Transport drogowy wobec katastrof naturalnych na przykładzie powodzi - badania dra Szymona Wiśniewskiego z UŁ

Powodzie są najczęstszymi katastrofami naturalnymi występującymi na świecie, wywołującymi do tego ogromne szkody. Co więcej, ekstremalne zjawiska powodziowe będą występować coraz częściej ze względu na zmiany klimatu i formy użytkowania terenu, również na terenie Polski. Z drugiej strony ostatnie dwie dekady przyniosły w naszym kraju niezwykle dynamiczny wzrost poziomu motoryzacji oraz rozrost i poprawę jakości infrastruktury drogowej. Dr Szymon Wiśniewski z Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego analizuje te zjawiska.

Opublikowano: 05 października 2021
dr Szymon Wiśniewski pozuje do zdjęcia przy skrzyżowaniu ulic w Łodzi

Dr Łukasz Wiśniewski opisuje możliwe procedury zaradcze, które należy wdrożyć przed wystąpieniem powodzi oraz sytuacje kryzysowe zagrażające stabilnemu funkcjonowaniu transportu drogowego, gdy ona już nastąpi. Wskazuje także na obszary w Polsce, gdzie powodzie generują najwyższe szkody.

W wyniku wystąpienia zdarzeń nietypowych (np. powodzi) zarządzanie systemem transportowym jest wyjątkowo utrudnione. Konieczne wtedy staje się szczególnie racjonalne i efektywne dysponowanie infrastrukturą, tak aby w związku z wyłączeniami (np. zalaniem drogi, zalaniem dróg sąsiednich, prewencyjnym zamknięciem drogi) zagrożonych jej odcinków, obniżeniem poziomu dostępności i zmianami w obciążeniu sieci nie wystąpiło wykluczenie transportowe, które zaważyć może na bezpieczeństwie ludności i stanie gospodarki. 

Więcej w artykule PAP.

Dr Szymon Wiśniewski jest autorem monografii naukowej opublikowanej nakładem Wydawnictwa UŁ pt. Dostępność transportowa i obciążenie sieci drogowej w Polsce w świetle zagrożeń powodziowych. Publikacja do pobrania nieodpłatnie.

Materiał: dr Szymon Wiśniewski, Wydział Nauk Geograficznych UŁ; WUŁ.

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR