Uniwersytet Łódzki: Historie Wspólnoty (1945-2025)

Wystawa „Uniwersytet Łódzki: historie wspólnoty (1945-2025)”

  • wystawa odbywa się w ramach Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi

  • czas i miejsce trwania wystawy: 18 czerwca –  31 sierpnia 2025 r., Uniwersytecka Galeria Wozownia 1/5,
    ul. Franciszkańska 1/5

  • wernisaż: 18 czerwca, godz. 18.00

  • 19 - 22 czerwca wystawa czynna od godz. 12.00 do 20.00

  • od 22 czerwca do 31 sierpnia w czartki-piątki w godzinach 15.00-19.00

UNIWERSYTET ŁÓDZKI: HISTORIE WSPÓLNOTY (1945-2025)

 

W fotografiach zawsze zawarty jest element pamięci, jej interpretacja staje się również efektem naszej komunikacji z innymi ludźmi.

Jerzy Grzegorski – artysta zaproszony do projektu 

 

Uniwersytet Łódzki jest dynamicznie zmieniającą się wspólnotą. Razem, od lat kształtujemy rzeczywistość wychodząc poza ramy samego kształcenia – UniLodz to ludzie, ich historie i wspomnienia. Chcąc opowiedzieć naszą historię jak najszerzej odchodzimy od standardowej narracji, podkreślając rolę społeczności naszej uczelni, zarówno osób studiujących, pracujących jak i tych, które opuściły już mury uniwersytetu w tworzeniu #UniLodzteam.   

Od ponad 20 lat jesteśmy głównym partnerem Fotofestiwalu – jednego z największych wydarzeń dotyczących kultury wizualnej w Europie. W tym roku dodatkową okazją do współpracy jest jubileusz 80-lecia naszej uczelni. Otwierając się na dalszą współpracę z naszym otoczeniem w połączeniu z kolektywem artystycznym w ramach 24. Fotofestiwalu stworzyliśmy wyjątkową i oryginalną wystawę, której idea oparta została na społecznym archiwum fotografii, również tych udostępnionych z prywatnych zbiorów. Pomysłem jest odkrywczy dialog z historią naszej uczelni widzianej oczami osób w niej pracujących i studiujących za pomocą fotografii. Zdjęcia stały się materiałem do artystycznego przetworzenia przez zaproszone do współpracy grono twórczyń i twórców sztuk wizualnych.

 

Na zdjęciu prof. Tadeusz Kotarbiński w trakcie uroczystości wręczania doktoratu honoris causa (fotografia kolorowana, archiwum UŁ)

Uniwersytet Łódzki to ludzie, ich historie i wspomnienia. Społeczność naszej uczelni tworzą zarówno osoby studiujące, pracujące jak i te, które opuściły już mury uniwersytetu. Jest jeszcze jedno słowo – różnorodność – ona przez osiem dekad również cechowała Uniwersytet Łódzki. Chcąc opowiedzieć naszą historię jak najszerzej, odchodzimy od standardowej narracji i podczas tegorocznej edycji Fotofestiwalu jubileusz 80-lecia uczelni uczcimy wyjątkową wystawą.  

W połączeniu z grupą artystów, których obszar działań często opiera się na pracy z archiwami powstał projekt – wystawa – instalacja – wspólnota w historii.  

Punkt wyjścia do jej stworzenia oparł się na społecznym archiwum fotografii, również tych udostępnionych z prywatnych zbiorów. Zdjęcia stały się materiałem do artystycznego przetworzenia przez zaproszone do współpracy grono. Zrodził się twórczy dialog z historią uczelni widzianej oczami osób w niej pracujących i studiujących. Powstał projekt poruszający różne zagadnienia związane ze społecznością skupioną wokół Uniwersytetu Łódzkiego. Artystki i artyści eksplorują tematy związane z wartościami uczelni, tożsamością, nauką, pamięcią zbiorową, wyzwaniami stawianymi na przestrzeni dekad, ale także zatrzymają się na codzienności w jakiej toczyło się i toczy życie uniwersytetu.  

