Uniwersytet Łódzki to otwarta instytucja, która zachęca do studiowania oraz wyrównuje szanse w dostępie do edukacji wyższej osobom ze szczególnymi potrzebami i/lub niepełnosprawnościami.
Dla pracowniczek/pracowników administracyjnych i dydaktycznych UŁ Centrum Wsparcia i Dostępności (wcześniej ACW UŁ) organizuje warsztaty grupowe lub/i konsultacje indywidualne.
Jeżeli:
- potrzebujesz indywidualnych wskazówek, jak dostosować materiały dydaktyczne do potrzeb osoby studiującej z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami,
- potrzebujesz dowiedzieć się jak adekwatnie reagować na trudne sytuacje, które wynikają. z niepełnosprawności lub/i szczególnych potrzeb osoby studiującej
- chciałabyś/chciałbyś dowiedzieć się, jakie formy wsparcia proponujemy kandydatom/studentom/doktorantom z niepełnosprawnościami lub/i trudnościami zdrowotnymi,
- interesuje Cię savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami,
skontaktuj się z CWiD UŁ (wcześniej: ACW UŁ), zadzwoń: 42-665 51 65, napisz e-mail: cwid@uni.lodz.pl lub przyjdź osobiście do biura CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź.
Czerwiec w CWiD
Spotkanie otwarte na wykładowców i wykładowczyń UŁ - stacjonarnie w kameralnych grupach
16.06.2025, godz. 13.00 – 15.00
"Przeciwko chronicznemu zmęczeniu w miejscu pracy" - warsztat relaksacji
-
na zajęciach proponujemy szereg sposobów na relaksację, które można wykorzystać niemal w każdych warunkach,
-
ćwiczymy takie sposoby redukcji napięcia psychofizycznego jak: techniki oddechowe, elementy treningu redukcji stresu opartego na uważności, progresywna relaksacja mięśni wg Jacobsona, relaks za pomocą autosugestii wg Schultza, wizualizacje.
24.06.2025, godz. 13.00 – 15.00
Student ze szczególnymi potrzebami na egzaminie - grupa samorozwojowa dla kadry dydaktycznej chcących wymienić się doświadczeniami (case study).
Grupa samorozwojowa to przestrzeń do dyskusji, wymiany doświadczeń, wzbogacania własnego warsztatu pracy. To cykl spotkań, których celem jest wzajemne wsparcie. Grupa dedykowana jest w szczególności tym osobom, które:
- doświadczają trudności w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami/ ze szczególnymi potrzebami,
- chcą dzielić się swoimi doświadczeniami i tzw. dobrymi praktykami w zakresie pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami,
- szukają miejsca, gdzie mogą wspólnie zastanowić się nad konkretnymi sytuacjami i rozwiązaniami,
- chcą spojrzeć z innej perspektywy na swoją trudność.
Jaka tematyka będzie poruszana?
- Na spotkaniu pracujemy nad minimum jednym ze zgłoszonych problemów (case study). Podczas najbliższego spotkania tematem głównym będzie praca ze studentami neuroróżnorodnymi (m.in.: spektrum autyzmu, ADHD).
- Grupę prowadzą pracowniczki CWiD.
Miejsce: CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź
Obowiązują wcześniejsze ZAPISY (mailowo): cwid@uni.lodz.pl
Wszystkie działania realizowane są przez pracowniczki/pracowników CWiD UŁ.
Dostępność. Szczególne potrzeby związane z dostosowaniem zajęć z powodu niepełnosprawności/ szczególnych potrzeb prosimy zgłaszać przy zapisie.
Dodatkowo proponujemy:
- Indywidualne wsparcie edukacyjne dla nauczycieli/nauczycielek/osób nauczających doświadczających trudności w komunikacji ze studentami z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami.
- Wsparcie psychologiczne dla pracowników/pracowniczek/osób pracujących w UŁ przeżywających trudności emocjonalne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami.
Konsultacje indywidualne:
- Konsultacje edukacyjne dla osób prowadzących zajęcia doświadczających trudności w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami lub/i szczególnymi potrzebami.
Obowiązują zapisy (mailowo): dagmara.michalowska.gudala@uni.lodz.pl
- Konsultacje psychologiczne dla pracowników/pracowniczek/osób pracujących w UŁ przeżywających trudności emocjonalne w pracy z osobami z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami.
Obowiązują zapisy (mailowo): beata.majcher@uni.lodz.pl
Miejsce konsultacji: CWiD UŁ, ul. Pomorska 152, Łódź
Wszystkie działania realizowane są przez pracowniczki/pracowników CWiD UŁ, zgodnie z zasadami wsparcia CWiD dla osób pracujących w UŁ.
Pliki do pobrania
Zachęcamy do zapoznania się z:
- przykładowymi sytuacjami i propozycjami reagowania - nasz zespół opracował Wskazówki dla prowadzących zajęcia - przykładowe sytuacje i propozycje sposobów reagowania w sytuacjach z osobami studiującymi ze szczególnymi potrzebami (zgłaszającymi trudności zdrowotne/deficyty/niepełnosprawności). Do każdej sytuacji należy podchodzić indywidualnie i poszukiwać rozwiązań.
- PRZEWODNIKIEM dla pracowniczek/pracowników uczelni wyższych, który powstał w ramach innowacji społecznej Fundacji Aktywnych FURIA pt.: „TŁUMACZ/ADWOKAT SPOŁECZNY – ASYSTENT OSOBY z ASD”
(Innowacja realizowana była w ramach projektu: „Przepis na wielkopolską innowację społeczną – usługi opiekuńcze dla osób zależnych”, którego celem było: wsparcie rozwoju innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do skuteczniejszego i efektywniejszego rozwiązywania problemów społecznych związanych z zabezpieczeniem potrzeb osób zależnych. Projekt realizowany był na zlecenie Ministerstwa Rozwoju w ramach IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.1 Innowacje społeczne i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego).
- praktycznymi wskazówkami dla nauczycieli akademickich dotyczącymi adaptacji materiałów dydaktycznych na zajęcia ze studentami/doktorantami z rożnego rodzaju niepełnosprawnościami, które opracowała Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego FIRR.
Pliki do pobrania
- Wskazówki dla prowadzących zajęcia - przykładowe sytuacje i propozycje sposobów reagowania w sytuacjach z osobami studiującymi ze szczególnymi potrzebami (235 KB)
- Wskazówki_dla_osób_prowadzących_zajęcia_dydaktyczne_ze_studentami_z_niepełnosprawnością_ruchową.doc (78 KB)
- Wskazówki_dla_osób_prowadzących_zajęcia_dydaktyczne_ze_studentami_z_niepełnosprawnością_mowy.doc (78 KB)
- Wskazówki_dla_osób_prowadzących_zajęcia_dydaktyczne_ze_studentami_niewidomymi_i_słabowidzącymi.doc (78 KB)
- Wskazówki_dla_osób_prowadzących_zajęcia_dydaktyczne_ze_studentami_z_niepełnosprawnością_słuchu.doc (79 KB)
O NAS
Misją CWiD UŁ jest tworzenie w Uniwersytecie Łódzkim przestrzeni równych szans w studiowaniu dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dążymy do zapewnienia dostępności osobom, które z uwagi na niepełnosprawność, stan zdrowia, trudności adaptacyjne lub inne powody, nie są w stanie realizować procesu uczenia się i pracy naukowej na zasadach równości oraz z zachowaniem najwyżej jakości kształcenia.
Każda osoba z niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami ma prawo do równego dostępu do edukacji na poziomie wyższym. Wspieramy zarówno w sprawach związanych z kształceniem, jak i szeroko rozumianą aktywnością w środowisku akademickim. Do każdej osoby podchodzimy indywidualnie. Poznajemy jej specyficzne potrzeby i możliwości psychofizyczne oraz dobieramy odpowiednie rodzaje wsparcia, żeby mogła w pełni uczestniczyć w procesie studiowania.
Udzielamy wsparcia w zakresie:
- wyrównywania szans edukacyjnych
- rozwiązywania trudności edukacyjnych, wynikających z przyczyn zdrowotnych i/lub adaptacyjnych
- higieny zdrowia psychicznego
- rozwoju osobistego
- profilaktyki i terapii uzależnień
- adaptacji procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb i możliwości.
Forma wsparcia: stacjonarnie w CWiD UŁ (ul. Pomorska 152, Łódź) lub on-line (Teams).
Wsparcie w CWiD UŁ jest bezpłatne. Działamy zgodnie z Regulaminem przyznawania wsparcia.
Biuro CWiD UŁ jest otwarte w godzinach:
Poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 8 - 15
Wtorek: 8 - 17
Podczas pracy zdalnej można skontaktować się z nami poprzez e-mail: cwid@uni.lodz.pl lub tel. 695 055 067.
Centrum Wsparcia i Dostępności UŁ
(wcześniejsza nazwa: Akademickie Centrum Wsparcia UŁ)
ul. Pomorska 152, 91-404 Łódź (osiedle akademickie Lumumbowo)
telefon: 42/ 665 51 65, 42/ 235 01 80
e-mail: cwid@uni.lodz.pl