Uniwersytet
  • O nas
  • Zarządzanie na uczelni
  • Struktura
  • Komisje, rady, zespoły
  • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
  • Historia UŁ
  • Wykłady rektorskie
  • Odznaczenia
  • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
  • HR Excellence in Research
  • 80-lecie UniLodz
Nauka i badania
  • ScienceON
  • Popularyzacja nauki
  • Centra naukowe
  • Wsparcie w nauce i badaniach
  • Etyka badań
  • Nominacje profesorskie
  • Promocje doktorskie i habilitacyjne
Rekrutacja
  • Dla osób kandydujących
  • Nasze kierunki
  • Szkoły doktorskie
  • Studia podyplomowe i MBA
  • Mikropoświadczenia
  • Studia dla osób z zagranicy
Współpraca
  • Współpraca na UŁ
  • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
  • UniLodz dla szkół
  • Biznes
  • Dla mediów
  • Kultura w UniLodz
  • Transfer technologii
  • Wynajem i sprzedaż
  • Zamówienia publiczne
  • Kariera w UŁ
  • Sygnaliści w UŁ
  • Patronat Rektora
Społeczna odpowiedzialność uczelni
  • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
  • UniLodz RAZEM
  • Plan na Rzecz Równych Szans
  • Akcje społeczne
  • Rada Ds. Równego Traktowania
  • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
  • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
Studiuję w UniLodz
  • Moje studia
  • Onboarding
  • Organizacja studiów
  • Jakość kształcenia
  • Tutoring
  • Rozwój
  • Nagrody
  • Pomoc psychologiczna
  • Koła naukowe i organizacje studenckie
  • Osiedle akademickie
  • Biuro Karier
  • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ
  • Uniwersytet
    • O nas
    • Zarządzanie na uczelni
    • Struktura
    • Komisje, rady, zespoły
    • Wyszukaj osobę pracującą w UŁ
    • Historia UŁ
    • Wykłady rektorskie
    • Odznaczenia
    • Nagroda im. Pierwszego Rektora UŁ Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
    • HR Excellence in Research
    • 80-lecie UniLodz
  • Nauka i badania
    • ScienceON
    • Popularyzacja nauki
    • Centra naukowe
    • Wsparcie w nauce i badaniach
    • Etyka badań
    • Nominacje profesorskie
    • Promocje doktorskie i habilitacyjne
  • Rekrutacja
    • Dla osób kandydujących
    • Nasze kierunki
    • Szkoły doktorskie
    • Studia podyplomowe i MBA
    • Mikropoświadczenia
    • Studia dla osób z zagranicy
  • Współpraca
    • Współpraca na UŁ
    • Sieci, umowy, programy wymiany, realizowane projekty
    • UniLodz dla szkół
    • Biznes
    • Dla mediów
    • Kultura w UniLodz
    • Transfer technologii
    • Wynajem i sprzedaż
    • Zamówienia publiczne
    • Kariera w UŁ
    • Sygnaliści w UŁ
    • Patronat Rektora
  • Społeczna odpowiedzialność uczelni
    • Czym jest społeczna odpowiedzialność uczelni
    • UniLodz RAZEM
    • Plan na Rzecz Równych Szans
    • Akcje społeczne
    • Rada Ds. Równego Traktowania
    • Rada Ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej
    • Zespół Ds. Równowagi Między Pracą A Życiem Prywatnym
  • Studiuję w UniLodz
    • Moje studia
    • Onboarding
    • Organizacja studiów
    • Jakość kształcenia
    • Tutoring
    • Rozwój
    • Nagrody
    • Pomoc psychologiczna
    • Koła naukowe i organizacje studenckie
    • Osiedle akademickie
    • Biuro Karier
    • Społeczność
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa kandydacka
  • Strefa studencka
  • Strefa doktorancka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Dostępność
  • Tłumacz Migam (Tłumacz PJM)
  • Mapa strony
  • O stronie
  • Polityka prywatności
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
  • Sklep UŁ

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • IDUB #UniLodz
  • poczta
  • szkoły doktorskie
  • kalendarz akademicki
  • lista wydziałów i jednostek
  • GEP - plan na rzecz równych szans
  • Uniwersytet Łódzki
  • Oferta studiów

Oferta studiów

  • Uniwersytet Łódzki
  • Oferta studiów

Historia

Stacjonarne Studia II stopnia (magisterskie 2-letnie)
Limit miejsc: 60 (min. 10)
  • Opis
  • Specjalności
  • Przedmioty
  • Sylwetka absolwenta
  • Zasady
  • Co dalej?
  • Kontakt dla kandydata
  • Dane wydziału

Opis studiów

HISTORIA II stopnia to propozycja studiów z programem, który został gruntownie zweryfikowany i przeprojektowany czerpiąc z doświadczeń ostatnich lat.

Studia oferują wspólny dla wszystkich studentów blok zajęć (przedmioty uzupełniające i poszerzające wiedzę ze wszystkich epok) oraz jedną z trzech specjalizacji do wyboru. Program pozwala na nowo odkryć piękno, ale i praktyczny wymiar historii. Studiowanie tej dyscypliny kształci wiele ważnych umiejętności przydatnych we współczesnym świecie. Za przykład mogą służyć:

  • analizowanie tekstów i obrazów, w tym także filmowych;
  • znajomość zasad pisania i edytowania różnego rodzaju tekstów, dyskutowania według reguł obowiązujących w różnych typach debat, prowadzenia negocjacji;
  • organizowania pracy zespołowej; rozumienia tekstów kultury, symboli, dzieł sztuki, życia codziennego poprzednich epok.

Studia umożliwiają również udział w wyjazdach terenowych oraz w spotkaniach z interesującymi gośćmi, przedstawicielami świata mediów, polityki, kultury i sztuki.

Studenci mogą dokonać wyboru typu pracy magisterskiej (klasyczna lub projektowa). Po podjęciu decyzji rozpoczyna się gruntowna praca nad dyplomem – najważniejsza cecha tych studiów magisterskich. Proces przygotowywania pracy dyplomowej przebiega w oparciu o wytworzoną z opiekunem relację „mistrz-uczeń” i zindywidualizowane podejście promotorów.

W trakcie przygotowywania pracy dyplomowej studenci nabywają uniwersalnych i cenionych zdolności, w tym budowania przekonujących argumentacji, biegłości w syntezowaniu różnorodnych informacji, logicznego wnioskowania oraz dyscypliny pracy i jej przemyślanej organizację.

Specjalności

W I semestrze studenci dokonują wyboru jednej z trzech specjalizacji: kulturowo-popularyzatorskiej, redakcyjno-badawczej lub nauczycielskiej.

Specjalizacja kulturowo-popularyzatorska

Specjalizacja kierowana jest do studentów, którzy pragną w pełni wykorzystać swoje umiejętności twórcze, a ich działania nie zawsze mieszczą się w klasycznych ujęciach programów studiów magisterskich historii. Jej zasadniczym celem jest łączenie zainteresowań historycznych z ich praktycznym zastosowaniem.

Wiedza i umiejętności, których dostarczają przedmioty z historii kultury, przydadzą się przede wszystkim absolwentom poszukujących pracy w instytucjach zajmujących się w różny sposób tematyką przeszłości. Ułatwią również przyswajanie i rozumienie zjawisk kulturowych, które posiadają żywy kontekst historyczny.

Specjalizacja redakcyjno-badawcza

Celem tej specjalizacji jest przygotowanie do potencjalnej przyszłej pracy naukowej i studiów III stopnia (doktoranckich), doskonalenie warsztatu naukowego humanisty, pracy redakcyjnej, umiejętności pisania, tworzenia wypowiedzi ustnych i prowadzenia dyskusji przydatnych w każdej pracy polegającej na kontaktach z drugim człowiekiem.

Specjalizacja kształci umiejętności działania w interdyscyplinarnych zespołach badawczych, pracy w redakcjach, placówkach prowadzących działalność badawczą, w tym muzach, archiwach itd.

Specjalizacja nauczycielska

Specjalizacja w zakresie nauczania dwuprzedmiotowego historii oraz wiedzy o społeczeństwie korzysta z wieloletnich doświadczeń przygotowywania przyszłych nauczycieli historii do ich późniejszej pracy zawodowej, w czym Instytut Historii UŁ ma długoletnie i bogate doświadczenie.

W pierwszym semestrze zajęcia skupiają się na przedmiotach z zakresu psychologii oraz pedagogiki w zakresie szkoły ponadpodstawowej. W ciągu kolejnych trzech semestrów główną rolę odgrywają przedmioty teoretyczne i praktyczne w zakresie dydaktyki, metodyki i praktyk w szkołach.

Główne przedmioty

  • Skryptorium, poświęcone budowie i tworzeniu tekstów naukowych i popularno-naukowych (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Lektorium, dotyczące pogłębionej analizy tekstów różnych rejestrów językowych i źródłowych (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Oratorium, przygotowujące do publicznych wypowiedzi i wystąpień (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Parlatorium, uczące umiejętności erystycznych, retorycznych, negocjacyjnych (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Redakcja techniczna i adjustacja tekstu (spec. redaktorsko-badawcza);
  • Archiwoznawstwo (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Warsztat naukowy humanisty (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Metody badawcze w naukach historycznych (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Historiografia współczesna (spec. redaktorsko-badawcza)
  • Symbole w kulturze (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Kultura materialna (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Historie alternatywne (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Interpretacje dziejów (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Skryptorium (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Komercjalizacja i transfer wiedzy historycznej do społeczeństwa (spec. kulturowo-popularyzatorska)
  • Psychologia (spec. nauczycielska)
  • Pedagogika (spec. nauczycielska)
  • Dydaktyka historii (spec. nauczycielska)
  • Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie (spec. nauczycielska)

Sylwetka absolwenta

Absolwent otrzymuje pogłębione wykształcenie humanistyczne i wszechstronną wiedzę w zakresie wybranych przez siebie konkretnych dyscyplin historycznych.

Szczególnie istotnym efektem studiów II stopnia jest nabycie przez absolwentów intelektualnej samodzielności i biegłości w prowadzeniu badań czy realizacji projektów. Sprzyjają temu nabyte umiejętności zdobywania, analizowania i kategoryzowania informacji, oraz wykorzystywania tak przygotowanych danych do określonych celów. Równie cennymi zdolnościami wypracowanymi w trakcie studiów jest rzeczowa i przekonująca prezentacja wyników swojej pracy.

Taki zestaw umiejętności otwiera drogę do kariery zawodowej wszędzie tam, gdzie cenione są:

  • krytyczny i kompetentny ogląd rzeczywistości;
  • umiejętność oceny dynamicznie zmieniającej się sytuacji,
  • gromadzenie rzetelnych i zweryfikowanych materiałów;
  • łatwość ustnej i pisemnej wypowiedzi;
  • umiejętności szybkiego uczenia i się zdobywania nowych kompetencji.

Możliwości zatrudnienia po studiach historycznych jest wiele:

  • biznes, polityka i dyplomacja;
  • administracja państwowa;
  • bezpieczeństwo publiczne;
  • organizacje pozarządowe i regionalne;
  • edukacja;
  • publicystyka;
  • praca naukowa.

Ukończenie tego etapu studiów umożliwia również kontynuowanie nauki w Szkole Doktorskiej.

Zasady przyjęć

Dla absolwentów studiów licencjackich, inżynierskich i magisterskich wszystkich kierunków.
Na podstawie złożenia wymaganych dokumentów, w przypadku zbyt dużej liczby zgłoszeń – na podstawie średniej oceny ze studiów oraz ogólnego wyniku studiów na dyplomie.

Co dalej?

  • O NAS
  • STREFA KANDYDATA
  • PORTAL REKRUTACYJNY

Kontakt dla kandydata

E-mail: rekrutacja-filhist@uni.lodz.pl

Telefon: (42) 635 61 64

Dane wydziału i lokalizacja

Wydział Filozoficzno-Historyczny

Harcmistrza Aleksandra Kamińskiego 27a 90-219 Łódź

Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
 
  • Sklep UŁ
  • Lista wydziałów i jednostek
  • Mapa Strony
  • Polityka prywatności
  • O Stronie
  • Dostępność

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności