Wystawa obrazów Tadeusza Witolda Wolańskiego pt. „Światłoczuły” to hołd złożony pamięci artysty i jego zainteresowaniom zjawiskami fizycznymi w poszukiwaniach twórczych.

Tadeusz Wolański, Wieloprzestrzeń, technika własna, 50 x 50 cm, 1988
Wystawa, w ramach której prezentowana jest seria „obrazów fotograficznych” autorstwa łódzkiego artysty jest rezultatem wspólnej pracy Eleonory Jedlińskiej, historyka sztuki z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego i Małgorzaty Wolańskiej, córki profesora, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, malarki i graficzki.
Prezentacja wybranych obrazów Tadeusza Wolańskiego odnosi się do jego autorskiej techniki, dzięki której w latach 1980 powstała seria „obrazów fotograficznych”. Prace te tworzył Wolański wykorzystując pracochłonną, wymagającą czasu autorską technikę, którą sam nazywał „eksperymentalną”.
Jeszcze w czasie studiów fascynował mnie proces transformacji zjawiska fizycznego na formę artystyczną. Forma więc stała się podstawą formułowania idei artystycznej. Myślę, że moje poczynania w dziedzinach, które uznałem za istotne, pozwoliły mi na kształtowanie osobistego poglądu na rzeczywistość z pozycji uniwersalnych i uchroniły mnie przed pogrążaniem się w nicości konwencji.
– mówił Tadeusz Wolański.
Seria tych dzieł prezentowana w ramach cyklu wystaw w Uniwersyteckiej Galerii Wozownia 1/5 jest szczególnie ważna. Wskazuje ona jak indywidualne, osobne były poszukiwania twórcze malarza, profesora łódzkiej ASP, zaświadczając o jego niezależności artystycznej i duchowej. Z perspektywy historyka sztuki obrazy te urzekają spokojnym, wyważonym pięknem a znajomość metody ich tworzenia kieruje naszą myśl w stronę szacunku i pokory nas odbiorców wobec mozołu, cierpliwości, potrzeby absolutnej koncentracji na pracy twórczej i wyboru losu artysty-rzemieślnika, jak o sobie zwykł mówić Balthus, jeden z najwybitniejszych malarzy XX wieku – w tekście kuratorskim pisze prof. Eleonora Jedlińska.
Eksponowane na wystawie dzieła Wolański tworzył stosując autorską metodę polegającą na połączeniu malarstwa z fotografią przy wykorzystaniu światłoczułych właściwości materiałów chemicznych służących do jej wywoływania.
Wystawa jest elementem pracy badawczej prowadzonej przez prof. Eleonorę Jedlińską nad twórczością malarza, zmierzającej do publikacji monografii poświęconej życiu i twórczości Tadeusza Wolańskiego.
Wernisaż: 12 kwietnia, godz. 18.00, Uniwersytecka Galeria Wozownia 1/5, ul. Franciszkańska 1/5
Wystawę będzie można zwiedzać w następujących dniach i godzinach:
środy, czwartki, piątki w godz. 15.00-19.00,
soboty w godz. 14.00-18.00.
W pozostałe dni wystawę można zobaczyć po uzgodnieniu wizyty pod adresem e-mail: wydarzenia@uni.lodz.pl
W ramach wydarzeń towarzyszących wystawie 8 maja (o godz. 18.00) zapraszamy na panel dyskusyjny na temat twórczości Tadeusza Wolańskiego, który poprowadzi prof. Eleonora Jedlińska.

Tadeusz Wolański, bez tytutu, technika własna, 44 x 61 cm, 1984
Pracuje w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. Wykłada historię sztuki nowoczesnej i współczesnej, teorię sztuki i krytyki artystycznej oraz krytykę fotografii. Należy od 1996 roku do AICA, Łódzkiego Oddziału Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, Łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki, współpracuje z European Association of Jewish Studies oraz World Union of Jewish Studies z siedzibą w Jerozolimie. Autorka książek: Sztuka po Holocauście (2001), Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002 (2005), Powszechna Wystawa Światowa w Paryżu w 1900 roku. Splendory Trzeciej Republiki
(2015), Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej (2019), Zofia Lipecka. Labirynty sztuki (2023) oraz kilkudziesięciu artykułów poświęconych sztuce współczesnej, sztuce artystów żydowskich i pamięci Zagłady.

