E-historia – przyszłość zdalnych kierunków na UŁ

Uniwersytet Łódzki korzysta z wypracowanych i sprawdzonych metod e-learningowych, czego najlepszym przykładem jest e-historia - kierunek działający od 2018 roku. Projekt odpowiada na potrzebę dopasowania oferty dydaktycznej do osób czynnych zawodowo, jak również przygotowuje studentów do wykorzystywania cyfrowych narzędzi w przyszłej pracy.Uniwersytet Łódzki posiada wypracowane i sprawdzone metody e-learningowe. Przykładem jest kierunek E-historia działający od 2018 roku. Projekt jest odpowiedzią nie tylko na potrzebę dopasowania oferty dydaktycznej do osób czynnych zawodowo, ale również przygotowuje studentów do wykorzystywania cyfrowych narzędzi w przyszłej pracy.

 

Prowadzony na Wydziale Filozoficzno-Historycznym kierunek (studia I stopnia, zaoczne) przygotowano z myślą o osobach, które pracują zawodowo, a jednocześnie odczuwają potrzebę podniesienia swoich kwalifikacji. W związku z tym liczbę spotkań ograniczono do minimum - zjazdy odbywają się raz w miesiącu, zaś pozostałe zajęcia prowadzone są na uczelnianej platformie e-learningowej.

Program studiów oferuje klasyczne idee nauczania historycznego przekazywane z pomocą nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Absolwenci kierunku e-historia zdobywają umiejętności m.in. w zakresie webwritingu, kartografii w e-świecie, e-genealogii, tworzenia stron internetowych oraz narzędzi do popularyzacji wiedzy historycznej w sieci.

Metoda e-learningu pozwala nie tylko na skuteczne przekazywanie praktycznej wiedzy, która dotyczy wykorzystywania najnowszych technologii, lecz także dostarcza szereg udogodnień dla słuchaczy. Zredukowanie do minimum zajęć stacjonarnych i korzystanie z narzędzi cyfrowych ułatwia studiowanie zainteresowanym z całej Polski i zagranicy. Większość materiałów potrzebnych na zajęciach jest dostępna online - nie oznacza to jednak, że studenci nie muszą korzystać z bibliotek. Podczas studiów historycznych rozwijane są bowiem dwie kluczowe umiejętności: posługiwanie się źródłami znajdującymi się w otwartym dostępie (artykuły naukowe, źródła archiwalne, mapy, prace monograficzne) oraz sprawne prowadzenie kwerend bibliotecznych. Współtwórczyni programu e-historii, prof. Anna Kowalska-Pietrzak, podkreśla, że "niewątpliwą zaletą studiowania na kierunku e-learningowym jest po prostu oszczędność czasu. Godziny poświęcone na dojazd na Uczelnię studenci mogą wykorzystać na zdobywanie wiedzy".

Zajęcia e-learningowe prowadzone na Uniwersytecie Łódzkim są odpowiedzią na rewolucję technologiczną XXI wieku, która otwiera przed kierunkami humanistycznymi, takimi jak historia, nowe perspektywy rozwoju oraz nieznane wcześniej sposoby zgłębiania wiedzy i prezentacji wyników swoich prac. E-learning jest jedną z wielu inicjatyw prowadzonych przez łódzką Uczelnię, które mają na celu popularyzację nauk humanistycznych z użyciem nowoczesnych narzędzi.

Zainteresowanych kierunkiem e-historia zapraszamy od zapoznania się z audycją, której gościem była prof. Anna Kowalska-Pietrzak.


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Redakcja: Centrum Promocji UŁ