Wystawa jest także powrotem do historii instytucji, jaką jest Uniwersytet Łódzki. Tym razem nieoczywistym, bowiem widzianym oczami osób artystycznych pracujących w archiwach i posługujących się fotografią jako narzędziem wizualnym. W efekcie zgromadzony materiał zostanie przetransformowany w sposób, który zogniskuje najważniejsze wyzwania, jakie stały i stoją przed nami, zarówno jako społecznością UŁ, ale także jako społeczeństwem opierającym swoją wolność i świadomość na edukacji.   

Jaką wspólnotą był, jest i będzie Uniwersytet Łódzki? – to pytanie otwarte, które stanowi punkt wyjścia do indywidualnych interpretacji, których dokonać będziemy mogli podczas oglądania wystawy.  

Różnorodność to nie tylko pojęcie, jakie cechuje naszą społeczność. To również słowo, które opisuje grono współczesnych polskich artystek i artystów zaproszonych do projektu.

Kuratorzy

Jolanta Sławińska-Ryszka

Kulturoznawczyni, menadżerka i animatorka kultury. Od ponad 20 lat kreuje, współtworzy i koordynuje różnorodne projekty kulturalne. W latach 2016-2022 koordynowała miejski mecenat kultury i prowadziła miejski Program wsparcia i rozwoju edukacji kulturalnej w Łodzi. Członkini Stowarzyszenia Animatorów Kultury „Forum Kraków”. Obecnie tworzy i programuje wydarzenia w Centrum Organizacji Wydarzeń Kulturalnych i Konferencji na Uniwersytecie Łódzkim.

Maciej Andrzejewski

Artysta, fotograf, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Na Uniwersytecie Łódzkim od grudnia 2015 roku. Od 2019 roku koordynuje działania w ramach współpracy UŁ z Fotofestiwalem.

Artystki i artyści biorący udział w wystawie

Basia Budniak

Artystka sztuk wizualnych, fotografka; absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W swojej działalności artystycznej wykorzystuje fotografię i wideo-art, nieustannie mieszając tradycyjne techniki i współczesne możliwości techniczne, eksplorując granice obu mediów. Basia przywiązuje dużą wagę do aspektu performatywnego fotografii, często traktując wizualność jako punkt wyjścia do swoich działań artystycznych, za pomocą których bada sposób oddziaływania obrazów na człowieka i jego uwikłanie w same te obrazy. Kieruje swoją uwagę na sam proces tworzenia, badając w ten sposób samo medium, często je kwestionując. Ostatnio skupia się na wykorzystaniu fotografii w przestrzeni cyfrowej i uwikłaniu człowieka, jakie ono powoduje. Interesuje się triadą portretu, twarzy i ciała.


Więcej informacji o artystce i jej twórczości znajduje się na stronie internetowej https://basiabudniak.com/

Anka Leśniak

Artystka, badaczka, wykładowczyni w Katedrze Intermediów ASP w Gdańsku, współzałożyciela Seminarium Feministycznego, członkini Stowarzyszenia Sztuka i Dokumentacja, międzynarodowego kolektywu TFR Archive i grupy artystek Frakcja. Tworzy instalacje, prace site-specific, obiekty, video, fotokolaże oraz performance. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Łódzkim i Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, stypendystka OeAD (Austrian Agency for International Cooperation in Education and Research)na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W 2016 roku obroniła doktorat pt. Niewidzialne Widzialnego na Wydziale Rzeźby i Intermediów w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Bliskie jej są tematy feministyczne oraz sztuka w przestrzeni publicznej. W swoich realizacjach podejmuje kwestie związane z pamięcią, „symboliczną re-konstrukcją”, symboliczną rewitalizacją, herstorią, gender, tożsamością etniczną, kulturową, migracją i językiem.

Więcej informacji o artystce znajduje się na stronie https://www.ankalesniak.pl/

Na zdjęciu kobieta siedząca przed budynkiem. Patrzy w dal, ma uniesioną głowę. Ubrana w czarną bluzkę z czerwonym wzorem..
Karolina Wojtas

 

Multidyscyplinarna artystka, której prace łączą fotografię, instalację i performans, tworząc przestrzenie pełne zaskoczeń, dziecięcej wyobraźni i spontaniczności. Sztuka jest dla niej niekończącą się zabawą i eksperymentem, w których widzowie stają się częścią doświadczenia. Wojtas bawi się formą, wciągając odbiorców w immersyjne wystawy, gdzie można natknąć się na brokat, szkolne szatnie czy przerośnięte klocki. Czasem straszy widza, a czasem zanurza go w świat beztroskiej zabawy. Inspiracje czerpie z codziennych obserwacji, dziecięcych wspomnień i absurdów dorastania. Jej sztuka to podróż przez edukację, rodzinne relacje i pierwsze miłości – pełna nostalgii, humoru i autoironii. 