fot. Beata Michalczyk
Urodzona w Łodzi w 1972 roku. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom na wydziale Malarstwa i Grafiki w 1998 roku. Od 20 lat zajmuje się grafika projektową, z, współpracowała z czołowymi polskimi markami modowymi. Projektuje również druki na tkaninie i odzieży. Stworzyła swój własny brand odzieżowy oparty na autorskich drukach. Więcej informacji na stronie internetowej artystki: www.honeybee.fashion

fot. Beata Michalczyk
Tadeusz Witold Wolański - polski artysta, malarz, grafik, rysownik, nauczyciel akademicki. Wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz od 1986 roku Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu - Instytutu Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu.
Urodził się w Łodzi. Do rozpoczęcia II wojny światowej (1939) uczęszczał do szkoły powszechnej, gdzie ukończył dwie klasy. W 1941 został przez niemców skierowany do przymusowej pracy (Arbeitsamt) w fabryce zbrojeniowej (silników do samolotów BMW) w Łodzi, przy ul. Kątnej. Jej ewakuacja nastąpiła w lipcu 1944 r., została przeniesiona do Eisenach w Turyngii. Dzięki wstawiennictwu kuzynki, która w zakładach pracowała, nie został wywieziony do Niemiec. Również w 1944 na wskutek słabego zdrowia został skierowany do pracy w aptece na rogu ulic, Piotrkowskiej i Radwańskiej (Adolf Hitler straszę i Radwańskiej - Her Zetsen Apotheke), gdzie pracował do wyzwolenia.
W 1945 r. Rozpoczął naukę w Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącym im. Aleksego Zimowskiego w Łodzi przy u. Bocznej. Było to prywatne gimnazjum, które zostało zamknięte po roku. Kontynuował naukę w państwowym gimnazjum i liceum im. S. Żeromskiego na ul. Rewolucji, gdzie otrzymał promocję Małej Matury. W 1949 r. Przeniósł się do Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie w 1951 r. zdał egzamin maturalny. W 1952 r. Studiował jako wolny słuchacz w Szkole Filmowej 1950 - 1956 studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi na Wydziale Tkaniny w Pracowni Malarstwa prof. Romana Modzelewskiego , ad. Stanisława Fijałkowskiego, prof. Marii Stieber. W 1956 zrobił dyplom ze specjalizacji tkactwa artystycznego. Również w 1956 r. Rozpoczął pracę w tejże uczelni jako stażysta, asystent w pracowni malarstwa i rysunku doc. Stanisława Byrskiego.
W 1958 r. Otrzymał nominacje na starszego asystenta w Pracowni doc. Jerzego Nowosielskiego. W 1966 r. Po przeprowadzonym przewodzie na adiunkta, w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie przez rok pracował w pracowni malarstwa doc. Stanisława Fijałkowskiego. 1968 - 72 r. Prowadził samodzielnie pracownię grafiki żurnalowej i typografii. W 1971r. Podejmuje się opracowania programu dydaktycznego, oraz organizacji nowej pracownii Fotografii i Filmu na wniosek Rady Wydziału Włókienniczego. Pracownia ta do roku 1981 realizowała program dydaktyczny dla wszystkich wydziałów Uczelni a także prowadząc 27 prac dyplomowych. Prowadził pracownię fotografii i filmu w Katedrze Kształcenia Ogólnoplastycznego. W 1981 r. Po przeprowadzonym na ASP w Krakowie, przewodzie uzyskuje stopień docenta. W tym czasie po powołaniu nowego Wydziału Wychowania Plastycznego przy PWSSP w łodzi, na wniosek dziekana prof. Tomasza Jaśkiewicza podejmuje pracę na tym wydziale obejmując kierownictwo Pracowni Fotografii w Katedrze Ogólnoplastycznej. Równolegle od 1986 zostaje kierownikiem Pracowni Kompozycji i Teorii Formy w Zakładzie Wychowania Artystycznego w Kaliszu, filii U im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1990 r. - przekształcenie w Pracownię Kompozycji i Alternatywnych Metod Dydaktycznych. W 2000 r. - przejście na emeryturę. W 2003 - rezygnacja z pracy w U.A.M. od 2004 . - godziny zlecone w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Kaliszu - wykłady „Reklama wizualna”. Od 1990 roku – Profesor Sztuk Plastycznych. W 1996 r. otrzymał tytuł profesora mianowanego.Pracując nieprzerwanie w PWSSP w Łodzi przeszedł wszystkie stopnie nauczyciela akademickiego. W czasie tym pełnił szereg ważnych dla uczelni funkcji. m.in. w latach 1981-84 Prorektora d/s Nauki, a w latach 1984-87 Dziekana Wydziału Grafiki.
Tadeusz Wolański w pracy pedagogicznej kontynuował dydaktykę uniwersalną, tzn. W bardzo szerokim spektrum ujmująca problematykę studiów artystycznych. Interesowały go zarówno aspekty intelektualne jak i artystyczne w równym stopniu. Przykładał dużą wagę do problemów wychowawczych co wyrażał w codziennych kontaktach ze studentami. Za szczególne osiągnięcia otrzymał wielokrotnie nagrody Rektora PWSSP a także Ministra Kultury i Sztuki.
Prace artysty znajdują się w kolekcjach galerii i prywatnych zbiorach w kraju i zagranicą, m in. USA, Australii, Rosji, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Holandii, Uzbekistanie, Turcji.
Wystawy
