O KANDYDACIE

 

Prof. dr hab. Jarosław Kita – Kandydat na Dziekana Wydziału  

 

1) Motto: 

 

Kto zdobytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem innych 

Konfucjusz 

 

2) Dlaczego kandyduję: 

 

Pragnę, aby Wydział Filozoficzno-Historyczny był nowoczesną jednostką kształcącą na najwyższym poziomie studentów kierunków humanistycznych, aby wszyscy pracownicy Wydziału czuli satysfakcję z wykonywanej przez siebie pracy różnego typu, aby wszystkie dyscypliny naukowe uzyskiwały najwyższe wyniki w ocenach ewaluacyjnych. Uważam, że moje wieloletnie doświadczenie i osiągnięcia na niwie naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pozwolą mi zrealizować te cele. 

 

3) Czym Kandydat będzie się zajmował w Kolegium Dziekańskim: 

 

Obowiązki i uprawnienia Dziekana Wydziału wynikają przede wszystkim z zapisów w Statucie UŁ. Należy do nich m.in.: kierowanie Wydziałem i reprezentowanie na zewnątrz, koordynacja prac Kolegium Dziekańskiego, organizacja pracy administracyjnej na Wydziale, nadzór nad gospodarką finansową, opracowaniem planu rzeczowo-finansowego oraz polityką zatrudnienia na Wydziale. Ponadto opracowanie długoletniej strategii rozwoju Wydziału zgodnej ze strategią rozwoju UŁ, w tym podejmowanie działań mających na celu uzyskanie wysokiego poziomu działalności badawczej, koordynacja procesu rekrutacji i nadzór nad całokształtem działalności dydaktycznej na Wydziale. Kontaktowanie się z Dyrektorem Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i innymi agendami Uczelni, kiedy tylko zajdzie taka konieczność. Obowiązki swoje zamierzam wykonywać w sposób transparentny, konsultować najważniejsze decyzje z całą społecznością Wydziału, mającą prawo współdecydowania o wyborze sposobów rozwoju jednostki, aktywnie włączać pracowników i studentów do pracy na rzecz Wydziału i starać się dbać o dobrą atmosferę w pracy.           

 

4) Osiągnięcia naukowe: 

 

Ukończyłem studia historyczne w UŁ, przygotowując pod kierunkiem prof. dr. hab. Wojciecha Szczygielskiego pracę magisterską Posłowie z Małopolski Zachodniej w początkach obrad Sejmu Czteroletniego (do obalenia Rady Nieustającej 19 stycznia 1789 r.), której skrócona wersja została opublikowana w czasopiśmie „Acta Universitatis Lodziensis. Folia historica". W tej też uczelni uzyskałem stopnie: doktora w 1993 r. (promotor prof. dr hab. Wiesław Puś) i doktora habilitowanego w 2008 r. (monografia Tomasz Potocki (1809-1861). Ewolucja postaw ziemianina polskiego, Łódź 2007). W tym też roku zostałem zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego, a tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych w dyscyplinie historia uzyskałem w styczniu 2019 r. Swoje kwalifikacje naukowe podnosiłem również poprzez staże naukowe i wyjazdy studyjne odbyte w kilku uczelniach zagranicznych (Rosja – 4-krotnie, Niemcy, Czechy, Turcja). Przez wiele lat byłem związany z Interdyscyplinarnym Zespołem Naukowo-Badawczym Struktur i Rozwoju Społecznego Wsi Polskiej XIX-XX w., który powstał z inicjatywy prof. Heleny Brodowskiej i skupiał uznanych badaczy z wielu polskich środowisk akademickich.

    
Specjalizuję się w zakresie historii społecznej i gospodarczej XIX i XX w. Główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z dziejami społeczeństwa polskiego na tle porównawczym ze społeczeństwami Europy Środkowo-Wschodniej i procesami modernizacyjnymi w dobie zaborów. Interesują mnie szczególnie dzieje ziemiaństwa, chłopów i społeczności małomiasteczkowych. Kolejne płaszczyzny badawcze to: europejska kultura uzdrowiskowa XIX-XXI w., historia nauki, przeszłość łódzkiego środowiska naukowego, dzieje miast regionu Polski centralnej, historia wojskowości polskiej w XIX w. Jestem autorem i współautorem ponad 200 publikacji naukowych, w tym 17 monografii, m.in.: Słownik biograficzny historyków łódzkich (Łódź 2000 – współautor prof. Rafał Stobiecki); Tomasz Potocki (1809-1861). Ewolucja postaw ziemianina polskiego (Łódź 2007); Patroni łódzkich ulic (Łódź 2012 – współautorstwo prof. Maria Nartonowicz-Kot); Powstanie styczniowe w Łodzi i regionie. Studia i materiały (Łódź 2014 – współautorstwo prof. Maria Nartonowicz-Kot, dr Karol Jadczyk); Luminarze nauki polskiej w Uniwersytecie Łódzkim (Łódź 2015); Zapomniane polskie uzdrowiska (Łódź 2016); Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich. Trzydzieści lat działalności (1989-2019) (Kraków 2020). Ponadto jako redaktor naukowy i współautor przyczyniłem się do powstania m.in. monografii miast: Kutno, Sieradz, Uniejów, Aleksandrów Łódzki (w trakcie). Jestem inicjatorem projektu i przewodniczącym komitetu naukowego pięciotomowej monografii Łodzi przygotowywanej z okazji 600. rocznicy nadania miastu praw miejskich oraz redaktorem naukowym i współautorem wydanego tomu II (Łódź poprzez wieki. Historia miasta, t. II: 1820-1914, Łódź 2023). Publikowałem artykuły w j. angielskim i rosyjskim poza granicami kraju (Rosja, Niemcy, Turcja), a ponadto opracowałem dziewięć obszernych haseł z zakresu historii gospodarczej zamieszczonych kilku tomach Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN. 


