wystawa rzeźby Marzeny Mirewicz-Czumaczenko
czas i miejsce trwania wystawy: 7 marca (wernisaż o godz. 18.00) – 9 kwietnia 2025 roku, Uniwersytecka Galeria Wozownia 1/5 (ul. Franciszkańska 1/5)
artystka: Marzena Mirewicz-Czumaczenko
opis: Na ekspozycję składają się obiekty rzeźbiarskie oraz grafiki autorstwa Marzeny Mirewicz-Czumaczenko, które powstały dzięki współpracy artystki z Biobankiem Łódź i Katedrą Antropologii Uniwersytetu Łódzkiego. Wystawa stanowi kontynuację tematu pramatek, który artystka rozpoczęła swoimi wcześniejszymi działaniami. Ekspozycji towarzyszą zorganizowane przez koła studenckie wydarzenia nawiązujące do przeszłości, w tym warsztat pisania run wikingów oraz sztuki naskalnej epoki kamienia czy analogowa rozgrywka RPG związana ze Słowianami.
Zobacz fotorelację z wenisażu.
Wystawę można zobaczyć w niżej wymienionych terminach oraz podczas wydarzeń towarzyszących:
Informacja o wydarzeniach towarzyszących znajduje się na dole strony.
Inspiracją do powstania wystawy „Obecność T2b. Pramatki – kontynuacja” jest przynależność artystki Marzeny Mirewicz-Czumacznko do haplogrupy T2b mitochondrialnego DNA. Impulsem do działania twórczego było badanie mtchDNA twórczyni przeprowadzone w ramach współpracy z Biobankiem Łódź oraz znaleziska archeologiczne, w których znajdowały się szczątki ludzkie z oznaczoną haplogrupą T2b.
Jeśli wcześniej najważniejszym źródłem koncepcji kontekstu dla rzeźb z serii „Geneza. Skąd przyszliśmy, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy?”, były badania genetyczne, to obecnie jest nim archeologia. To niezbędny element podróży w czasie i przestrzeni; miejsce, w którym poszukuję szczątków i śladów, które są inspiracją do działań artystycznych
wyjaśnia artystka.
fot. 1. Marzena Mirewicz-Czumaczenko (fot. Bartosz Kałużny)
Eksploracje rozpoczynam poszukiwaniami w bazach danych oraz opracowaniach naukowych, na które składają się dokumenty tekstowe, fotografie dotyczące szczątków, miejsca, przynależności kulturowej, artefaktów towarzyszących znalezisku. To stanowi pole, w którym rozwijam temat linii kobiecej w mojej sztuce – motywu, który jest obecny już w rytach naskalnych, świadectwie najwcześniejszej aktywności twórczej istot ludzkich. Przypomnę, że ciągłość mitochondrialnego DNA jest przekazywana z matki na córki
dodaje.
Kiedyś inspiracjami dla artystki były tkaniny z rodzinnej szafy oraz linie archetypów, które tkwią w kobiecej psychice, wiodą głęboko w przeszłość, sięgają dalekich przodkiń. W cyklu prac „Obecność T2b” wykorzystała zaś wykonane wówczas sitodruki, które symbolizują związki rodzinne. Przedstawiają układy linii, wywodzące się z charakterystyki linii żeńskiego ciała.
Ich fragmenty są klamrą spinającą w całość kolekcję prac najnowszego cyklu. Towarzyszą dominującym materiałom, takim jak np. kamień, drewno, ceramika i inne. W porównaniu do wcześniejszej twórczości obecne prace są bardziej przedstawiające, gdyż pokazują bezpośredni kontekst odkryć archeologicznych – układ szczątków ludzkich, artefaktów, miejsc.
fot. 2. Praca Alsonyek Bataszek (fot. Marzena Marewicz-Czumaczenko)
Ważnym elementem w pracach artystki jest typografia – cyfry oznaczające współrzędne geograficznych znalezisk. W swej treści zawierają przestrzeń od Wysp Brytyjskich do stepów Azji, od Skandynawii do Afryki Północnej.
W ludzkim wymiarze moje prace przywołują niegdyś żyjące osoby do współczesności. Dając im przestrzeń do ponownego zaistnienia, wpisania się w klan osób haplogrupy T2b, kontynuuję ich historię. Wplatając w nią współczesną narrację, interakcję za sztuką, tworzę możliwość wchodzenia odbiorcy w relację zarówno z nimi, jak i z odkryciami naukowymi. Niegdyś zmarli stają się wraz ze mną propagatorami nauki i sztuki, dając świadectwo o miejscach i czasach, w których żyły. Pomagają ludziom zrozumieć ich dzieje
tłumaczy Marzena Mirewicz-Czumeczenko.
fot. 3. Praca Trumpington Meadow (fot. Marzena Mirewicz-Czumaczenko)
Warsztaty podzielone są na dwie części – możecie wybrać między nauką pisania run wikingów poprzedzoną krótką prezentacją na temat tych postaci historycznych oraz warsztatami z tworzenia sztuki naskalnej epoki kamienia. Poniżej znajdziecie opis każdej z części.
Wikingowie to nie tylko bohaterowie z legend czy filmów, lecz także realne postaci historyczne, które między IX a XI stuleciem zdominowały północną Europę. Byli to żeglarze, wojownicy i handlarze, którzy odkrywali nowe lądy, zakładali osady i wpływali na rozwój kultury europejskiej.
Ze spotkania dowiecie się, dlaczego ich dziedzictwo jest tak fascynujące i jakie aspekty ich życia, w tym handel, religia czy sztuka, wciąż inspirują nas dzisiaj. To niezwykła podróż w czasie, która składa się z dwóch głównych części, oferujących zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne doświadczenie.
Pierwszą część (ok. 30 minut) stanowi prezentacja, która przybliży Wam realia życia wikingów. W trakcie wykładu omówione zostaną kluczowe aspekty ich kultury, społeczeństwa oraz wpływu, jaki wywarli na regiony, w tym na Polskę – głównie Lutomiersk.
Poruszony zostanie również temat bliski wystawie prezentowanej w Galerii Wozownia – kobiet w społeczeństwie wikingów, które odgrywały istotną, często jednak niedocenianą w tradycyjnych narracjach historycznych rolę. Rolę, która w mediach głównego nurtu, jest nieco nadinterpretowana. Wikingowie żyli w społeczeństwie, które w pewnym stopniu akceptowało kobiety jako aktywne uczestniczki życia społecznego i gospodarczego, czego dowiadujemy się z nowszych badań.
Poznacie codzienne zwyczaje wikingów i ich rzemiosło. Dostrzeżecie ich rolę jako żeglarzy i odkrywców, którzy zdobywali nowe lądy i nawiązywali kontakty handlowe. Ważnym elementem tej części jest także wprowadzenie do pisma wikingów, czyli run, które stanowiło istotny aspekt ich komunikacji i kultury. Dowiecie się więcej o różnych symbolach runicznych oraz ich znaczeniu, co pomoże Wam lepiej zrozumieć, jak wikingowie przekazywali swoje myśli i historie.
Drugą część spotkania stanowią warsztaty, które będą trwały 40–60 minut, a podczas których nauczycie się zapisu run na papierze i glinie. Będzie to nie tylko świetna zabawa, lecz także doskonała okazja do przeniesienia się w czasie. Dodatkowo dostępne będą wydruki z runami, ich fonetyzacją oraz znaczeniem kilku słów, co pozwoli Wam na dalsze zgłębianie tematu w domowym zaciszu.
Koło Naukowe Studentów Archeologii UŁ „Varia” – przestrzeń stworzona dla wszystkich pasjonatów przeszłości, niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z archeologią, czy też chcą pogłębiać już zdobytą wiedzę. Głównym celem naszej działalności jest zgłębianie wiedzy z zakresu szeroko pojętej archeologii oraz rozwijanie umiejętności praktycznych i teoretycznych naszych członków.
Realizujemy nasze cele poprzez organizację spotkań stacjonarnych i zdalnych, podczas których dzielimy się swoimi zainteresowaniami, doskonalimy sztukę wygłaszania referatów oraz tworzenia profesjonalnych prezentacji. To doskonała okazja, aby nauczyć się swobodnego występowania przed publicznością oraz zdobyć praktyczne kompetencje przydatne zarówno w środowisku akademickim, jak i zawodowym.
Koło „Varia” regularnie bierze udział w konferencjach naukowych oraz organizuje wykłady gościnne prowadzone przez uznanych specjalistów. Uczestnictwo w tych wydarzeniach pozwala na poszerzanie horyzontów, zdobywanie nowej wiedzy oraz rozwijanie umiejętności organizacyjnych.
Nasza działalność obejmuje również praktyczne warsztaty, podczas których członkowie Koła mogą szlifować swoje zdolności manualne oraz zdobywać doświadczenie w pracy archeologa. Wierzymy, że nauka o przeszłości nie powinna ograniczać się jedynie do teorii, dlatego organizujemy wyjścia edukacyjne oraz objazdy naukowe.
Działamy także na polu projektów kulturalnych i popularyzatorskich. Organizujemy wystawy, wydajemy gazetkę archeologiczną oraz współpracujemy z instytucjami, takimi jak Stowarzyszenie Archeologii Eksperymentalnej „Harjis” czy Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi. Nasze działania regularnie relacjonujemy w mediach społecznościowych, w tym na Facebooku oraz Instagramie.
Sztuka naskalna epoki kamienia jest jednym z najstarszych śladów twórczości artystycznej człowieka. Powstała dziesiątki tysięcy lat temu i stanowi bardzo cenne źródło wiedzy o życiu, wierzeniach i codziennych wyzwaniach naszych przodków. Malowidła i ryty naskalne odkrywane w jaskiniach Europy, Afryki i Azji przedstawiają głównie zwierzęta, sceny polowań oraz abstrakcyjne symbole, które być może miały znaczenie magiczne lub rytualne.
Podczas warsztatów dowiecie się, jak wyglądała sztuka naskalna w różnych regionach świata i jakie techniki stosowano przy jej tworzeniu.
Prezentacja wprowadzająca (ok. 15-20 minut) przybliży realia życia w paleolicie oraz znaczenie sztuki w życiu ówczesnych społeczności. Poznacie kluczowe odkrycia archeologiczne, takie jak jaskinia Lascaux we Francji czy Altamira w Hiszpanii, które zachwycają swoją precyzją i estetyką. Przyjrzymy się również używanym materiałom – ochrze, węglowi drzewnemu, a także technikom malarskim, takim jak dmuchanie pigmentu przez rurki, nanoszenie farb dłońmi oraz rycie w skale za pomocą ostrych narzędzi krzemiennych. Omówimy możliwe funkcje tych dzieł, od magicznych, związanych z polowaniami, po bardziej symboliczne, jak znaczniki przynależności plemiennej.
Druga część warsztatów to praktyczne zajęcia, które potrwają około 45 minut. Uczestnicy będą mieli okazję, by wcielić się w rolę paleolitycznych artystów i wykorzystać tradycyjne techniki oraz naturalne barwniki, takie jak ochra i węgiel. Na brystolu odtworzymy motywy i techniki znane z malowideł naskalnych – będziecie mogli stworzyć własne przedstawienia zwierząt, ludzi lub abstrakcyjnych wzorów, wzorując się na paleolitycznych dziełach sztuki.
To bardzo rzadka okazja, by doświadczyć w praktyce, jak tworzono sztukę wiele tysięcy lat temu, a także lepiej zrozumieć kulturę naszych przodków. Każdy uczestnik będzie mógł zabrać swoje prace do domu jako pamiątkę i źródło dalszej inspiracji.
Studenckie Koło Naukowe Archeologii Pradziejowej BIFAS ma na celu rozwijanie zainteresowań związanych z archeologią pradziejową, szczególnie z epoką kamienia. Dokonujemy tego poprzez:
Zależy nam również na popularyzacji archeologii: prowadzimy konta na wiodących social mediach. Serdecznie zapraszamy do aktywnego udziału w naszym Kole, nie tylko studentów archeologii. Przewodniczącą Koła jest Marta Świderek, a opiekunem dr Marcel Bartczak.
Puszcza powinna już dawno się przerzedzić, ale las uparcie nie ustępuje. Przedzieracie się przez gęstwinę, aż spomiędzy liści i gałęzi dostrzegacie majaczący w oddali zarys palisady. Wreszcie dotarliście do celu, ale bogowie nie są po waszej stronie. Gdzieś przed wami wybrzmiewa groźny warkot i szelest wzburzonych liści. Zbliża się niebezpieczeństwo.
