Nauka inspiruje - dr Monika Kaźmierczak

Dr Monika Kaźmierczak porusza się w świecie języka i komunikacji. Od 2015 roku pracuje jako adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, a jednocześnie jest trenerem emisji głosu i glottodydaktykiem. Posiada bogate doświadczenie zarówno naukowe, jak i edukacyjne, angażując się w pracę zarówno na uczelni, jak i w szkołach. Jej obszar działań obejmuje nie tylko pracę akademicką, ale także praktykę logopedyczną, szkolenia dla osób pracujących głosem oraz udzielanie pomocy dzieciom w ramach terapii. Dr Kaźmierczak jest także aktywna w mediach, dzieląc się wiedzą w audycjach radiowych i publikacjach. Jej badania koncentrują się na dyskursie zaburzonym i rehabilitacji zaburzeń głosu.

dr Monika Kaźmierczak na tle fraktalnej kompozycji

dr Monika Kaźmierczak – polonista, logopeda, trener emisji głosu, specjalista rehabilitacji zaburzeń głosu i terapeuta WWR. Od kilku lat zgłębia tajemnice giełkotu, aktywnie popularyzuje (nie tylko) w Polsce aktualną i rzetelną wiedzę o tym zaburzeniu mowy. Założyła i prowadzi na fb „Grupę G (jak GIEŁKOT)” – dla każdego, kto chce lepiej poznać giełkot/giełkot z jąkaniem/jąkanie z giełkotem.


Co zainspirowało Panią do zostania naukowczynią?

Świat jest niezwykle ciekawy, zawsze lubiłam odkrywać jego tajemnice, zadawać sobie i innym pytania: „Dlaczego”? „Po co”? „W jaki sposób”? Na uniwersytecie spotkałam ludzi, dla których pozna(wa)nie było równie wielką frajdą. Więc zostałam…


Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość wywiera Pani praca? 

Giełkot, czyli mowa bezładna, którą się zajmuję, jest trochę jak yeti – niewielu o nim słyszało, nieliczni potrafią go trafnie rozpoznać, a może występować u ok. 1% populacji. Aktualne potrzeby i wyzwania? Krytyczny namysł nad dotychczasowym i nowym podejściem do giełkotu, popularyzowanie rzetelnej, aktualnej wiedzy o tym zaburzeniu mowy, zwrócenie uwagi na komfort komunikacyjny osoby z giełkotem, ale też jej współrozmówców, zmiana postaw społecznych wobec giełkotu. 


Jak Pani rozumie pojęcie: zawód naukowca? 

Naukowiec to osoba dociekliwa, rzetelna w działaniach. Dąży do poznania istoty rzeczy, patrzy wnikliwie, dostrzega nieoczywistości w tym, co wydaje się jasne, i ukryty porządek w pozornym chaosie. Co więcej, potrafi to opisać. 

 

Czym dokładnie jest giełkot? Najnowsza definicja

Giełkot (ang. cluttering) to zaburzenie mowy charakteryzujące się zbyt szybkim i/lub nieregularnym tempem wypowiedzi, czemu towarzyszy przynajmniej jednen z następujących objawów: występowanie tzw. zwykłych niepłynności w mowie, nieprawidłowe stosowanie pauz lub akcentów wyrazowych i zdaniowych, zlewanie się lub pomijanie głosek albo sylab w wyrazach. Niektóre osoby z giełkotem zwracają uwagę na chaos swoich myśli, trudności z porządkowaniem wypowiedzi, wewnętrzny "pęd do pędu".

 

 

Prognozowanie giełkotu. Kwestionariusz samooceny

Więcej o pracy dr Moniki Kaźmierczak

 

Uniwersytet Łódzki miejscem badań nad mową bezładną

Giełkot nasz (nie)powszedni – badania logopedki z Uniwersytetu Łódzkiego

Dorobek naukowy

ORCID
ResearchGate
Google Scholar
Academia
Polska Bibliografia Naukowa

 

Materiał źródłowy: dr Monika Kaźmierczak (Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, Wydział Filologiczny)
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.