Jestem również edytorem źródeł z zakresu historii społecznej. Przygotowałem do druku (opatrując obszernym wstępem, komentarzem i przypisami) pamiętnik z czasów Wielkiej Wojny autorstwa hrabiny Ludwiki Ostrowskiej, siostry Józefa Ostrowskiego, członka Rady Regencyjnej. Ukazał się on pod tytułem Trochę się zazdrości tym, co nie dożyli tych czasów... Dziennik Ludwiki Ostrowskiej z Maluszyna, jako pierwszy tom serii wydawniczej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych pt. Wielka Wojna - zwyczajność niezwyczajności. Publikacja ta została nominowana do Nagrody Historycznej „Polityki” w 2015 r. Inne edycje źródłowe związane były z tematyką ziemiańską i kulturą uzdrowiskową: Świat dziecka ziemiańskiego. Antologia źródeł (2012) – współautorka dr Nina Kapuścińska-Kmiecik – publikacja doczekała się trzech dodruków oraz edycji w formie e-booka; Ziemianka w XIX-wiecznym kurorcie. Listy Stefanii z Lemańskich Rzewuskiej do męża z pobytów w zagranicznych uzdrowiskach (2017) – współautorka dr Urszula Klemba.  

   
Jako kierownik bądź główny wykonawca byłem zaangażowany w realizację kilku projektów, m.in.: projekt UE 4.1.1 UDA - POKL.04.01-00-045/10 - „Kształcenie kadr dla potrzeb rynku flexicurity i gospodarki opartej na wiedzy”; projekt nr 11 H 11 009480 – „Utworzenie repozytorium cyfrowego zbioru „Robotnicy w XIX i XX wieku” – NPRH; projekt nr 11 H 12 022681 – „Pamiętniki i listy polskich autorów z ziem zabranych (Litwa, Białoruś, Ukraina) w latach 1795-1918” – NPRH. W 2014 r. Komitet Naukowy XIX Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Szczecinie powierzył mi organizację sympozjum „Drogi inteligencji polskiej (od powstania styczniowego do wydarzeń marcowych)", a obecnie współkieruję projektem „Miasto i przestrzeń miejska na pograniczach ziem polskich w epoce zaborów (1772-1918). Próba nowego spojrzenia”, który będzie finalnie zrealizowany podczas XXI PZHP w Białymstoku (IX 2024 r.).  


Jestem redaktorem naczelnym czasopism: „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku” i „Rocznik Łódzki” oraz zastępcą redaktora periodyku „Zeszyty Wiejskie”. Ponadto jest członkiem rad naukowych i redakcyjnych kilku innych polskich czasopism i wydawnictw oraz członkiem dwóch rad muzealnych – Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi i Muzeum-Zamek w Oporowie. Zostałem także powołany na członka rad naukowych: Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich UŁ i Ośrodka Badawczego Europejskiej Polityki Przestrzennej i Rozwoju Lokalnego UŁ. W 2020 r. zostałem wybrany do Komitetu Nauk Historycznych PAN i ponownie na kolejną kadencję w 2023 r., jestem także członkiem Komisji Historii Wojskowości PAN. W 2018 r. zostałem wybrany do Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Historycznego i pełnię funkcję prezesa Oddziału Łódzkiego PTH oraz przewodniczącego Komitetu Okręgowego Olimpiady Historycznej (od 2015).  


Zostałem wyróżniony kilkunastoma Nagrodami Rektora UŁ za osiągnięcia naukowe i organizacyjne, w tym Nagrodą za szczególne osiągnięcia naukowe w obszarze nauk humanistycznych (2015). Otrzymałem również medale i odznaczenia, m.in.: Medal KEN, Medal „Za Zasługi dla Miasta Łodzi” i „Honorowy Medal 600-lecia Miasta Łodzi”.  

 

5) Doświadczenie w zakresie dydaktyki i organizacji: 

 

Mam znaczne doświadczenie w zakresie dydaktyki. Od ponad 30 lat prowadzę wszelkiego typu zajęcia na jednolitych studiach magisterskich, następnie studiach I, II i III stopnia, na kierunkach historia, wojskoznawstwo i regionalistyka kulturowa. Brałem udział w opracowywaniu programów nauczania na wymienionych kierunkach i różnych stopniach  studiów. Jestem pomysłodawcą utworzenia na Wydziale kierunków regionalistyka kulturowa i wojskoznawstwo. Uczestniczyłem kilkakrotnie w pracach komisji rekrutacyjnych.   


Biorę aktywny udział w kształceniu młodej kadry. Wypromowałem 10 doktorów, ponad 50 magistrów i blisko 100 licencjuszy historii. Niejednokrotnie uczestniczyłem jako egzaminator w komisjach doktorskich, blisko 20-krotnie recenzowałem dysertacje doktorskie w uczelniach w całym kraju, kilkanaście razy przygotowywałem recenzje w postępowaniach na stopień doktora habilitowanego i tytuł naukowy profesora. 


