Praktyczne a nie marketingowe zastosowania uczenia maszynowego
Gościem odcinka jest dr Maciej Adamiak – badacz i praktyk, który pracuje z uczeniem maszynowym w projektach opartych o dane przestrzenne (geospatial), obraz i dźwięk, a także rozwiązania z obszaru Internetu Rzeczy. W rozmowie pokazuje, dlaczego termin „AI” bywa mylący: w centrum uwagi nie stoi „myśląca maszyna”, ale algorytmy, które na podstawie danych dopasowują parametry modelu i uczą się rozpoznawać wzorce.
O czym posłuchasz w tym odcinku
Rozmawiamy m.in. o tym, jak z pozornie statycznego zdjęcia da się wyciągnąć informacje o ruchu – na przykład oszacować prędkość pojazdów – oraz jak analiza zdjęć satelitarnych wspiera rozumienie procesów zachodzących na Ziemi. Pojawia się też temat klasyfikacji roślin i potencjalnych zastosowań w kontekście pszczelarstwa i pożytków pszczelich.
W rozmowie wracamy także do pytania, które coraz częściej pojawia się w dyskusjach o technologii: „czy to rozwiązanie jest naprawdę potrzebne?” Dr Adamiak podkreśla, że odpowiedzialne wdrażanie narzędzi ML wymaga nie tylko skuteczności, ale też refleksji nad konsekwencjami – prywatnością, sposobem zbierania danych i sensem automatyzacji. Na tym tle omawiamy podejście, w którym urządzenia mogą „słuchać” otoczenia i rozpoznawać określone zdarzenia, ale nie muszą przechowywać nagrań – co ma znaczenie w kontekście ochrony danych i zgodności z przepisami.
Na koniec dotykamy tematów, które budzą dziś szczególne emocje: koszt energetyczny trenowania modeli, rosnąca liczba treści generowanych automatycznie, boty i deepfake oraz to, jak platformy rekomendacyjne (w tym YouTube) wpływają na widoczność materiałów i odbiór informacji. Odcinek zostawia słuchacza z konkretną puentą: AI jest narzędziem, które bywa świetne w rozpoznawaniu wzorców, ale wymaga krytycznego myślenia, odpowiedzialnych decyzji i jasnego celu.
Podcast „Nauka inspiruje”
Podcast został zrealizowany w studiu Radia Łódź. Rozmowy prowadzą wspólnie Michał Gruda oraz dziennikarka Radia Łódź – Joanna Karp.
Nagranie zostało zrealizowane w ramach programu Łódzkie dla młodych, prowadzonego przez Urząd Marszałkowski w Łodzi
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Współpracy z Otoczeniem i SOU)
