UŁ pomoże w poprawie bezpieczeństwa na drogach

Nieudzielenie pierwszeństwa, jazda po alkoholu lub narkotykach, nadmierna prędkość, niechronieni piesi i młodzi kierowcy, którzy nie zachowują odpowiedniej ostrożności na drodze - to najczęstsze przyczyny wypadków drogowych naszym województwie. Uniwersytet Łódzki będzie pomagał w poprawie bezpieczeństwa na drogach regionu.

 

Policja wciąż analizuje najczęstsze przyczyny wypadków i przypomina o nich kierowcom. Funkcjonariusze przyznają jednak, że dużo skuteczniej działa się współpracując z innymi podmiotami.

- Nie jesteśmy w stanie sami realizować potrzeb usuwania zagrożeń drogowych. Jeśli choć jedno życie zostanie uratowane dzięki temu porozumieniu, było warto - powiedział komendant wojewódzki policji w Łodzi inspektor Andrzej Łapiński.

Mowa o "Porozumieniu o współpracy na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego…", które podpisało ośmiu partnerów, wśród nich Uniwersytet Łódzki. Nasza uczelnia angażuje się w działania wspierające poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez m.in. udział w Miejskiej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W ramach niej przygotowaliśmy i zaprezentowaliśmy mapy bezpieczeństwa miasta Łodzi za lata 2013-2015. Na bazie danych otrzymanych od Policji naukowcy z UŁ przygotowali monografię pt: "Eliminowanie przyczyn wypadków i kolizji w obszarze infrastruktury transportowej logistyki miejskiej. Na przykładzie Łodzi". Autorami są Remigiusz Kozłowski, Jakub Jabłoński i Żaneta Błoch. Wyniki analiz zostały wykorzystane przez ZDiT do planowania przebudowy kilku najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Łodzi.

Oprócz Uniwersytetu Łódzkiego Porozumienie podpisały m.in. Politechnika Łódzka, WORD w Łodzi, Sieradzu i Skierniewicach oraz Kuratorium Oświaty.

Policjanci przyznają, że najwięcej zdarzeń ma miejsce na drogach powiatowych i gminnych. Kierowcy popełniają podstawowe błędy - wożą swoje dzieci bez fotelików, piszą SMSy podczas jazdy, nieprawidłowo lub nawet niebezpiecznie parkują. Przekraczają też dozwoloną prędkość, a ma to ogromne konsekwencje - jazda z prędkością powyżej 40 km/h to podwójne ryzyko wypadku.

Zmieniają się też grupy wiekowe, do których policja chce docierać. Nowym zjawiskiem jest powodowanie największej liczby wypadków drogowych przez pieszych w wieku od 32 do 38 lat. Do tej pory osoby w tym przedziale wiekowym nie potrzebowały edukacji. Teraz jest to wymagane, a jedną z jednostek, która może pomóc w poprawie sytuacji jest Uniwersytet Łódzki.

Redakcja: Centrum Promocji