W macierzystej Uczelni pełniłem i pełnię szereg funkcji: zastępca dyrektora Instytutu Historii (2008-2015), dyrektor Instytutu Historii (2015-2016), kierownik kierunku Regionalistyka kulturowa (2012-2017), kierownik kierunku Wojskoznawstwo (2015 – do chwili obecnej), zastępca przewodniczącego Komisji UŁ ds. stopni naukowych w dyscyplinie historia (od 2023), kierownik Katedry Historii Społeczno-Gospodarczej, a po reorganizacji Katedry Historii Polski XIX w. (2010 – do chwili obecnej), jestem członkiem Rady Wydawniczej UŁ (od 2016). Byłam koordynatorem w procesie ewaluacji jakości działalności naukowej za lata 2017-2021 w dyscyplinie historia.  


Bardzo dużą wagę przywiązuję do działalności mającej na celu popularyzację wiedzy i współpracę z instytucjami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi. Przeprowadziłem dziesiątki wykładów dla różnego kręgu odbiorców, m.in. zostałem zaproszony do wygłoszenia wykładu podczas V Europejskiego Forum Gospodarczego w Łodzi (2012). Podejmuję działalność popularyzującą wiedzę poprzez udział w nagraniach programów dla ogólnopolskich i lokalnych stacji telewizyjnych i radiowych. Udzielam wywiadów i przygotowuję artykuły publicystyczne do czasopism, a ponadto brałem udział w nagraniu podcastów na różne tematy historyczne i społeczne. Publikowałem teksty popularyzujące wiedzę na łamach „Pomocnika Historycznego Polityki" i „W sieci historii" oraz w portalach historycznych (głównie dotyczące dziejów ziemiaństwa i powstania styczniowego). Jako ekspert opiniowałem nazewnictwo ulic Nowego Centrum Łodzi, stanowiska informacyjne w EC1, projekty przygotowywane przez samorządy miast i gmin woj. łódzkiego.

      
Moje hobby to sport, podróże i dobra książka, niekoniecznie historyczna.  

KANDYDACI NA PRODZIEKANÓW

 

Prof. dr hab. Jolanta Kolbuszewska – Kandydatka na Prodziekana ds. Nauki

 

1) Motto: 

 


Kto chce zapalać innych, sam musi płonąć

L. Hirszfeld  


Rzetelność, szczerość, pasja 

 

2) Dlaczego kandyduję: 


Jest czas zdobywania stopni i tytułów naukowych, przychodzi też moment pracy na rzecz Alma Mater i macierzystego Wydziału. Kandyduję na prodziekana, ponieważ pragnę spłacić symboliczny dług zbiorowości, która zawsze mnie wspierała. Podążyć drogą, którą kroczyły moje mentorki i mentorzy; wszyscy Ci, którzy sprawowali dotąd w/w funkcję.  

 

3) Czym Kandydatka będzie się zajmować w Kolegium Dziekańskim: 


W ramach obowiązków będę nadzorować realizację planu badań naukowych Wydziału. Postaram się jednak zawsze zabierać głos (wyrażać sprzeciw), gdy urzędnicy będą forsować nierealne oczekiwania pogłębiające „punktozę” i inne funkcjonujące w nauce patologie. Deklaruję współpracę z kierownikami dyscyplin oraz władzami dziekańskimi i rektorskimi w zakresie parametryzacji. 
  

4) Osiągnięcia naukowe: 


Jestem absolwentką pięcioletnich studiów magisterskich na kierunkach filozofia i historia w Uniwersytecie Łódzkim (1997). W 2002 r. obroniłam doktorat w zakresie dyscypliny historia na podstawie dysertacji: Mutacja modernistyczna w historiografii polskiej (przełom XIX i XX wieku). Habilitację uzyskałam w 2012 r. Tytuł rozprawy habilitacyjnej: Tadeusz Korzon (1839-1918). Między codziennością, nauką a służbą narowowi. Tytuł profesora nauk humanistycznych w dyscyplinie historia uzyskałam w 2023 r.  

Od 2000 r. jestem zatrudniona w Katedrze Historii Historiografii i Nauk Pomocniczych Historii (dawniej Katedrze Historii Historiografii). Początkowo pracowałam na stanowisku asystenta, od 2002 r. adiunkta, w 2012 r. zostałam profesorem nadzwyczajnym, w 2023 r. uzyskałam stanowisko profesora.

W 2016 r. ukończyłam na UŁ studia podyplomowe w zakresie Coachingu i mentoringu organizacyjnego. 
Jestem autorką ponad 80 publikacji naukowych, w tym 4 monografii. 

Za działalność naukową byłam wyróżniona Nagrodami Rektora UŁ. 

Uczestniczyłam w pracach kilku zespołów badawczych realizujących projekty finansowane w drodze konkursów krajowych. Byłam ekspertem w konkursach Narodowego Centrum Nauki. 

 

5) Doświadczenie w zakresie dydaktyki i organizacji:


Mam duże doświadczenie w zakresie dydaktyki. Od ponad 20 lat (1998 r.) prowadzę zajęcia (konwersatoria, wykłady kursowe, wykłady monograficzne, proseminaria, seminaria licencjackie, magisterskie i doktorskie), odpowiednio na jednolitych studiach magisterskich, następnie studiach I, II i III stopnia, na kierunkach historia, okcydentalistyka, wojskoznawstwo i regionalistyka kulturowa. Problematyka moich zajęć oscyluje wokół historii historiografii, dziejów filozofii, metodologii badań humanistycznych, historii kobiet i historii nauki. 

Aktywnie uczestniczę w kształceniu młodej kadry: pod moją opieką powstało 21 prac licencjackich, 1 magisterska i 2 doktorskie (2018, 2020). Oba doktoraty uzyskały wysoką ocenę i zostały wydane drukiem. Recenzuję rozprawy doktorskie, uczestniczę w postępowaniach habilitacyjnych.

Brałam aktywny udział w działaniach organizacyjnych na rzecz Wydziału Filozoficzno- Historycznego. Kilkakrotnie pracowałam w Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, byłam pełnomocnikiem dziekana ds. internacjonalizacji badań. Od 2016 r. jestem członkiem Wydziałowej Komisji Oceniającej. Od 2019 r. uczestniczę w pracach Komisji do spraw Stopni Naukowych w dyscyplinie historia. Byłam koordynatorem w procesie ewaluacji jakości działalności naukowej za lata 2017-2021 (w dyscyplinie historia). W latach 2017-2021 jako reprezentant Wydziału wchodziłam w skład Rady Naukowej Muzeum Miasta Łodzi.

 

Dr hab. Julia Sowińska-Heim, prof. UŁ – Kandydatka na Prodziekana ds. Współpracy z Zagranicą i Rozwoju

 

1) Motto:

 

Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna                    

Franklin Delano Roosevelt

 


2) Dlaczego kandyduję: 


Bardzo bliskie są mi idee współpracy i interdyscyplinarności. Kwestie te dotyczą zarówno badań, jak i działań na rzecz dydaktyki, a w szerszym kontekście, także współpracy wychodzącej poza ramy uczelni. Szukanie wspólnych rozwiązań i ścieżek rozwoju pozwala bowiem na pełniejsze zrozumienie zachodzących zjawisk. Funkcję prodziekana, traktuję jako wyróżnienie i odpowiedzialność, a jednocześnie okazję do podzielenia się swoimi doświadczeniami i włączenia w działanie na rzecz rozwoju oraz wzmacniania Wydziału.

 

3) Czym Kandydatka będzie się zajmować w Kolegium Dziekańskim: 


W ramach przypadających mi obowiązków będę podejmowała, koordynowała i wspierała wszelkie działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia współpracy z zagranicą oraz jednostkami i instytucjami rodzimymi, sprzyjającymi rozwojowi Wydziału. Działania te nakierowane będą zarówno na poszerzenie kontaktów naukowych, jak i aktywizację doktorantów oraz studentów.

 

4) Osiągnięcia naukowe:


Jestem absolwentką historii sztuki na UŁ. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień dotyczących rozumienia roli i sposobów funkcjonowania dziedzictwa architektonicznego we współczesnych miastach, a tym samym ich znaczenia dla miejskiej i społecznej tożsamości. Znalazły one swoje odzwierciedlenie w pracy habilitacyjnej obronionej na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej i nadal są kontynuowane.


Prowadzone przeze mnie badania spotkały się z zainteresowaniem ze strony środowisk zagranicznych, co doprowadziło m.in. do współpracy z grupą naukową „TRACE – adaptive reuse of heritage” z Hasselt University w Belgii (od 2017 r.). Dzięki wsparciu finansowemu przyznanego mi z funduszu badawczego belgijskiej uczelni (R-7843) odbyłam tam staż i pracowałam nad projektem badawczym. Na Hasselt University pełniłam również przez rok funkcję „voluntary research assistant”. Jestem także członkinią hiszpańskiej grupy badawczej Proxectos e Estudos Sobre Patrimonio Cultural (Project and Studies on Cultural Heritage) (GI-1907) działającej na Uniwersytecie Santiago de Compostela (Departamento de Historia da Arte). 
Przyjęta przeze mnie perspektywa badawcza prezentowana była zarówno w trakcie międzynarodowych konferencji (organizowanych m.in. przez Hankuk University of Foreign Studies w Seulu (Korea Południowa), International Center for Research and Development w Colombo (Sri Lanka),  School of Design and Art at Curtin University Perth (Australia), czy University of Liège and Hasselt University w Belgii), jak i paneli dyskusyjnych i warsztatów (organizowanych m.in. przez European Association for Architectural Education (EAAE) - Conservation Network, czy Humboldt-Universität zu Berlin we współpracy z TICCIH). Jestem również autorką kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym trzech książek (jednej współautorskiej).


W wyniku konkurs wybrana zostałam na członka międzynarodowego panelu eksperckiego The Research Foundation – Flanders (FWO): Expert panel: W&T9: Science and Technology of Construction and Built Environment, opiniującego granty naukowo-badawcze. Fundacja FWO powstała w wyniku podziału National Fund for Scientific Research (Krajowego Funduszu Badań Naukowych) i jest jedną z trzech najważniejszych na terenie Belgii organizacji wspierających innowacyjne badania naukowe. Wśród recenzowanych przeze mnie projektów znalazły się zarówno granty krajowe, jak również granty dotyczące współpracy międzynarodowej (m.in. realizowane w ramach programu Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) – Horizon 2020). Cyklicznie odbywające się w Brukseli dyskusje w gronie szesnastu specjalistów, przede wszystkim z zakresu dziedzictwa architektonicznego, architektury, oraz urbanistyki, reprezentujących ważne ośrodki akademickie (m.in. Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Holandii, Portugalii, Grecji, Norwegii, jak również Kanady i Australii), stały się cenną okazją wymiany myśli i spojrzenia z różnych perspektyw naukowych. Funkcję tę pełniłam przez dwie kadencje, do 2021 r. (obowiązuje dwukadencyjność).
W 2022 r. zostałam członkinią międzynarodowego kolegium recenzentów: European Science Fundation College of Expert Reviewers. W ramach działalność recenzenckiej opiniuję m.in. projekty grantowe składane w ramach COST – European Cooperation in Science and Technology.


Recenzowałam również artykuły składane do takich czasopism jak: International Journal of Disaster Risk Reduction,  Journal of the Institute of Conservation czy Journal of Cleaner Production. 


Za osiągnięcia naukowo-badawcze otrzymałam Nagrody Rektora UŁ: indywidualną I-go stopnia (2022), indywidualną II-go stopnia (2020), zespołową I stopnia (2017), a także nagrody i wyróżnienia za prace w zespołach kierowanych przez prof. Anetę Pawłowską: Srebrny Medal na Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG (2020), „Łódzkie Eureka 2017” (2018), I Nagroda IDOL Fundacji Szansa dla Niewidomych w kategorii „Uczelnia” (2018), Nagroda Specjalna LUMEN (2017).
Szczególnie miłym wyróżnieniem jest medal otrzymany od belgijskiej fundacji badawczej The Research Foundation – Flanders (FWO), który, jak podano w uzasadnieniu: przyznany został w uznaniu za mądre oraz przemyślane rady i wskazówki dotyczące flamandzkich badań naukowych.

 

5) Doświadczenie w zakresie dydaktyki i organizacji:


Mam doświadczenie w prowadzeniu zróżnicowanych form kształcenia: wykładów,  konserwatoriów, ćwiczeń, seminariów czy proseminariów. Przez lata organizowałam również objazd naukowy. Oprócz prowadzenia zajęć podejmuje również działania umożliwiające studentom nawiązanie kontaktów ważnych w ich późniejszej pracy zawodowej, oraz zdobycia nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również umiejętności praktycznych (m.in. współpraca z instytucjami zewnętrznymi, organizacja ogólnopolskich wystaw, uczestnictwo w międzyuczelnianych warsztatach studenckich). 


Regularnie prowadzę również zajęcia w języku angielskim dla studentów przyjeżdżających na naszą uczelnię w ramach wymiany Erasmus, a także wykłady na uczelniach zagranicznych: Universidad de Santiago de Compostela w Hiszpanii (trzykrotnie), University of West Bohemia w Pilznie w Czechach (dwukrotnie), a także Universidad de Vigo w Hiszpanii, oraz Yaşar University w Izmir w Turcji. W ramach współpracy z Wydziałem Architektury Wnętrz i Projektowania Środowiskowego tureckiej uczelni pełniłam również rolę zewnętrznego recenzenta projektów dyplomowych. 


Jestem członkinią Komisji UŁ ds. stopni naukowych w dyscyplinach etnologia i antropologia kulturowa, nauki o kulturze i religii oraz nauki o sztuce (wcześniej: w dyscyplinach nauki o kulturze i religii oraz nauki o sztuce). Pełnię również funkcję zastępcy przewodniczącego Wydziałowej Komisji Wyborczej Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ (kadencja 2024-2028). Byłam także koordyatorem ECTS na kierunku Historia Sztuki (2012-2019), a także członkinią Zespołu ds. Promocji (2018-2022). Trzykrotnie uczestniczyłam także w pracach Komisji Rekrutacyjnej. 


Angażuję się również we współpracę z instytucjami zewnętrznymi, m.in. łódzkimi instytucjami muzealnymi. Przykładowo brałam udział w projekcie dotyczącym pogłębienia współpracy na polu badawczym pomiędzy przedstawicielami łódzkich uczelni oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. W kadencji 2018–2021 uczestniczyłam w pracach Komitetu Rewitalizacji pełniącego funkcję doradczą dla Prezydenta Miasta Łodzi, a także byłam wiceprzewodniczącą Komisji stałej ds. wizerunku centrum Łodzi. W 2019 r. reprezentowałam Uniwersytet Łódzki na spotkaniach i działaniach dotyczących współpracy uczelni wyższych z Biurem ds. Rewitalizacji UMŁ.
 

 

Dr Katarzyna Orszulak-Dudkowska – Kandydatka na Prodziekana ds. Nauczania 

 

1) Motto: 

 


Lubię ludzi, a w życiu cenię różnorodność i dobre relacje.

 

2) Dlaczego kandyduję: 


Kandyduję, ponieważ uważam, że moje bogate dotychczasowe doświadczenie w pracy organizacyjnej, znajomość potrzeb związanych z procesem kształcenia oraz umiejętność konstruktywnej współpracy przy realizacji różnych zadań i rozwiązywaniu problemów może być wykorzystana na rzecz rozwoju całego naszego Wydziału. 

 

3) Czym Kandydatka będzie się zajmować w Kolegium Dziekańskim: 

 

W ramach obowiązków będę nadzorowała i koordynowała wszelkie prace dydaktyczne i rekrutacyjne wynikające z prowadzenia przez Wydział kilku kierunków oraz rozpatrywała wszelkie sprawy studenckie w oparciu o obowiązujące przepisy. Działania swoje zamierzam realizować poprzez bliską współpracę z dyrekcjami poszczególnych instytutów oraz będę je konsultowała z Samorządem Studenckim i kołami naukowymi działającymi na Wydziale. Istotną rolę zamierzam także przykładać do ścisłej współpracy z Akademickim Centrum Wsparcia oraz z powoływanymi przez Rektora i Dziekana pełnomocnikami ds. rozwiązywania wszelkich studenckich problemów edukacyjnych i wychowawczych.   

