• Polski
  • English
 
Uniwersytet
  • O nas
  • Zarządzanie na uczelni
  • Struktura
  • Komisje, rady, zespoły
  • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
  • Historia UŁ
  • Wykłady rektorskie
  • Odznaczenia
  • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
  • HR Excellence in Research
  • 80-lecie UniLodz
Nauka i badania
  • ScienceON
  • Popularyzacja nauki
  • Centra naukowe
  • Wsparcie w nauce i badaniach
  • Etyka badań
  • Nominacje profesorskie
  • Promocje doktorskie i habilitacyjne
Rekrutacja
  • Dla osób kandydujących
  • Nasze kierunki
  • Szkoły doktorskie
  • Studia podyplomowe i MBA
  • Mikropoświadczenia
  • Studia dla osób z zagranicy
Współpraca
  • Współpraca na UŁ
  • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
  • UniLodz dla szkół
  • Biznes
  • Dla mediów
  • Kultura w UniLodz
  • Transfer technologii
  • Wynajem i sprzedaż
  • Zamówienia publiczne
  • Kariera w UŁ
  • Sygnaliści w UŁ
  • Patronat Rektora
Społeczna odpowiedzialność uczelni
  • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
  • UniLodz RAZEM
  • Plan na Rzecz Równych Szans
  • Akcje społeczne
  • Rada Ds. Równego Traktowania
  • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
  • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
Studiuję w UniLodz
  • Moje studia
  • Onboarding
  • Organizacja studiów
  • Jakość kształcenia
  • Tutoring
  • Rozwój
  • Nagrody
  • Pomoc psychologiczna
  • Koła naukowe i organizacje studenckie
  • Osiedle akademickie
  • Biuro Karier
  • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ
  • Uniwersytet
    • O nas
    • Zarządzanie na uczelni
    • Struktura
    • Komisje, rady, zespoły
    • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
    • Historia UŁ
    • Wykłady rektorskie
    • Odznaczenia
    • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
    • HR Excellence in Research
    • 80-lecie UniLodz
  • Nauka i badania
    • ScienceON
    • Popularyzacja nauki
    • Centra naukowe
    • Wsparcie w nauce i badaniach
    • Etyka badań
    • Nominacje profesorskie
    • Promocje doktorskie i habilitacyjne
  • Rekrutacja
    • Dla osób kandydujących
    • Nasze kierunki
    • Szkoły doktorskie
    • Studia podyplomowe i MBA
    • Mikropoświadczenia
    • Studia dla osób z zagranicy
  • Współpraca
    • Współpraca na UŁ
    • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
    • UniLodz dla szkół
    • Biznes
    • Dla mediów
    • Kultura w UniLodz
    • Transfer technologii
    • Wynajem i sprzedaż
    • Zamówienia publiczne
    • Kariera w UŁ
    • Sygnaliści w UŁ
    • Patronat Rektora
  • Społeczna odpowiedzialność uczelni
    • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
    • UniLodz RAZEM
    • Plan na Rzecz Równych Szans
    • Akcje społeczne
    • Rada Ds. Równego Traktowania
    • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
    • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
  • Studiuję w UniLodz
    • Moje studia
    • Onboarding
    • Organizacja studiów
    • Jakość kształcenia
    • Tutoring
    • Rozwój
    • Nagrody
    • Pomoc psychologiczna
    • Koła naukowe i organizacje studenckie
    • Osiedle akademickie
    • Biuro Karier
    • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • IDUB #UniLodz
  • poczta
  • szkoły doktorskie
  • kalendarz akademicki
  • lista wydziałów i jednostek
  • GEP - plan na rzecz równych szans
  • Uniwersytet Łódzki

Pracownicy

zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

dr

Ewa Ciszewska

STANOWISKO:
adiunkt
Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, Wydział Filologiczny
e-mail: ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Zainteresowania
  • Osiągnięcia
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • academia
  • research-gate
  • scopus
  • web-of-science
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

Moje badania naukowe dotyczą transferów kulturowych krajów Bloku Wschodniego w dziedzinie kinematografii (Polska-Czechosłowacja), kultury filmowej Łodzi oraz polskiej animacji filmowej.

Słowa klucze opisujące moje zainteresowania badawcze to: animation studies, film culture, heritage studies, material culture studies, production studies, film education, film tourism.

Zatrudnienie

2011 – obecnie: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego

2010 – 2011: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego


Efektem mojej dotychczasowej działalności naukowej są dwie książki monograficzne: Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025) i Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025). Dorobek książkowy uzupełnia pięć współredagowanych monografii: Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe (wraz z M. Góralikiem, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2018), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo PWSFTViT, 2015), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki (wraz z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016), Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury (wraz z E. Nurczyńską-Fidelską, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, 2013) oraz Kino najnowsze: dialog ze współczesnością, z M. Saryusz-Wolską, Kraków: Rabid, 2013).

Współredagowałam dwa numery specjalne czasopism naukowych w języku angielskim: Animation Studios: People, Spaces, Labor (z P. Skopalem, „Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and Aesthetics” vol. 36, no. 3, 2024) i Film Literacy in Poland: The Practices and the Prospects of Film Education (z J. Mostowską, „Panoptikum” nr 18, 2017).

Jestem współautorką otwartych danych badawczych – E. Ciszewska, S. Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz [dataset], 2024, http://hdl.handle.net/11089/52081 oraz bazy filmowej – P. Skopal, E. Ciszewska, T. Bochinová, A. Czajkowska, A. Hofelmajer-Roś, M. Gonciarz, M. Kos, K. Kunkelová, O. Nadarzycka, M. Pabiś-Orzeszyna, D. Piekarski, T. Porubčanská, J. Pospíšil, M. Rawska, S. Szul, K. Šrámková, M. Večeřa, P. Veinhauer, Animation in Czechoslovakia and Poland, 1945–1990 [dataset], Faculty of Arts, Masaryk University; Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 2024, https://animation.phil.muni.cz

Monografie

Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025

Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025

Publikacje naukowe w czasopismach

  • 2024: E. Ciszewska, P. Skopal, Editorial to an issue Animation Studios: People, Spaces, Labor, “Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and Aesthetics”, vol. 36, no. 3
  • 2024: E. Ciszewska, S. Szul, Animation Workers From “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (Dataset), "Journal of Open Humanities Data”, no. 10(50)
  • 2024: E. Ciszewska, A. Hofelmajer-Roś, Lalka filmowa – perspektywy badań. Rozważania na podstawie wybranych produkcji lalkowych zrealizowanych w Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 2
  • 2023: E. Ciszewska, Materialne warunki wytwarzania konwencji filmu lalkowego w Polsce. Działalność Ryszarda Potockiego i Zenona Wasilewskiego w latach 1945-1950 jako architektów Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej”, nr 4
  • 2023: E. Ciszewska, D. Piekarski, Początki drogi twórczej Jerzego Kotowskiego: szkic do biografii, „Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej”, nr 4
  • 2019: E. Ciszewska, Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź), “animation. an interdisciplinary journal”, vol. 14, issue 2
  • 2019: E. Ciszewska, P. Skopal, From Prague to Łódź and back again: the Czech scriptwriter Pavel Hajný and Czechoslovak–Polish cultural transfer in the 1970s and 1980s, „Studies in Eastern European Cinema”, vol. 10, issue 3
  • 2017: E. Ciszewska, M. Kasprzak, Zagraniczna twórczość Krzysztofa Zanussiego w PRL-u. Konteksty i konsekwencje współpracy z niemieckimi producentami telewizyjnymi, „Kwartalnik Filmowy”, nr 103
  • 2017: E. Ciszewska, Film Education in Poland – Historical Outline and Current State of Research, „Panoptikum”, nr 18
  • 2017: E. Ciszewska, Tourism and film in the Polish People’s Republic in the 1950s „Turystyka Kulturowa”, nr 2
  • 2016: E. Ciszewska, Postfilmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych „Panoptikum”, nr. 16 (23)
  • 2016: E. Ciszewska, Trudna sztuka koprodukcji. O pierwszym powojennym filmie polsko-czechosłowackim „Zadzwońcie do mojej żony” (1958) Jaroslava Macha, „Kwartalnik Filmowy”, nr 95
  • 2016: E. Ciszewska, Kinematografia niepamięci. Polskie filmy dokumentalne o Litzmannstadt Getto, w: Ghetto Films and their Afterlife, red. N. Drubek, numer specjalny „Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe”, nr 2
  • 2015: E. Ciszewska, The Se-Ma-For Film Studio from 1990 to 1999 „Images. The International Journal of European Films Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XVII, no. 26

Opracowania w tomach zbiorowych

  • Filmová koprodukce jako mezikulturní dialog. Specifika polsko-českých koprodukcí realizovaných v letech 2005–2019 w: Současná polska audiovize, red. T. Hadravová, I. Łyko-Plos, P Vlček, Nakladatelství akademie múzických umění v Praze [zapowiedź na 2025]
  • 2023: Slovanské krásky. Strategie formování socialistických hvězd na příkladu polských hereček na MFF Karlovy Vary, w: Proplétání světů: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary v období studené války, red. J. Bláhová,Praha: Národní filmový archiv
  • 2022: Une cinématographie de l’oubli. Les films documentaires polonais sur Litzmannstadt Getto, tłum. M. Furman-Bouvard, w: Représenter la Shoah après 1989. Entre la France et la Pologne, red. A. Grudzińska, K. Siatkowska-Callebat, Paris: Éditions PÉTRA
  • 2020: Superman czeskiej kultury – Jára Cimrman, w: Sztuka ma znaczenie, red. M. Ożóg, M. Składanek, D. Rode, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2018: Drogi równoległe. Edukacja filmowa w Polsce, w Czechach i na Słowacji, w: Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, red. E. Ciszewska, M. Góralik, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
  • 2016: Łódź as a Central European Post-Cinematic City, and the Tourist Gaze, w: Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media, red. J. Dudková, K. Mišíková,Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave – Ústav divadelnej vedy SAV
  • 2016: Edukacja filmowa w Polsce – zarys historyczny i stan badań, w: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2015: Głową w dół. Studio Filmowe Semafor w latach 1990-1999, w: Kultura filmowa współczesnej Łodzi, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
  • 2015: Socialist film co-productions. The case of Polish-Czechoslovakian film co-production “What Will My Wife Say to This?” (1958) by Jaroslav Mach, w: The Cinema of Central Europe in Multicultural Perspective, red. M. Dondzik, M. Pabiś-Orzeszyna, B. Zając, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2014: Podróż do ziemi przeklętej. Żydzi zachodnioeuropejscy jako bohaterowie dokumentów poświęconych łódzkiemu gettu, w: Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe, red. T. Majewski, J. Podolska, T. Skalska, Łódź: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi
  • 2014: A Journey to the Cursed Land. Western European Jews in documentary films about the Litzmannstadt Ghetto, w: Time of the Litzmannstadt Ghetto. Film Images, red. T. Majewski, J. Podolska, T. Skalska, Łódź: The Marek Edelman Dialogue Center
  • 2014: Havel na Barrandov. O filmowej (nie)karierze Václava Havla w latach pięćdziesiątych i sześćdzisiątych XX wieku, w: Václav Havlel. Człowiek-pisarz-filozof-polityk, red. M. Balowski, B. Bakuła, Poznań: Wydawnictwo „Pro”
  • 2013: Folklor w służbie komunizmu. „Żart” Milana Kundery w adaptacji Jaromila Jireša, w: Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury, red. E.Ciszewska, E. Nurczyńska-Fidelska, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT
  • 2013: Czeska nowa fala – filmy, których nie ma, w: Kino, którego nie ma, red. P. Zwierzchowski, D. Wierski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
  • 2012: Stalin i big-beat. Medialne rekonstrukcje lat 50. XX wieku we współczesnym kinie czeskim, w: Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, tom 3, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • 2012: Prawo jako reprezentant zła w polskim kinie, z: Bartosz Lewandowski, w: Zło w kinie. Bohaterowie, gatunki, twórcy, red. A. Drzał-Sierocka, Warszawa: Wydawnictwo Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
  • 2012: Prawo w filmie polskim i amerykańskim, z: B. Lewandowski, w: Mikrokosmos kryminału. Zbrodnia, występek, wykroczenie, red. A. Staroń, Ł. Szkopiński, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2011: W służbie pamięci – o filmach dokumentalnych Andrzeja Barta, z: A. Michalak, w: Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków, red. M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska, Poznań: Centrum Kultury Zamek


Wystąpienia na konferencjach


  • Konferencja „Badania regionalne w polskim filmoznawstwie – wyzwania naukowe czy deklaracja tożsamościowa” (Bydgoszcz, 26–27 listopada 2025)

Tytuł wystąpienia: Regionalność w praktyce badawczej: przypadek filmowej Łodzi

Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielskiego w Bydgoszczy


  • Konferencja Film Production in the 21st Century. 16th International Small Cinemas Conference (Łódź, 13-15, October 2025)

Tytuł: Researching Animation Studios: Methodological Innovations and Ethical Challenges [Keynote]

Organizator: Lodz Film School

 

  • Konferencja Animowane nieAnonimowe. Konferencja O!Polskiej Animacji vol.3 (Łódź, 9-10 października 2025)

Tytuł wystąpienia: Metodologiczne refleksje nad badaniem środkowoeuropejskich wytwórni animacji filmowej: wyzwania, podejścia i spostrzeżenia

Organizator: Uniwersytet Łódzki, Grupa Badawcza Polska Animacja, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych


  • Konferencja AniVision Workshop 2025. “Exploring Digital Film Studies: Animation, Ephemeral Film and Visualization” (St. Pölten, 29-30 September 2025)

Tytuł: From Interviews to Open Data: Embodied Knowledge and Digital Tools in Animation Research

Organizator: Austria, St. Pölten, University of Applied Sciences St. Pölten


  • Konferencja „Muminki. Drzwi są zawsze otwarte” (Łódź, 26 września 2025)

Tytuł wystąpienia: Muminki należy dokarmiać poza planem filmowym. Negocjowanie znaczeń i granice twórczej wolności w łódzkiej ekranizacji Muminków

Organizator: Muzeum Kinematografii w Łodzi

 

  • Konferencja V Zjazd Filmoznawców i Medioznawców. Manifestacje i przekroczenia: polityki – estetyki – teorie (Gdańsk, 19-20 września 2025)

Tytuł wystąpienia: Odzyskane dziedzictwo polskiej animacji: narracja ku przyszłości

Organizator: Uniwersytet Gdański: Instytut Badań nad Kulturą, Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy, Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej


  • Konferencja „35th Annual Society for Animation Studies Conference «Animating Change» (SAS 2024)” (Sydney, 1–4 lipca 2024)
Tytuł wystąpienia: Weak Scapes, Strong Ideas. Mobility of Production Structures for Animation within State-Socialist Cinema in Poland (1945-1960)
Organizator: University of New South Wales (UNSW Sydney), Society for Animation Studies


  • Konferencja „PIASA 9th World Congress on Polish Studies” (Warszawa, 6–9 czerwca 2024)

Tytuł wystąpienia: Postwar Socialist Globalisation? Implementation of Eastern Ideas for Animation Production in Poland
Organizator: Collegium Civitas, The Polish Institute of Arts & Sciences of America

 

  • Konferencja „Production Studies of Central and Eastern Europe” (Łódź, 13–14 maja 2024)
Tytuł wystąpienia: Badania produkcyjne dotyczące animacji: ośrodek łódzki
Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi


  • Konferencja „Polski film wyrusza w świat! Praktyki eksportu i zagraniczna recepcja rodzimej produkcji audiowizualnej” (Warszawa, 12–13 października 2023)

Tytuł wystąpienia: Błękitna Wstęga, Srebrny Żagiel, Złoty Zygmunt. Nagrody dla filmów ze Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For w Łodzi przyznawane za granicą (z M. Gonciarz)
Organizator: Filmoteka Narodowa-Instytut Audiowizualny

 

  • Konferencja „IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców «Narracje – teorie – strategie – konteksty»” (Warszawa, 8–30 czerwca 2023)

Tytuł wystąpienia: Metody badań wytwórni filmów animowanych (z M. Pabisiem-Orzeszyną)
Organizator: Uniwersytet SWPS, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami

 

  • Konferencja „ Film Studios: Histories, Evolution, Innovation, Futures” (Bristol, 5–7 czerwca 2023)

Tytuł wystąpienia: How it is like to establish film animation studio? On the beginnings of the Se-Ma-For Studio
Organizator: University of Bristol, Watershed

 

  • Warsztat „Studying Animated Film Studios in East-Central Europe: Tools and Methods” (Zlín, 5–6 maja 2022)

Tytuły wystąpień: Correspondence Analysis: The Field of Animation Film; The Social Worlds of Animation Studios; Awards and Festivals Between Patrons and Clients (z P. Skopalem)
Organizatorzy: Masarykova univerzita w Brnie, Uniwersytet Łódzki, Grupa Badawcza Polska Animacja

 

  • Konferencja „Epistemic Media: Atlas, Archive, Network” (Bukareszt, 22–26 czerwca 2022)

Tytuł wystąpienia: Prague Education. Polish Students at the Art and Film Schools in Czechoslovakia until 1970
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Universitatea din București

 

  • Warsztat “Exploring Animation Studios in Gottwaldov and Lodz” (Łódź, 28–29 czerwca 2022)

Tytuł wystąpienia: Field of Polish Animation: Capitals and Institutions, 1940s-1960s
Organizator: Uniwersytet Łódzki, Masarykova univerzita w Brnie, Grupa Badawcza Polska Animacja

 

  • Konferencja „ANIMOWANE, nieANONIMOWE. Konferencja O! Polskiej Animacji” (online / Łódź, 13–14 września 2021)

Tytuł wystąpienia: Instytucjonalizacja animacji w powojennej Łodzi w latach 1945–1955
Organizator: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

 

  • Konferencja „Transitions: Moving Images and Bodies” (online / Palermo, 11 czerwca 2021)

Tytuł wystąpienia: International stars or working class representatives? Polish actors and actresses at the Karlovy Vary International Film Festival in 1945–1970
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Universidad de estudios de Palermo

 

  • Konferencja „Studies in Eastern European Cinemas Conference 2021” (online, 28 maja 2021),

Tytuł wystąpienia: Researching on Animation Film Studios in State Socialism – Using Social Network Analysis to compare Se-ma-for and Gottwaldov, z P. Skopalem
Organizator: Studies in East European Cinema

 

  • Warsztat „Workshop on Joseph Garncarz’s Begeisterte Zuschauer: Über die Filmpräferenzen der Deutschen in der NS-Zeit” (Cambridge, 13–14 lutego 2020)

Organizator: DAAD Center at Cambridge University

 

  • Konferencja „Comparative and Transnational Perspectives on Women’s Cinema in the GDR and Poland 1945–1989 – International Workshop” (Leipzig, 14–16 listopada 2019)

Tytuł wystąpienia: Gendering Polish presence at the Film Festival in Karlovy Vary in the years 1946–1970
Organizator: Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa (GWZO)

 

  • Konferencja „The 4th Baltic Sea Region Film History Conference: Cinematic Dynamics of Separation and Alliance, 1945–1960” (Tallinn, 2–4 listopada 2017)

Tytuł wystąpienia: A Pragmatic Alliance: Polish and Czechoslovakian Cinematography in 1945–1968
Organizator: Estonian Film Museum, Film Archives of the National Archives of Estonia, Estonian Film Institute, Tallinn University

 

  • Konferencja „W poszukiwaniu jakości – oblicza quality television” (Łódź, 4 września 2017)

Tytuł wystąpienia: Telewizja jako medium wykluczenia. Telewizyjne przypadki Krzysztofa Zanussiego (z M. Kasprzak)
Organizator: Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki

 

  • Konferencja NECS 2017 „Sensibility & the Senses. Media Bodies Practices” (Paryż, 29 czerwca – 1 lipca 2017)

Tytuł wystąpienia: Uses of film at Polish schools from the late 1950s to the mid-1970s
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3

 

  • Konferencja „Animation and Memory” (Nijmegen, Holandia, 21–24 czerwca 2017)

Tytuł wystąpienia: Who benefits from the past? The process of heritage-making in the field of animation in Poland on the example of Se-Ma-For Studio of Short Film Forms in Łódź
Organizator: Radboud University

