KSI UŁ potwierdził swoją jakość

Pandemia koronawirusa spowodowała, że dla większości pracowników UŁ praca zdalna stała się w obecnej sytuacji koniecznością. Okazało się, że wieloletnie reformy systemu zarządzania uczelnią przyniosły doskonałe rezultaty. Dzięki wdrożonemu od 2014 r. Kompleksowemu Systemowi Informatycznemu (KSI) Uniwersytet Łódzki od początku izolacji z powodu pandemii wciąż sprawnie działa, pomimo opustoszałych budynków Rektoratu i innych jednostek administracyjnych.

 

Faktury, wnioski socjalne, sprawy kadrowe, płatności, umowy cywilno-prawne i inne dokumenty - w Uniwersytecie Łódzkim wszystko odbywa się już zdalnie - w sieci. Pracownicy UŁ mają możliwość pracy we własnych domach, bez konieczności kontaktów bezpośrednich, co jest obecnie niezwykle istotne ze względu na zagrożenie epidemiczne. Nagła zmiana trybu pracy nie wpłynęła negatywnie na jakość zarządzania Uczelnią. Co więcej - potwierdziły się założenia strategii, która zaczęła być realizowana w UŁ przed dekadą. Uniwersytet zdał tutaj egzamin na piątkę.

- Efektem strategii był najpierw proces decentralizacji zarządzania uczelnią, następnie zaprojektowanie i wdrożenie Kompleksowego Systemu Informacyjnego oraz sukcesywne wdrażanie narzędzi informatycznych mających wspomagać działalność UŁ. W wyniku konsekwentnej realizacji tej strategii, obejmującej m.in. przenoszenie procesów realizowanych w UŁ do Internetu, dzisiaj jesteśmy w stanie obsługiwać zdalnie praktycznie wszystkie kluczowe procesy podstawowe i pomocnicze - wyjaśnia dr Jacek Kalinowski z Wydziału Zarządzania UŁ, pełnomocnik Rektora UŁ ds. rozwoju systemów informacyjnych, współtwórca KSI.

Oprócz możliwości jakie KSI daje w obszarze zarządzania Uczelnią, pracownicy UŁ wszystkie sprawy bieżące mogą załatwić w Portalu Pracowniczym, który rozwijany jest od 2014 roku. Gdy pandemia spowodowała zamknięcie szkół i przedszkoli, to tam można było znaleźć między innymi zaświadczenie w sprawie opieki nad dzieckiem i inne potrzebne formularze. Na co dzień Portal umożliwia również sprawne rozliczenie delegacji czy zaplanowanie urlopu. Wszystko bez konieczności wymiany papierowych dokumentów i bezpośredniego kontaktu.

W 2017 roku Uniwersytet Łódzki stworzył wraz z Uniwersytetem Opolskim konsorcjum, mające na celu dalszy rozwój KSI oraz narzędzi informatycznych obsługujących ten system. Uczelnię ze Śląska przekonały między innymi spore oszczędności finansowe oraz organizacyjne, jakie gwarantuje używanie tej technologii, wpisującej się w nurt zmian zachodzących w zarządzaniu uniwersytetami w Unii Europejskiej (tzw. "menedżeryzacja uczelni").

Standaryzacja Rozwiązań Zarządczych dla Uczelni


Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Tekst źródłowy: dr Jacek Kalinowski, Wydział Zarządzania UŁ

Redakcja: Centrum Promocji UŁ