28 września, 2018 r.
UŁ kształci ekspertów od pisania

fot. Pixabay
Dla osób zainteresowanych pisarstwem, niezależnie od formy – poczynając od poezji, poprzez prozę, dramat, scenariusze, a na copywritingu kończąc – Wydział Filologiczny UŁ stworzył innowacyjny na skalę Polski kurs kreatywnego władania słowem, kształcący ekspertów od pisania, zarówno literatury, jak i tekstów użytkowych.
Studia, które będą łączyły teorię z praktyką pisarską, zostaną uruchomione w roku akademickim 2019/2020. Studenci pogłębią swoją wiedzę nie tylko z zakresu literatury pięknej i tekstów użytkowych, a również form „zmąconych” (np. komiks), będą mieli zajęcia z pisania scenariuszy i te analizujące nowe zjawiska literackie jak liberatura, literatura internetowa, grywalna itp. W programie poświęcono też dużo zagadnieniom procesu twórczego: np. kreacja bohatera, storytelling, fakt i fikcja. Program wprowadza do dydaktyki różnorodne konteksty funkcjonowania literatury: ekonomiczny (przedmioty: Finansowanie kultury, Praktyczna humanistyka cyfrowa), prawny (Zagadnienia prawne w instytucjach kultury), ideologiczny (przedmioty filozoficzne, estetyczne, antropologiczne), czy społeczny (Perswazja w tekstach kultury, Tekst użytkowy, Edukacja kulturowa, Tekst w działaniu społecznym).
Umiejętności i wiedza zdobyte podczas studiów umożliwią
absolwentom znalezienie zatrudnienia w wielu branżach związanych ze słowem
pisanym i komunikacją; m.in. w:
– instytucjach kultury: w działach programowych,
oświatowych i promocyjnych (kuratorzy ścieżek narracyjnych, autorzy tekstów
towarzyszących, autorzy działań edukacyjnych, rzecznicy prasowi, członkowie
zespołów budujących komunikację z mediami i publicznością);
– instytucjach artystycznych: w działach literackich,
oświatowych i promocyjnych (kierownicy literaccy, dramaturdzy, libreciści,
autorzy działań edukacyjnych, rzecznicy prasowi, członkowie zespołów budujących
komunikację z mediami i publicznością);
– mediach: w prasie, w radiu, w telewizji, w redakcjach
mediów internetowych (dziennikarze, szczególnie zajmujący się problematyką
kultury, krytycy) oraz w działach promocji tychże;
– wydawnictwach publikujących książki, multimedia, gry
komputerowe, gry planszowe (autorzy, redaktorzy, edytorzy, korektorzy) oraz w
działach promocji tychże;
– NGO’s, zwłaszcza zajmujących się dziedzictwem
kulturowym (animatorzy, edukatorzy, dokumentaliści);
– biznesie: w działach społecznej odpowiedzialności
biznesu oraz w działach promocji (autorzy tekstów użytkowych, w tym wystąpień
publicznych, redaktorzy, koordynatorzy prac wydawniczych, rzecznicy prasowi,
członkowie zespołów budujących komunikację z mediami i publicznością);
– urzędach administracji państwowej: w działach prasowych
oraz w działach promocji (autorzy tekstów wystąpień publicznych, rzecznicy
prasowi, członkowie zespołów budujących komunikację z mediami i publicznością).
Twórcze pisanie wydobywa pełen potencjał z obecnej kadry
Katedry Teorii Literatury, która składa się z badaczy a jednocześnie praktyków
(poetów, dziennikarzy, tłumaczy, scenarzystów, edukatorów kulturowych). Pomysłodawcy
kierunku opierają się na doświadczeniach zdobytych w czasie prowadzenia
specjalności „Twórcze pisanie” w ramach studiów kulturoznawczych, której
orędowniczką była zmarła w 2016 r. prof. Joanna Ślósarska. W swojej osobie
łączyła pracę teoretyka i praktyka – jej twórczość akademicka i poetycka
dopełniały się.
Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/
Źródło: Bartosz Burski, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
Redakcja: Centrum Promocji UŁ