 

  • Konferencja „Dyskursy widzialności. II Zjazd Medioznawców i Filmoznawców PTBFM” (Kraków, 8–10 grudnia 2016)

Tytuł wystąpienia: Edukacja filmowa w Czechach i na Słowacji
Organizatorzy: Uniwersytet Pedagogiczny i Uniwersytet Jagielloński

 

  • Konferencja „Heritage Studies and Socialism: Transnational Perspectives on Heritage in Eastern and Central Europe” (Giessen, Niemcy, 23–25 listopada 2016)

Tytuł wystąpienia: Socialist Film Animation Heritage in the Service of Contemporary Polish Animation Production and Museum Practices
Organizatorzy: Herder Institute, Leibniz Association, Justus Liebig University

 

  • Konferencja „Współpraca naukowa Poznania i Brna – rekonesans, perspektywy” (Poznań, 12–13 października 2016)

Tytuł wystąpienia: Czego można nauczyć się od Czecha? Scenarzysta Pavel Hajný i polska kinematografia w latach 80. XX wieku
Organizator: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

 

  • Konferencja NECS 2016 „in/between: cultures of connectivity” (Poczdam, 28–30 lipca 2016)

Tytuł wystąpień: Who cares about Film Education in Central Europe?; The Scriptwriter, or From Prague to Łódź and Back Again: Pavel Hajný and the Czechoslovak-Polish Cultural Transfer in the 1980s (z P. Skopalem)
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Brandenburg Center for Media Studies (ZeM), Film University Babelsberg Konrad Wolf, the Filmmuseum Potsdam and the University of Potsdam

 

  • Konferencja „Ekonomia kina” (Gdańsk, 19–20 maja 2016)

Tytuł wystąpienia: Miasto pod tytułem film. Rola filmowej wyobraźni turystycznej w kreowaniu przestrzeni miejskiej Łodzi
Organizator: Uniwersytet Gdański

 

  • Konferencja „Europejskie KinoDyskursy. Kino i ideologia po roku 1945” (Łódź, 3–4 grudnia 2015)

Tytuł wystąpienia: Cinema as a Brand in Post-cinematic City of Łódź
Organizator: Uniwersytet Łódzki

 

  • Konferencja „Kino polskie jako kino transnarodowe” (Kraków, 26–28 listopada 2015)

Tytuł wystąpienia: Filmowe sojusze Polski i Czechosłowacji
Organizator: Uniwersytet Jagielloński

 

  • Konferencja „The 5th Screen Industries in East-Central Europe (SIECE). Transformation Processes and New Screen Media Technologies” (Bratysława, 20–21 listopada 2015)

Tytuł wystąpienia: Film Tourism in Lodz
Organizator: Vysoká škola múzických umení v Bratislave

 

  • Konferencja NECS 2015 „Archives of/for the Future” (Łódź, 18–20 czerwca 2015)

Tytuł wystąpienia: Litzmannstadt Ghetto on screen
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet SWPS

 

  • Konferencja „II Ogólnopolska Konferencja O! Polskiej Animacji” (Łódź, 28 maja 2015)

Tytuł wystąpienia: Studio Filmowe SEMAFOR w latach dziewięćdziesiątych XX wieku (w kontekście production studies)
Organizator: Kino Bodo, Koło Krytyków UŁ, O!PLA Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, Uniwersytet Łódzki

 

  • Konferencja „Reprezentacje Szoa po 1989 roku: idee, poetyki, obrazy. Między Francją a Polską” (Paryż, 5–7 lutego 2015)

Tytuł wystąpienia: Cinematography of Oblivion: Polish Documentary Films about the Litzmannstadt Ghetto
Organizator: Université Paris-Sorbonne

 

  • Konferencja „How I Celebrated the End of the World. 1989 in Central and Eastern European Cinema” (Berlin, 23-25 października 2014)

Tytuł wystąpienia: The film heritage of Łódź as the tourist product
Organizator: Centre Marc Bloch, Berlin

 

  • Konferencja NECS 2014 „Creative Energies – Creative Industries” (Mediolan, czerwiec 2014)

