UŁ komentuje: Autonomiczność – co AI wniesie do biznesu?

Biznes w dobie IV-tej Rewolucji Przemysłowej zyskuje twarz robota. Zauważa się stopniowe zastępowanie relacji międzyludzkich kontaktami z maszynami. Dotyczy to nie tylko formy naszej pracy, jej wirtualizacji czy konieczności pracy z komputerem. Również jako klienci coraz częściej korzystamy ze wsparcia maszyn najnowszych generacji - komentuje dr Artur Modliński z Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją.

 

Sklepy bez sprzedawców, auta bez kierowców

Autonomiczne sklepy mają docelowo nie bazować nawet częściowo na sile ludzkiej pracy, lecz na potencjale sztucznej inteligencji.

W ostatnim roku zauważalna była szczególnie duża presje biznesu na rozwój następujących trendów:- autonomicznych pojazdów;- autonomicznych sklepów.

Autonomiczne sklepy mają docelowo nie bazować nawet częściowo na sile ludzkiej pracy, lecz na potencjale sztucznej inteligencji.

Autonomiczne pojazdy stały się przedmiotem zainteresowania szerokiego grona obserwatorów od początku rozwoju sztucznej inteligencji. Ich główną ideą jest możliwość sterowania pojazdem bez kierowcy, za pomocą inteligentnych systemów, zdolnych do uczenia się i podejmowania decyzji.

Obecne na światowym rynku rolę pionierów odgrywają Tesla oraz Waymo, których wysiłki na rzecz ukończenia i komercjalizacji tych rozwiązań znacznie wzrosły w 2018 roku. Pojawiły się pierwsze informacje o gotowości testowania autonomicznych pojazdów w formie taksówek. Choć nadal zauważa się liczne ograniczenia nie tylko w samej technologii, ale też w obowiązujących systemach prawnych, entuzjaści podkreślają liczne zalety tej innowacji: możliwość poświęcenia większej ilości czasu na pracę bądź relaks w podróży aniżeli na kierowanie pojazdu czy zmniejszenia kosztów obsługi transportu publicznego.

Drugi z trendów - autonomiczne sklepy, zyskały uwagę dzięki stworzonej w 2016 roku w Seattle placówce Amazon Go. Ideą tego typu miejsc sprzedażowych jest uwolnienie spod kontroli ludzkiej procesu sprzedaży: klient wchodzi do sklepu dzięki posiadanej aplikacji, wybiera produkty, które są automatycznie podliczane, pakuje je i wychodzi. Dzięki nowoczesnej technologii rachunek regulowany jest w czasie bieżącym, bez konieczności spędzania czasu w kolejce.

Autonomiczne sklepy mają docelowo nie bazować nawet częściowo na sile ludzkiej pracy, lecz na potencjale sztucznej inteligencji. Z tego względu wzbudzają zainteresowanie biznesu w państwach, gdzie występują ograniczenia handlowe. Do grupy tej należy także Polska, w związku z wprowadzeniem ustawy o zakazie handlu w niedzielę.

Podkreśla się, że autonomiczne sklepy mogą być alternatywą dla jednostek tradycyjnych - skoro nie zatrudniają ludzi, ich otwarcie w niedzielę miałoby nie kolidować z aktualnymi przepisami prawa. Zainteresowanie tego typu rozwiązaniami wyraziły już pierwsze polskie sieci zajmujące się sprzedażą produktów spożywczych. Efekty prowadzonych negocjacji nie są jednak dotąd znane.

Sztuczna inteligencja i nowe technologie na bieżąco zmieniają rzeczywistość, w której funkcjonujemy. Choć na pozór niedostrzegalne, są przez nas wykorzystywane każdego z dnia. Z pojawiających się danych - dzieje się to coraz częściej i intensywniej. Nadal nie wiadomo kiedy na naszym rodzimym rynku pojawią się autonomiczne pojazdy i bezobsługowe sklepy. Będą miały jednak zdecydowany wpływ nie tylko na nasze indywidualne zachowania, lecz również na rynek pracy, bezpieczeństwo i relacje z otoczeniem.


Uniwersytet Łódzki to największa uczelnia badawcza w centralnej Polsce. Jej misją jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych i ścisłych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat - wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych. Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/materiał źródłowy: dr Artur Modlińskiredakcja: Centrum Promocji UŁ