PROFIL PRACOWNIKA: Blanka Brzozowska
dr hab. Blanka Brzozowska
e-mail: blanka.brzozowska@uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Zakres zadań w obszarze obowiązków dydaktycznych:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych
- udział w opracowywaniu oraz aktualizowaniu programów kształcenia i planów zajęć dydaktycznych
- przeprowadzanie egzaminów i zaliczeń, w tym egzaminów dyplomowych
- opieka nad pracami zaliczeniowymi i semestralnymi studentów
- opracowywanie materiałów dydaktycznych do prowadzonych zajęć
- przeprowadzanie konsultacji ze studentami
- prowadzenie i recenzowanie prac dyplomowych
Zakres zadań w obszarze obowiązków badawczych (problematyka: kultura cyfrowa, media społeczne, crowdfunding i crowdsourcing, kulturowe studia miejskie):
- prowadzenie i uczestnictwo w badaniach naukowych i pracach rozwojowych
- rozpowszechnianie wyników badań naukowych lub rozwojowych przez publikowanie wyników
- uczestnictwo w konferencjach i seminariach naukowych
BIOGRAM
Ukończyła kulturoznawstwo ze specjalnością filmoznawstwo i wiedza o mediach na Uniwersytecie Łódzkim (2002) oraz Podyplomowe Studium Terapii i Treningu Grupowego na Uniwersytecie Warszawskim w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (specjalność: Trening Kreatywności i Artterapia) (2009-2011). Brała udział różnych w szkoleniach z zakresu komunikacji i pracy z grupą oraz kreatywności. Posiada również tytuł trenerki języka ruchu i świadomej pracy z ciałem (szkolenie łączące komponenty metody Laban/Bartenieff Movement System z technikami terapii tańcem i ruchem w pracy ludźmi – 2019-2021).
Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała w 2006 roku na podstawie dysertacji Ambiwalencje flânerie. Analizy wybranych realizacji literackich i filmowych. W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych (tytuł rozprawy: Miejskie tłumy. Miasto i wspólnotowość w dobie sieciowej współpracy).
ZAINTERESOWANIA
Zainteresowania naukowe:
Przestrzeń miejska i kultura współczesnego miasta, kultura cyfrowa, kreatywność, przemysły kreatywne, somatechniki.
Działania pozanaukowe:
Prowadzi warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej i kreatywności oraz języka ciała i komunikacji niewerbalnej.
Jej pasją są podróże, zwłaszcza po Azji Południowo-Wschodniej.
OSIĄGNIECIA
Najważniejsze publikacje
Monografie naukowe:
- (współaut. P.Gałuszka) Crowdfunding and Independence in Film and Music, Routledge 2021.
- Miejskie tłumy. Miasto i wspólnotowość w dobie sieciowej współpracy, Łódź 2017.
- Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź 2009.
- Gen X – pokolenie konsumentów, Kraków 2005.
Wybrane artykuły w czasopismach naukowych:
- Laban Bartenieff Movement System jako inspiracja dla ucieleśnionego designu w kontekście projektowania przestrzeni miejskiej, „Przegląd Kulturoznawczy” 2/2020.
- Urbanizm crowdfundingowy jako wyzwanie dla współczesnych polityk miejskich – zarys perspektywy badawczej [w:] „Zarządzanie w Kulturze” 2019, Tom 20 Numer 1, , doi:http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.19.005.1033
- (współaut.) P. Gałuszka, Crowdfunding: towards a redefinition of the artist's role. The case of MegaTotal, „International Journal of Cultural Studies” t. 20, nr 1., 2017, strony: 83-99 , https://doi.org/10.1177/1367877915586304
- (współaut.) P. Gałuszka, Crowdfunding and the democratization of the music market, „Media Culture and Society” [wydanie Online First, October 20 2016], strony: 1-17, DOI: 10.1177/0163443716674364
- (współaut.) P. Gałuszka, Early career artists and the exchange of gifts on a crowdfunding platform “Continuum. Journal of Media & Cultural Studies”, Vol. 30(6) 2016, strony: 744-753, DOI: 10.1080/10304312.2016.1231790, http://dx.doi.org/10.1080/10304312.2016.1231790
- Crowdfunding from the perspective of music fans – participation or exploitation? “Prace Kulturoznawcze” 19/2016, strony: 73-88, http://dx.doi.org/10.19195/0860-6668/19.5
- 'Creative City' as a Brand – the Case of Łódź ,„Creativity Studies” 9(01), strony: 3-14, http://dx.doi.org/10.3846/23450479.2015.1112312
- Wędrówki po mieście podziemnym – powieściowe uniwersum Metro i antropologia metra jako inspiracje flânerie, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 4/2015, strony: 120-126.
- Nowe oblicza przewodnika w kontekście rozwoju kultury uczestnictwa, "Prace Kulturoznawcze" 7/2015, strony: 231-245.
- Crowdfunding – nowe perspektywy dla produkcji i promocji filmowej, „Kwartalnik Filmowy” nr 85 /2014, strony: 183-193.
- W podróży miejskimi środkami transportu. Artystyczne projekty Pierre'a Nadilona i Patricka Corillona w kontekście antropologii metra Marca Augé, „Sztuka i Dokumentacja” 11/2014, strony: 63-69.
- Tematyzacja zamieszkiwania. O kreowaniu przestrzeni miejskiej w „turystycznych” narracjach promocyjnych inwestycji mieszkaniowych, „Miscellanea” nr 19 2013/2014, strony 18-24.
- Crowdfunding and Crowdsourcing: New Challenges for the Visual Documentation of City Cultures „Przegląd Kulturoznawczy” nr 4 (18) 2013, strony 301-310.
- W temacie zabawy – zabawa tematem. Ludyczność tematyzowana w środowiskach konsumpcyjnych, „Dyskurs” nr 13/14/2012, strony: 74-96.
- Klown rzecznikiem korporacji - Ronald McDonald w obliczu nowych wyzwań kultury konsumpcyjnej „Przegląd Kulturoznawczy” 2(10)/ 2011, strony: 64-75.
- Parateksty przestrzeni miejskiej, „Tematy z Szewskiej” nr 1/2011, strony: 69-74.
- „Are you in?” – nowe formy promocji w przestrzeni miejskiej [w:] „Annales Universitatis Paedagogica Cracoviensis” 88, Studia de Cultura I, red. A.Ogonowska, Z.Bauer, B.Skowronek, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego 2010, strony: 156-163.
- Plotkujące plemiona – problem wspólnotowości w perspektywie rozwoju kultury konsumpcyjnej, „Przegląd Kulturoznawczy” 2/2010, strony: 176-187.
- Pochwała sztuczności, czyli kim jest postturysta?, „Sztuka i Filozofia” 29/2006
Wybrane rozdziały w monografiach naukowych:
Playable city – nowe wyzwanie dla miejskiego dizajnu [w:] Społeczny wymiar dizajnu, red. K.Izdebska, M.Klein, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.
Crowdfunding w Polsce w perspektywie kulturoznawczej [w:] red. A. Szopa, A. Pluszyńska, Crowdfunding w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Od „wirtualnej witryny” do „cichych sklepów” - nowy wymiar konsumpcji w przestrzeni miejskiej [w:] Więcej niż obraz, red. Eugeniusz Wilk, Anna Nacher, Magdalena Zdrodowska, Ewelina Twardoch i Michał Gulik, Wydawnictwo Katedra, Gdańsk 2015, strony: 551-556.
Crowdfunding – nowy model finansowania kina? [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R.Kluszczyński, T.Kłys, N.Korczarowska-Różycka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, strony: 87-98.
Zjadanie miasta – doświadczenie przestrzeni miejskiej w perspektywie nowych praktyk kulinarnych [w:] Terytoria smaku, red. A. Wieczorkiewicz, U. Jarecka, Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN 2014, strony: 153-172.
Kapitał miasta – kapitał konwersacyjny. Wpływ wspólnot konsumenckich na kształt przestrzeni miejskiej [w:] Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M.Madurowicz, Wydawnictwo UW, Warszawa 2014, strony: 228-235.
Miasto kreatywne − miasto studentyfikowane? [w:] Idea uniwersytetu – reaktywacja, red. P.Sztompka, K.Matuszek, WUJ Kraków 2014.
Mieszkańcy jako turyści - rola wyobraźni turystycznej w kreowaniu przestrzeni miejskiej [w:] Konteksty Sztuki – Konteksty Estetyki, tom II, Przestrzenie późnej nowoczesności, red. I.Lorenc, M.Salwa, Wyd. Officyna, Łódź 2011, strony: 279-290.
Turyst(k)a w supermarkecie kultury [w:] Od przemysłow kultury do kreatywnej gospodarki, red. A, Gwóźdź, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010, strony: 228-236.
Zmysł smaku w służbie ideologii [w:] Spektakle zmysłów, red. A.Wieczorkiewicz, M.Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010, strony: 83-93.
Manufaktura – nowa przestrzeń konsumpcji [w:] Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E.Rewers, A.Skórzyńska, Wyd. UAM, Poznań 2010, strony: 121-132.
Paratekst jako oszust i demistyfikator? [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010, strony: 63-85.
Kreowanie atrakcji turystycznej na przykładzie hutongu [w:] Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu, red. M.Kosztaszuk-Romanowska, A.Wieczorkiewicz, Białystok 2009, strony: 116-123.
O czytaniu kiczu – turysta modny [w:] Człowiek w podróży, red. Z.Krawczyk, E.Lewandowska-Tarasiuk, J.W.Sienkiewicz, Wyższa Szkoła Ekonomiczna „Almamer”, Warszawa 2009, strony: 83-92.
Paratext as an impostor and demystifier?[w:] red. A Gwóźdź, Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte (Film Under Re-Construction. Cinema and Its Paratexts), Schüren Verlag /Wyd. Naukowe Śląsk, Marburg/Katowice 2009, strony: 228-243.
Dźwiękowy portret miasta. Lisbon Story Wima Wendersa [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze. red. Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz, Barbara Giza, Academica, Warszawa 2008, strony: 81-92.Dwa spojrzenia na amerykański krajobraz [w:] Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych, red. I. Hübner, A. Izdebska, J. Płuciennik, D.Szajnert, Łódź 2008, strony: 105-116.
Turysta jako flâneur [w:] Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008, strony 91-100.
Dwa spojrzenia na amerykański krajobraz [w:] Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych, red. I. Hübner, A. Izdebska, J. Płuciennik, D.Szajnert, Łódź 2008.
Dźwiękowy portret miasta. Lisbon Story Wima Wendersa [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Analizy kulturoznawcze. red. Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz, Barbara Giza, Academica, Warszawa 2008.
Kultura jako przestrzeń śmietniska [w:] Aksjotyczne przestrzenie kultury, red. R.Tańczuk, D.Wolska, Wrocław 2005.
Rola seriali telewizyjnych w kształtowaniu się tożsamości Pokolenia X [w:] Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, red. A.Kisielewska, Kraków 2004.
Denarracja jako problem Pokolenia X [w:] Narracja i tożsamość (I), red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004.
Telewizja podglądaczy. Próba analizy fenomenu reality TV [w:] (Nie)Obecne granice. Szkice o obliczach transgresji, red.D.Rode, K.Kuropatwa, Kraków 2003.
Wybrane konferencje zagraniczne i krajowe:
Społeczny wymiar designu, 29.09.2020, Szczecin/ONLINE, Uniwersytet Szczeciński, Szczeciński Inkubator Kultury INKU, referat: Playable city – nowe wyzwanie dla miejskiego designu.
Organizowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, 24-25.11.2017, Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Miasta Warszawy, referat: Crowdfunded urbanism w perspektywie kulturowych studiów miejskich.
Designing the Smart City, 25.04.2017 Wilno, University of Applied Sciences, Faculty of Arts and Creative Technologies, referat: User-Generated City: From Civic Budgets To Crowdfunded Urbanism.
II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców „Dyskursy widzialności”, pod auspicjami Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, 8‒10 grudnia 2016 roku, Kraków, referat: Miejskie/prywatne ekrany – samotne azyle czy terytoria nowej wspólnotowości?
Creative Industries and Sustainable Development: Bridging Theory and Practice, Czerwiec 25-26, 2015, Vilnius Gediminas Technical University, Wilno, referat: 'Creative City' as a Brand – the Case of Łódź.
Kongres Kultury Akademickiej 20-22.03 2014 UJ Kraków, udział w panelu Miasta uniwersyteckie. Kulturotwórcza rola uniwersytetów i młodzieży studenckiej w przestrzeni miejskiej, tytuł wystąpienia: Miasto kreatywne jako/czy miasto studentyfikowane?
Crisis in Film and Visual Media, Vilnius University, Wilno, Litwa, September 19-20, 2014, referat: Crowdfunding – a Big Opportunity for Film Industry in the Time of Crisis?
17th Biennial Conference of the International Association for the Study of Popular Music: BRIDGE OVER TROUBLED WATERS: CHALLENGING ORTHODOXIES, 24-28 czerwca 2013, University of Oviedo, referat (Blanka Brzozowska, Patryk Gałuszka): From fan labor to fan financing. The study of crowdfunding community.
Visual Methods in Cultural Urban Studies, UAM, Poznań 2013, referat: Crowdfunding and crowdsourcing: new challenges for visual documentation of city cultures.
Severn Pop Network inaugural conference: The small economies of the‘new’ music industry, University of Bristol, Bristol 2013, referat (Blanka Brzozowska, Patryk Gałuszka): Crowdfunding platform as a new type of institution on the recording market.
Żywność kulturowo przetworzona. Kulinaria z perspektywy humanistycznej, Akademia “Artes Liberales”, Warszawa 2013, referat: Kulturowe znaczenie kulinariów w kontekście przestrzeni miejskiej.
Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, referat: Kapitał miasta – kapitał konwersacyjny. Wpływ wspólnot konsumenckich na kształt przestrzeni miejskiej
Humanistyczne perspektywy badania miasta, Sesja II: Miasto – opowieści przestrzenne, PTK, Instytut Kultury Polskiej, Warszawa 2010, referat: Plotka, pogłoska, legenda miejska – wykorzystanie przestrzeni miejskiej w nowych strategiach reklamowych.
Konteksty Sztuki – Konteksty Estetyki, II Polski Kongres Estetyczny, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (Instytut Kultury i Komunikowania SWPS), Polskie Towarzystwo Estetyczne, Warszawa 2010, referat: Mieszkańcy jako turyści - rola wyobraźni turystycznej w kreowaniu przestrzeni miejskiej.
XIV Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny Co się dzieje ze społeczeństwem?, UJ/AGH/Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie/ Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Kraków 2010, referat: Zjadanie miasta – doświadczenie przestrzeni miejskiej w perspektywie nowych praktyk kulinarnych.
Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, UAM, Poznań 2009, referat: Manufaktura – nowa przestrzeń konsumpcji.
KONTAKT I DYŻURY
Sekretariat jednostki: 42-633-14-34
POW 3/5 pokój: A420 90-255 Łódź
Dyżury
piątek: 10:00-11:00 Pokój A420