28 września, 2020 r.

MS Office - nowe konta na UŁ

MS Office - nowe konta na UŁ

Wraz z początkiem roku akademickiego 2020/2021 na naszej Uczelni wprowadzone zostaną usprawnienia usług informatycznych dla całej społeczności UŁ – studentów, doktorantów, pracowników administracyjnych i naukowych. Od tego momentu będzie można korzystać z rozszerzonego i darmowego pakietu MS Office 365 Professional Plus. Każdy z nas będzie mógł instalować pakiet na swoich prywatnych urządzeniach. Ulepszenia pozwolą również na szybsze i łatwiejsze komunikowanie się za sprawą aplikacji MS Teams. *English version follows*


W rozpoczynającym się właśnie semestrze cała społeczność Uniwersytetu Łódzkiego otrzyma dostęp do nowych domen. Wprowadzane przez nas usprawnienia nie tylko ułatwią wszystkim korzystanie z systemów i usług informatycznych funkcjonujących w ramach UŁ, ale też wprowadzą porządek w komunikacji między studentami, doktorantami i pracownikami. Nasze rozwiązania pomogą uniknąć nieporozumień i problemów wynikających z różnorodnych domen, z jakich do tej pory korzystali członkowie uniwersyteckiej społeczności. Jak będą przebiegać zmiany?


Studenci, doktoranci, słuchacze studiów podyplomowych


Nowa poczta studencka i doktorancka będzie miała domenę @edu.uni.lodz.pl. Bez względu na to, czy studiujesz na Uniwersytecie Łódzkim już od jakiegoś czasu, czy to Twój pierwszy rok, otrzymasz od nas dostęp do nowego konta. Oto, co dzięki temu uzyskasz:


  • możliwość korzystania z rozszerzonego pakietu Microsoft Office 365 Professional Plus, który będzie można zainstalować aż na 15 urządzeniach prywatnych (5 komputerach, 5 tabletach i 5 telefonach)! (Uwaga! Tych proporcji nie można zmieniać, czyli np. 6 komputerów i 4 tablety etc.)
  • dostaniesz 2 terabajty miejsca na OneDrive
  • problemy techniczne związane ze zdalną nauką zostaną znacznie ograniczone (przestaniesz być „gościem” na Teamsach i nie będzie już problemów z udziałem w spotkaniach i wykładach).


Co musisz zrobić, aby przejść na nowe konto? Właściwie nic – wystarczy, że zaczniesz z niego korzystać!


Poinformujemy Cię mailowo o utworzeniu konta w nowej domenie – wiadomość ta zostanie wysłana (wyjątkowo) na twój prywatny adres email. Na prywatny email wysyłamy TYLKO wiadomości związane z administrowaniem Twoją pocztą studencką – resztę komunikacji będziemy prowadzić WYŁĄCZNIE poprzez konto na @edu.uni.lodz.pl. Jeśli go nie aktywujesz, ominą Cię wszystkie kluczowe wiadomości wysyłane przez dziekanat, wykładowców czy władze uczelni, nie otrzymasz też pakietu Microsoft Office 365 Pro Plus.


Jak będzie wyglądać to technicznie?


Nowe konta zakładane są automatycznie. Login składa się z liter „UL” oraz siedmiu cyfr, w skład których wchodzić będzie Twój USOS ID (przykład: UL0234654). Prześlemy Ci go w wiadomości informującej o utworzeniu konta (zawsze, gdy go zapomnisz, będzie możliwość odzyskania go poprzez opcję „przypomnienia loginu”). Hasło ustalisz samodzielnie.


Czym jest USOS ID? Jest to Twój indywidualny identyfikator, który otrzymujesz przy pierwszym przyjęciu na studia.


Wraz z loginem powstanie Twój nowy adres e-mail w domenie @edu.uni.lodz.pl. Całość będzie wyglądała tak: UL0234654@edu.uni.lodz.pl. Jednak, aby nie posługiwać się niewiele mówiącymi literami i cyframi, automatycznie wygenerujemy też dla Ciebie tzw. „alias”, czyli alternatywny, bardziej przystępny adres e-mail. Adres ten będzie opierać się o Twoje imię i nazwisko (rozdzielone kropkami). Dzięki temu odbiorcy, zamiast wiadomości od UL0234654@edu.uni.lodz.pl, będą dostawać maile od anna.nowak@edu.uni.lodz.pl. Od razu lepiej, prawda?


Pamiętaj - Twój login to: UL0234654@edu.uni.lodz.pl


Po aktywacji konta pamiętaj, aby zalogować się za pomocą nowej domeny w Office 365, zwłaszcza w aplikacji Microsoft Teams. Pozwoli Ci to na sprawne uczestniczenie w zdalnych zajęciach. Zachęcamy też do zainstalowania pakietu Microsoft Office 365 Professional Plus na swoich urządzeniach (tak, tych prywatnych też).


Nowy login posłuży Ci również do logowania się:


  • w Microsoft Teams (zajęcia prowadzone zdalnie przez wykładowców)
  • w Office 365 Professional Plus (Word, Excel, PowerPoint etc.)
  • do USOSweb (oceny, zapisy na zajęcia)
  • do aplikacji Mobliny USOS (plany zajęć, oceny, itp.) dostępnej w App Store i Google Play
  • do sieci Eduroam (darmowe wi-fi na terenie budynków UŁ i innych Uniwersytetów oraz instytucji korzystających z tej sieci na całym świecie!)
  • na platformę Moodle (kursy e-learningowe i zadania od wykładowców)
  • do Archiwum Prac Dyplomowych (APD)


UWAGA! Prosimy raz jeszcze, pamiętaj o tym, że e-maile od wykładowców, z dziekanatów i od władz uczelni będą przychodziły WYŁĄCZNIE na Twoje konto w domenie @edu.uni.lodz.pl. Używaj tylko tego e-maila wysyłając wiadomości do dziekanatu, wykładowców, władz UŁ.


Jeżeli nie otrzymałeś mejla do zalogowania się do nowej domeny @edu.uni.lodz.pl sprawdź swój adres e-mail podany w USOS, jeżeli nie jest poprawny skontaktuj się ze swoim dziekanatem.


Jeśli masz dodatkowe pytania, kontaktuj się z nami przez helpdesk@uni.lodz.pl.


Konta w domenie @unilodz.eu


Jeśli studiujesz na UŁ już od jakiegoś czasu i masz konto w domenie @unilodz.eu również dostaniesz link do aktywacji konta @edu.uni.lodz.pl. Twoje konto w domenie @unilodz.eu będzie aktywne do 31.12.2021 roku. Do tego czasu możesz przenieść przechowywane tam pliki na nowe konto, ale pamiętaj – nie będziesz już dostawał na stary adres e-maili ze swojego dziekanatu.


Dopiero zaczynasz studia na UŁ?


Studenci, którzy zaczynają studia, otrzymają wiadomość e-mail z instrukcją do aktywacji konta w domenie @edu.uni.lodz.pl po zakończeniu rekrutacji i założeniu kont w USOS, to może potrwać nieco dłużej. Jeżeli jeszcze nie dostałeś wiadomości nie martw się, na pewno przyjdzie - sprawdzaj adres podany w IRK (Internetowej Rejestracji Kandydatów).




Nowe domeny dla studentów i doktorantów - FAQ

1. Jak sprawdzić swój nowy login studenta/doktoranta UŁ?

  • wejdź na stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/
  • pod polem Identyfikator kliknij w link Przypomnienie loginu
  • w polu Prywatny adres e-mail wpisz swój prywatny adres e-mail (podany podczas rekrutacji i zarejestrowany w USOS), zaznacz pole „Nie jestem robotem”, kliknij „Zatwierdź”

Na Twój prywatny mail przyjdzie wiadomość z informacją o nowym loginie. Jeżeli jej nie dostałeś, sprawdź foldery Spam i Kosz

Twój nowy login studenta UŁ będzie osadzony w domenie @edu.uni.lodz.pl


2. Jak ustawić hasło do loginu studenta/doktoranta UŁ?

  • wejdź na stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/
  • pod polem „Hasło” kliknij w link Nie pamiętasz hasła?
  • w polu Identyfikator wpisz nowy login studenta przykład: ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl , zaznacz pole „Nie jestem robotem”, kliknij „Zatwierdź”

Na Twój prywatny mail przyjdzie wiadomość z linkiem do zmiany hasła.

UWAGA: Hasło musi spełniać wymogi bezpieczeństwa (min. 8 znaków, duża i mała litera, cyfra; hasło nie może zawierać znaków specjalnych, nazw własnych typu imię, nazwisko, pesel; nowe hasło nie może być powiązane z poprzednimi)


3. Komunikat błędu: Podany email nie jest powiązany z kontem edu.uni.lodz.pl

Sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swój prywatny adres e-mail. Komunikat może też oznaczać, że do Twojego konta w USOS podpięty jest Twój inny prywatny adres e-mail lub w ogóle go nie ma.

Co trzeba zrobić:

  • jeżeli jesteś studentem pierwszego roku, skontaktuj się możliwie najszybciej z dziekanatem wydziału, w którym uzupełnisz swój adres e-mail
  • jeżeli jesteś studentem kolejnych lat lub doktorantem zmiany prywatnego adresu e-mail możesz dokonać samodzielnie, jeśli pamiętasz swój dotychczasowy login imie.nazwisko@unilodz.eu . Zaloguj się tymi poświadczeniami do USOSweb i wejdź w zakładkę „Mój USOSweb”. Na dole strony, w prawym narożniku znajdziesz belkę „Informacje o użytkowniku”. Kliknij na link moja strona profilowa. Tam zmienisz swój prywatny adres e-mail

Po ok. godzinie od zmiany adresu e-mail możesz przystąpić do przypomnienia nowego loginu i hasła.


4. Komunikat błędu: Wprowadzona domena Active Directory jest niepoprawna

Sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swój login w domenie @edu.uni.lodz.pl.

Login składa się z liter „UL” oraz siedmiu cyfr, które zawierają Twój USOS ID (przykład: UL0234654). Czym jest USOS ID? To Twój indywidualny identyfikator, który otrzymujesz przy pierwszym przyjęciu na studia.

UWAGA: Twój login NIE SKŁADA SIĘ Z CYFR TWOJEGO NUMERU ALBUMU


5. Zmiany hasła do konta możesz dokonać WYŁĄCZNIE przez stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/

Pamiętaj, że do wszystkich systemów UŁ logujesz się tym samym loginem i hasłem. Jeśli chcesz zmienić hasło do konta, możesz to zrobić wyłącznie przez stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/.

  • Zmień hasło – kliknij, jeśli pamiętasz poprzednie hasło i chcesz zmienić je na nowe. Wypełnij pola zgodnie z opisem
  • Nie pamiętasz hasła? – kliknij, jeśli nie znasz poprzedniego hasła, a chcesz ustawić nowe. Wypełnij pola zgodnie z opisem

Hasła do poczty UŁ nie zmieniaj nigdy przez stronę MS Office.


6. Komunikat błędu: Dostarczone dane uwierzytelniania nie mogą zostać uznane za poprawne

Sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swój login i hasło do konta. Pamiętaj, że Twój login jest stworzony wg formatu ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl

Jeżeli mimo wprowadzanych poprawnie danych komunikat nadal się pojawia, wyczyść historię przeglądarki. System może pamiętać poprzednie dane uwierzytelniające.

Taki komunikat pojawia się również, gdy hasło nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Jeszcze raz zmień hasło na nowe.

Pamiętaj, że hasło musi spełniać wymogi bezpieczeństwa (min. 8 znaków, duża i mała litera, cyfra; hasło nie może zawierać znaków specjalnych, nazw własnych typu imię, nazwisko, PESEL; nowe hasło nie może być powiązane z poprzednimi) .


7. Na moją prywatną skrzynkę e-mail nie przychodzi wiadomość z przypomnieniem loginu lub/i do zmiany hasła

Sprawdź na swojej prywatnej poczcie e-mail foldery Spam i Kosz.

  • Nie widzisz wiadomości z przypomnieniem loginu? Sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swój prywatny adres e-mail. Wejdź na stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/ i kliknij w link przypomnienie loginu
  • Nie widzisz wiadomości z linkiem do zmiany hasła? Sprawdź, czy poprawnie wpisałeś swój nowy login studenta/doktoranta UŁ. Wejdź na stronę https://logowanie.uni.lodz.pl/ i kliknij w link nie pamiętasz hasła?

Jeśli wprowadzone przez Ciebie dane są poprawne, a mimo to nie otrzymujesz wiadomości, może to oznaczać, że do Twojego konta w USOS podpięty jest Twój inny prywatny adres e-mail lub w ogóle go nie podpięto.


Co wtedy zrobić?

  • jeżeli jesteś studentem pierwszego roku, skontaktuj się możliwie najszybciej z dziekanatem wydziału, w którym uzupełnisz swój adres e-mail
  • jeżeli jesteś studentem kolejnych lat lub doktorantem zmiany prywatnego adresu e-mail możesz dokonać samodzielnie, jeśli pamiętasz swój dotychczasowy login imie.nazwisko@unilodz.eu . Zaloguj się tymi poświadczeniami do USOSwebi wejdź w zakładkę „Mój USOSweb”. Na dole strony, w prawym narożniku znajdziesz belkę „Informacje o użytkowniku”. Kliknij na link moja strona profilowa. Tam zmienisz swój prywatny adres e-mail

Po ok. godzinie od zmiany adresu e-mail możesz przystąpić do przypomnienia nowego loginu i hasła.


8. Chcę zmienić nazwisko widoczne w moim koncie

Chcesz zmienić nazwisko lub zauważyłeś w nim błąd? Idź do dziekanatu. Tam zmiana zostanie wprowadzona przez pracownika. Upewnij się, że nazwisko jest napisane bez błędów i zgłoś prośbę o zmianę aliasu konta pocztowego na adres: helpdesk@uni.lodz.pl


9. Mam nowy login i hasło, ale nie mogę zalogować się do MS Office (Outlook, Teams)

Pamiętaj, że masz jeden login i hasło do wszystkich systemów UŁ, w tym do poczty Office 365. Sprawdź, czy loginem i hasłem możesz zalogować się do USOSweb. Jeśli tak, oznacza to, że Twoje dane są poprawne.

MS Office zapamiętuje Twoje poprzednie loginy i hasła, dlatego przed logowaniem nowymi danymi zalecane jest ręczne wylogowanie się ze wszystkich aplikacji MS Office (w tym Outlook, Teams), a także wyczyszczenie historii przeglądarki i plików tymczasowych.


10. Zalogowałem się, ale nie mogę uczestniczyć w zajęciach on-line w Teams

Sprawdź, czy otrzymałeś zaproszenie od prowadzącego zajęcia na Twój adres UŁ, który stworzono wg formatu ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl.

Sprawdź czy w MS Teams przyznano Ci dostęp do zespołu z zajęciami. Jeśli nie, pilnie wyjaśnij z dziekanatem wydziału, czy zostałeś podpięty do odpowiedniego programu. Następnie zapytaj prowadzącego zajęcia, czy wysłał do Ciebie zaproszenie na zajęcia on-line i czy jesteś podpięty do jego grupy zajęciowej.



Słuchacze studiów podyplomowych


Jesteś słuchaczem studiów podyplomowych? Jeżeli nie otrzymałeś jeszcze konta w domenie @edu.uni.lodz.pl, skontaktuj się ze swoim sekretariatem studiów.


Pracownicy


Nowe loginy pracownicze będą składać się z imienia i nazwiska (rozdzielonych kropką), po @ pojawi się natomiast rozszerzenie zależne od wydziału. Przykładowo:



W efekcie jedyną odczuwalną zmianą będzie posługiwanie się nowym loginem. Co ważne, zmiana umożliwi logowanie się jednym kontem do wszystkich systemów i usług informatycznych funkcjonujących w ramach Uniwersytetu Łódzkiego. Każdy pracownik naszej uczelni, niezależnie od tego, czy będzie chciał dostać się na Portal Pracowniczy, na swoją pocztę elektroniczną czy do aplikacji Microsoft Teams, będzie mógł to zrobić za sprawą tego samego loginu i tego samego hasła.


Prace nad usprawnieniem kont służbowych przeprowadzane są w taki sposób, aby przejście ze starego na nowe konto odbyło się płynnie i nie wpłynęło na codzienne obowiązki pracownika. Realizowane są głównie nocami, w porozumieniu z administratorami poszczególnych domen.


Cały proces migracji i synchronizacji kont pracowników zakończy się w październiku br. Jeżeli jeszcze nie otrzymali Państwo informacji o nowym loginie i dostępu do usług Microsoft Office 365 Professional Plus, prosimy o kontakt z wydziałowym administratorem poczty.


Nowe konta na UŁ – podsumowanie


Wprowadzane usprawnienia to szereg nowych rozwiązań, dzięki którym komunikacja między członkami społeczności Uniwersytetu Łódzkiego będzie przebiegać płynniej, a korzystanie z dostępnych usług informatycznych stanie się łatwiejsze. Dzięki spójnemu systemowi kont, zdalną dydaktykę czeka duża poprawa z uwagi na to, że proces rejestracji studentów do zespołów zajęciowych w Microsoft Teams stanie się wygodniejszy. Możliwe będzie również korzystanie z bardziej zaawansowanych opcji tego narzędzia – dedykowanych instytucjom edukacyjnym. Co więcej, wszyscy studenci, doktoranci oraz pracownicy otrzymają dostęp do rozszerzonego pakietu Microsoft Office 365 Professional Plus, co zapewni niezbędne do nauki i pracy aplikacje, szczególnie przydatne w tak trudnym okresie.


Zmiany, choć mogą wydawać się niewielkie, wprowadzamy w trosce o rozwój oraz komfort naszej uniwersyteckiej społeczności. Gorąco zachęcamy wszystkich do korzystania z nowych możliwości, jakie niosą ze sobą nowe konta studenckie oraz służbowe.




FAQ for a student/doctoral student of the University of Łódź

1. How do I check my new student/doctoral login?

  • go to https://logowanie.uni.lodz.pl/
  • under the ID field, click on the Login Reminder link
  • in the Private e-mail address field, enter your private e-mail address (provided during recruitment and registered with the USOS), check the box "I am not a robot", click "Confirm"
  • A message will be sent to your private e-mail with information about the new login. If you didn't get it, check the Spam and Trash folders


Remember that your login is created according to ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl format.


2. How to set a password for the UŁ student/doctoral student login?

  • Go to https://logowanie.uni.lodz.pl/
  • under the field "Password" click the Forgot your password? link
  • in the ID field enter the new student login, for example: ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl , check the box "I'm not a robot", click "Confirm".
  • a message with a link to change your password will be sent to your private email

NOTICE: The password must meet security requirements (min. 8 characters, upper and lower case letters, numbers; the password must not contain special characters, names such as first name, last name, PESEL number; the new password must not be similar to the previous ones)



3. Error message: The email provided is not associated with the edu.uni.lodz.pl account.

Check if you have entered your private e-mail address correctly. The message may also mean that your USOS account is connected to your other private e-mail address or does not have one at all.

What you need to do:

  • if you are a first-year student, please contact the faculty office as soon as possible to provide your e-mail address
  • If you are a student of the following years or a doctoral student, you can change your private e-mail address yourself if you remember your previous login imie.nazwisko@unilodz.eu . Log in with these credentials to USOSweb and go to the "My USOSweb” tab. At the bottom of the page, in the right corner, you will find the "User Information" bar. Click on the my profile page link. You can change your private e-mail address there


After about an hour after changing your e-mail address, you can proceed to recover your new login and password.


4. Error message: The Active Directory domain entered is incorrect

Check if you have entered your login in the @edu.uni.lodz.pl domain correctly.

The login consists of the letters "UL" and seven digits that contain your USOS ID (example: UL0234654). What is a USOS ID? It's your individual ID, which you received during your first admission.

NOTICE: Your login DOES NOT INCLUDE THE DIGITS OF YOUR ALBUM NUMBER



5. You can change your account password ONLY at https://logowanie.uni.lodz.pl/

Remember that you log in to all systems of the UŁ with the same login and password. If you want to change your account password, you can do so only at https://logowanie.uni.lodz.pl/.

  • Change password - click if you remember the previous password and you want to change it to a new one. Fill in the fields as described
  • Forgot your password? - click if you don't remember your previous password and you want to set a new one. Fill in the fields as described

Never change your UŁ e-mail password through the MS Office website.


6. Error message: The provided authentication data cannot be considered valid.

Check if you have entered your login and password correctly. Remember that your login is created according to ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl format.

If the message still appears despite the data being entered correctly, clear the browser history. The system may remember previous credentials.

Such a message also appears when the password does not meet security requirements. Change the password to a new one again.

Remember that the password must meet security requirements (min. 8 characters, upper and lower case letters, numbers; the password must not contain special characters, names such as first name, last name, PESEL number; the new password must not be similar to the previous ones).


7. I have not received received the login recovery and/or password change message at my private e-mail box.

Check your Spam and Trash folders in your private e-mail.

  • Can you see a login reminder message? Check if you have entered your private e-mail address correctly. Go to https://logowanie.uni.lodz.pl/ and click the login reminder link
  • Can you see a message with a link to change your password? Check if you have correctly entered your new student/doctoral login for the UŁ. Go to https://logowanie.uni.lodz.pl/ and click the forgot your password? link


If the data you enter is correct, and you still do not receive a message, it may mean that your USOS account is connected to your other private e-mail address or not connected at all.


What should I do now?

  • if you are a first-year student, please contact the faculty office as soon as possible to provide your e-mail address
  • If you are a student of the following years or a doctoral student, you can change your private e-mail address yourself if you remember your previous login imie.nazwisko@unilodz.eu . Log in with these credentials to USOSweb and go to the "My USOSweb” tab. At the bottom of the page, in the right corner, you will find the "User Information" bar. Click on the my profile page link. You can change your private e-mail address there


After about an hour after changing your e-mail address, you can proceed to recover your new login and password.



8. I want to change the name that appears in my account.

Do you want to change your name or noticed a mistake in it? Visit faculty office. An employee will change it for you. Make sure the name is spelled correctly and submit a request to change the email account alias to: helpdesk@uni.lodz.pl


9. I have a new login and password, but I cannot log in to MS Office (Outlook, Teams).

Remember that the same login and password are used for all systems of the UŁ, including Office 365 mail client. Check if you can log in to USOSweb with your login and password. If so, it means that your data is correct.

MS Office remembers your previous logins and passwords, so before logging in with new data, it is recommended that you manually log out of all MS Office applications (including Outlook, Teams) and clear your browser history and delete temporary files.


10. I've logged in, but I cannot participate in online classes using Teams.

Check if you have received an invitation from your teacher to your UŁ address, which was created according to the ULxxxxxxx@edu.uni.lodz.pl format.

Check if you have been granted access to the class team in MS Teams. If not, urgently explain with the Faculty Office whether you have been assigned to the appropriate program. Then ask your tutor if they have sent you an invitation to an online class and if you are assigned to their class group.




Uniwersytet Łódzki to jedna z największych polskich uczelni. Misją UŁ jest kształcenie wysokiej klasy naukowców i specjalistów w wielu dziedzinach humanistyki, nauk społecznych, przyrodniczych, ścisłych, nawet medycznych. UŁ współpracuje z biznesem, zarówno na poziomie kadrowym, zapewniając wykwalifikowanych pracowników, jak i naukowym, oferując swoje know-how przedsiębiorstwom z różnych gałęzi gospodarki. Uniwersytet Łódzki jest uczelnią otwartą na świat – wciąż rośnie liczba uczących się tutaj studentów z zagranicy, a polscy studenci, dzięki programom wymiany, poznają Europę, Azję, wyjeżdżają za Ocean. Uniwersytet jest częścią Łodzi, działa wspólnie z łodzianami i dla łodzian, angażując się w wiele projektów społeczno-kulturalnych.

Zobacz nasze projekty naukowe na https://www.facebook.com/groups/dobranauka/

Poprzednia wiadomość Zdolny Uczeń – Wybitny Student. Z UŁ do Londynu
Następna wiadomość Centrum Kultury UŁ zaczyna działalność