Digital Ethics w polskim biznesie 4.0 – seminarium CMIT UŁ

Centrum Mikser Inteligentnych Technologii CMIT Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (cmit.wz.uni.lodz.pl) razem z partnerami: Digital Workforce i Digital Teammates poprowadzą 9 grudnia br. w Warszawie w ramach Forum Zarządzania Internetem 2019 (IGF Polska) seminarium "Digital Ethics w polskim biznesie 4.0".

 

Centrum Mikser Inteligentnych Technologii CMIT Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (cmit.wz.uni.lodz.pl) razem z partnerami: Digital Workforce i Digital Teammates poprowadzą 9 grudnia br. w Warszawie w ramach Forum Zarządzania Internetem 2019 (IGF Polska) seminarium "Digital Ethics w polskim biznesie 4.0".

Pełna lista wybranych propozycji warsztatów IGF PL 2019: https://igf.nask.pl/igf/warsztaty/635,Warsztaty.html

9 grudnia 2019 r.

Centrum Konferencyjne Ms Mermaid w Warszawie

Wstęp wolny

Pytanie dotyczące Polskiego Forum Zarządzania Internetem można kierować na adres igfpolska@mc.gov.pl

Agenda

Opis warsztatu:

Sztuczna inteligencja i związany z nią nurt digital ethics zostały uznane przez ekspertów Gartnera za jeden z najbardziej istotnych trendów tego roku. Wydaje się to w pełni uzasadnione biorąc pod uwagę chociażby fakt, że zgodnie z raportem Huawei "Sztuczna inteligencja w życiu Polaków", prawie 90% z nas korzysta z rozwiązań opartych na AI w zasadzie każdego dnia. W biznesie technologie AI już dzisiaj pozwalają na oszczędności rzędu 20 mld zł, według raportu "Iloraz sztucznej inteligencji. Potencjał AI w polskiej gospodarce" i niewątpliwie będą narastać w przyszłości.

W praktyce biznesowej, coraz częściej spotykamy: chatboty, które rozumieją intencje użytkownika imitując jego zachowania, wirtualnych asystentów zapamiętujących nasze preferencje i uczących się naszych nawyków, cyfrowych pracowników i hybrydowe modele pracownicze łączące pracę pracownika - człowieka i jego cyfrowego odpowiednika, cyfrowego bliźniaka będącego naszym "alter ego", inteligentne urządzenia biurowe i chipy wszczepiane pod skórę, pozwalające obserwować zachowania pracowników i klientów.

Procesy te będą intensyfikowały sugerowane działania prawne legalizujące prawa robotów i cyfrowych pracowników, jak zatwierdzona w 2017 roku przez Parlament Europejski Rezolucja w sprawie zmian dostosowujących prawo cywilne do wyzwań związanych z rozwojem robotyki. Dokument zakłada między innymi wprowadzenie nowego rodzaju osobowości prawnej w przestrzeni długoterminowej i pojęcia "osoby elektronicznej" dla najbardziej zaawansowanych robotów (pkt.59f). Towarzysząca temu coraz większa popularność idei transhumanizmu i inżynierii społecznej prowadzących do koncepcji "posthuman" budzą jednak istotne wątpliwości, zwłaszcza w wymiarze etycznym i mają znaczenie dla dalszego rozwoju polskiego biznesu.

Dlaczego firmy zbierają tak wiele informacji o nas? Czy sztuczna inteligencja naprawdę pozwala wybrać właściwych kandydatów do pracy? Czy transhumanizm zmieni realia rynku pracy? Jak zapewnić sobie przejrzystość usług realizowanych przez AI? Jak daleko jesteśmy skłonni ulec sztucznej inteligencji w naszym życiu zawodowym? W jaki sposób zachować w biznesie równowagę między tym co kojarzone z człowiekiem, a tym co staje się obecnie immanentną częścią AI?

Zastanowimy się, jaki jest obecnie w Polsce poziom świadomości etycznych standardów, które AI stawia przed biznesem. Podyskutujemy o ich przesłankach i konsekwencjach, a na koniec spróbujemy zdecydować jaka będzie rola człowieka - menedżera, pracownika, konsumenta w świecie algorythmic economy, poszukując wspólnie potencjalnych scenariuszy ewolucji etycznego biznesu w erze AI.

Kategorie tematyczne:

• Sztuczna inteligencja (Nowe technologie)

• Etyka Internetu (Nowe technologie)

• Przyszłość pracy (Rozwój, innowacje i sprawy gospodarcze)

Prelegenci:

• Kinga Chelińska-Barańska (Digital Workforce),

• Magda Adamczewska (Digital Teammates),

• Elwira Pyk (Akademia Leona Koźmińskiego),

• dr Agata Rudnicka-Reichel (Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego)

Moderator i pomysłodawca panelu:

dr Dominika Kaczorowska-Spychalska