Tytuł wystąpienia: Poles and Czechs – film collaborations
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Università Cattolica del Sacro Cuore, Università degli Studi di Udine

 

  • Konferencja „Tu jest kino!” (Bełchatów, 21 listopada 2014)

Wykład inauguracyjny: Więcej niż filmy. Historia kultury filmowej jako część historii życia codziennego
Organizator: Urząd Marszałkowski w Łodzi

 

  • Konferencja „Historia kina Europy Środkowej w perspektywie interkulturowej” (Łódź, 5–7 listopada 2013)

Tytuł wystąpienia: Poland and Czechoslovakia: coproductions and collaborations
Organizator: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

 

  • Konferencja NECS 2013 „Media Politics. Political Media” (Praga, 20–22 czerwca 2013)

Tytuł wystąpienia: What will my wife say to this? – first postwar Polish-Czechoslovak coproduction
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Univerzita Karlova, Praha

 

  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Václav Havel: Człowiek – Filozof – Pisarz – Historyk” (Poznań, 23–24 kwietnia 2012)

Tytuł wystąpienia: Niefilmowa kariera Václava Havla
Organizator: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

 

  • Konferencja „Kino, którego nie ma” (Bydgoszcz, 19–21 września 2011)

Tytuł wystąpienia: Czeska nowa fala – filmy, których nie ma
Organizator: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego

 

  • Konferencja „Zło w kinie. Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa” (Warszawa, 3–4 czerwca 2011)
Tytuł wystąpienia: Prawo jako reprezentant zła w filmie polskim (z B. Lewandowskim)
Organizator: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej


Biogram

Jestem absolwentką kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. W czasie studiów przebywałam na stypendium naukowym w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (VŠMU) w Bratysławie. Pracę magisterską poświęconą twórczości słowackiego reżysera Martina Šulíka napisałam pod opieką prof. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, która była także promotorem mojej pracy doktorskiej poświęconej historii kina czeskiego od lat sześćdziesiątych do współczesności. Podczas studiów doktoranckich przebywałam na stypendium wyszehradzkim na wydziale filmowym Wyższej Szkoły Artystycznej (FAMU) w Pradze. Od 2011 jestem zatrudniona jako adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ.W okresie od października 2013 r. do lutego 2018 roku byłam opiekunką Koła Naukowego Filmoznawców UŁ. Kieruję Grupą Badawczą Polska Animacja, jestem prezeską Łódzkiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

Obecnie prowadzę badania naukowe poświęcone współpracy polsko-czechosłowackiej w dziedzinie kinematografii oraz polskiej animacji filmowej.

Zainteresowania

Moje zainteresowania naukowe to:

kino czeskie i słowackie, historia i kultura Łodzi, turystyka filmowa, edukacja filmowa, animacja filmowa, transfer kulturowy w obrębie kinematografii

Osiągnięcia

NAGRODY I GRANTY / AWARDS AND GRANTS

2021-2023 Co-head of a grant project "Animation studios in Gottwaldov and Lodz (1945/47-1990) - Comparative Collective Biography" (with mgr. Ph.D. Pavel Skopal) within CEUS-UNISONO programme

2020 Honorable Mention in the SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award for a paper "Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Lodz)" published in "animation. an interdisciplinary journal" (2019)

2012-2015 Co-worker of a grant project Film Culture of Łódź in the years 1990-2012, National Centre of Science

2013 Head of a grant project: Sci-fEAST. Film science fiction in Central Europe, carried out by the agency of the Ministry of Foreign Affairs in the Republic of Poland

Dyżury

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

DYŻURY CYKLICZNE

ŚRODA


10:30 - 11:30

pokój 3.05; proszę o mejlowe umawianie się

 

CZWARTEK


09:00 - 10:00

pokój 3.05 proszę o mejlowe umawianie spotkań;

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź

Kontakt

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

www: http://ikw.uni.lodz.pl/

Pomorska 171/173 90-236 Łódź pokój: 3.05

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
 
  • Sklep UŁ
  • Lista wydziałów i jednostek
  • Mapa Strony
  • Polityka prywatności
  • O Stronie
  • Dostępność

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności