PROFIL PRACOWNIKA: Adam Cybulski

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Nauczyciel akademicki zatrudniony w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Wybrane kursy akademickie prowadzone w latach 2018-2022: Filmowe środki stylistyczne, Telewizja w systemie komunikowania, Dramaturgia formatów telewizyjnych, Gatunki i formaty telewizyjne, Główne teorie filmu, Analiza filmu, Współczesne teorie filmu, Kino światowe w XXI wieku, Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności. Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego: http://filmoznawczo.weebly.com/; https://pl-pl.facebook.com/filmoznawczo/.

BIOGRAM

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. UŁ dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej, obronił 12 czerwca 2019 roku. Od 2018 roku pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych (dawnym Zakładzie Historii i Teorii Filmu). Od 2019 roku jest opiekunem Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.

ZAINTERESOWANIA

Zainteresowania naukowe:
ciało w filmie, kino amerykańskie, kategorie retro i nostalgii w filmie, związki kina i telewizji

Kursy akademickie:

  • Filmowe środki stylistyczne
  • Analiza filmu/ Analiza filmu IV (po 1980 roku)
  • Gatunki i formaty telewizyjne
  • Dramaturgia formatów telewizyjnych
  • Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności
  • Telewizja w systemie masowego komunikowania
  • Kino światowe w XXI wieku
  • Główne teorie filmu
  • Współczesne teorie filmu
  • Inne ciała – filmowe wizerunki fizycznego piętna
  • Seminarium licencjackie

OSIĄGNIECIA

Artykuły naukowe:

  • Krystaliczne obrazy Leosa Caraxa. Uwagi o „Chłopak spotyka dziewczynę” i „Złej krwi” w optyce koncepcji obrazu-czasu Gillesʼa Deleuzeʼa, „Panoptikum” 2014, nr 13 (20).
  • New is Overrated. Konferencja NECS “Archives of/for the Future” w kontekście nostalgii za filmem analogowym, „Perspektywy Kulturoznawcze” 5/2015.
  • Dezorientacja, nadmiar, cytat. O postmodernistycznym kodzie w filmach Leosa Caraksa, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R. W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, Łódź 2015.
  • Gliński kontra Kamiński. Wierna czy niewierna ekranizacja?, [w:] Kamienie i szaniec. Analizy, rozmowy, kontrowersje wokół filmu Roberta Glińskiego, red. M. Jakubowska, Warszawa 2015.
  • Powrót do ruchu. Początki kinematografu i nomadyczność w „Holy Motors” Leosa Caraxa, „Mała kultura współczesna” 2015, nr 2.
  • Obserwując codzienność. O kinie osobistym Midiego Z, [w:] Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, red. J. Murczyńska, Kraków, Warszawa 2016 [książka wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej].
  • „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmonyʼego Korineʼa. „Skrawki” i „Julien Donkey-Boy” wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2017, nr 4.
  • Leos Carax: kinofil, który przestał oglądać filmy, [w:] Autorzy kina europejskiego VII, red. P. Włodek, K. Żyto, Łódź 2018.
  • Nowy film retro. Problem napisów początkowych, „Fragile” 2019, nr 4 (46).
  • O nowych sposobach zarządzania fizyczną różnicą na ekranie: autotematyzm i intencja zwrotna wobec reprezentacji „anormalnego” ciała w filmie, „Zagadnienia Rodzajów Literackich/ Problems of Literary Genres” 2020, nr 1.
  • Fałszywy żebrak (1898) wobec disability studies. Uwagi o miejscu pierwszego filmu o niepełnosprawności ruchowej w literaturze naukowej, [w:] Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, B. Gierszewska, M. Bator, Warszawa 2022.


Monografie:

  • „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021.


Przekłady z języka angielskiego:

  • Giovanna Fossati, Pracując z dziedzictwem filmowym, rozm. przepr. Ł. Biskupski, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, „EKRANy” 2016, nr 2 (30).
  • Deniz Göktürk, How Modern Is It? Ruchome obrazy Ameryki we wczesnym kinie niemieckim, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.
  • Clara Pafort-Overduin, John Sedgwick, Znajomość zachowań widowni na podstawie danych statystycznych: Londyn i Amsterdam w połowie lat 30. XX wieku, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.


