Kompetentny pracownik w erze 4.0. - komentarz UŁ

Z najnowszego raportu Appen (2021) wynika, że rośnie liczba firm, które przeznaczają budżety na rozwój projektów związanych ze sztuczną inteligencją. W latach 2020-2021 ich liczba wzrosła o prawie 80%. Trend ten można było zaobserwować zwłaszcza w największych firmach, ale nie omija on również małych i średnich przedsiębiorstw. Tymczasem dynamiczny wzrost zainteresowania biznesu sztuczną inteligencją jest niewspółmiernie szybszy od pojawiania się pracowników posiadających niezbędne kompetencje, aby sprostać rozwojowi organizacji cyfrowej. Wyraźnie zauważa się, że pracownicy nie nadążają za zmianami technologicznymi oraz nie rozumieją kierunków rozwoju organizacji zgodnie z paradygmatem 4.0. Jak rozwiązać to wyzwanie? Ten temat komentują eksperci Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w zakresie inteligentnych technologii – dr Dominika Kaczorowska-Spychalska i dr Artur Modliński.

Według raportu Appen głównym celem wykorzystania sztucznej inteligencji w firmach w 2020 roku było odpowiednio: wsparcie wewnętrznych operacji IT (62%), zwiększenie transparentności danych korporacyjnych (55%), poprawa produktywności i efektywności wewnętrznych procesów biznesowych (54%), pomoc w badaniach i rozwoju nowych produktów (49%), wsparcie produkcji/operacji produkcyjnych (48%), rozwój aplikacji produkcyjnych (45%), obniżenie kosztów działalności (45%), wbudowanie sztucznej inteligencji w produkty lub usługi oferowane na rynku (43%). Co ciekawe, tylko 4% badanych w raporcie firm zadeklarowało, że znajduje się w początkowej fazie rozwoju sztucznej inteligencji. 

Dr Artur Modliński z Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego podkreśla:

Widoczny jest jednak problem ze znalezieniem pracowników odpowiednio przygotowanych do pracy w „cyfrowym” przedsiębiorstwie. Jest to tendencja mająca miejsce nie tylko na polskim, ale także na zagranicznym rynku pracy. Wśród pracowników panuje powszechne przekonanie, że aby znaleźć atrakcyjne zatrudnienie na rynku cyfrowym, należy posiadać umiejętności matematyczno-informatyczne. Jest to jeden z największych mitów, który skutecznie odstrasza osoby, które idealnie sprawdziłyby się firmie doświadczającej transformacji cyfrowej.

W erze 4.0 dominującą kompetencją jest łączenie (hybrydyzacja) pracy człowieka i maszyny. Rozwój tej typowo miękkiej kompetencji widoczny jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych i Chinach, które najdynamiczniej weszły w epokę przemian. W myśl szeroko rozumianej współpracy człowieka z maszyną poszukuje się takich możliwości wsparcia pracowników przez technologię, które pozwoliłyby na uzyskanie efektu synergii, czyli osiągnięcia poziomu efektywności, wydajności niedostępnego dla człowieka lub maszyny działających osobno. Aby ten efekt osiągnąć, konieczna jest znajomość psychologii pracy, rozumienie procesów wewnętrznych przedsiębiorstwa oraz zorientowanie w możliwościach technologicznych. 

Mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Centrum Mikser Inteligentnych Technologii przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego:

Automatyzacja i robotyzacja, połączone z ludzką kreatywnością i inteligencją emocjonalną, już dzisiaj stanowią kluczowy element w budowaniu przewagi konkurencyjnej i to nie tylko w dużych korporacjach. Pracownicy umiejętnie łączący wiedzę i kompetencje cyfrowe ze swoją specjalizacją stają się jednym z najcenniejszych zasobów decydujących o dojrzałości cyfrowej firmy i jej dalszym rozwoju. 

Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego postanowił odpowiedzieć na zapotrzebowania polskiego rynku związane z kompetencjami cyfrowymi. Już jesienią rusza Akademia Biznesu 4.0 na poziomie podstawowym, która skierowana jest dla wszystkich chcących zwiększyć wiedzę i kompetencje niezbędne do budowania kariery w firmach przechodzących transformację cyfrową.  Akademia Biznesu 4.0 na poziomie podstawowym to 99 godzin starannie zaprojektowanych spotkań, podczas których praktycy pokażą uczestnikom kursu, czym jest transformacja cyfrowa, jak wpływa na współczesne przedsiębiorstwo oraz jak wykorzystać ją dla rozwoju biznesu. Dodatkowo uczestnicy zapoznają się najnowszymi case’ami ze świata biznesu oraz wezmą udział w konkursie na projekty aplikacyjne. Na najatrakcyjniejsze pomysły czekają nagrody ufundowane przez partnerów Akademii – autorytety w zakresie cyfrowego rozwoju. 

Szczegółowe informacje o kursie.

Materiał: Wydział Zarządzania UŁ