PROFIL PRACOWNIKA: Katarzyna Małecka

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

BIOGRAM

Katarzyna A. Małecka pracuje w Zakładzie Literatury i Kultury Północnoamerykańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorem licznych publikacji poświęconych śmierci i żałobie w literaturze, między innymi książek Death in the Works of Galway Kinnell (2008) oraz Grief Memoirs: Cultural, Supportive, and Therapeutic Significance (2013). Jest laureatką trzech międzynarodowych stypendiów: stypendium przyznanego przez Instytut Nauk Humanistycznych w Wiedniu (badania nad biblioterapeutycznymi aspektami literatury w pracy z dziećmi); stypendium Fulbrighta przyznane przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta (badania nad użyciem współczesnych pamiętników żałoby w terapii żałoby); oraz stypendium Fundacji Kościuszkowskiej (badania nad wspierającymi, biblioterapeutycznymi, oraz edukacyjnymi aspektami pamiętników żałoby). Obecnie pracuje nad nowym projektem poświęconym biblioterapeutycznym zastosowaniom narracji żałoby w warunkach klinicznych oraz ich wykorzystaniu w edukacji przyszłych specjalistów wspomagających osoby w żałobie.

OSIĄGNIECIA

Wybrane publikacje

Książki:

1. Grief Memoirs: Cultural, Supportive, and Therapeutic Significance. Routledge, 2023.

2. Death in the Works of Galway Kinnell. Cambria Press, 2008

Rozdziały w książkach:

1. Katarzyna Małecka and Janie Taylor. “Response writing dialogues.” Techniques of Grief Therapy:Bereavement and Beyond.Ed. Robert Neimeyer. Routledge, 2022. 309-314.

2. “Stranger than Fiction: Gothic Themes in Bereavement Memoirs of Spousal Loss.” Gothic Peregrinations: The Unexplored and Re-explored Territories. Ed. Agnieszka Łowczanin and Katarzyna Małecka. Routledge, 2019. 248-261.

3. “Remembering, Forgetting and Healing in Modern Bereavement Memoirs.” Memory: Forgetting and Creating. Ed. Wojciech Owczarski, Zofia Ziemann and Amanda Chalupa. Gdańsk UP, 2016. 234-243.

4. “The W Word: Modern Ways of Grieving in The Year of Magical Thinking by Joan Didion and A Widow’s Story by Joyce Carol Oates.” And Death Shall Have Dominion: Interdisciplinary Perspectives on Dying, Caregivers, Death, Mourning and the Bereaved. Ed. Katarzyna Małecka and Rossanna Gibbs. Inter-Disciplinary Press: Oxford, 2015. 187-196. E-book.

5. “‘It’s a Mr. Death or something. He has come about the reaping. I don’t think we need any at the moment’: Death and the Denial of Death in the Works of Monty Python.” Nobody Expects the Spanish Inquisition: Cultural Contexts in Monty Python. Ed. Tomasz Dobrogoszcz. Introduction by Terry Jones. Rowman & Littlefield Publishers, 2014. 3-22.

6. “‘There Are Things Much Worse than Death’: (Im)mortality and (Im)morality in the Harry Potter Series.” (Non)omnis moriar: Cultural and Literary Discourses of Death and Immortality. Ed. Irmina Wawrzyczek and Aleksandra Kędzierska. Maria Curie-Skłodowska UP, 2012. 241-247.

Artykuły:

1. “The Pure Lover and The Mature Griever: The literary expression of grief in David Plante’s memoir and its cultural, educational, and therapeutic significance.” Psychology & Sexuality. Vol. 13, 2022 - Issue 4; pp. 996-1009

2. “‘Have you heard about X?’: (Mis)management of mortality in academia.” Death Studies, vol. 46,

no. 7, 2022, pp.1678–1688.

3. Małecka, Katarzyna A., and Jamison S. Bottomley. “Grief Memoirs: The Familiarity of Helping

Professionals with the Genre and its Potential Incorporation into Grief Therapy.” Death Studies, vol. 46, no. 4, 2020, pp. 842–-850.

4. “The Self Lost, the Self Adjusted: Forming a New Identity in Bereavement Memoirs by American Women.” Studia Anglica Posnaniensia: An International Review of English Studies, vol. 50, no. 2/3, 2015, pp. 155-174.

5. “In Praise of Slacking: Richard Linklater’s Slacker and Kevin Smith’s Clerks as Hallmarks of 1990s American Independent Cinema Counterculture.” Text Matters 5, 2015. pp. 189-204.

6. “A Literary Medical History: Aging, Illness and Death in Philip Roth’s Everyman.” Kwartalnik Neofilologiczny, vol. 59, no. 4, 2012, pp. 481-495.

7. “‘The Dude Abides’: How The Big Lebowski Bowled Its Way From a Box Office Bomb To Nation-Wide Fests.” Text Matters 2, 2012, pp. 76-93.

KONTAKT I DYŻURY