Jednym z największych wyzwań, które przyniosła rewolucja cyfrowa, jest zalew Internetu informacjami niezweryfikowanymi naukowo. Odpowiedzią na epidemię fake newsów byłoby stworzenie specjalnych kanałów komunikacji wiedzy eksperckiej. Ich rolą - według prof. Warwas - byłoby przekazywanie sprawdzonych informacji w możliwie najbardziej zrozumiałej i przystępnej formie:
- Widać, że do społeczeństwa trafia wiedza okrojona. Badani postulowali, by w szkołach uczono krytycznego myślenia, odsiewania fake'owych newsów i szukania informacji. Dlatego dobrze byłoby nie tylko informować obywateli, ale też włączyć ich do procesu naukowego, wprowadzić np. do laboratoriów. Dobrym pomysłem są również kampanie społecznościowe, bo typowa reklama nie trafia już do obywateli, a nawet może być przeciwskuteczna. Ciekawym pomysłem może być też komunikator naukowy. W USA rola takiej osoby opiera się na śledzeniu doniesień z danej dziedziny, przekładaniu na krótsze formuły i docieraniu z nimi do społeczeństwa - komentuje prof. Izabela Warwas.
Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.
Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/https://www.facebook.com/groups/dobranauka/
Tekst źródłowy: Magazyn Gazety Wyborczej "Wolna Sobota"
Redakcja: Centrum Promocji UŁ