FESTIWALE

Godło Polski
FESTIWALE

FESTIWALE

Łódź to kreatywne miasto, które wypełnia festiwalowa energia. Uniwersytet Łódzki angażuje się we współdziałania z organizatorami m.in. Fotofestiwalu w Łodzi, Festiwalu muzyki elektronicznej i sztuk wizualnych RAVEKJAVÍK, Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja czy Festiwalu Detalu Architektonicznego DetalFest.

Nasi naukowcy ściśle współpracują z artystami i wcielają się w role kuratorów wystaw. Prowadzą również spotkania popularyzatorskie, podczas których uczestnicy zyskują nowe spojrzenie na wiele spraw i uwalniają swoje umysły. Jesteśmy także gościnni – chętnie użyczamy naszych uniwersyteckich przestrzeni na potrzeby wydarzeń kulturalnych!

FESTIWALE

ROK 2001: NARODZINY FOTOFESTIWALU

Fotofestiwal narodził się w 2001 roku jako inicjatywa wykładowców i studentów z Instytutu Socjologii UŁ. W ponad dekadę przedsięwzięcie to przekształciło się w jedno z najważniejszych wydarzeń dotyczących kultury wizualnej w Europie.  Niewiele brakowało, by nazwano je „Festiwalem Socjologów Obrazu”. Tak się jednak nie stało, m.in. dlatego, że Uniwersytet Łódzki nie działał sam – współpracował przy wydarzeniu z Akademią Sztuk Pięknych.

Od samego początku, co dzisiaj też widać, mieliśmy ogromne wsparcie ludzi z ASP. Na początku były to dwa środowiska – Uniwersytetu Łódzkiego i ASP, a potem to się rozrastało.

wyjaśnia jeden ze współzałożycieli Festiwalu prof. dr hab. Tomasz Ferenc (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ).

Projekcje fotografii przy ognisku? Wizyta ambasadora z pominięciem protokołu dyplomatycznego? Odtwarzanie nagrań z kaset VHS? O tym i wielu innych smaczkach opowiadają w poniższym nagraniu założyciele Fotofestiwalu: Krzysztof Candrowicz (Fotofestiwal), Tomasz Ferenc (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ) i Michał Piernikowski (Łódź Design Festival).

 

DYNAMICZNY ROZWÓJ MARKI

Kolejne edycje umacniały markę festiwalu, zwiększała się liczba partnerów. KILKA SŁÓW O 2018 ROKU. W roku 2018 odbyły się panele dyskusyjne, z których fotorelację można znaleźć na uniwersyteckim flickrze. W 2019 roku po raz pierwszy otwarto wystawę w tzw. Motylu (zabytkowym budynku Uniwersytetu Łódzkiego leżącym u zbiegu ulic Sienkiewicza i Traugutta). KILKA SŁÓW O 2019 ROKU.

Rok później do Motyla zawitała Wystawa Ko#lekcje – przedsięwzięcie łączyło działania Festiwalowe z celebracją 75-lecia Łodzi Akademickiej. Przy tej edycji współpracowały trzy uczelnie, które najbardziej przyczyniły się do powstania Fotofestiwalu – oprócz UŁ i ASP należy wymienić tutaj Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. Fotofestiwal 2020 był dowodem na to, że znakomitymi fotografami i twórcami o dużej wrażliwości są nie tylko ludzie z wykształceniem artystycznym, lecz także botanicy, geografowie czy archeolodzy z Uniwersytetu Łódzkiego. O wystawach i innych inicjatywach 19. edycji można przeczytać na edycji w aktualności. Zdjęcia z tej edycji można znaleźć w serwisie Flickr.

ZDJĘCIE Z 2019

ROK 2021: JUBILEUSZ 10-LECIA

W roku 2021 odbyła się 20. jubileuszowa edycja Fotofestiwalu, którą poświęcono głównie Łodzi – narracjom historycznym oraz współczesnym. Wydarzenia miały miejsce się w dwóch centrach festiwalowych – w Art_Inkubatorze i na Off Piotrkowska. Swoje prace zaprezentowało ponad 150 artystek i artystów. W całym mieście odbyło się ponad 40 wystaw i wydarzeń w całym mieście.