 

4) Osiągnięcia naukowe: 


Moja praca naukowa koncentruje się wokół zagadnień związanych z tradycyjnym i współczesnym folklorem oraz antropologią codzienności. W ostatnich latach realizowałam m.in. projekty badawcze związane z praktykami zamieszkiwania, ekonomią życia prywatnego/codziennego, obrzędowością rodzinną i doroczną oraz tradycją regionalną i folklorem. Moja ostatnia książka to Arytmetyka codzienności. Antropologiczna analiza rachunków domowych (WUŁ, 2019). 

Obecnie jestem członkinią zespołu przygotowującego Leksykon Folkloru Polskiego (grant NPRH na lata 2022–2027). 
Pełnię funkcję sekretarza w Redakcji czasopisma „Łódzkie Studia Etnograficzne”, jestem członkinią Zarządu Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i wiceprzewodniczącą Sekcji Folklorystycznej Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Współpracuję ze środowiskiem zewnętrznym jako ekspertka w zakresie popularyzacji wiedzy etnograficznej.

 

5) Doświadczenie w zakresie dydaktyki i organizacji: 


Posiadam wieloletnie doświadczenie w zakresie koordynacji procesu dydaktycznego w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ. Pełnię funkcję wicedyrektorki Instytutu od 2015 r, a moje zadania dotyczą głównie obszaru dydaktyki i kształcenia. Przygotowywałam wraz z zespołem nowy program studiów dla kierunku etnologia i antropologia kulturowa. Jestem członkinią Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia (dwie kadencje). Od 2013 r. pełnię funkcję kierunkowego koordynatora ds. praktyk zawodowych. Od wielu lat z dużym zaangażowaniem podchodzę do pracy dydaktycznej na uczelni i realizacji różnych zadań organizacyjnych.
 

 

Dr hab. Bartosz Żukowski, prof. UŁ – Kandydat na Prodziekana ds. Jakości Kształcenia

 

1) Motto: 

 


Tak prosto, jak tylko możliwe, ale nie prościej.

Einstein

 

2) Dlaczego kandyduję: 


Kandyduję, ponieważ zdobyte doświadczenie naukowe i dydaktyczne chcę wykorzystać do systemowego wzmocnienia organizacji kształcenia na naszym Wydziale. Zachowując wszystkie dobre praktyki, we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, chcę pracować na rzecz systematycznego podnoszenia jakości naszej oferty dydaktycznej. 

 

3) Czym Kandydat będzie się zajmował w Kolegium Dziekańskim: 


W zakresie moich obowiązków znajdą się wszelkie działania związane z nadzorem systemu jakości kształcenia i podejmowaniem wszelkich starań o jego nieustanne doskonalenie. Stąd też zamierzam ściśle współpracować z dyrekcjami Instytutów, Uczelnianą i Wydziałową Komisją ds. Jakości Kształcenia, a także z wszelkimi organami UŁ mającymi na celu udoskonalanie procesu rekrutacji na studia i monitorowanie karier absolwentów. Moim zamierzeniem jest podejmowanie działań mających na celu udoskonalenie studenckich ankiet oceniających jakość zajęć, aby były one jak najbardziej obiektywne. Jednocześnie do moich obowiązków należeć będzie opracowywanie i analiza wspomnianych ankiet. Wspólnie z Prodziekanem ds. Nauczania będę koordynował ofertę dydaktyczną Wydziału, ponadto sprawował nadzór nad planami studiów i programami kształcenia poszczególnych kierunków. W przypadku oceny kierunków przez Polską Komisję Akredytacyjną będę nadzorował prace zespołów przygotowujących raporty dla PKA.  

 

4) Osiągnięcia naukowe: 


Jestem autorem książek Niezauważona rewolucja. Konstruktywistyczny idealizm Richarda Burthogge'a (2019) oraz Esse est percipi? Metafizyka idei George’a Berkeleya (2012), współredaktorem tomu Cognition, Meaning and Action. Lodz-Lund Studies in Cognitive Science (2015), oraz autorem kilkudziesięciu publikacji i przekładów naukowych. Wystąpiłem na ponad trzydziestu międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych.

W latach 2016-2019 kierowałem grantem NCN SONATA 10 Niezauważona rewolucja. Wczesnonowożytny konstruktywizm Richarda Burthogge'a, a obecnie jestem wykonawcą grantu NPRH Uniwersalia: Filozofia brytyjska XVII i XVIII wieku (2020-2025).

Za swoją pracę naukową byłem nagradzany Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2014-2017), Nagrodą Naukową Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego (2013), Stypendium Ministra Edukacji i Nauki (2005/2006) oraz Nagrodą Rektora UŁ (Indywidualną, I-go stopnia) za osiągnięcia naukowo-badawcze (2020).

Odbyłem staże naukowe m.in. w Lund University i University of Aberdeen, a także krótkie pobyty badawcze w kilkunastu zagranicznych jednostkach naukowych. Jestem aktywnym członkiem międzynarodowych towarzystw naukowych, m.in. British Society for the History of Philosophy oraz International Berkeley Society.

Pełnię funkcję recenzenta w dwunastu czasopismach i wydawnictwach naukowych.