Inne publikacje:

  • Ucieczki w noc. Noc amerykańska (próba charakterystyki formuły), „Kino” 2018, nr 9.
  • Films of Panos Cosmatos: Retro as an Aesthetic of Alienation, „In Media Res” 01.04.2020.


Udział w projektach badawczych:

  • Interdyscyplinarny projekt „Wymiary cielesności: między bioetyką i filmoznawstwem” finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” (2016-2017).


Wybrane referaty wygłoszone na konferencjach:

  • Podwójny seans – musicale Johna Watersa (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: musical”, Łódź 2014).
  • Kobieta melodramatu a kobieta horroru. Heroiny w klasycznym kinie japońskim (Konferencja naukowa „Kultura Japonii: Kino – Teatr – Komiks – Animacja”, Poznań 2015).
  • „Sześć sezonów i film”. Samozwrotność i pastisz w serialu „Community” (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: komedia”, Łódź 2015).
  • Filmowa twórczość Harmonyʼego Korineʼa jako nawiązanie do demoniczno-osobliwych wizerunków niepełnosprawności z początku XX wieku (Konferencja naukowa „Ciało to trickster. Społeczno-kulturowe konteksty doświadczania ciała”, Wrocław 2015).
  • Kampowy Szpital Brytania. Analiza języka w serialu „Garth Marenghi’s Darkplace” (Konferencja naukowa „Popkultura, kicz i kamp. Współczesne oblicza gatunków telewizyjnych”, Łódź 2016).
  • Przeżycie katarktyczne a dyskomfort podglądacza. Strategie przedstawiania ciała ułomnego w kinie współczesnym (Konferencja naukowa „II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Dyskursy widzialności”, Kraków 2016).
  • Discourse of Pity and Management of Visible Stigma. Images of Physical Otherness in Modern Cinema (Konferencja naukowa „NECS – Sensibility & the Senses: Media Bodies Practices”, Paryż 2017).
  • Fałszywy żebrak. Problemy z pierwszym filmem o niepełnosprawności fizycznej („III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Przestrzenie — praktyki — artykulacje”, Łódź 2019).
  • Pomiędzy codzienną czynnością a „pokazem magika”. Praktyczne i estetyczne funkcje protez kończyn górnych w amerykańskim filmie lat 40. (Konferencja naukowa „Rzeczy, przedmioty, artefakty”, 2022).
  • Early 90s ‘Freakery’: ‘Human Oddities’ & Reflection on Media Representations of Physical Difference (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).
  • European University Film Award w świetle wizerunku nowego kina europejskiego oraz pracy dydaktycznej („IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Narracje — teorie, strategie, konteksty”, Warszawa 2023).

Wybrane rozmowy i wykłady:

  • Irak: etniczność, religia i polityka. Spotkanie z Krzysztofem Zdulskim po filmie Tylko umarli (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Ukraina, jakiej nie znamy. Spotkanie z Włodimirem Kowalenką po filmie Prawie święty (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Poza dyskursem litości (w ramach cyklu wykładów „Ciało i ekran”, Muzeum Sztuki, Łódź 2018).
  • Close reading: metody, za pomocą których można analizować film. Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli (Regionalny Kongres Edukacji Kulturalnej, Łódź 2018).
  • Udział w rozmowie Śniadanie z książką. „Autorzy kina europejskiego VII” (Festiwalu Kamera Akcja, Łódź 2018).
  • Udział w warsztacie Cinephilia as Care Work: Teaching European Cinema in Times of Crisis; wraz z Dagmar Brunow, Renatą Šukaitytė, Philippe’em Meersem (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).

Wyróżnienia:

  • Nagroda Rektora UŁ II stopnia za działalność naukową (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).
  • Nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami w kategorii „Debiut Roku” (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).

KONTAKT I DYŻURY

tel: 42-665-51-33

e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl

Pomorska 171/173 pokój: 3.04 90-236 Łódź

Dyżury

środa: 12:15-13:15 Pokój 3.04. Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mejlową.
czwartek: 17:00-18:00 Pokój 3.04. Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mejlową.