- Uniwersytet Łódzki
- Społeczna odpowiedzialność uczelni
Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
Społeczna odpowiedzialność uczelni (SOU; ang. University SocialResponsibility, USR) zakłada, że instytucje akademickie nie ograniczają swojej działalności jedynie do nauczania i badań naukowych, lecz aktywnie angażują się w inicjatywy na rzecz społeczeństwa i ochrony środowiska. Koncepcja ta jest ściśle powiązana ze zrównoważonym rozwojem, który obejmuje równoczesne uwzględnianie aspektów społecznych, gospodarczych i środowiskowych, przy zachowaniu odpowiedzialności wobec przyszłych pokoleń.
Realizacja założeń SOU oraz zrównoważonego rozwoju może oznaczać w praktyce wdrażanie Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDGs) wymienionych w Agendzie 2030,którą realizują kraje członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ). Są to m.in: oszczędzanie energii, zrównoważona konsumpcja, promowanie ekologicznych rozwiązań, równość płci i zapewnianie dostępu do dobrej jakości edukacji. SDGs obejmują 17 celów, a każdy z nich koncentruje się na konkretnych obszarach zrównoważonego rozwoju.
Więcej o SDGs można przeczytać na oficjalnej stronie Ośrodka Informacji ONZ w Warszawie.
Kluczowe obszary społecznej odpowiedzialności uczelni:
- Edukacja i badania: prowadzenie badań i oferowanie programów edukacyjnych przyczyniających się do rozwiązywania problemów społecznych i ekologicznych.
- Zaangażowanie społeczne: współpraca z lokalnymi społecznościami, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w celu wspierania zrównoważonego rozwoju.
- Etyka i odpowiedzialność: promowanie wartości etycznych i odpowiedzialności wśród pracowników i studentów, zachęcając do uczciwości, równości i szacunku dla innych.
Społeczna odpowiedzialność oraz zrównoważony rozwój to ważne koncepcje porządkujące życie społeczno-gospodarcze. Jako ważny ośrodek naukowy, badawczy i dydaktyczny, chcemy wdrażać i pokazywać, jak w praktyce realizować działania społecznie odpowiedzialnie i służące zrównoważonemu rozwojowi.

Naszą misją jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także kształtowanie postaw i wrażliwości społecznej osób studiujących, doktoranckich oraz pracujących w naszej społeczności akademickiej. Wspieramy rozwój krytycznego myślenia, uczymy świadomego podejmowania decyzji oraz odpowiedzialności za otaczający nas świat. Pokazujemy, że nauka i edukacja mogą być narzędziem pozytywnej zmiany – zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i globalnym.
Naszą rolą jest nie tylko przygotowanie specjalistek i specjalistów w różnych dziedzinach, lecz także wspieranie wszystkich osób w procesie stawania się odpowiedzialnymi i świadomymi obywatel(k)ami, które potrafią działać z troską o innych oraz o przyszłe pokolenia.
Czemu SOU jest ważna
Dlaczego Społeczna Odpowiedzialność Uczelni jest dla nas ważna?
- Wspierając zaangażowanie w lokalne inicjatywy, wspieramy tym samym rozwój społeczności, tworząc miejsca pracy i wzmacniając innowacyjność w regionie.
- Poprzez badania i edukację, przyczyniamy się do rozwiązywania istotnych problemów społecznych jak: zmiany klimatyczne, nierówności społeczne czy zdrowie publiczne.
- Kluczową dla nas rolą jest kształtowanie postaw i wartości przyszłych liderów. Pragniemy promować etykę, odpowiedzialność i zaangażowanie społeczne wśród osób studiujących przygotowując je do pełnienia odpowiedzialnych ról w społeczeństwie.
- Chcemy inspirować do rozwoju zrównoważonego, wdrażając ekologiczne praktyki i edukując społeczeństwo na temat ochrony środowiska i problemów społecznych.
- Budując zaufanie i współpracę, inspirujemy do wspólnego działania na rzecz dobra publicznego, umacniając więzi między uczelnią a społeczeństwem.
Działania opieramy na wartościach Uniwersytetu Łódzkiego: odwadze, ciekawości, zaangażowaniu, współpracy i szacunku. Wierzymy, że edukacja i nauka idą w parze z odpowiedzialnością społeczną.
Katalog dobrych praktyk społecznej odpowiedzialności uczelni w obszarze ESG: https://www.gov.pl/web/nauka/katalog-dobrych-praktyk-spolecznej-odpowiedzialnosci-uczelni-w-obszarze-esg
Raporty
W 2017 roku zostaliśmy sygnatariuszem Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Zobowiązaliśmy się tym samym do wdrażania na naszej Uczelni 12 zasad tego dokumentu. Jest to wyraz dobrowolnego zaangażowania się Uniwersytetu Łódzkiego w promowanie idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w programach kształcenia oraz rozwiązaniach zarządczych i organizacyjnych uczelni.
