PROFIL PRACOWNIKA: Magdalena Kuran

dr hab. Magdalena Kuran
e-mail: magdalena.kuran@uni.lodz.pl
SCIENTIFIC AND SOCIAL MEDIA PROFILES
POSITION DESCRIPTION
Research work and teaching.
BIOGRAPHICAL NOTE
Graduate of Polish Philology at the KEN Higher School of Pedagogy in Kraków (1995), where she also completed a two-year Journalism Study. I obtained my doctorate in 2005 based on the dissertation Rhetoric as a tool of persuasion in Polish postillography of the 16th century (based on the example of Jakub Wujek's "Catholic Postil") (supervisor: prof. dr hab. Jan Okoń; reviewers: prof. dr hab. Barbara Bogołębska, prof. dr hab. Edmund Kotarski).
• 1997–2005 assistant at the Department of Old Polish Literature and Auxiliary Sciences, University of Lodz
• 2005–2018 assistant professor at the Department of Old Polish Literature and Auxiliary Sciences, University of Lodz
• 1 October 2018–1 June 2019 assistant professor at the Department of Editing, Institute of Polish Philology and Speech Therapy, University of Lodz
• 1 June 2019–2024 assistant professor at the Department of Polish Language and Literature Didactics, University of Lodz
INTERESTS
Research interests:
- literature of the 16th–18th centuries
- preaching,
- rhetoric,
- religious culture,
- biblical themes.
Contemporary literature:
- literature of national minorities (Roma, Lemkos, Tatars, Kashubians)
ACHIEVEMENTS
Scientific monographs:
Magdalena Kuran, Retoryka jako narzędzie perswazji w postyllografii polskiej XVI wieku, Łódź 2007, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 311.
Magdalena Kuran, „Przez zarzuconą subtelną bawełnicę...” — cognitio symbolica w kazaniach reformata Antoniego Węgrzynowicza (źródła, zastosowania i konteksty), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, ss. 456.
Selected publications from scientific monographs showing my scientific interests:
Postać św. Marii Magdaleny w staropolskim kaznodziejstwie wobec tradycji apokryficznych , [w:] Biblia Slavorum Apocryphorum. Novum Testamentum, red. G. Minczew, M. Skowronek, I. Petrov, Łódź 2009, s. 77–91.
Polsk religijność pasyjna w świetle kazań wielkopiątkowych (1702–1732) z biblioteki klasztoru Reformatów w Zakliczynie , [w:] Miscellanea literackie i teatralne (od Kochanowskiego do Mrożka). Profesorowi Janowi Okoniowi przez przyjaciół i uczniów na 70. urodziny zebrane, red. K. Płachcińska i M. Kuran, cz. 1, Łódź 2010, s. 419–455.
Listy pasterskie biskupa Michała Jerzego Poniatowskiego — wokół kwestii genologicznych , [w:] Epistolografia w dawnej Rzeczypospolitej, red. P. Borek i M. Olma, t. 2, Kraków 2011, Biblioteka Tradycji nr 97, s. 31–44.
Theologia fabularis – rozważania o bajce w XVII-wiecznym traktacie jezuity Maximiliana van der Sandta , [w:] Naukowcy w poszukiwaniu magicznego pierwiastka 9, red. M. Zaorska, A. Grabowski, Olsztyn 2016, s. 163–174.
Symbolika herbowa i biblijna w kazaniu Jana Kralla wygłoszonym na pogrzebie Konstancji z Mycielskich Ponińskiej, hrabiny na Tucznie , [w:] Życie duchowe na Ziemi Wschowskiej i pograniczu wielkopolsko-śląskim, M. Małkus i K. Szymańska, Wschowa-Leszno 2017, s. 375–391.
„[…] bo życie Magdaleny jest to jednodwójne zwierciadło” — compositum ex contrariis — czyli jak za pomocą narzędzi retorycznych wyrazić duchową przemianę (Kazanie IV. Na świętą Maryją Magdalenę Ignacego Kantego Herki) , [w:] Sarmackie theatrum, VIII: W poszukiwaniu nowości, red. M. Barłowska i M. Walińska, Katowice 2020, s. 50–67.
Selected articles from scientific journals showing my scientific interests:
Jak Mikołaj Sęp Szarzyński czytał psalmy — analiza „V Pieśni na kształt Psalmu LXX” , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 12: 2009, s. 3–12.
O przykładach zastosowania alegoryzmów rememoratywnych w dwóch XVII-wiecznych kazaniach , „Liturgia Sacra. Liturgia — Musica — Ars” 2012, nr 1, s. 101–112.
Barokowy kaznodzieja czyta rzymskich pisarzy (na przykładzie wielkopiątkowego kazania Mikołaja Szomowskiego „Raj niebieski na ziemi, potopem złości i okrucieństwa żydowskiego zniesiony […]”) , „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2012, t.1, s. 189–208.
Eloquentia sacra, czyli retoryka w służbie kaznodziejstwa (analiza rękopiśmiennego kompendium retorycznego anonimowego autora reformackiego z XVIII wieku) , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 3, s. 201–226.
Twórczość dominikanina Gabriela Zawieszki. Początki konceptyzmu w polskim kaznodziejstwie , „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, T. 53, s. 265–286.
Literally, there were only a few steps between the cold and warmth, and between darkness and light. The Image of the City in „Smutna Wenecja” by Wacław Kubacki , „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2020, t. 9, s. 179–199.
Barokowy kaznodzieja Antoni Węgrzynowicz o pijaństwie – konteksty kulturowe, socjologiczne i psychologiczne , „Kultura –Media–Teologia”, 2020 (43) nr 4, s. 28–48.
Uwagi o rękopisie zbioru kazań Syllabus Marianus Antoniego Węgrzynowicza , „Prace Polonistyczne”, t. 76: 2021, s. 176–214.
Wykaz członkostwa w redakcjach naukowych monografii:
Literatura a liturgia , red. J. Okoń, przy współpracy M. Kwiek i M. Wichowej, Łódź 1998.
Włochy a Polska — wzajemne spojrzenia. Księga referatów międzynarodowej sesji naukowej w UŁ 15–17 października 1997 , red. J. Okoń, przy współpracy M. Kurana i M. Kwiek, Łódź 1998.
Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej , red. M. Kuran, K. Kaczor-Scheitler, M. Kuran przy współudziale D. Szymczaka, Łódź 2013.
„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, z. 3: Piotr Skarga — w czterechsetlecie śmierci, red. M. Kuran i M. Kuran przy współudziale K. Kaczor-Scheitler i D. Szymczaka.
CONTACT DETAILS AND OFFICE HOURS
phone: 42-665-52-34
e-mail: magdalena.kuran@filologia.uni.lodz.pl
Pomorska 171/173 room: 3.63 90-236 Łódź