 

5) Doświadczenie w zakresie dydaktyki i organizacji: 


Mam bogate i różnorodne doświadczenie dydaktyczne (łącznie ponad 40 różnych wykładanych przedmiotów) zdobyte w trakcie pracy w Instytucie Filozofii UŁ, Zakładzie Kognitywistyki Instytut Psychologii UŁ (2011-2019), oraz podczas prowadzenia zajęć i kursów w wielu innych placówkach naukowych m.in. w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Collegium Civitas w Warszawie, Krajowej Szkole Administracji Publicznej w Warszawie oraz Stałym Przedstawicielstwie RP przy Unii Europejskiej w Brukseli.
Posiadam także bogate doświadczenie we współpracy z organizacjami studenckimi (Colloquia Invisibilia, Koło Naukowe Filozofów i Okcydentalistów IDEA, Polskie Stowarzyszenie Studentów i Absolwentów Psychologii). W latach 2013-2017 pełniłem nadto funkcję Opiekuna Koła Naukowego Kognitywistyki UŁ. Trzykrotnie, na dwóch wydziałach, byłem członkiem komisji rekrutacyjnych (2015, 2020, 2021), brałem także udział w pracach komisji ewaluacyjnej Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych UŁ.

Za pracę dydaktyczną byłem nagradzany Nagrodą Rektora UŁ (Indywidualną, I-go stopnia, 2022) oraz dwukrotną nominacją w konkursie „Nauczyciel na medal” (2018, 2022). Moim największym osobistym sukcesem jest jednak niezmiennie wysoka ocena wystawiana mojej pracy przez studentów.

Od 2020 r. jestem członkiem Komisji Rektora UŁ do spraw programów wymiany międzynarodowej, od 2022 r. członkiem Rady Naukowej Centrum Filozofii Przyrody UŁ, a ponadto członkiem Komisji UŁ do spraw stopni naukowych w dyscyplinach archeologia i filozofia (od 2021) oraz Rady Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ (od 2020). Dwukrotnie pełniłem funkcję recenzenta w konkursach programu IDUB UŁ (2021, 2023). Występowałem także jako ekspert w konferencjach i debatach poświęconych problematyce szkolnictwa wyższego, m.in. w Konferencji Programowej Narodowego Kongresu Nauki (zespół roboczy Doskonałość badawcza i dydaktyczna w NSH, 2016).
 

PROGRAM

 

Szanowni Państwo,
Pracownicy, Studenci i Doktoranci 

 

Każdy kandydat na Dziekana składa cały szereg zapewnień, deklaracji i obietnic, iż podczas jego kadencji będzie już tylko lepiej i więcej, a każdy problem nurtujący społeczność wydziałową zostanie bezwzględnie rozwiązany. Liczy na to, że im więcej złoży obietnic, piękniej opowie o swoich przyszłych planach i zamierzeniach, odpowie „tak” na niemal każde zadane mu pytanie, to mocniej trafi do szerszego kręgu odbiorców i przekona do siebie jak największą grupę potencjalnych wyborców. Spełni tym samym oczekiwania wynikające z charakteru kampanii wyborczej.

 
Jednakże kampania wyborcza, zwieńczona samym aktem wyborów, to tylko początek drogi, podczas której nowy Dziekan staje przed poważnym problemem zrealizowania złożonych obietnic i deklaracji, a to wcale nie będzie takie łatwe, gdy zderzy się z rzeczywistością. Ustawy, statuty i inne narzucone, a obowiązujące rozwiązania prawne, mizeria finansowa jednostki, a nawet partykularne interesy poszczególnych grup czy pojedynczych przedstawicieli społeczności wydziałowej mogą powodować, że złożone obietnice wyborcze stają się niestety zbiorem rzeczy niemożliwych do zrealizowania. 


Mógłbym więc w tym miejscu zamieścić rozbudowany program wyborczy, złożyć szereg ogólniejszych i drobiazgowych obietnic i zobowiązań (nie uciekam od tego, jeśli podczas spotkania wyborczego uznają Państwo, że należy zadać szczegółowe pytania postaram się na nie konkretnie odpowiedzieć). Zdecydowałem się jednak podzielić swoimi marzeniami i wyjaśnić tym samym dlaczego podjąłem decyzję o staraniu się o Państwa rekomendację do objęcia funkcji Dziekana. Pragnę, aby Wydział Filozoficzno-Historyczny był nowoczesną jednostką kształcącą na najwyższym poziomie studentów kierunków humanistycznych, aby wszyscy pracownicy Wydziału czuli satysfakcję z wykonywanej przez siebie pracy różnego typu, aby wszystkie dyscypliny naukowe funkcjonujące w ramach Naszego Wydziału uzyskiwały najwyższe wyniki w ocenach ewaluacyjnych, stały się znane i doceniane nie tylko w Polsce, ale i poza granicami naszego kraju, aby nasi studenci i doktoranci czuli zadowolenie i dumę z tego, że są ważną cząstką naszej wydziałowej społeczności.  


Moje nadrzędne przesłanki działania mają poważne podstawy przede wszystkim w tym, że jestem od ponad trzydziestu lat mocno związany zawodowo z Naszym Wydziałem. Przez cały ten czas było to moje jedyne miejsce zatrudnienia, które zdefiniowało mnie jako badacza i nauczyciela akademickiego. Miałem i mam swój określony udział w rozwoju Naszego Wydziału, wspólnie z Koleżankami i Kolegami zatrudnionymi w nim dawniej, jak i obecnie, staram się pokonywać wszelkie trudności, stawiać czoła kolejnym wyzwaniom oraz cieszyć się odnoszonymi sukcesami i uzyskiwanym prestiżem przez wszystkie nasze wydziałowe dyscypliny. Większość z Państwa zna mnie z tego, że nie odmawiam podejmowania się różnych prac o charakterze organizacyjnym. Już wcześniej powierzali mi Państwo niejednokrotnie odpowiedzialne funkcje, za to zaufanie bardzo dziękuję, zawsze starałem się wykonywać je z największym zaangażowaniem i wywiązywać z nich ku zadowoleniu społeczności instytutowej, wydziałowej i uczelnianej. 


