PROFIL PRACOWNIKA: Jerzy Wiśniewski

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Jestem pracownikiem naukowo-dydaktycznym Zakładu Literatury i Tradycji Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii. Prowadzę konwersatoria z wprowadzenia do analizy dzieła literackiego, a także z literatury romantycznej i dziewiętnastowiecznych kontekstów kulturowych (w zakresie romantyzmu). Jestem koordynatorem zajęć dotyczących najnowszych zjawisk kultury oraz zespołowego wykładu poświęconego literaturze w ujęciu interdyscyplinarnym. Prowadzę seminaria licencjackie. W ramach zajęć fakultatywnych (blok B i C) proponuję rozważania dotyczące muzyki i muzyczności w literaturze. Moje zainteresowania naukowe skupiają się na muzyczności literatury oraz na polskiej poezji dwudziestowiecznej i najnowszej; okazjonalnie zajmuję się studiami nad piosenką.

BIOGRAM

Jestem literaturoznawcą – doktorem habilitowanym nauk humanistycznych. Studia z zakresu filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim ukończyłem w 1987 roku. W latach 1987–1990 byłem nauczycielem języka polskiego w XXVIII LO im. Władysława Broniewskiego w Łodzi. Od 1 czerwca 1990 roku jestem pracownikiem UŁ. Byłem asystentem, a następnie adiunktem: w Katedrze Literatury Romantyzmu i Literatury Współczesnej (1990–2003), w Katedrze Literatury Romantyzmu, Dwudziestolecia Międzywojennego i Literatury Współczesnej (2003–2008); w Katedrze Literatury XX i XXI wieku (2008–2013), w Katedrze Literatury i Tradycji Romantyzmu (2014–2017). Obecnie jestem adiunktem w Zakładzie Literatury i Tradycji Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej i Logopedii na Wydziale Filologicznym. Jestem członkiem Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego. Jestem jurorem Komitetu Okręgowego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego.

ZAINTERESOWANIA

Moje zainteresowania naukowe skupiają się na muzyczności literatury oraz na polskiej poezji dwudziestowiecznej i najnowszej; okazjonalnie zajmuję się studiami nad piosenką.

OSIĄGNIECIA

Przebieg pracy naukowej: 1. Magister filologii polskiej: 1995, UŁ, promotor: prof. dr hab. Krystyna Poklewska; temat pracy: Odniesienia biblijne w poezji Zbigniewa Herberta. 2. Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa: 1998, UŁ, promotor: prof. dr hab. Jerzy Poradeck; temat rozprawy: O muzyce i instrumentach muzycznych w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta i Mirona Białoszewskiego; recenzenci: prof. dr hab. Krystyna Poklewska, prof. dr hab. Andrzej Zawada; 3. Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa: 2014, UŁ; recenzenci w przewodzie habilitacyjnym: prof. dr hab. Andrzej Hejmej, dr hab. prof. UAM Joanna Grądziel-Wójcik, dr hab. prof. UŚ Joanna Dembińska-Pawelec, dr hab. prof. UŁ Krystyna Pietrych; podstawa habilitacji: [książka] Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w poezji polskiej po 1945 roku, Łódź 2013, ss. 220.

Książki autorskie: * Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004, ss. 108; * Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w poezji polskiej po 1945 roku, Łódź 2013, ss. 220; Publikacje redagowane: * Twórczość Zbigniewa Herberta, red. J. Wiśniewski, M. Woźniak-Łabieniec Kraków 2003, ss. 403; * Dlaczego Herbert. Wiesze – komentarze – interpretacje, red. J. Wiśniewski, M. Woźniak-Łabieniec Łódź 2004, ss. 280; * Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, tom I–II, red. M. Lachman i J. Wiśniewski, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1–2 (15–16), Łódź 2012, ss. 312 (t. I), ss. 220 (t. II); * Muzyka i muzyczność w literaturze, red. J. Wiśniewski, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1(52), Łódź 2019, ss. 468.

KONTAKT I DYŻURY

telefon służbowy [p. 3.66]: 42-665-52-08