PROFIL PRACOWNIKA: Agnieszka Rasmus

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

pracowniczka badawczo-dydaktyczny

tematyka prowadzonych badań i zajęć: kino brytyjskie, kino hollywoodzkie, film kultowy, adaptacja, Szekspir na dużym i małym ekranie, kino gatunkowe, kino popularne, seryjność w kulturze popularnej, complex TV

koordynatorka zajęć Academic Presentation na drugim roku studiów magisterskich oraz Analysing Film na pierwszym roku studiów magisterskich;


BIOGRAM

Jestem pracownicą w Instytucie Anglistyki UŁ. Moje zainteresowania badawcze to historia i teoria filmu, Hollywood, kino brytyjskie, teoria adaptacji i remake’u oraz nowe media. Mój ostatni projekt badawczy dotyczy amerykańskich remake’ów kultowych filmów brytyjskich.

Wraz z prof. Magdaleną Cieślak, współredaguję A/R/T - Analyses/Rereadings/Theories: A Journal Devoted to Literature, Film and Theatre.

Prowadzę zajęcia z Kina Brytyjskiego, Kultury Filmowej, Remake’ów, Średniowiecznej i Renesansowej Literatury i Dramatu, z Adaptacji oraz Konwersacji i Prezentacji Ustnych w ramach modułu PNJA. Sylabusy aktualnych zajęć dostępne są tutaj


Prace licencjackie oraz magisterskie pod moim kierunkiem dotyczą głównie problematyki adaptacji, kina brytyjskiego, kina autorskiego, kultury cyfrowej oraz filmu kultowego.

ZAINTERESOWANIA

kino brytyjskie, kino hollywoodzkie, kino kultowe, remake, adaptacja, nowe media, seriality, Szekspir

OSIĄGNIECIA

Hollywood Remakes of Iconic British Films: Class, Gender and Stardom (EUP, 2022)

BEST BOOK of 2022: Hollywood Remakes of Iconic British Films: Class, Gender and Stardom
(Edinburgh University Press, 2022) by Agnieszka Rasmus, University of Łódź, Poland.

"The Janovics Center Award for Outstanding Humanities Research in Transnational Film and Theatre Studies is yearly awarded to publications that advance transnational research in the fields of film and theatre studies and employ innovative methods in the humanities. The Jury awarding these works was composed of Professors Rachel Harris, Florida Atlantic University; Andrew Higson, University of York; and Constantin Parvulescu, Babes-Bolyai University.

The Jury regards the monograph as an excellent example of transnational film studies research. It commends its detailed scholarship, quality of writing, and carefully thought-out argument. One of the strengths of Rasmus’s monograph is the novelty of the topic, an examination of films made with substantial Hollywood involvement in the UK in the 1960s/1970s, and then remade as Hollywood films in the 2000s, thereby addressing important issues about transnational production and distribution, cross-cultural exchange and reception, and the processes of adaptation and remaking. Drawing on an in-depth knowledge of the literature in her field, Rasmus’s approach is multidimensional, engaging with both industrial and aesthetic concerns, employing horizontal and diachronic research, and providing a comprehensive cultural and historical context. This enables her to reveal the way class, gender and stardom are adapted and updated for global audiences."


KONTAKT I DYŻURY

Dyżury

czwartek: 10:00-11:30