Dlatego też uważam, że właśnie to moje wieloletnie doświadczenie i dotychczasowe osiągnięcia na niwie naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pozwolą mi dążyć do zrealizowania jako Dziekan moich marzeń. Chciałbym spłacić jednocześnie symboliczny dług zbiorowości, która przyczyniła się do mojego rozwoju i zawsze mnie wspierała. Z pewnością te kilka dekad pracy na Wydziale Filozoficzno-Historycznym pozwoliło mi poczynić szereg istotnych spostrzeżeń, dostrzec złożoność uwarunkowań, w jakich funkcjonujemy i przeanalizować niejeden z problemów, z którymi się borykamy. Jednocześnie chciałbym mocno zaakcentować, iż w dotychczasowym funkcjonowaniu Wydziału można wskazać na wiele trafnych rozwiązań, które zostały przez lata wdrożone i należałoby je kontynuować w przyszłości. Sam przecież w niejednym z tych wprowadzonych przedsięwzięć uczestniczyłem. 

Konstruując więc plan funkcjonowania i rozwoju Wydziału należy przede wszystkim kierować się realizmem, uwzględnić uprawnienia i możliwości działalności Dziekana i Kolegium Dziekańskiego z rzeczywistością. Postaram się jednak zawsze zabierać głos wówczas, kiedy będzie trzeba sprzeciwiać się różnym patologiom funkcjonującym w nauce i w działaniu szkół wyższych. Realizując wszelkie działania należy pamiętać, że będą one miały konsekwencje w kolejnych latach nie tylko dla każdego z nas, lecz także dla przyszłych współpracowników, doktorantów i studentów. Zdaję sobie przy tym sprawę, że nasza społeczność wydziałowa jest zbiorem różnych osobowości. Wśród nas są znakomici badacze, wyśmienici dydaktycy, osoby znakomicie spełniające się w działaniach organizacyjnych na niwie naukowej i promocyjnej oraz kompetentni pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi. Każdy z nas ma swoje określone cele, do których dąży w życiu zawodowym, określone wartości, którymi się kieruje. Dlatego też uważam, że obowiązkiem Dziekana powinno być zapewnienie wszelkiej pomocy dla indywidualnego rozwoju zawodowego i wprowadzenie takich zmian organizacyjnych, które ułatwiałyby pracę każdemu zatrudnionemu na Wydziale. Niezmiernie istotną częścią społeczności wydziałowej, bez której w zasadzie nie byłoby nas, są studenci, którzy podejmują naukę na naszych kierunkach, nie tylko aby zdobyć wyższe wykształcenie, ale także, aby rozwijać swoje różne pasje. Stąd też nie tylko należy regularnie udoskonalać programy studiów, ale jednocześnie modyfikować całokształt procesu kształcenia. Nasi doktoranci w obecnej strukturze są związani ze Szkołą Doktorską Nauk Humanistycznych, ale to od nas, ich mistrzów powinni nabywać wiedzę i doświadczenie. Dlatego też ważne miejsce w działalności Dziekana winna zajmować bliska współpraca z Dyrektorem Szkoły. 

Jeśli zdecydują się Państwo obdarzyć mnie swoim zaufaniem i powierzyć mi obowiązki Dziekana, zamierzam wykonywać je w sposób transparentny (m.in. poprzez powołanie Wydziałowej Komisji Finansowej co zracjonalizuje podejmowanie decyzji finansowych), konsultować najważniejsze decyzje z całą społecznością Wydziału, mającą prawo do współdecydowania o wyborze sposobów rozwoju jednostki, aktywnie włączać pracowników i studentów do pracy na rzecz Wydziału oraz starać się dbać o dobrą atmosferę i osobistą satysfakcję z pracy. Oferuję moje umiejętności i pełne zaangażowanie w dążeniu do dalszego rozwoju Wydziału i utrzymania wysokiego poziomu naukowego wszystkich dyscyplin, ich integracji i dalszego umiędzynarodowienia, a ponadto poszerzenia oferty dydaktycznej i realizacji partnerskiego systemu kształcenia. 

Dla sprawnego funkcjonowania Wydziału zdecyduję się na powołanie czterech Prodziekanów reprezentujących wszystkie działające w nim Komisje ds. Stopni Naukowych w osobach: 


Prof. Jolanta Kolbuszewska - Prodziekan ds. Nauki 
Prof. Julia Sowińska-Heim – Prodziekan ds. Współpracy z Zagranicą i Rozwoju 
Dr Katarzyna Orszulak-Dudkowska – Prodziekan ds. Nauczania 
Prof. Bartosz Żukowski – Prodziekan ds. Jakości Kształcenia  

                                                       

Z poważaniem 

                                    Jarosław Kita 

Pliki do pobrania

  • Transparentność działań to nasz priorytet. 
  • Łączy nas współpraca – razem możemy więcej. 
  • Szanujemy przeszłość – tworzymy przyszłość. 
  • Razem bez względu na wiek. 
  • Z siłą tradycji w dobrą przyszłość. 
  • Partnerski system kształcenia.

DO POBRANIA

Pliki do pobrania