Relacja z badań nt. doświadczeń kobiet chorych na raka piersi

Laureatka konkursu II edycji UNIC Expert Voices Fund – dr Emilia Mazurek – wzięła udział w XII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym (16-18 września 2025) w Olsztynie, gdzie zaprezentowała wyniki badania, w ramach którego międzynarodowa grupa naukowczyń przeprowadziła wywiady z 24 kobietami chorymi na raka piersi w Polsce i Chorwacji. Rozmowy dotyczyły komunikacji pacjentek onkologicznych z ich opiekunami formalnymi i nieformalnymi w trakcie mierzenia się z chorobą. Projekt ten dr Mazurek zrealizowała we współpracy z badaczkami z uczelni partnerskiej sojuszu UNIC – Uniwersytetu w Zagrzebiu (prof. Renatą Martinec i Brigitą Vilč) oraz z Uniwersyteckiego Szpitala Onkologicznego w Zagrzebiu (dr Ljiljaną Mayer, dr Ivą Kirac i Ivanką Herman).

Opublikowano: 01 października 2025

Prezentacja projektu badawczego podczas Zjazdu Pedagogicznego

Podczas dofinansowanego ze środków UNIC Expert Voices Fund udziału w XII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym nasza ekspertka przedstawiła założenia i częściowe wyniki międzynarodowego projektu badawczego „Memorable messages as part of communication in formal and informal caregiving for women with breast cancer”.

rozmówcy podczas zjazdu

Międzynarodowa współpraca w ramach sieci UNIC

Dr Mazurek zrealizowała wspomniane przedsięwzięcie w ramach grantu pozyskanego w konkursie „Krótkoterminowe wyjazdy naukowców do Uczelni partnerskich zrzeszonych w sieci UNIC” (ed. 2023). Swoje refleksje badawcze zawarła w referacie „(Nie)wspierająca komunikacja w systemie opieki zdrowotnej nad pacjentkami onkologicznymi w Polsce i Chorwacji. Perspektywa andragogiczna”.  

prelegentka podczas prezentacji

Znaczenie komunikacji w relacji lekarz-pacjent

Komunikacja między pacjentem a lekarzem jest jednym z kluczowych elementów budowania zaufania lub wzbudzania nieufności. Niektóre słowa wypowiedziane przez lekarza mogą zostać zapamiętane przez pacjenta na długi czas, a jednocześnie wywierać wpływ na jego system wartości, styl życia, czy też przekonania i postawy. Mają zatem znaczenie dla całożyciowego uczenia się. W literaturze przedmiotu określa się je jako zapadające w pamięć przesłania (ang. memorable messages), a badania nad nimi zapoczątkowali w latach 80. XX wieku Mark L. Knapp, Cynthia Stohl i Kathleen K. Reardon. Koncepcja ta nie była dotychczas wykorzystywana w Polsce

tłumaczy Emilia Mazurek.

Cele i wyniki badania

Jednym z celów badania była rekonstrukcja zapadających w pamięć przesłań, które pacjentki z rakiem piersi otrzymały od swoich lekarzy oraz wyjaśnienie, które z nich budują zaufanie do lekarzy, a które prowadzą do nieufności. Ważne było dla nas także ustalenie, jakie są konsekwencje takich komunikatów z perspektywy pacjentek i czy istnieją różnice pomiędzy Polską a Chorwacją w tym zakresie. Problem jest istotny, biorąc pod uwagę raport Ipsos Global Trustworthiness Index 2024, z którego wynika, że Polacy wykazują niski poziom zaufania do lekarzy (41%) wobec średniej dla wszystkich 32 badanych krajów (58%)

wyjaśnia naukowczyni.

Potrzeba edukacji w zakresie komunikacji w opiece onkologicznej

Podczas analizy doświadczeń pacjentek pozyskałyśmy dane nt. wspierających, pozornie wspierających i niewspierających komunikatów. Istotny okazał się też brak oczekiwanych informacji, przeprosin i oferty wsparcia. Wyniki podkreślają potrzebę edukacji w zakresie komunikacji dla personelu medycznego, pacjentek i ich opiekunów, co wpisuje się w cele sieci UNIC dotyczące włączenia i wzmocnienia (empowermentu)

dodaje badaczka.

prelegentka podczas konferencji

Poznaj szczegóły badania

Jeśli chcecie poznać częściowe wyniki badania, zachęcamy do lektury artykułu naukowego w języku angielskim (przejdź do artykułu).

Wartość udziału w konferencji

Udział w Zjeździe Pedagogicznym w Olsztynie był dla mnie wyjątkowy. Miałam przyjemność wysłuchać wielu inspirujących referatów, spędzić czas w znakomitym gronie, a także opowiedzieć o swoich doświadczeniach badawczych wynikających ze współpracy w ramach sojuszu UNIC. Takie spotkania to olbrzymia wartość w pracy naukowej. Była to również okazja, by opowiedzieć o sojuszu UNIC oraz zaprezentować zrealizowany projekt badawczy we współpracy z Uniwersytetem w Zagrzebiu. Udział w konferencji jest kontynuacją cyklu referatów, którego celem jest upowszechnienie zrealizowanego projektu i uzyskanych wyników badania

podsumowuje dr Mazurek.

uczestnicy zjazdu
fot. Archiwum Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Wsparcie mobilności naukowej w ramach UNIC

UNIC Expert Voices Fund zapewnia bowiem osobom zatrudnionym w UŁ oraz osobom studiującym i doktoryzującym się w UŁ granty mobilnościowe na udział w wydarzeniach w celu upowszechniania wyników współpracy z partnerami sojuszu UNIC. Więcej na temat projektu można przeczytać na jego stronie (przejdź do strony).

Organizacja XII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego

XII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny pt. Człowieczeństwo jako problem pedagogiki i zadanie wychowania został zorganizowana w Olsztynie przez Polskie Towarzystwo Pedagogiczne oraz Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznik Praw Dziecka, Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Prezydent Olsztyna, Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.

belka

Redakcja: Bartosz Kałużny (CWzO UŁ)

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR