Grzegorz Wróblewski Asemic Writing

Wystawa „Asemic Writing. Między kaligrafią a malarstwem"

  • ASEMIC WRITING. Między kaligrafią a malarstwem – wystawa prac Grzegorza Wróblewskiego
  • kurator: dr Przemysław Owczarek
  • czas i miejsce trwania wystawy: 25 października – 28 listopada 2025 r., Uniwersytet Łódzki, Pałac Biedermanna, ul. Franciszkańska 1/5
  • wernisaż: 25 października 2025 r., godz. 19.00 

 

 Od lat osiemdziesiątych wystawiam malarstwo, zajmując się jednocześnie literaturą. Czy te media wzajemnie się osłabiają, powodując, że zarówno obrazy jak i wiersze tracą na swojej sile, a może wręcz przeciwnie? Czy można równolegle działać w różnych tych światach? Kilka razy zadawano mi to pytanie.

                                                                                                                                                                                                  Grzegorz Wróblewski

 

Grzegorz Wróblewski, KUMITE (2023)

Pismo asemiczne to bezsłowna, otwarta semantycznie forma pisma. Słowo „asemiczny” oznacza „nieposiadający konkretnej treści semantycznej”. Niespecyficzność pisma asemicznego powoduje próżnię znaczeniową, którą czytelnik może wypełnić i zinterpretować. Wszystko to przypomina sposób, w jaki można by wywnioskować znaczenie z abstrakcyjnego dzieła sztuki. Otwarta natura dzieł asemicznych pozwala na translingwistyczne występowanie znaczenia; tekst asemiczny można „odczytać” w podobny sposób, niezależnie od języka naturalnego czytelnika. Wieloznaczność tej samej symboliki to kolejna możliwość dla dzieła asemicznego.

Tam, gdzie kaligrafia spotyka malarstwo, poezja otwiera się na nieskończone znaczenia, zaś malarstwo staje się jej wizualną energią. To pogranicze sztuk w swojej fascynującej materialności, z której wyłania się pismo, kolor, linia, kształt i faktura. Tam właśnie tworzy Grzegorz Wróblewski, poeta i malarz, autor prac w intermedialnym nurcie asemic writing. 

Pismo asemiczne jawi się jako bezsłowna, otwarta forma komunikacji pozbawiona funkcji semantycznej. W ten sposób, w powstałej próżni, to odbiorca-czytelnik wypełnia intencję tej formy i dokonuje jej interpretacji. Natura dzieł asemicznych jest otwarta i translingwistyczna. One nie mówią w swojej znakowości „jak jest”, lecz sygnalizują, że nie ma znaczeń niemożliwych, od sugestii symbolu po asemiczny ślad pisma.

Na ekspozycja pokazanych zostanie czterdzieści siedem wybranych prac artysty.

Projekt pod patronatem merytorycznym Zakładu Literatury i Kultury Północnoamerykańskiej w Instytucie Anglistyki na Wydziale Filologicznym UŁ.

Partnerem wystawy jest Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi.


Wernisaż: 25 października, godz. 19.00, Uniwersytet Łódzki, Pałac Biedermanna, ul. Franciszkańska 1/5

W programie wieczoru:

  • Wróblewski/Świtalski performance poetycko-muzyczno-asemiczny
  • Dyskusja o korespondencjach asemic writing z poezją współczesną, kaligrafią i malarstwem z udziałem Grzegorza Wróblewskiego, Kacpra Bartczaka i Przemysława
    Owczarka.

Wystawę będzie dostępna do 28 listopada. 

Biogram artysty

Grzegorz Wróblewski

Grzegorz Wróblewski ur. 1962, pisarz (przede wszystkim poeta, poza tym prozaik, dramaturg, eseista) i artysta wizualny (malarstwo/mixed media), obok Marcina Świetlickiego i Marcina Sendeckiego jeden z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce poetów związanych z Brulionem. Przez legendarną amerykańską krytyczkę Marjorie Perloff uznany za jednego z najważniejszych polskich współczesnych poetów, wielokrotnie tłumaczony i publikowany w USA. Od lat 80. Mieszka w Kopenhadze, należy do Duńskiego Związku Pisarzy.

ul. Narutowicza 68, 90-136 Łódź
NIP: 724 000 32 43
KONTAKT​​​​​​​

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR