Nowy serwis www Uniwersytetu Łódzkiego

W poniedziałek, 31 maja uruchomiona zostanie nowa strona www (multiportal) Uniwersytetu Łódzkiego. To kolejny krok uczelni w kierunku ujednolicenia działań wizerunkowych. Prace nad multiportalem rozpoczęły się w październiku 2018 roku i trwały do teraz.

 

Uruchomienie serwisu głównego multiportalu to pierwszy etap zmieniania wizerunku uczelni w sieci. W dalszej kolejności do serwisu dołączą wydziały i jednostki międzywydziałowe, które znalazły miejsce na nowej stronie.

Dokładaliśmy wszelkich starań, by powstający serwis był jak najbardziej dopasowany do potrzeb użytkowników, a jednocześnie wpisywał się w cele strategiczne Uniwersytetu Łódzkiego i w przyszłości ułatwił funkcjonowanie w ramach tak rozległej instytucji jak nasza uczelnia, ale wiemy, że to nie koniec jego rozbudowy.

To, co wyróżnia multiportal, to zupełnie nowe podejście do ról osób odwiedzających stronę, co przekłada się na zastosowaną nawigację i funkcjonalną wyszukiwarkę. Serwis, bierze pod uwagę potrzeby wszystkich osób związanych z UŁ: studentów, doktorantów, pracowników, absolwentów, a także tych, którzy dopiero do nas dołączą, czyli kandydatów. Multiportal, pomimo oddania na Państwa ręce głównej strony serwisu, wciąż będzie ewoluował. W miarę dodawania nowych materiałów, portal będzie zyskiwał kolejne funkcjonalności.

Multiportal, podobnie jak Uniwersytet Łódzki, zmienia się w czasie i dopasowuje do użytkownika. Wszelkie uwagi i sugestie dot. układu treści w nowej wersji serwisu, prosimy kierować na: multiportal@uni.lodz.pl 

Główne założenia funkcjonowania nowego serwisu, opisywaliśmy przy okazji przeprowadzania ankiety - Pomóż tworzyć nowy serwis internetowy Przypomnijmy:

Przyjazny użytkownikom

Jedno z głównych założeń nowego serwisu brzmi: Informacje mają podążać za użytkownikiem. Dlatego treści dla konkretnej grupy użytkowników będą publikowane w strefie jej przeznaczonej np. pracownika, studenta czy doktoranta, a administrowane przez jednostki merytorycznie odpowiedzialne za przygotowywane wiadomości. Dzięki temu każdy powinien odnaleźć informacje dla siebie w jednym miejscu bez konieczności odwiedzania stron kilkunastu jednostek UŁ. Z uwagi na to, że funkcje informacyjne przejmą strefy użytkowników, strony główne (UŁ, wydziałowe etc.) będą miały głównie charakter wizerunkowy, wspierający budowę marki UŁ.

Funkcjonalny

W poszukiwaniach pożądanych informacji pomoże również multiwyszukiwarka, która umożliwi przeszukanie wszystkich stron multiportalu i wyświetlenie w wynikach w pierwszej kolejności informacji przypisanych do strefy, z poziomu której jej użyto (np. w strefie studenta najpierw zostaną wyświetlone informacje opublikowane w strefie, a w dalszej kolejności treści ogólnouczelniane, wydziałowe itp.). Wyszukiwarka będzie również przeszukiwała strony jednostek i pracowników ułatwiając szybkie i skuteczne dotarcie do jednostki, bądź pracownika, który określonymi zadaniami się zajmuje (np. rozliczaniem faktur, wyjazdami w ramach Erasmus+, stypendiami itd.).

Zintegrowany z systemami UŁ

Serwis będzie współpracował i wykorzystywał dane z systemów informatycznych UŁ. Dzięki tworzonemu równolegle przez pracowników Centrum Informatyki nowemu modułowi Portalu Pracowniczego, informacje o jednostce wraz z danymi dotyczącymi kadry zarządzającej, kontaktem, godzinami pracy, składem osobowym oraz zakresem obowiązków będą uzupełniane przez pracowników jednostki poprzez panel Portalu Pracowniczego, bez konieczności logowania się do nowego systemu, czy przesyłania próśb o zmianę danych, co da możliwość szybkiego zaktualizowania treści.

Łączący społeczność - indywidualne strony pracowników

W multiportalu, by usprawnić komunikację wykładowców ze studentami, a także pomiędzy pracownikami różnych działów, każdy z pracowników UŁ będzie miał indywidualną stronę wizytówkową edytowaną z poziomu Portalu Pracowniczego. Strona pracownika będzie zawierała informacje o pracowniku wraz z kontaktem, przypisaniem do jednostki organizacyjnej UŁ, godzinami pracy/dyżurów oraz zakresem obowiązków. Na stronie będzie można również publikować materiały - dostępne publicznie lub po zalogowaniu przez CAS.

Zaprojektowany z myślą o potrzebach

Kolejna zmiana, na którą zdecydowaliśmy się z myślą o użytkownikach to wspólny strumień aktualności. Aktualności wszystkich jednostek będą prezentowane w jednym wspólnym strumieniu informacji, by nie było już konieczności sprawdzania osobno aktualności na stronie głównej uczelni, wydziału i interesującej nas katedry. Ten mechanizm da użytkownikom szybki i wygodny dostęp do wszystkich aktualności zamieszczanych w serwisie UŁ.

Strumień aktualności będzie można filtrować i zawężać do konkretnego wydziału czy kategorii np. nauka, student, sport, pracownik. Pozwoli to na filtrowanie aktualności w taki sposób, aby w jednym miejscu prezentowane były jedynie interesujące nas tematy. Dodatkowo, w strefach będą publikowane informacje powstałe z myślą o konkretnych grupach użytkowników.

System też będzie umożliwiał administratorom np. wydziałowym przesyłanie prośby o publikację informacji na stronach administrowanych przez inne jednostki np. na stronę główną UŁ z pominięciem drogi mailowej, co skróci i uprości cały proces.