Centralnym wydarzeniem (organizowanym wspólnie przez UŁ, ASP i PWSTiT) była wystawa „FULLSCREEN. Presja obrazu”. Oprócz niej odbyły się m.in. debata nt. zmian w audiowizualnej sferze Łodzi na przestrzeni 20 lat oraz FOTO SLAM. Więcej informacji nt. jubileuszowej edycji można znaleźć na stronie projektu (link do FOTOFESTIWAL 2021).

ZDJĘCIE Z 2021

Zdjęcia z tej edycji można znaleźć w serwisie Flickr.

ROK 2022: WZROST ZAANGAŻOWANIA UŁ

W 2022 roku swój ostateczny kształt zyskał zespół ludzi, którzy w Centrum Komunikacji i PR UŁ zajmują się organizacją i komunikacją wydarzeń kulturalnych, czego efektem było jeszcze silniejsze zaangażowanie we współpracę z Fotofestiwalem. Na edycję z roku 2022 składała się m.in. wystawa „Transwspólnoty: wektory przemian” (22 września–16 października, kuratorzy wystawy: Ryszard W. Kluszczyński, Ada Florentyna Pawlak), którą Uniwersytet Łódzki przygotował wraz z Fotofestiwalem.

ZDJĘCIE Z WERNISAŻU

Zdjęcia z wernisażu wystawy można znaleźć na uniwersyteckim Flickrze.

Wernisaż wystawy poprzedziła debata z udziałem pięciorga ekspertów z UŁ (Ryszard Kluszczyński, Marcin Maria Bogusławski, Joanna Miksa, Ada Florentyna Pawlak, Artur Modliński), którzy dyskutowali na temat pojęcia wspólnoty.

Więcej informacji znajduje się na stronie projektu.
 

ROK 2023: WZMOCNIENIE POROZUMIENIA UŁ–ASP

Podczas Fotofestiwalu 2023 szczególnie silnie zaznaczyła się sformalizowana na początku 2023 roku (choć prowadzona przecież od wielu lat) współpraca między UŁ i ASP, o czym pisaliśmy w aktualności. W programie Festiwalu znalazły się m.in. wystawa i warsztaty RIVERSCAPE (więcej info na stronie projektu), które przygotowali Marek Domański (ASP) i Tomasz Ferenc (UŁ), a także wystawa SANXBOX Anity Osuch (ASP), zaprezentowana w uniwersyteckiej Galerii Wozownia 11 (więcej info na stronie projektu). W dyskusji „Fotografia w działaniu: kontestacja, aktywizacja i interwencja” obok artystów i badaczy takich jak Julia Szabłowska, Io Siversten i Sergio Valenzuela Escobedo wziął udział Tomasz Ferenc, a warsztaty z podstaw fotografowania dla studentów poprowadzili Bartosz Kałużny i Maciej Andrzejewski – fotografowie UŁ. W uniwersyteckiej galerii Wozownia 1/5 odbyły się również warsztaty  „Sztuka w działaniu”, które poprowadził Krzysztof Candrowicz (Fotofestiwal). Pełne podsumowanie wkładu UŁ w Fotofestiwal 2023 można znaleźć w aktualności.

 

Współpraca Uniwersytetu Łódzkiego z niezależnym Festiwalem muzyki elektronicznej i sztuk wizualnych RAVEKJAVÍK rozpoczęła się w 2023 roku. Festiwal Ravekjavík (RVVK) jest niezależnym, polsko-islandzkim przedsięwzięciem kulturalnym, które od 2017 roku odbywa się w industrialnych przestrzeniach łódzkich fabryk. Wydarzenie rokrocznie przyciąga ludzi o otwartych umysłach, którzy gotowi są, by poznawać nowe obszary muzyki i sztuki.

W ramach współpracy uczelnia zaangażowała się w panel dyskusyjny nt. nadużywania środków psychoaktywnych i zdrowia psychicznego, a w roli ekspertki z UŁ wystąpiła prof. Monika Talarowska z Instytutu Psychologii. Pozostałymi rozmówcami byli: Maciej Lorenc (socjolog, autor książki „Czy psychodeliki uratują świat?”), Julia Marek (psycholożka, członkini Społecznej Inicjatywy Narkopolityki) i Aleksandra Pałaszewska (kulturoznawczyni, członkini Fundacji Polska Sieć Polityki Narkotykowej).

