Prezentacja projektu badawczego podczas Zjazdu Pedagogicznego
Podczas dofinansowanego ze środków UNIC Expert Voices Fund udziału w XII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym nasza ekspertka przedstawiła założenia i częściowe wyniki międzynarodowego projektu badawczego „Memorable messages as part of communication in formal and informal caregiving for women with breast cancer”.

Międzynarodowa współpraca w ramach sieci UNIC
Dr Mazurek zrealizowała wspomniane przedsięwzięcie w ramach grantu pozyskanego w konkursie „Krótkoterminowe wyjazdy naukowców do Uczelni partnerskich zrzeszonych w sieci UNIC” (ed. 2023). Swoje refleksje badawcze zawarła w referacie „(Nie)wspierająca komunikacja w systemie opieki zdrowotnej nad pacjentkami onkologicznymi w Polsce i Chorwacji. Perspektywa andragogiczna”.

Znaczenie komunikacji w relacji lekarz-pacjent
Komunikacja między pacjentem a lekarzem jest jednym z kluczowych elementów budowania zaufania lub wzbudzania nieufności. Niektóre słowa wypowiedziane przez lekarza mogą zostać zapamiętane przez pacjenta na długi czas, a jednocześnie wywierać wpływ na jego system wartości, styl życia, czy też przekonania i postawy. Mają zatem znaczenie dla całożyciowego uczenia się. W literaturze przedmiotu określa się je jako zapadające w pamięć przesłania (ang. memorable messages), a badania nad nimi zapoczątkowali w latach 80. XX wieku Mark L. Knapp, Cynthia Stohl i Kathleen K. Reardon. Koncepcja ta nie była dotychczas wykorzystywana w Polsce
tłumaczy Emilia Mazurek.
Cele i wyniki badania
Jednym z celów badania była rekonstrukcja zapadających w pamięć przesłań, które pacjentki z rakiem piersi otrzymały od swoich lekarzy oraz wyjaśnienie, które z nich budują zaufanie do lekarzy, a które prowadzą do nieufności. Ważne było dla nas także ustalenie, jakie są konsekwencje takich komunikatów z perspektywy pacjentek i czy istnieją różnice pomiędzy Polską a Chorwacją w tym zakresie. Problem jest istotny, biorąc pod uwagę raport Ipsos Global Trustworthiness Index 2024, z którego wynika, że Polacy wykazują niski poziom zaufania do lekarzy (41%) wobec średniej dla wszystkich 32 badanych krajów (58%)
wyjaśnia naukowczyni.
Potrzeba edukacji w zakresie komunikacji w opiece onkologicznej
Podczas analizy doświadczeń pacjentek pozyskałyśmy dane nt. wspierających, pozornie wspierających i niewspierających komunikatów. Istotny okazał się też brak oczekiwanych informacji, przeprosin i oferty wsparcia. Wyniki podkreślają potrzebę edukacji w zakresie komunikacji dla personelu medycznego, pacjentek i ich opiekunów, co wpisuje się w cele sieci UNIC dotyczące włączenia i wzmocnienia (empowermentu)
dodaje badaczka.

Poznaj szczegóły badania
Jeśli chcecie poznać częściowe wyniki badania, zachęcamy do lektury artykułu naukowego w języku angielskim (przejdź do artykułu).
Wartość udziału w konferencji
Udział w Zjeździe Pedagogicznym w Olsztynie był dla mnie wyjątkowy. Miałam przyjemność wysłuchać wielu inspirujących referatów, spędzić czas w znakomitym gronie, a także opowiedzieć o swoich doświadczeniach badawczych wynikających ze współpracy w ramach sojuszu UNIC. Takie spotkania to olbrzymia wartość w pracy naukowej. Była to również okazja, by opowiedzieć o sojuszu UNIC oraz zaprezentować zrealizowany projekt badawczy we współpracy z Uniwersytetem w Zagrzebiu. Udział w konferencji jest kontynuacją cyklu referatów, którego celem jest upowszechnienie zrealizowanego projektu i uzyskanych wyników badania
podsumowuje dr Mazurek.

fot. Archiwum Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Wsparcie mobilności naukowej w ramach UNIC
UNIC Expert Voices Fund zapewnia bowiem osobom zatrudnionym w UŁ oraz osobom studiującym i doktoryzującym się w UŁ granty mobilnościowe na udział w wydarzeniach w celu upowszechniania wyników współpracy z partnerami sojuszu UNIC. Więcej na temat projektu można przeczytać na jego stronie (przejdź do strony).
Organizacja XII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego
XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny pt. Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania został zorganizowana w Olsztynie przez Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oraz Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznik Praw Dziecka, Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Prezydent Olsztyna, Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.

Redakcja: Bartosz Kałużny (CWzO UŁ)