W 2018 podpisaliśmy Kartę Różnorodności, decydując się na przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji w miejscu pracy, podejmowanie działań wspierających rozwój i promocję różnorodności oraz chęć włączania w te inicjatywy wszystkich pracowników, a także partnerów biznesowych i społecznych.
Raporty społecznej odpowiedzialności Uniwersytetu Łódzkiego to wynik działań podejmowanych przez uczelnię na rzecz społecznej odpowiedzialności i realizacji zasad zrównoważonego rozwoju.
Link do raportu: Raport Społecznej Odpowiedzialności Uczelni dla THE Impact Ranking 2022
W 2023 r. po raz pierwszy wzięliśmy udział w rankingu Times Higher Education Impact Ranking (THE Impact Ranking), który ukazuje wpływ uniwersytetów na społeczeństwo w oparciu o sukcesy instytucji w realizacji celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (Sustainable Developement Goals, SDGs). Więcej informacji na temat THE Imapct Ranking można znaleźć w sekcji „RANKINGI”.
W związku z przystąpieniem do rankingu stworzyliśmy raport, w którym ukazane są działania Uczelni z 2022 r. wpisujące się swoją istotą w poszczególne cele zrównoważonego rozwoju. Sam raport stanowi więc m.in. zbiór dobrych praktyk w zakresie realizacji konkretnych SDGs.
Link do raportu: Raport Społecznej Odpowiedzialności Uczelni Uniwersytetu Łódzkiego za lata 2017-2018
Raport zawiera najważniejsze informacje o działaniach wpisujących się w społeczną odpowiedzialność podejmowanych latach 2017-2018. To pierwszy dla Uniwersytetu Łódzkiego dokument, w którym wyjaśniamy nasze rozumienie społecznej odpowiedzialności.
Times Higher Education Impact Ranking
Po raz pierwszy przystąpiliśmy do Times Higher Education Impact Ranking w 2023 roku i raportowaliśmy działalność uczelni na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju w 2022 roku.
Times Higher Education Impact Ranking to inicjatywa brytyjskiego czasopisma Times Higher Education, oceniająca uczelnie wyższe na całym świecie pod względem ich wpływu społecznego, ekonomicznego i środowiskowego. Stanowi uzupełnienie rankingu najlepszych uczelni wyższych na świecie (THE World University Ranking), opierając się głównie na Celach Zrównoważonego Rozwoju, ustalonych przez Organizację Narodów Zjednoczonych w Agendzie 2030. W rankingu oceniany jest więc wkład uczelni wyższych w osiąganie tych celów.
Na podstawie liczby publikacji, realizowanych projektów, badań i wielu innych prowadzonych aktywności, Uniwersytet Łódzki zaraportowano w następujących Celach Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Develepoment Goals - SDGs):
- Czysta woda i warunki sanitarne (SDG 6),
- Zrównoważone miasta i społeczności (SDG 11),
- Życie na lądzie (SDG 15),
- Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje (SDG 16),
- Partnerstwo na rzecz celów (SDG 17).
Spośród 1,963 uczelni uczestniczących w rankingu Times Higher Education w 2024 roku, Uniwersytet Łódzki znalazł się w przedziale 801-1000, zajmując jednocześnie 11. miejsce wśród 25 biorących udział w rankigu polskich uczelni. Uniwersytet Łódzki wyróżnił się szczególnie w implementacji SDG 15, gdzie zajął pierwsze miejsce w Polsce ex aequo ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i uplasował się w przedziale 201-300 w skali globalnej. W kontekście SDG 6, UŁ zdobył drugą pozycję w Polsce. Natomiast w SDG 11 zajął piąte miejsce w Polsce, co odpowiada przedziałowi 301-400 na świecie.
Sprawdź pełne wyniki Times Higher Education Impact Ranking.
Metodologia rankingu
Metodologia Impact Ranking stworzona przez Times Higher Education analizuje działania uczelni wyższych pod kątem ich wpływu na społeczeństwo i środowisko. Wynik końcowy składa się z oceny realizacji Partnerstwa na rzecz celów (17. Cel Zrównoważonego Rozwoju) oraz trzech najlepszych wyników spośród pozostałych szesnastu celów SDG. Oznacza to, że uniwersytety są oceniane na podstawie różnych zestawów celów zrównoważonego rozwoju, w zależności od ich specjalizacji. Wskaźniki przypisane do poszczególnych celów są ważone według ich znaczenia dla wszystkich lub wybranych celów zrównoważonego rozwoju. W rankingu dominują te uczelnie, które wykazują się innowacyjnymi programami badawczymi, edukacyjnymi i społecznymi, a także silną współpracą z lokalnymi i międzynarodowymi społecznościami oraz sektorem publicznym i prywatnym.
Certyfikacje
Certyfikaty/akredytacje/wyróżnienia w zakresie SOU przyznane Uniwersytetowi Łódzkiemu za ogół działań:
Znaleźliśmy się na liście pracodawców najbardziej zaawansowanych w zakresie inkluzji i zarządzania różnorodnością w Polsce, w5. edycji badania Diversity IN Check.
Diversity IN Check to badanie umożliwiające diagnozę dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania inkluzywnych, czyli włączających organizacji. Kwestionariusz badania został oparty na uznanych międzynarodowych standardach i wytycznych, m.in. SDGs, ISO 26000, GRI Standards i OECD Guidelines for Multinational Enterprises.
Na Uniwersytecie Łódzkim wierzymy, że nauka rozwija się tam, gdzie człowiek ma przestrzeń do działania, myślenia i bycia sobą. Dlatego z dumą od 2017 roku posługujemy się logiem HR Excellence in Research – prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym przez Komisję Europejską instytucjom, które zapewniają naukowcom i naukowczyniom możliwie najlepsze warunki pracy i rozwoju.
-
Certyfikat doskonałości kształcenia w kategorii Otwarty na świat − doskonałość we współpracy międzynarodowej przyznany przez Polską Komisję Akredytacyjną dla kierunku: Biologia, studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego
-
Certyfikaty EuroBachelor i EuroMaster przyznane po pozytywnym przejściu procedury akredytacyjnej European Chemistry Thematic Network (ECTN) dla kierunków: Chemia oraz Analityka chemiczna (Wydział Chemii).
-
Certyfikat akredytacyjny „Studia z przyszłością 2023” oraz Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości Kształcenia” dla kierunku: Nauczanie chemii (Wydział Chemii)
-
Akredytacja IACBE (International Accreditation Council for Business Education) dla kierunków: Business Management (Wydział Zarządzania) oraz Ekonomia w języku angielskim (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny)
-
Akredytacja CFA Institute w ramach University Affiliation Program (UAP) dla kierunku: Rynek Finansowy – Doradztwo Inwestycyjne (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny)
-
Europejska akredytacja wydana przez AQAS (niemiecką agencję przyznającą akredytacje uczelniom wyższym w Europie) przyznana do 31 stycznia 2030 roku dla kierunku: Masters's Degree in Women's and Gender Studies – GEMMA (Wydział Filologiczny)
-
Certyfikat doskonałości kształcenia w kategorii Partner dla rozwoju – doskonałość we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym przyznany przez Polską Komisję Akredytacyjną dla kierunku dla kierunku: Bankowość i finanse cyfrowe (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny)
-
Wydział Nauk o Wychowaniu - ocena pozytywna
-
Wydział Matematyki i Informatyki – ocena pozytywna
-
Wydział Zarządzania - ocena wyróżniająca
Należymy do
Współpraca pozwala nam działać odpowiedzialnie tu i teraz, z myślą o dobru przyszłych pokoleń i minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo.
Jesteśmy częścią inicjatyw takich jak:
Akademicka Sieć Bezpieczeństwa i Równości tworzy bezpieczne i poufne środowisko, w którym członkowie mogą wymieniać się doświadczeniami i wiedzą na temat problemów występujących w uczelniach oraz sposobów ich rozwiązywania. Przynależność do tej sieci daje nam możliwość uczestniczenia w społeczności, która skupia osoby zaangażowane w ochronę praw i wartości akademickich, a także w promowanie bezpieczeństwa, równości i różnorodności.
Dowiedz się więcej: Akademicka Sieć Bezpieczeństwa i Równości
W 2022 roku dołączyliśmy do UNIC – jednej z 50 sieci Uniwersytetów Europejskich. Uniwersytety Europejskie to model międzynarodowych uczelni przyszłości, promujących europejskie wartości oraz rewolucjonizujących jakość i konkurencyjność europejskiego szkolnictwa wyższego poprzez wspólne wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na polu edukacji i nauki oraz głęboką integrację instytucjonalną.
Tematyka sieci UNIC dotyczy wyzwań, z jakimi zmagają się miasta poprzemysłowe, roli uczelni w ich transformacji oraz budowaniu potencjału miast w kluczowych obszarach, takich jak:
-
włączenie społeczne (inclusion),
-
różnorodność (superdiversity),
-
zrównoważony rozwój (sustainability),
-
wpływ społeczny (social influence),
-
mobilność (mobility).
W 2023 r. UNIC wszedł w kolejną fazę sojuszu, co poskutkowało między innymi modyfikacją nazwy. UNIC 2.0 (Europejski Uniwersytet Miast w Transformacji Postindustrialnej) jest kontynuacją współpracy rozpoczętej w ramach sojuszu UNIC (Europejski Uniwersytet Miast Postindustrialnych). Jest to sojusz 10 uczelni pracujących razem na rzecz rozwoju edukacji i wspierania badań zaangażowanych społecznie, nastawionych na współpracę z miastami postindustrialnymi. Nowy sojusz obejmuje działania w latach 2023-2027.