Link do nagrania na platformach: Spotify, Apple PodcastsGoogle PodcastsSoundCloud.

Festiwal Ravekjavík to szczególne wydarzenie na kulturalnej mapie Łodzi. W samym sercu miasta otwiera się „wolne miasto”, w którym spotykają się ludzie, by uwolnić umysły – poszerzyć swoje muzyczne horyzonty, przyjrzeć się pracom młodych artystów, poznać odmienne punkty widzenia. Zaangażowanie UŁ w dyskusję nt. środków psychoaktywnych i zdrowia psychicznego wynika z naszego przekonania, że na ważne i trudne tematy należy rozmawiać – również poza murami uczelni. Jedną z wartości UŁ jest w końcu odwaga

wyjaśnia Bartosz Kałużny z CKiPR UŁ, który prowadził dyskusję.
ZDJĘCIE

Pełna fotorelacja z dyskusji dostępna jest na uniwersyteckim Flickrze. Zdjęcia z pozostałych wydarzeń festiwalowych można znaleźć na stronie organizatora.

Nasze drogi z eksperymentalną muzyką elektroniczną już raz się w tym roku zresztą przecięły. Badaczka z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ dr Natalia Kowalska-Elkader wspólnie z artystką Justyną Banaszczyk (FOQL) pracowały nad audycją eksperymentalnego radia artystycznego DYSTANS NIEOGRANICZONY, którą można odsłuchać na stronie Radia Kapitał. Justyny i granej przez nią muzyki elektronicznej nie mogło zabraknąć również na Ravejkaviku

dodaje Bartosz Kałużny.

Więcej informacji można znaleźć w aktualności podsumowującej współpracę przy edycji z 2023 r.

Festiwal Detalu Architektonicznego przez kilka edycji zyskiwał patronat Rektor Uniwersytetu Łódzkiego, lecz dopiero w 2023 roku stał się oficjalnie partnerem kulturalnym UŁ. Obie strony łączy nie tylko porozumienie o współpracy i podejmowane wespół działania, lecz także koordynatorka Festiwalu – właścicielka marek „Łódzki detal” i „Maria od detalu”, czyli Maria Nowakowska. Maria jest absolwentką naszej uczelni, a obecnie pisze doktorat z zakresu historii sztuki.

Pierwszym ze wspólnie organizowanych wydarzeń była wystawa fotografii Marii Nowakowskiej „Różowe odcienie szarości”. Znana popularyzatorka dziedzictwa architektonicznego zaprezentowała jednak prace, które nie są przedłużeniem jej dotychczasowej działalności – nie dotyczą detalu architektonicznego.

Artystka zabiera widzów w intymną podróż przez pejzaż miasta – wędrówkę pełną zachwytów, ale daleką od oswojonych form przedstawiania. W centrum uwagi znalazły się kolor, geometria, gra form, nawiązujące do bliskich łódzkiemu DNA idei sztuki abstrakcyjnej

tłumaczy kurator Maciej Ryszka.

ZDJĘCIE Z WERNISAŻU

Zdjęcia z wernisażu można znaleźć na uniwersyteckim Flickrze.

Podczas finisażu wystawy Maria wygłosiła wykład dotyczący humanizacji architektury – tematu, którym artystka zajmuje się naukowo.

ZDJĘCIE Z FINISAŻU

Nagranie z wykładu można odsłuchać na platformach podcastowych

Więcej na temat wystawy można znaleźć na stronie projektu.

Poza wystawą w ramach współpracy zorganizowaliśmy trzy festiwalowe spotkania-wykłady: Szmelcownik krakowski. Historia nieoczywistego detalu (Jakub Jastrzębski / Igraszki z czasem), O linii prostej bezbożnej i niemoralnej – Nie-Prosta historii z Betlejem (ks. Mirosław Tosza / Stowarzyszenie Betlejem), Historie malowane tlenkiem kobaltu – o holenderskich flizach w rezydencjach i willach Sopotu (Beata Grudziecka / flizywpolsce.pl).