Taniec ma wpływ na naszą psychikę? – badania doktoranta UŁ

Tomasz Ciesielski, doktorant z Wydziału Filologicznego UŁ, bada w jaki sposób konkretne techniki tańca wpływają na uwagę i psychikę tancerzy oraz czy da się to wykorzystać w przyszłej pracy twórczej. W projekcie finansowanym prze Narodowe Centrum Nauki biorą udział artyści z Akademii Muzycznej w Łodzi. Ta ostatnia jest również partnerem projektu.

 

Pomysł na badania jest związany z pisanym przez Tomasza Ciesielskiego doktoratem, który dotyczy performance as research, a więc praktyk, które łączą badania i praktykę. Obie ścieżki wspierają się w badaniu tego samego problemu badawczego. W tym przypadku jest nim uwaga u tancerzy. Uczestnicy projektu brali udział w testach kognitywnych przed, tuż po i dwa tygodnie po warsztatach. Wcześniej zostali losowo podzieleni na dwie grupy warsztatowe.

- Jedna uczestniczyła w zajęciach "FIighting Monkey", czy techniki łączącej sztuki walki z treningiem tańca współczesnego w bardzo nowatorski sposób. Druga grupa miała zajęcia z techniki i repertuaru tańca współczesnego w oparciu o technikę ruchu Rudolfa Labana - mówi doktorant UŁ.

Udział w badaniach brali przede wszystkim studenci choreografii z Akademii Muzycznej w Łodzi, z którą Tomasz Ciesielski również jest związany.

- Celem badań jest sprawdzenie na ile praca z uwagą jest częścią treningu tancerza. Czy możliwe jest, w oparciu o istniejące dyskursy kognitywistyki, psychologii poznawczej lub fenomenologii opisanie uwagi u tancerzy i wykorzystanie tego w praktyce twórczej? Te konkretne testy mają natomiast pokazać też, czy możliwe jest skorelowanie doświadczeń tancerzy z udziału w takich warsztatach (dane jakościowe) z wynikami badań empirycznych (dane ilościowe) - wyjaśnia Tomasz Ciesielski.

Oprócz pracy nad projektem i doktoratem Tomasz Ciesielski jest również członkiem zespołu przygotowującego Słownik tańca XX i XXI wieku, tworzonego w ramach projektu finansowanego przez NPRH.

Tomasz Ciesielski - performer, tancerz, badacz, menedżer teatru, pracujący głównie w Łodzi i Warszawie. Członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA, uczestnik takich projektów jak: Koguty, Borsuki i inne Kozły, Oratorium Dance Project. W latach 2011-2014 tancerz w duńskim zespole Granhøj Dans (spektakle Men&Mahler i Rite of Spring Extended w reżyserii Palle Granhøja; oba zdobyły nagrodę dla najlepszego duńskiego spektaklu teatru tańca Årets Reumert 2013 i 2014). Współpracował także m in. z Robem Haydenem, Tomaszem Rodowiczem, Mikołajem Mikołajczykiem, Wojtkiem Mochniejem, Liwią Bargieł oraz Anną Piotrowską. Twórca performansów, m. in.: Sens-akcja (2012), Koszty kwalifikowane/Taniec, moja miłość (2016), Idylluzja (2017), Karaoke (2019). Stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (Stary Browar Nowy Taniec). Autor książki Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej, współredaktor książki Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy. Doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.

materiał źródłowy: Tomasz Ciesielski

redakcja: Centrum Promocji UŁ