Dowiedz się więcej: UNIC 2.0 (Europejski Uniwersytet Miast w Transformacji Postindustrialnej)
Łódzkie Partnerstwo Akademickie (ŁPA) to inicjatywa współpracy uczelni wyższych z regionu łódzkiego, której celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju edukacji, innowacji i odpowiedzialności społecznej.
Dowiedz się więcej: Łódzkie Partnerstwo Akademickie
The Baltic University Programme (BUP) to jedno z największych partnerstw uniwersyteckich na świecie, skupiające ponad 110 uczelni z regionu Morza Bałtyckiego. Celem programu jest wspieranie współpracy akademickiej w zakresie zrównoważonego rozwoju, demokracji oraz edukacji i badań naukowych.
Dowiedz się więcej: Baltic University Programme (BUP)
Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną. W ramach programu studenci mogą kształcić się za granicą, realizować praktykę, a pracownicy wziąć udział w zagranicznej mobilności dydaktycznej lub szkoleniowej oraz realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.
Dowiedz się więcej: ERASMUS +
European University Association (EUA) to największa organizacja reprezentująca uczelnie wyższe w Europie. Zrzesza ponad 850 instytucji z 49 krajów, wspierając je w zakresie badań, edukacji, polityki akademickiej i zrównoważonego rozwoju.
Dowiedz się więcej: European University Association (EUA)
Jesteśmy sygnatariuszem Magna Charta Universitatum od 1988 roku – międzynarodowej deklaracji zasad autonomii uniwersytetów, wolności akademickiej i odpowiedzialności społecznej. Poprzez podpisanie dokumentu potwierdzamy swoje zaangażowanie w wartości europejskiego szkolnictwa wyższego oraz rozwój edukacji i nauki w duchu niezależności i otwartości. W 2023 roku, podczas konferencji Magna Charta Observatory, która po raz pierwszy odbyła się w Polsce, byliśmy gospodarzem uroczystości odnowienia postanowień Magna Charta Universitatum. W auli im. prof. Wacława Szuberta 25 października 2023 roku, rektor UŁ, prof. Elżbieta Żądzińska, ponownie podpisała deklarację, potwierdzając zaangażowanie uczelni w promowanie podstawowych wartości akademickich.
Dowiedz się więcej: Magna Charta Universitatum
Akademicka Sieć Współpracy P2P dla SDG (U2SDG) działa od kwietnia 2022 roku i stanowi nieformalną grupę naukowców zainteresowanych problematyką zrównoważonego rozwoju.
Grupa robocza ds. społecznej odpowiedzialności uczelni działa na rzecz wdrażania i upowszechniania zasad określonych w Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Jej celem jest rozwój współpracy środowiska akademickiego w zakresie odpowiedzialności społecznej oraz wspieranie kształtowania misji szkolnictwa wyższego w Polsce w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju. Deklaracja stanowi podstawowe narzędzie realizacji tych zadań.
Dowiedz się więcej: Grupa robocza ds. społecznej odpowiedzialności uczelni
SDG w Science On
ScienceON - Uczelniany System Informacji o Osiągnięciach - stanowi część systemu informatycznego Uniwersytetu Łódzkiego. Służy do gromadzenia danych o dorobku naukowym, dydaktycznym i organizacyjnym, pełniąc jednocześnie rolę wewnętrznej bazy bibliograficznej uczelni. System wspiera tworzenie raportów i zestawień na potrzeby sprawozdawczości, ewaluacji oraz analiz ministerialnych, a także ułatwia prezentację wyników badań, patentów i certyfikatów.
ScienceON umożliwia prezentację dorobku naukowego i dydaktycznego pracowników oraz doktorantów w formie publicznych profili, które wzmacniają wizerunek Uniwersytetu Łódzkiego, promują badania, wspierają współpracę i podkreślają jego potencjał ekspercki. System dokumentuje również działalność dydaktyczną i popularyzującą naukę, stanowiąc nowoczesne narzędzie komunikacji i promocji osiągnięć uczelni.
W systemie ScienceON uruchomiliśmy możliwość samodzielnego uzupełniania Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) przez pracowników – w zakresie publikacji. W przypadku aktywności pracownik może przypisać cele SDG bezpośrednio podczas zgłaszania ich poprzez formularz. W pozostałych przypadkach (np. dane badawcze, projekty, multimedia) przypisanie celów wymaga zgłoszenia do administratora SON na wydziale.

Z myślą o wykładowcach i doktorantach stworzyliśmy instrukcję przypisywania Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) w systemie ScienceON zarówno w formie filmu jak i pliku pdf.

