UŁ komentuje: Leki a suplementy

Leki nierzadko mylą się konsumentom z suplementami. Producenci wykorzystywali ten fakt w sprzedaży. Poprawę przyniósł Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów. O zmianach opowiada mgr Justyna Nowak z Wydziału Prawa i Administracji UŁ, która specjalizuje się w prawie medycznym.

 

Opublikowano: 21 listopada 2017

Warto wskazać podstawowe rozróżnienie między lekiem, a suplementem diety. Lek (produkt leczniczy) to substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania chorobom lub leczenia chorób. Suplementy diety natomiast to środki spożywcze, których celem jest uzupełnianie normalnej diety. Nie są zatwierdzone przez URZĄD REJESTRACJI PRODUKTÓW LECZNICZYCH (UPRL). Suplementy nie podlegają ciągłemu monitorowaniu bezpieczeństwa stosowania (w przeciwieństwie do produktów leczniczych). Reklamy tych produktów często bywają więc mylące i insynuujące lecznicze właściwości, których suplementy nie posiadają.

Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów to oddolny akt ustanowiony przez samych przedsiębiorców. Przyjęli oni pewne zobowiązania w celu ochrony konsumentów. W akcie tym możemy znaleźć wskazówki, jak powinny być oznaczane reklamy suplementów diety oraz czego zawierać nie powinny. Przykładem może być oznaczanie - w dolnym prawym rogu reklamy suplementu powinien znajdować się napis suplement diety. W reklamach tego rodzaju m.in. nie powinny pojawiać się nazwy chorób, które bywają mylące dla konsumentów i kojarzą się z wyrobami leczniczymi.

Więcej o zmianach i suplementach w materiale opowiada mgr Justyna Nowak z Wydziału Prawa i Administracji UŁ.

 

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR