Druga edycja Laboratorium Innowacji za nami!

Uroczystość rozdania nagród zakończyła 22 czerwca br. drugą edycję Laboratorium Innowacji, konkursu dla uczniów szkół średnich z województwa łódzkiego, którego celem jest zachęcenie młodych ludzi do kreatywnego myślenia i szukania nowatorskich rozwiązań dla problemów, które dostrzegają wokół siebie. Program Laboratorium Innowacji realizowany jest pod patronatem prorektor ds. współpracy z otoczeniem – dr hab. Agnieszki Kurczewskiej, prof. UŁ.

Do programu zgłosiło się 38 uczniów z 12 szkół z województwa łódzkiego. Uczestnicy spotykali się na warsztatach w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie zdobywali wiedzę na temat projektowania nowatorskich rozwiązań, poznawali istotę kreatywności i innowacyjności oraz sposoby ich rozwijania. Uczyli się także pracy w zespole projektowym, a nad swoimi pomysłami pracowali metodą Design Thinking. Punktem wyjścia do stworzenia projektów były wspólne zainteresowania uczestników, które zgłaszali podczas rekrutacji i które zadecydowały o składzie zespołu.  

W trakcie programu odbyło się 6 spotkań, podzielonych na bloki tematyczne:   

  • Oryginalność vs. użyteczność: Istota kreatywności i innowacyjności.
    Co leży u podstaw kreatywnego myślenia i tworzenia innowacyjnych rozwiązań? Odpowiedź jest banalna, ale trudna do zastosowania - wyjście poza schemat. Szczególna uwaga została zwrócona na kryteria oceny innowacyjnych rozwiązań: oryginalność vs. użyteczność. 
  • Empatyzowanie: Jak zrozumieć potrzeby odbiorców?
    Wyjaśnienie po co i w jaki sposób powinniśmy poznać potrzeby i oczekiwania odbiorców, przedstawienie zasad tworzenia mapy empatii – narzędzia, które pozwala “wejść w buty” klienta.  
  • Generowanie pomysłów: W poszukiwaniu innowacyjnego rozwiązania.
    Przełożenie informacji uzyskanych podczas empatyzowania na koncepcję rozwiązania, zwrócenie uwagi na poszukiwanie odpowiedzi na kluczowe pytania podczas projektowania rozwiązania: dla kogo?, w jakim celu?, jak działa?, jakie daje korzyści?  
  • Prototypowanie: Jak to będzie zrobione?
    Przedstawienie czemu służą prototypy, jaką mogą mieć formę oraz w jaki sposób mogą być zaprezentowane (większość zespołów skorzystała z narzędzi internetowych, jednak jeden pokusił się o prototyp zbudowany z klocków Lego Technic). 
  • Testowanie: Czy ten pomysł działa?
    Dlaczego warto sprawdzać produkt zanim dostarczy się go odbiorcy, zapoznanie z zasadami przygotowywania i przeprowadzania testów użyteczności.  
  • Sztuka prezentacji: Zasady pitchowania.
    Wskazanie kluczowych treści oraz interesującej formy prezentacji multimedialnej oraz sposobów stworzenia towarzyszącej jej narrację, która przyciągnie uwagę odbiorców. 

Uczniowie odbyli także konsultacje z dr hab. Grzegorzem Liśkiewiczem, prof. PŁ oraz Gosią Sołtysiak, Project Manager, Cyrek Digital    

Zajęcia prowadzili: dr Jolanta Bieńkowska, Wydział Zarządzania, realizatorka projektów z zakresu kreatywności i innowacyjności; Jędrzej Szynkowski, trener, psycholog, moderator Design Thinking; Gosia Sołtysiak, Project Manager, Cyrek Digital    

Nowatorskie rozwiązania 

20 maja 2023 r. 30 uczniów podzielonych na 6 zespołów zaprezentowało efekty kilkumiesięcznej pracy nad projektami. Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: dr hab. Agnieszka Kurczewska, prof. UŁ, Prorektor ds. współpracy z otoczeniem, Jacek Łakomski, Dyrektor Inkubatora – Bionanopark oraz Max Cyrek, CEO of Cyrek Digital.   

Projekty uczniów:  

  • 1 miejsce – Płytka naciskowa umożliwiająca wygenerowanie zielonej energii przez przechodniów – Alicja Kubicka, Patryk Ruzicki, Natalia Szteleblak, Łukasz Stępień, Jan Dudek  
  • 2 miejsce - PakierniaApp – aplikacja ułatwiającą zarządzanie treningiem siłowym i prowadzenie ćwiczeń w domowych warunkach – Alicja Firaza, Oskar Jarzyna, Mateusz Flisiński, Alan Zduńczykowski  
  • 3 miejsce – Scanvio aplikacja, która dzięki innowacyjnej funkcji skanu twarzy pomaga rozpoznać zmiany skórne oraz dobrać odpowiednie produkty kosmetyczne – Patrycja Żerek, Julia Błaszczyk, Małgorzata Gędek, Angelika Łukaszczyk, Sylwia Kaczmarek  
  • reThink – strona internetowa dla osób przekraczających próg pełnoletności, służąca udostępnianiu wiedzy praktycznej poprzez dokładne poradniki dotyczące formalności urzędowych oraz materiały przygotowane przez psychologów – Joanna Barczyńska, Julia Kamińska, Daria Gradowska, Zuzanna Jopkiewicz, Aleksandra Cendrowicz, Wiktor Czerbniak 
  • TRETO – aplikacja do sprzedaży i wymiany ubrań - Amelia Łukaszczyk, Iga Pawlikowska, Patrycja Szymczak, Liwia Trauth, Denys Sychov 
  • Aplikacja medyczna zawierająca zdrowotną bazę danych, rozszerzoną o informacje dotyczące placówek medycznych i służb okołomedycznych – Roksana Narolska, Wiktoria Okońska, Łucja Piekarska, Joanna Moszczyńska 

Nasz projekt to płytka, która po nadepnięciu, wprowadza w ruch generatorki, wytwarzające energię. Na wstępnym etapie mieliśmy wiele różnych pomysłów, jednak gdy wspomniałem o płytce, uznaliśmy, że to właśnie ta myśl jest warta rozwinięcia. Przy pracy kierowała nami głównie chęć rozwoju oraz pomocy środowisku. Pragnęliśmy i wciąż chcemy, przyczynić się do propagowania ekologii i rozwoju technologii pozyskujących zieloną energię.  Już od pierwszego spotkania udało nam się, jako grupie,  złapać dobry kontakt. Parokrotnie spotykaliśmy się poza terenem BUŁy, by móc przedyskutować nasze pomysły, jednak projektowanie często zmieniało się w wesołe, luźne rozmowy. Praca nad naszą płytką miała wzloty i upadki, jednak mimo początkowej odmienności konceptu, udało nam się zrobić coś, co nas satysfakcjonuje. Dużą pomocą był pan prof. Grzegorz Liśkiewicz oraz dr. Pani Jolanta Bieńkowska, bez których projekt nie dotarłby do tego etapu. Nadal w planach mamy rozwijanie naszego projektu 

– mówi Patryk Ruzicki, członek zespołu, który zajął pierwsze miejsce. 

Zespoły, które zajęły pierwsze i drugie miejsce otrzymały także rekomendację do udziału w kolejnej edycji konkursu Explory, realizowanego przez Fundację Zaawansowanych Technologii. Jego celem jest rozwijanie zainteresowań naukowych młodzieży, poszerzanie jej wiedzy oraz rozwijanie naukowych pasji i zainteresowań.    

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom.   

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z prezentacji projektów uczniów.

Materiał: dr Jolanta Bieńkowska, koordynator projektu / konkursu 
Redakcja i zdjęcia: Centrum Komunikacji i PR 

 

Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.