Co robicie?
Koło Naukowe Badaczy Gier Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza do wzięcia udziału w sesji gry RPG na systemie Słowianie: Mitologiczna Gra Fabularna, która odbędzie się 1 kwietnia w godzinach 18.00-21.00 w Galerii Wozownia przy Pałacu Biedermanna. Uczestnicy wydarzenia wcielą się w postacie Słowian, by odbyć przygodę w fikcyjnym świecie Slavii i odkryć tajemnicę opuszczonej osady Bidermanów. Wraz z prowadzącym rozgrywkę Mistrzem Gry stworzą opowieść, w której to oni staną się głównymi bohaterami.
Gra fabularna polega na wspólnym tworzeniu opowieści przez grupę graczy (zazwyczaj 3-6 osób) oraz Mistrza Gry, który pełni rolę narratora. Gracze odgrywają stworzone przez siebie, lub otrzymane postacie oraz podejmują decyzje zależnie od sytuacji w przygodzie. Mistrz Gry prowadzi fabułę, reaguje na decyzje graczy i pilnuje przestrzegania zasad oraz uczciwego rzucania kośćmi. To wyjątkowa forma rozrywki, która stała się inspiracją dla komputerowych gier fabularnych, takich jak Disco Elysium, Pillars of Eternity czy seria Baldur’s Gate.
Koło Naukowe Badaczy Gier Uniwersytetu Łódzkiego działa nieprzerwanie od ponad dekady. Oprócz regularnych spotkań na Wydziale Filologicznym nasze Koło organizuje konferencje, festiwale naukowe oraz tworzy groznawczy podcast „Ludyczne Echo.” Nasza działalność skupia się na badaniu gier pod kątem narracji, technologii, poetyki, gatunkowości, transmedialności, uwarunkowań branżowych, tłumaczenia, inkluzywności, a także innych społeczno-kulturowych zjawisk związanych z tym dynamicznie rozwijający się medium.
Serdecznie zapraszamy!
Wykład dr Łukasza M. Sadowskiego, prof. ASP w Łodzi, to krótka prezentacja ukazująca istotne z punktu widzenia historii kultury, cywilizacji i sztuki relacje między archeologią a sztuką. Wydarzenie odbędzie się w galerii Wozownia przy Pałacu Biedermanna.
Związki między sztuką a odkrywanymi obiektami z dawnych epok istnieją od wieków. Już w XIII wieku rzymskie sarkofagi inspirowały rzeźbiarzy, a odkrycia rzymskich rzeźb, takich jak Grupa Laokoona czy fresków w Domu Nerona miały ogromny wpływ na rozwój dojrzałego renesansu i manieryzmu. Podobny impuls stanowiły wykopaliska w Pompejach, które zrewolucjonizowały dekorację, meblarstwo, wnętrza i modę XVIII wieku oraz początku XIX wieku. Wyprawy Napoleona oraz odkrycie grobowca Tutenchamona w XX wieku spowodowały „egiptomanię”, która powtarzała wzory starożytne w sztuce nowożytnej i nowoczesnej.
Spotkanie odbędzie się w piątek 14 marca 2025 roku o godz. 14.00 w przestrzeni wystawy.

Marzena Mirewicz – Czumaczenko urodziła się w 1968 roku w Łodzi.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Grafiki w latach 1989 – 1996. Dyplom w Pracowni Plakatu profesora Bogusława Balickiego, aneks w Pracowni Rysunku profesora Jacka Nowotarskiego. Studia na Akademii Sztuk Pięknych im.Wł.Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Rzeźby i Działań Interaktywnych w latach 2016 – 2018. Dyplom w Pracowni Kreacji w Przestrzeni profesora Janusza Czumaczenko, aneks w Pracowni Rzeźby Autonomicznej dr hab. Tomasza Kowalczyka.
Zajmuje się rzeźbą, rysunkiem, grafiką projektową i artystyczną. Wystawy indywidualne i zbiorowe w kraju i za granicą, na których były prezentowane rzeźby, malarstwo na tablicach ceramicznych, grafiki, plakaty. Prace z zbiorach indywidualnych w kraju i za granicą.