Projekt Absolwent IT - więcej specjalistów od IT na rynku pracy

Uniwersytet Łódzki zakończył projekt „Absolwent IT. Program wsparcia absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego”, dofinansowany prawie 1 milionem złotych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przeszkolono ponad 400 uczestników, którzy chcieli przekwalifikować się w kierunku zawodu: programisty, grafika/specjalisty UX, administratora baz danych czy audytora dostępności. W trakcie I trymestru zajęć absolwenci nabywali wiedzę z podstaw informatyki, by następnie poszerzać ją w ramach wybranej ścieżki specjalistycznej. Dodatkowo oferta szkoleń obejmowała także: cyberbezpieczeństwo i e-usługi oraz szkolenia miękkie: skuteczną komunikację, umiejętności kluczowe na rynku pracy, budowanie swojego wizerunku na Linkedin i kompetencje cyfrowe.

Na polskim rynku brakuje ok. 50 tys. specjalistów od IT, przy czym stawki w branży IT rosną współmiernie do liczby wakatów na stanowiskach dla programistów. Projekt „Absolwent IT” był odpowiedzią Uniwersytetu na potrzeby miasta i regionu.

Po solidnym wprowadzeniu do IT uczestnicy projektu mogli wybrać jedną z 4 ścieżek dalszego rozwoju: programista, grafik/specjalista UX, administrator baz danych lub audytor dostępności. Do tego uczelnia oferowała uczestnikom specjalistyczny kurs językowy – angielski w IT oraz szkolenia z umiejętności miękkich. 

„Obok tradycyjnych zadań uczelni, jakimi są kształcenie i badania naukowe, swoją pozycję ugruntowała w ostatnich latach także  „trzecia misja” – współpraca akademii z otoczeniem. Uniwersytet Łódzki stale wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracodawców w celu zwiększenia atrakcyjności swoich studentów i absolwentów na współczesnym, bardzo dynamicznym  rynku pracy. Zakończony właśnie z sukcesem projekt „Absolwent IT. Program wsparcia absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego” to tylko jeden z wielu przykładów działań Uniwersytetu Łódzkiego podejmowanych we współpracy z otoczeniem biznesowym i na jego potrzeby” 

 - prof. Agnieszka Kurczewska, prorektor ds. współpracy z otoczeniem Uniwersytetu Łódzkiego. 

Szkolenia z IT odpowiedzią na pandemię 

Łącznie w ramach projektu zrealizowano 3 000 godzin szkoleniowych i przeszkolono 425 uczestników. W badaniach dotyczących oceny szkoleń absolwenci podkreślali wysoki poziom merytoryczny zajęć. 

Pierwsza edycja projektu została zrealizowana w formie stacjonarnej, druga - z uwagi na pandemię - przybrała formę zdalną. W  trakcie pandemii absolwenci mogli uczyć się z  dowolnego miejsca, a  częstotliwość  szkoleń (weekendowe spotkania 2 razy w miesiącu), pozwalała na  połączenie pracy zawodowej ze zdobywaniem nowej wiedzy po godzinach. Zmiana sposobu realizacji zajęć zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na frekwencję na  szkoleniach i komfort uczestników.  

„Najbardziej ciekawe były zajęcia z grafiki komputerowej oraz kreatywny sposób ich prowadzenia. Zajęcia z programowania były trudne, dla osób początkujących bardzo wymagające, jednak z  perspektywy czasu mogę powiedzieć, że wiedza nabyta podczas ćwiczeń była trafioną inwestycją w siebie. Na ścieżce specjalistycznej audytora dostępności dowiedziałam się czym jest standard WCAG 2.0 oraz  jakie wyzwania stoją przed branżą IT w kontekście budowania adekwatnych systemów dla osób z  niepełnosprawnościami. Zdalna forma zajęć ułatwiła mi „zarządzanie” rodziną i pracę zawodową” 

- Magdalena Paszko, uczestniczka ścieżki specjalistycznej Grafik/Specjalista UX. 

Co więcej, w ankiecie podsumowującej wpływ projektu na losy zawodowe absolwentów uczestnicy podkreślali, że przyczynił się on do pozytywnych zmian w ich życiu - ułatwił podjęcie pracy w IT czy  zmianę zakresu obowiązków na związane z branżą. Jak napisała jedna z uczestniczek: 

„Dzięki zajęciom w ramach ścieżki specjalistycznej "administrator baz danych" zmieniłam pracę na branżę IT,  w której mogę wykorzystywać wiedzę nabytą podczas szkoleń. Doceniam fakt, że szkolenie trwało prawie 9 miesięcy, w trakcie których poznałam dużo więcej zagadnień niż na standardowych szkoleniach.” 

Dla prowadzących zajęcia szkolenia w formie online stanowiły duże wyzwanie. Jak mówi Pan Kamil Wojtyra - trener ścieżki specjalistycznej Administrator Baz Danych, zajęcia zdalne niosły ze sobą ryzyko zapewnienia takiego samego standardu zajęć jak stacjonarne, jednocześnie stanowiąc szansę dla progresu edukacyjnego uczestników poprzez gruntowne powtarzanie materiału za pomocą nagrań: 

„(…) Trudno było mi sobie wyobrazić, jak osoby bez ugruntowanej wiedzy informatycznej będą radziły sobie z zadaniami jakie dla nich przygotowuje. Problem był o tyle większy, że podczas zajęć stacjonarnych miałem możliwość bezpośredniego podejścia do komputera każdego kursanta/kursantki i rozwiania ewentualnych wątpliwości. Każdy  pracuje we własnym tempie i o ile przy zajęciach stacjonarnych prowadzący jest w stanie dość szybko wychwycić gdy uczestnik się zgubił i  naprowadzić go bez przerywania pracy reszty grupy, to o tyle przy formie zdalnej prowadzący jest zdany na impuls od kursanta. Pozytywną  stroną prowadzenia zajęć zdalnych, które przede wszystkim docenili uczestnicy była możliwość ich nagrywania. Kursanci mogli odtwarzać nagranie  w dowolnym miejscu i czasie w ten sposób powtarzając materiał bez konieczności wykonywania notatek podczas zajęć.” 

Pan Artur Lipnicki - prowadzący ścieżkę specjalistyczną Grafik/Specjalista UX, podkreśla z kolei zaangażowanie uczestników szkoleń, które niezależnie od formy zajęć stanowiło kluczowy czynnik w  sukcesie edukacyjnym:  

„(…) Nie ukrywam, że miałem obawy w związku z taką formą nauczania UX/UI. Obawy moje zostały rozwiane już po pierwszych zajęciach. Grupa okazała się bardzo aktywna, ambitna w dążeniu do  zamierzonego celu. Wszystkie zadania realizowane były z dużym zaangażowaniem przez słuchaczy.”  

Projekt zakończył się 31.08.2021 i był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wartość dotacji pozyskanej przez Uniwersytet Łódzki wyniosła 975 141,72 zł. Partnerem projektu uruchomionego w 2019 r. była Spółdzielnia Socjalna FADO. 

 

Materiał źródłowy: Centrum Współpracy z Otoczeniem UŁ 

Redakcja: Centrum Promocji UŁ