Kurator: dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ
Współpraca naukowa: dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ
Wystawa „Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani. Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie” to interdyscyplinarne przedsięwzięcie, które ukazuje dziecko jako aktywnego twórcę obrazów dźwiękowych.
Projekt powstał jako efekt współpracy Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego i prezentowany jest w holu nowoczesnego gmachu Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ – w samym sercu Nowego Centrum Łodzi.
Ekspozycja została zainspirowana artystyczną książką obrazkową „Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane” autorstwa Moniki Wiśniewskiej-Kin, ilustracje Marta Ignerska. Na wystawie zostaną zaprezentowane wysokiej jakości prace dzieci z łódzkich przedszkoli, które brały udział w warsztatach realizowanych zgodnie z metodą „Skutecznego zdziwienia”.
Analiza formalna tych prac prowadzi do wniosku, że dzieci w sposób intuicyjny przekraczają granicę między przedstawieniem a ekspresją, budując spójne systemy znaków plastycznych. Dla historyka sztuki i pedagoga to nie tylko zapis procesu twórczego, ale również wizualne świadectwo myślenia, w którym linia, kolor i rytm stają się narzędziem poznania.

