Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani. Dziecięce strategie uczenia się poprzez zdziwienie

Miejsce: Aleja Rodziny Scheiblerów 2, 90-128 Łódź
Czas: 16 grudnia 2025 (wtorek) 14:00 - 16 grudnia 2025 (wtorek)

Wystawa organizowana przez Katedrę Pedagogiki Wieku Dziecięcego we współpracy z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego odbędzie się w dniu 16 grudnia 2025 roku o godzinie 14:00 w holu Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, przy al. Rodziny Scheiblerów 2.

Opublikowano: 11 grudnia 2025

Kurator: dr hab. Aneta Pawłowska, prof. UŁ
Współpraca naukowa: dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ

Wystawa „Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani. Dziecięce strategie uczenia się przez zdziwienie” to interdyscyplinarne przedsięwzięcie, które ukazuje dziecko jako aktywnego twórcę obrazów dźwiękowych. 

Projekt powstał jako efekt współpracy Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego i prezentowany jest w holu nowoczesnego gmachu Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ – w samym sercu Nowego Centrum Łodzi.

Ekspozycja została zainspirowana artystyczną książką obrazkową „Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane” autorstwa Moniki Wiśniewskiej-Kin, ilustracje Marta Ignerska. Na wystawie zostaną zaprezentowane wysokiej jakości prace dzieci z łódzkich przedszkoli, które brały udział w warsztatach realizowanych zgodnie z metodą „Skutecznego zdziwienia”.

Analiza formalna tych prac prowadzi do wniosku, że dzieci w sposób intuicyjny przekraczają granicę między przedstawieniem a ekspresją, budując spójne systemy znaków plastycznych. Dla historyka sztuki i pedagoga to nie tylko zapis procesu twórczego, ale również wizualne świadectwo myślenia, w którym linia, kolor i rytm stają się narzędziem poznania.

Zapatrzeni – zasłuchani – zaczytani

Miejsce: Aleja Rodziny Scheiblerów 2, 90-128 Łódź
Data i godziny: 16 grudnia 2025 (wtorek) 14:00 - 16 grudnia 2025 (wtorek)

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR