chęć odkrywania otaczającego nas świata. Nie ważne, czy na ten świat patrzymy przez mikroskop, czy może teleskop. Jako że jestem chemikiem, to do tej definicji dorzucam jeszcze jedyną słuszną część garderoby, czyli fartuch laboratoryjny.

Więcej o pracy dr hab. Łukasza Półtoraka

Naukowcy opracowują tanie sensory do wykrywania narkotyków

Łódzka Nauka (TVP3 Łódź)

Strona osobista dr hab. Łukasza Półtoraka

Portal X

Dorobek naukowy

Materiał źródłowy: dr hab. Łukasz Półtorak (Wydział Chemii UŁ)
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.