Więcej informacji o artystce i jej twórczości znajduje się na stronie internetowej https://karolinawojtas.com/

Zdjęcie przedstawia kobietę, która ma twarz pokrytą rysunkami w kształcie strzałek. Lewe oko ma zaklejone taśmą samoprzylepną. Fotografia jest czarno-biała.
Filip Appel

Rejestrator, archiwista, dekonstruktor dźwiękowy. Brał udział w projektach takich jak Baubliss, Limmatau, Skedtot czy the soft ensemble. Jest autorem muzyki teatralnej (Poznański Teatr Tańca, Teatr Muzyczny w Łodzi) i filmowej. Wydał autorską płytę pt. „maintenant” oraz kilka epek i podcastów. W pracy wykorzystuje nagrania terenowe oraz przetworzone dźwięki, nie używa tradycyjnych instrumentów. Często w opisie nagrań stosuje określenie – szumy,  zlepy, trzaski. 

Codzienność to praca w rzemiośle – lepi graficzną rzeczywistość na zlecenie. Od małej formy plakatu czy strony www po scenografię wystaw i filmów.  

Ostatnie lata to współprzygotowanie trzech nagradzanych wystaw stałych dla Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Współpraca z Muzeum Miasta Łodzi, z Muzeum Sztuki w Łodzi. To także praca nad scenografią przy filmach fabularnych i etiudach Łódzkiej Szkoły Filmowej. 

Dopełnieniem jest projekt Dobry_Format czyli autorskie plakaty w technice montażu cyfrowego, które prezentowane były na wystawach finałowych konkursów Plaster CSW w Toruniu, Biennale Plakatu w Warszawie. 

Więcej na: www.arciv-ev-noise.net / www.dobryformat.pl 

Mężczyzna stojący w parku na tle drzew. Widać całą sylwetkę, ubrany jest na czarno, ma siwe średniej długości włosy.
Jerzy Grzegorski

Fotograf, twórca obiektów fotograficznych od lat mieszkający i pracujący w Łodzi, gdzie zajmuje się instalacją, rzeźbą, fotografią, obiektami fotograficznymi i rysunkiem. Jerzy Grzegorski prezentował swoje prace na wielu wystawach grupowych i indywidualnych w Polsce oraz za granicą m.in. na I Biennale „Grafika Europejska” Grenoble we Francji, w „Site-Ations” Artists Project w Cardiff, na „Under one Roof” w Berlinie i „Żywa Galeria – łódzki ruch progresywny 1967-1997” w Galerii Zachęta, V Edycji Konstrukcji w Procesie „Co-existence” w Mitzpe Ramon w Izraelu, w Galerii Lombard-Freid – Fine Arts w Nowym Jorku, w Muzeum Sztuki Współczesnej w Izrealu, na VI Edycji Konstrukcji w Procesie w Melbourne w Australii czy w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku.  

Od 1984 współtworzy – z Adamem Klimczakiem Galerię Wschodnią w Łodzi, jedną z najdłużej działających w kraju galerii sztuki współczesnej i ważne miejsce polskiej awangardy artystycznej.  

Prace Jerzego Grzegorskiego znajdują się w zbiorach w Muzeum Sztuki w Łodzi, w kolekcji World Bank w Waszyngtonie, Muzeum Narodowym w Szczecinie, bibliotece w Grenoble, Galerii Wymiany i kolekcji Dariusza Bieńkowskiego, kolekcji „Moje Archiwum”, kolekcji fundacji In Situ oraz innych kolekcjach prywatnych. 

 

Czarno-białe zdjęcie portret mężczyzny. Starszy mężczyzna ubrany na czarno, na nosie ma okulary. Jest łysy.

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR